Delarna i Hemnätverket försvann plötsligt

Permalänk
Medlem

Delarna i Hemnätverket försvann plötsligt

Började förra veckan med att jag inte kunde nå min trådlösa skrivare (fungerat utmärkt i 3 år) HP OfficeJet Pro 8725, sedan försvann ikonerna för de olika enheterna i mitt hemnätverk och det gick inte att nå routern ASUS RT-AC88U via webbläsaren 'anslutningen misslyckades' men internet fungerar på alla enheter; Laptop, TV, telefoner, platta mm och via ASUS appen i telefonerna/plattan ser jag alla enheter (Ip-och MAC-adress) och kan logga in på routern. På datorn syns SSID och det har full fart men kommer inte åt delarna i nätverket, inte dela mappar, musik etc och inte skriva ut, inte ens med USB-kabel hittas skrivaren.

Jag har startat om efter konstens alla regler=både datorer och router, även systemåterställning, bytt sladdar, bytt LAN-uttag, testade med WiFi-adapter ASUS USB-AC68 Wireless-AC-1900 men samma sak, kan inte nå delarna i hemnätverket. Alla enheterna fungerar utmärkt var för sig.

Har HP Prodesk 470 G3 som huvuddator och kör Windows 7 trådbundet de andra kör trådlöst och med utmärkt trådlös signalstyrka t.o.m i källaren. Tänkt uppgradera till Windows 10 men med det här problemet .....=(
Vad kan ha hänt och vad kan jag göra för att åtgärda det? Någon som känner igen detta haveri?
Idéer tages tacksamt emot! Maggan

Permalänk
Medlem

Gissar vilt, men om det bara är win 7 maskinen som inte ser saker i nätet. Kan inte ngn nöd-uppdatering från MS stängt av en massa nätverks-tjänster, då win 7 inte längre är supportat?

Vad kör du för OS på laptopen o ser den alla enheter?

// LZ

Permalänk
Medlem

Mitt hemnätverk

Kör Win 7 pro på Desk- och Laptop, Samsung android telefoner S8 och A32, plattan Samsung android 10.1, google cromcast och en asus rt-ac 1900 som meshnod på sladd till källaren. Alla delar syns i asus-appen på telefoner och plattan men ingen kontakt emellan för delning av filer och skrivare.
Hittar ingen ändring/uppdatering någonstans. Har Telia Trygg Surf, Windows brandvägg, VPN från F-Secure och 88U:s brandvägg rest längst ut. Detta har jag haft i åratal, så ingen ändring där och om det varit uppdatering/ar av något slag, skulle väl systemåterställningen har fixat det, eller? Ställde tillbaka både Desk- och Laptopen, problemet kvarstår. Detta kom helt plötsligt, skrev ut vid 20-tiden en kväll och vid 05-tiden morgonen efter fungerade den inte och hemnätverkets ikoner försvann.