Fraktskada på mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Fraktskada på mekanisk hårddisk?

Tjenare,
Beställde i veckan en ny hårddisk från Komplett och fick hem mitt paket idag. När jag öppnade kartongen möttes jag av det här:

Dold text

...Lite sämre packat än vad jag förväntat mig. Borde jag oroa mig för att något har hänt med disken? Finns det någon testsvit som man kan köra för att kolla att allt är ok? Otålig som jag är så kopplade jag ändå in den till datorn och allt verkar ok.

Tackar

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Så länge de inte är inkopplade så är mekaniska hårddiskar faktiskt ganska tåliga för smällar. Är det inga synliga skador så skulle jag inte vara särskilt orolig.

Permalänk
Inaktiv

Helt ok och proper förpackning i min värld, om man köper en OEM disk.

Permalänk
Medlem

snudd på ovanligt bra förpackning... har fått i betydligt tunnare emballage :/

Permalänk
Medlem

Haha, jag fick i en antistatisk påse med adress rätt på påsen en gång. På den tiden det fanns lokala datorbutiker

Du kan vara lugn. Som redan nämnts så är en strömlös disk tålig. Det är när disken snurrar och skrivarhuvudet rör sig man ska vara försiktig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Den är ju helt klart kasst förpackad även om alla verkar förneka det men fungerar den så fungerar den.

Permalänk
Medlem

brutalt bra packat, mitt senaste köp kom buckligt och jävligt efter en rundtur hos postnord

Halmstad har ju äntligen fått Netonnet nu så vi kan handla datorkomponenter lokalt igen, förstår inte hur en stad med 100k+ invånare kunde vara utan en butik som säljer datorkomponenter sen webhallen stängde här för cirka 4 år sen.

Är du rädd för fraktskador, köp lokalt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Den är ju helt klart kasst förpackad även om alla verkar förneka det men fungerar den så fungerar den.

Kasst och kasst. Den är bättre förpackad än hårddiskar brukar vara. Om det sedan är kasst eller inte är ju en åsiktsfråga.

Permalänk
Medlem

Den är inte ens i närheten av vad tillverkarna kräver för förpackning för returer. Dock kommer den säkert fungera ändå.

Permalänk
Medlem

Det är väl i såna här lägen du ska köra ett SMART Conveyance test? smartctl -t conveyance <din.disk>
Eller motsvarande ut ditt OS.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag fick alltid lära mig att man ska behandla mekaniska hårddiskar som om de var gjorda av glas :).
Nu har den tuffat på med filöverföringar från den gamla disken hela natten och allt verkar rulla på som det ska.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag som jobbar på lager och med att packa/skicka bla glas tycker att det där är riktig illa "packat"
Se till att disken klarar läs- och överföringstester samt att alltid jämföra checksummor (som alltid)

Permalänk
Medlem

Eh, TS har öppnat paketet upp-och-ner. Hårddisken har legat "vakuumpackad" dikt an ner mot botten av kartongen. Den har inte kunnat röra sig en millimeter under transporten. Bättre packat än så är inte möjligt.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazda282:

Tack för svar. Jag fick alltid lära mig att man ska behandla mekaniska hårddiskar som om de var gjorda av glas :).

Ja, när de är påslagna så är det känsliga för stötar, däremot mycket mindre när de är avstängda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DarkAlf:

Eh, TS har öppnat paketet upp-och-ner. Hårddisken har legat "vakuumpackad" dikt an ner mot botten av kartongen. Den har inte kunnat röra sig en millimeter under transporten. Bättre packat än så är inte möjligt.

Du menar att den har legat direkt mot botten av kartongen och absolut inte kunnat röra sig? Du ser ju att det finns väldigt mycket utrymme för den att röra på sig och slå runt.

Vad menar du med "vakuumpackad"? Bara lite packmtrl?

Permalänk
Medlem

I min värld är det dåligt packat framför allt när det kommer från ett företag, hade det däremot varit ifrån en privatperson hade man haft mer förståelse för det.
Men hoppas disken funkar som ska och TS är nöjd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tcntad:

Du menar att den har legat direkt mot botten av kartongen och absolut inte kunnat röra sig? Du ser ju att det finns väldigt mycket utrymme för den att röra på sig och slå runt.

Vad menar du med "vakuumpackad"? Bara lite packmtrl?

Plasten som ligger ”under” disken (i.o.m att paketet är öppnat fel) är spänt och ”klistrat” mot botten, lite som ett spännband, för att disken ska ligga fixerad.

När man öppnat paketen har man öppnat botten och därför så har plasten lossnat och disken är inte längre fixerad.

Edit: 3:50 in i videon i denna äldre artikeln kan du ser hur det går till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Plasten som ligger ”under” disken (i.o.m att paketet är öppnat fel) är spänt och ”klistrat” mot botten, lite som ett spännband, för att disken ska ligga fixerad.

När man öppnat paketen har man öppnat botten och därför så har plasten lossnat och disken är inte längre fixerad.

Ja, det är väl hur jag tolkar bilden också.
Sådan typ av förpackning har jag mottagit ett antal ggr (bland annat just Komplett jobbar väl så), och det brukar sitta bra iaf. Kan förstås inte svara för TS paket, där vi utgår från en bild efter att paketet är öppnat.

OM disken varit fastspänd som tänkt med plasten så är det väl en normalbra packning iaf. Då har inte disken rört sig särskilt i den jämförelsevis stora lådan, iaf.

Vad gäller att testa disken så har väl alla tillverkarna sina egna verktyg tillgängliga för gratis nedladdning. Exvis Seatools vill jag minnas fungerar oavsett disk. https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

Annars kan t.ex. https://www.hdsentinel.com/ vara ett alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant med att tanken var att den skulle vara fastspänd mot botten. Kan säga att i det här fallet måste något ha gått fel för jag kunde på direkten höra att något åkte runt i kartongen i vissa led när jag provskakade på kartongen innan jag öppnade den.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NordhNet:

Plasten som ligger ”under” disken (i.o.m att paketet är öppnat fel) är spänt och ”klistrat” mot botten, lite som ett spännband, för att disken ska ligga fixerad.

När man öppnat paketen har man öppnat botten och därför så har plasten lossnat och disken är inte längre fixerad.

Edit: 3:50 in i videon i denna äldre artikeln kan du ser hur det går till

Den smälter en tunn plast mot bottendelen av kartongen utan någon somhelst vaddering/skydd på den sidan och en stor luftbubbla på ovansidan.

Nja, inte godkänt imo då disken inte är skyddad överhuvudtaget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Den smälter en tunn plast mot bottendelen av kartongen utan någon somhelst vaddering/skydd på den sidan och en stor luftbubbla på ovansidan.

Nja, inte godkänt imo då disken inte är skyddad överhuvudtaget

Den är ju skyddad mot detta genom den blåa vadderingen. Det är en fullt godkänd förpackning, hårddisken ska kunna tåla frakten utan problem (vilket det verkar som den gjort dessutom). Det är en hårddisk som fraktas inte en kinesisk vas från 1300-talet.. Dom tål det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon134512:

Den är ju skyddad mot detta genom den blåa vadderingen. Det är en fullt godkänd förpackning, hårddisken ska kunna tåla frakten utan problem (vilket det verkar som den gjort dessutom). Det är en hårddisk som fraktas inte en kinesisk vas från 1300-talet.. Dom tål det.

Blåa "vadderingen" gör istortsett noll
Har inte sagt att disken inte tål det, har gått sönder eller att något kommer gå sönder. Jag säger bara att det är undermålig packning.

Permalänk

Hejsan allesammans! Jag är ny här på forumet och tänkte visa hur det såg ut i min kartong med en beställning av en Qnap och 3 st diskar från Proshop.
Här fanns inget som helst material som skyddade diskarna från att flyga runt. Alla plastfodral som var runt diskarna hade skador, samt att en plastförpackning hade öppnat sig.
Har testat diskarna i alla möjliga program och nyss byggt min raid-5 via Qnap och verkar inte vara några problem med dem.
Har mailat supporten på Proshop för en förklaring av den totalt usla packning som de gjort.

Bild

Permalänk
Medlem

Inga problem här, ser bra ut. Det blå verkar va en extra säkerhet 10/10

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av tcntad:

Den smälter en tunn plast mot bottendelen av kartongen utan någon somhelst vaddering/skydd på den sidan och en stor luftbubbla på ovansidan.

Nja, inte godkänt imo då disken inte är skyddad överhuvudtaget

Har ärligt talat ingen aning om hur bra det skyddar men kom ihåg hur det gick till när diskussionen kom på tal

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Lär fungera men total kass förpacking, en gång i tiden kunde butikerna skicka diskar, men det var många år sedan, då förpackades de med ett stort frigolitskal som sedan lades i en kartong som passade precis, inget som kunde skramla runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du menar att den har legat direkt mot botten av kartongen och absolut inte kunnat röra sig? Du ser ju att det finns väldigt mycket utrymme för den att röra på sig och slå runt.

Vad menar du med "vakuumpackad"? Bara lite packmtrl?

Det han menar är nog att disken har "svävat" i förpackningen.

Luftbubblan håller ett avstånd från kanten. Limmet gör sedan disken svävar i förpackningen.
Storleken på förpackningen gör att det blir ett avstånd till nästa kant.

Ungefär som hamburgermenyn på hemsidor (dom tre strecken); bröden är kanterna på förpackningen och köttbiten är hårddisken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkeAndreas:

Hejsan allesammans! Jag är ny här på forumet och tänkte visa hur det såg ut i min kartong med en beställning av en Qnap och 3 st diskar från Proshop.
Här fanns inget som helst material som skyddade diskarna från att flyga runt. Alla plastfodral som var runt diskarna hade skador, samt att en plastförpackning hade öppnat sig.
Har testat diskarna i alla möjliga program och nyss byggt min raid-5 via Qnap och verkar inte vara några problem med dem.
Har mailat supporten på Proshop för en förklaring av den totalt usla packning som de gjort.

Bild

Av ren nyfikenhet, fick du nåt svar från supporten?
Hoppas diskarna tuffar på fortfarande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc