Permalänk
Medlem

Elbil är inte ett alternativ då jag varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet. Kör 100-150mil i veckan. Diesel blev anledningen då jag har förmån på jobbet. Uppskattar alla svar. Verkar som det lutar mot en Volvo.

Jag köper helt och hållet att det är idiotiskt att köpa bilar just idag, har aldrig sagt att jag ska slå till på en bil nu direkt och hoppas på det bästa. Fullt medveten att marknaden är påväg neråt för dieselbilar och rädslan är att köper jag en dieselbil nu så kommer jag tappa halva värdet ganska snabbt. Vill enbart veta vad folk hade för åsikter om diverse dieselbilar och vilka andra alternativ som finns.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Helt värdelös baklucka på Model 3, kallas ju "brevinkast" av en anledning, så det beror på vad som ska lastas.

Skulle definitivt inte kalla den "kombi" av den anledningen.

Skrivet av manlac:

Jag köper helt och hållet att det är idiotiskt att köpa bilar just idag, har aldrig sagt att jag ska slå till på en bil nu direkt och hoppas på det bästa. Fullt medveten att marknaden är påväg neråt för dieselbilar och rädslan är att köper jag en dieselbil nu så kommer jag tappa halva värdet ganska snabbt. Vill enbart veta vad folk hade för åsikter om diverse dieselbilar och vilka andra alternativ som finns.

Prognosen är att nybilsförsäljningen kommer minska och att begagnatpriserna kommer vara någorlunda stabila de kommande åren, dvs ligga kvar på dagens höga nivåer.

Gäller ju dock att man köper rätt bil.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Spenderar också en hel del i bilen med just att pendla som största användningsområde. Pendlade med en BMW 325d i 4-5 år innan jag köpte min nuvarande BMW 530d.

Komforten är högre än 3-serie, den uppfyller dina krav och det finns utrymme att pressa ut mer kraft vid en enkel motoroptimering (ca. 300hk istället för 258hk då).

Var själv sugen på en 535d för just motorn, men valde en 530d med färre mil samt lite mer utrustning för pengarna.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Spenderar också en hel del i bilen med just att pendla som största användningsområde. Pendlade med en BMW 325d i 4-5 år innan jag köpte min nuvarande BMW 530d.

Komforten är högre än 3-serie, den uppfyller dina krav och det finns utrymme att pressa ut mer kraft vid en enkel motoroptimering (ca. 300hk istället för 258hk då).

Var själv sugen på en 535d för just motorn, men valde en 530d med färre mil samt lite mer utrustning för pengarna.

Testkörde en Bmw M550d och en 535d i höstas och man märkte direkt att det va en riktig autobahn bil. Satt super fint i vägen och lite ljud runt om. Dom verkar vara riktigt trevliga bilar att åka långt i.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Elbil är inte ett alternativ då jag varken har laddmöjlighet hemma eller på jobbet. Kör 100-150mil i veckan. Diesel blev anledningen då jag har förmån på jobbet. Uppskattar alla svar. Verkar som det lutar mot en Volvo.

Jag köper helt och hållet att det är idiotiskt att köpa bilar just idag, har aldrig sagt att jag ska slå till på en bil nu direkt och hoppas på det bästa. Fullt medveten att marknaden är påväg neråt för dieselbilar och rädslan är att köper jag en dieselbil nu så kommer jag tappa halva värdet ganska snabbt. Vill enbart veta vad folk hade för åsikter om diverse dieselbilar och vilka andra alternativ som finns.

Finns en hel del fler alternativ om du tittar på 150-190 hk också

Vill du leka hantverkare så får du ju en ny Isuzu D-Max inom ditt prisspann.

Skiljer väl någon tusenlapp i veckan mellan en törstig och lite normalare bil där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns en hel del fler alternativ om du tittar på 150-190 hk också

Vill du leka hantverkare så får du ju en ny Isuzu D-Max inom ditt prisspann.

Skiljer väl någon tusenlapp i veckan mellan en törstig och lite normalare bil där.

Kan alltid slå ett slag för en pickup D-maxen ska vara riktigt trevlig, men notera att den är rätt glad för att rosta. Och sen så om möjligt får man nästan kolla begagnat där, då alla dieselpickuperna är sönderstraffskattade i dagsläget.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Spenderar också en hel del i bilen med just att pendla som största användningsområde. Pendlade med en BMW 325d i 4-5 år innan jag köpte min nuvarande BMW 530d.

Komforten är högre än 3-serie, den uppfyller dina krav och det finns utrymme att pressa ut mer kraft vid en enkel motoroptimering (ca. 300hk istället för 258hk då).

Var själv sugen på en 535d för just motorn, men valde en 530d med färre mil samt lite mer utrustning för pengarna.

Körde själv 320xd i några år och det var en riktigt bra pendlarbil, provåkt kompisens 520d och det är helt klart bättre komfort i den. Lite som att jämföra c-klass och e-klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vrenga:

Körde själv 320xd i några år och det var en riktigt bra pendlarbil, provåkt kompisens 520d och det är helt klart bättre komfort i den. Lite som att jämföra c-klass och e-klass.

Jag är lite tvärtemot när de kom till 320Dx som en längre pendlar bil, 5 serien är så mycket bättre komfort om man ska köra mer än 1-2 timmar , Har en sån F30 med sport säten etc. Funkar bra pendla mindre sträckor men kupeljudnivån är för hög, och man får träsmak allt för långa sträckor. Kändes som man inte hade nån röv efter man kört GBG ->Sthlm

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ytterligare tips, provkör en ny Toyota RAV4. Bensin, men i den prestandaklassen runt 200 hk.

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD, möjligtvis en Model S AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.

Definera pendling, pratar vi om motorväg eller inte uteslutande statdskörning så blir det inga 0.9L/mil.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Definera pendling, pratar vi om motorväg eller inte uteslutande statdskörning så blir det inga 0.9L/mil.

Med en pickup blir det 0,9 l/mil på motorväg

V90 nej, då lyckas du nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ytterligare tips, provkör en ny Toyota RAV4. Bensin, men i den prestandaklassen runt 200 hk.

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD, möjligtvis en Model S AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Du räknar upp tre olika modeller varav ingen uppfyller det grundläggande kravet på att vara en kombi, även om man förstås kan hävda att RAV4 åtminstone har rätt typ av baklucka.

Citat:

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.

V60 D4 drog typ 0,55 l/mil när jag hade den som hyrbil. Det var en vanlig framhjulsdriven och den ligger strax under 200 hk, men jag betvivlar att V90 D5 drar särskilt mycket mer. Alla har ju VEA-motorn och V60 och V90 är nästan samma bil. Sedan får man väl lägga på något för fyrhjulsdriften, men jag tror nog man i vart fall hamnar närmare 0,6 än 0,9.

En snart 15 år gammal BMW-fläsk-SUV med dieselsexa med dubbelturbo och en äldre sexväxlad låda brukar däremot hamna runt 0,9, men det var väl inte det frågeställaren var ute efter? Bara att sätta samma prylar i en mer vettigt utformad kaross drar ned förbrukningen. Sedan är det klart att man kan köra som en idiot, men det är inte bilens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag är lite tvärtemot när de kom till 320Dx som en längre pendlar bil, 5 serien är så mycket bättre komfort om man ska köra mer än 1-2 timmar , Har en sån F30 med sport säten etc. Funkar bra pendla mindre sträckor men kupeljudnivån är för hög, och man får träsmak allt för långa sträckor. Kändes som man inte hade nån röv efter man kört GBG ->Sthlm

Jag tycker att en svaghet med BMW:s stolar överhuvudtaget är att de är lite väl hårda i sittdynan. De håller normalt sett länge utan att bli nedsuttna, men det har lite av ett pris. Ljudnivån beror ofta på vad man sätter på för däck också. Modet med breda däck med låg profil är helt värdelöst om man vill ha en tyst bil, även om dyrare bilar i bästa fall är så pass påkostade att de lyckas mildra effekten någorlunda. Ofta har dubbdäcken (!) varit tystare på motorväg än sommardäcken på de BMW jag kört lite mer. Dönet från den standardmässigt slitna och grova asfalten har letat sig in via chassibussningar o dyl mycket mer genom de styvare sommardäcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Testkörde en Bmw M550d och en 535d i höstas och man märkte direkt att det va en riktig autobahn bil. Satt super fint i vägen och lite ljud runt om. Dom verkar vara riktigt trevliga bilar att åka långt i.

Verkligen trevliga! M550d har ju dessutom en aggressivare attityd rent visuellt.

Skrivet av Vrenga:

Körde själv 320xd i några år och det var en riktigt bra pendlarbil, provåkt kompisens 520d och det är helt klart bättre komfort i den. Lite som att jämföra c-klass och e-klass.

Precis! Trivdes jättebra med att pendla med 325d, bränslesnål och en mycket trevlig 6a till motor. 5-serien har ju högre komfort och är ljudlös, invändigt, i jämförelse med 3-serien. Dock gick jag från E91 till F11 och det gör ju sin skillnad också.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med en pickup blir det 0,9 l/mil på motorväg

V90 nej, då lyckas du nog inte.

Skrev TS att han var ute efter en pickup med kraven kombi?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Skrev TS att han var ute efter en pickup med kraven kombi?

Du har inte ens nämnt någon bil som matchar kraven fyrhjulsdrift, diesel och kombi. TS verkar redan veta vad han vill ha och har dessutom provkört en av de bättre alternativen till V90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Toyotas bZ4X kommer ligga däromkring

Var kan man se tilltänkta priser på den?
Subarus Solterra ("samma" fast AWD) kommer gå på 579.000:- i grund (609.000:- för den mer utrustade varianten) (uppgift direkt från Subaru-säljare, förra veckan)

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Var kan man se tilltänkta priser på den?
Subarus Solterra ("samma" fast AWD) kommer gå på 579.000:- i grund (609.000:- för den mer utrustade varianten) (uppgift direkt från Subaru-säljare, förra veckan)

Lite tidigt att gissa de svenska priserna än, men AWD kommer ju lägga på lite där så det blir väl runt 450k-klassen med samma plattform utan AWD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ytterligare tips, provkör en ny Toyota RAV4. Bensin, men i den prestandaklassen runt 200 hk.

Klart det finns när TS ändå tittar på beg, beg Tesla Model 3 AWD, möjligtvis en Model S AWD. Däremot får du inte dra mycket med de, men det får du o andra sidan inte med B-kort heller.

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.

Kostnaderna är väl upp till TS?

----------------------
Skippa dieselkravet och du bör kunna hitta en bil som bättre passar "tiden" - Främst tänker jag då på Volvos S/V60 alt beg S/V90 tillsammans med en B5 AWD / Motsvarande.
Finns en stor risk med enbart förbränningsmotor idag då andrahandsvärden kan dyka över en natt efter lagkrav - Därav skulle jag nog rekommendera minst mildhybrid (Likt Volvos B-serie / Motsvarande tyskt), dock har jag inte kört dessa själv så vet inte hur bra de känns.

Pratar vi körglädje så hade jag gått en annan väg , dock får man väl beräkna milkostnaden konstra trivsel bakom ratten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kostnaderna är väl upp till TS?

----------------------
Skippa dieselkravet och du bör kunna hitta en bil som bättre passar "tiden" - Främst tänker jag då på Volvos S/V60 alt beg S/V90 tillsammans med en B5 AWD / Motsvarande.
Finns en stor risk med enbart förbränningsmotor idag då andrahandsvärden kan dyka över en natt efter lagkrav - Därav skulle jag nog rekommendera minst mildhybrid (Likt Volvos B-serie / Motsvarande tyskt), dock har jag inte kört dessa själv så vet inte hur bra de känns.

Pratar vi körglädje så hade jag gått en annan väg , dock får man väl beräkna milkostnaden konstra trivsel bakom ratten

Problemet med beg är nog mer att TS redan kör 5000-8000 mil om året. En bil som redan har 10-15k mil blir över 30k mil efter ett par år med TS

Pengar får man bränna, men värdet kommer inte ju vara kvar efter ett par år.

Permalänk
Medlem

Alltså, en E-klass med MBUX tycker jag du borde kunna hitta.
De kör ju med NVIDIA-hårdvara dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har inte ens nämnt någon bil som matchar kraven fyrhjulsdrift, diesel och kombi. TS verkar redan veta vad han vill ha och har dessutom provkört en av de bättre alternativen till V90.

Va?

Det är ju folket här som kommer med orimliga antaganden, läser ni ens vad TS är ute efter?

Kombi != pickup lmao.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Va?

Det är ju folket här som kommer med orimliga antaganden, läser ni ens vad TS är ute efter?

Kombi != pickup lmao.

XC60 AWD och RAV4 (men TS har därefter förklarat varför han vill ha diesel) är en SUV, men i praktiken samma sak som en kombi. Passat Alltrack, Audi A6 Quattro Allroad och Mercedes E250 4MATIC är alla kombis.

TS tycks redan bestämt sig för V90 som sagt och har redan provkört BMW 535d och M550d, enda som fattas är väl att provköra en Mercedes E350 om det är dessa bilar han vill välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

XC60 AWD och RAV4 (men TS har därefter förklarat varför han vill ha diesel) är en SUV, men i praktiken samma sak som en kombi. Passat Alltrack, Audi A6 Quattro Allroad och Mercedes E250 4MATIC är alla kombis.

TS tycks redan bestämt sig för V90 som sagt och har redan provkört BMW 535d och M550d, enda som fattas är väl att provköra en Mercedes E350 om det är dessa bilar han vill välja mellan.

Vem skrev detta?

Skrivet av Petterk:

Pendling, diesel och prestanda betyder ju typ 0,9 l diesel per mil. Inte kul att pendla i när det är dags att tanka.

Sedan när jag ifrågasatte hur du får pendling till 0,9/mil så svarar du.

Skrivet av Petterk:

Med en pickup blir det 0,9 l/mil på motorväg
V90 nej, då lyckas du nog inte.

TS skriver att han är ute efter en kombi som går på diesel och DU skriver att diesel drar mycket med argumentet att de drar 0,9 och att det tydligen gäller pickup. Liksom hur får du till att en pickup är en kombi??

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

XC60 AWD och RAV4 (men TS har därefter förklarat varför han vill ha diesel) är en SUV, men i praktiken samma sak som en kombi. Passat Alltrack, Audi A6 Quattro Allroad och Mercedes E250 4MATIC är alla kombis.

TS tycks redan bestämt sig för V90 som sagt och har redan provkört BMW 535d och M550d, enda som fattas är väl att provköra en Mercedes E350 om det är dessa bilar han vill välja mellan.

Har inte bestämt mig ännu och tar fortfarande in allt ni skriver. Det jag mest va ute efter var att få teknisk information så tex vem som har bra motor, bra fyrhjulsdrift, osv osv.

Tar även gärna emot andra tips på bra bilar, som div Suvar som kanske också kan vara bra alternativ. Just nu har det mest varit snack om att jag ska tänka om och köpa elbil istället vilket jag inte tycker är ett fungerande alternativ för mig.
Har provkört väldigt många olika bilar och tex Passat som du nämner är trevliga bilar men jag tycker fyrhjulsdriften inte håller måttet samt så gillar jag absolut inte dsg lådan. Har ägt Audi tidigare och hört en del som jag inte tycker om, men hur dom är idag kan jag inte svara på och om någon har bra saker att säga om Audi så kan jag självklart fundera på en sådan också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Ett mellanalternativ om det mer är någorlunda stor lucka än rak bakstam du är ute efter är ju sådant som 5/6-serie GT (senaste årsmodellerna är 6-serie). Kanske lite klunsiga utseendemässiga, men det blir ju ett rätt bra lasthål. Ramlösa dörrar kanske kan vara en nackdel dock om bilen blir för mycket igloo. Bara en tanke som man kanske inte tänker i och med att de inte är fullt så vanligt. Finns ju även en variant av detta på 3-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vem skrev detta?

Det är bilar jag har tagit upp.

Skrivet av GarfieldPower:

Sedan när jag ifrågasatte hur du får pendling till 0,9/mil så svarar du.

Jag hade redan nämnt en Isuzu D-Max som alternativ, visst pendlar folk långt med sådana och de kan dra, har fyrhjulsdrift och är diesel.

M550d drar väl ca 0,78 l/mil WLTP så visst kostar prestanda och fyrhjulsdrift även om inte lika mycket som förr. Du får en ny mildhybrid kombi med fyrhjulsdrift och drag för TS prisklass, men de är sällan diesel. TS skulle spara ett par tusenlappar varje månad på D3/D4/D5 Volvo V/XC60/90 jämfört med M550d om nu pendling var poängen så nej jag klassar nog inte det som en hungrig diesel.

Skrivet av GarfieldPower:

TS skriver att han är ute efter en kombi som går på diesel och DU skriver att diesel drar mycket med argumentet att de drar 0,9 och att det tydligen gäller pickup. Liksom hur får du till att en pickup är en kombi??

Den har jag nog svarat på.

Någon annan anmärkte på att jag hade nämnt SUVar, TS verkar inte ha något emot dessa som alternativ. Vill TS däremot inte lägga mer pengar och måste ha fyrhjulsdrift eller dra något annat än en cykel så platsar såklart inte en Kona Electric.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis samma jämförelse v90 bmw5 och merc, skippade 4wd kravet och köpte en e-klass kombi. Helt sanslöst trevlig + bäst bagage i klassen (var främst därför jag valde den) sen tycker jag ifs att den är överlägset snyggast också.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Har inte bestämt mig ännu och tar fortfarande in allt ni skriver. Det jag mest va ute efter var att få teknisk information så tex vem som har bra motor, bra fyrhjulsdrift, osv osv.

Tar även gärna emot andra tips på bra bilar, som div Suvar som kanske också kan vara bra alternativ. Just nu har det mest varit snack om att jag ska tänka om och köpa elbil istället vilket jag inte tycker är ett fungerande alternativ för mig.
Har provkört väldigt många olika bilar och tex Passat som du nämner är trevliga bilar men jag tycker fyrhjulsdriften inte håller måttet samt så gillar jag absolut inte dsg lådan. Har ägt Audi tidigare och hört en del som jag inte tycker om, men hur dom är idag kan jag inte svara på och om någon har bra saker att säga om Audi så kan jag självklart fundera på en sådan också.

Jag hade kikat på någon av dessa;
Volvo V60 D5 AWD
Volkswagen Arteon Shooting Break 2.0 TDI 4Motion
BMW 330 Touring M-Sport xD

Volvon ser mest modern ut både invändigt och utvändigt. Överlag trevlig bil. Men samtidigt lite tråkig då man ser sånna precis överallt.
Volkswagen Arteon är riktig snygg och unik. Men jag personligen gillar inte VW och dess interiör eller mediasystem/ui.
BMW har nog bäst körglädje och ser väldigt sportig ut. Riktig trevlig interiör också.

BMW 5-serie även om den är skönare att åka i än 3-serien så känns din budget inte tillräcklig för en sån. Om du inte köper en som gått många mil.

Merca har jag ingen erfarenhet av. Endast provkört CLA Shooting Break men den är i en klass under det du tänkt på.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vrenga:

Jag kör själv till jobbet för mellan 1700-2300 per månad och har börjat kolla på annan pendlarbil.
Har snöat in rätt rejält på att leasa en elbil istället, Opel hade tex ett erbjudande för lite under 3500/månad. Då betalar jag ungefär 1500/månad plus det bilen kostar att ladda för en HELT ny bil.

Fördelarna är ju många, kan bla ladda på jobbet.
Nackdelar? Jag drar släpvagn ibland, vägen till jobbet är lågprio på vintern så 4wd är ett krav och den är riktigt dålig på sommaren.

Det tål att tänkas på

OBS! OBS! OBS! När återförsäljare listar leasingpriser för elbilar och hybrider görs detta i princip alltid med miljöbonus inräknad. Detta driver ner månadskostnaden för ett 36 mån kontrakt med drygt 2000:-/mån. Det är inte garanterat att regeringen skjuter in mer pengar i bonus och de är redan slut för det här året. Det är mycket troligt att de kommer göra det och att du blir fine, men skulle detta inte ske under leasingtiden kommer du åka på en extra kostnad om 70.000:- att betala för leasingen.

Permalänk
Skrivet av manlac:

1. Vad tror du själv? Jag frågar väl om råd för jag är intresserad av att höra vad andra har att säga. Kanske BMW nån säger att BMW motorn är kass och Volvon rostar direkt. Bara för att jag är ganska kunnig betyder det att jag kan allt inom alla bilar? Eller att jag inte skulle uppskatta andras åsikt?
2. Förstår helt att du tycker det är galet att köpa fosil bil nu idag, men först och främst så har jag diesel förmån därav diesel.
Sen är det väldigt intressant att du tycker jag ska köpa en Tesla istället men samtidigt är du på mig där du antar jag tjänar som en vanlig svensson och att köpa bil för dessa priser är galenskap. Ska jag hitta en beggad tesla för 50K och tror den ska fungera normalt eller?

Såklart inte en tesla för 50k. Menade mer om du nu tvunget MÅSTE kasta 400 k på en bil så bör du köpa elbil.

Köp en bmw 1 serie eller liknande då, du får ju en schysst sådan för halva summan vi pratar om. Perfekt pendlarbil, sen eftersom du kan skruva själv kan du installera lite bättre ljud så har du en bra körupplevelse. För hur kul är en v90 egentligen å köra liksom? Eller ja, du kanske tycker dom är för tjejiga eller nåt och inte lever upp till din image

då har du iallafall 200 kvar från din budget du kan köpa en rolig sommarbil eller något annat kul för. Fattar inte varför du ska köpa en bil för 400k och sen nöta 5000 mil om året. Det blir en fet värdeminskning det. Och behöver du verkligen platsen i en v90 eller är du intresserad av den svenssonklumpen bara för att den är bekväm? Hur ofta känner du att du inte kan paxka tillräckligt i bilen? Typ aldrig.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?