vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem

2.5-3kkr på en person

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Runt 2k, hög protein diet. Vill man komma billigt undan borde man kunna äta för 1k i månaden dock.

Som student för ca 15 år sedan, testade jag att äta för 500kr i månaden i två månader. Lök , potatis, morötter och dylikt gick utmärkt att leva på. Men tappade mycket vikt och var rätt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Bor sambo, vi kör gemensamt matkonto för hushållsinköp och där lägger vi 2500kr/var.
Sedan äter jag oftast lunch med kollegorna, räknar på typ 1500-2000kr i månaden ytterligare.

Permalänk
Medlem

Mat är i högsta grad en klassfråga och detta eftersom priserna är platta oavsett inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Najs att skamma i en tråd om matkostnader. Slänga in lite anekdoter och eget tyckande... Fräscht värre.

Det är väl bara ren fakta? Man måste inte ta illa upp för allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Cirkus 5000kr/mån/person. Det är exklusive restaurangbesök som ju uppenbarligen varit få senaste åren.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

17000 spänn? För fyra personer? Rimligt?

Jag antar att det beror på vad hushållets inkomst är lite också i och för sig.

Hos oss bor det två vuxna och tre barn i åldrarna (snart) sex, sju och åtta år.
MED hygienartiklar (schampo, balsam, tandkräm, tandborstar, diskmedel, diskborstar, trasor svampar, toarengöring, kinapuffar/tamponger, skithuspapper, hushållspapper med mera) och hushållsartiklar som t.ex fryspåsar, bakplåtspapper, plastfolie, aluminiumfolie med mera så ligger budgeten på 10000 spänn ungefär. Men det är sällan vi kommer upp i det beloppet utan brukar landa på 8000 give or take.

17 papp är kanske inte orimligt, men i och med min bakgrund och vad jag jobbar med så vet jag att väldigt lite går till spillo här (svinn) jämfört med en vanlig svenssonfamilj - därför tycker jag personligen att 17000 är väldigt mycket. Hade kunnat tugga entrecôte, oxfilé, havskräftor, räkor, krabba, hummer, hälleflundra varje dag om vi hade haft en sådan budget.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är det två tränande tonårsgrabbar dina barn?

Isf lider jag med dig 😂. Jag har inga barn men när jag var tonåring så var kylen som nån slags mellanlandning för varenda rörelse i huset, än mer när man också tränar och är aktiv med sporter osv. Man öppnade kylen konstant och stod där som en zombie och pejlade efter nått som man kunde stoppa in i truten direkt med minsta ansträngning. Jag och brorsan slogs bokstavligen vid kylen om maten.

Se till att inte ha så mycket "färdigmat" om ni ens har det alltså. Utan all mat skall va sånt man mer eller mindre måste förbereda, laga innan det är något att äta. Desto mer jobb desto större sannolikhet att zombien går vidare. Tonårsgrabbar äter en ur huset, det är sen gammalt😉

Jag skulle gissa att det finns en hel del att skala av från 17000. Om ni ofta äter kött kan man börja växla in mer veggo, jag och sambon har sparat ganska bra på det. Men allt sånt där kan ni säkert. Mitt tips är att se över ungarnas matvanor😅

Lycka till!

Stavning
Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Vi är två vuxna, har alltid matlåda till jobblunchen. Köper inget onödigt som godis, fika osv.
Vi lägger ca 8000 kr månaden på mat. Äter vi ute så är det utöver den summan.

Permalänk
Medlem

Vi lägger mycket pengar på mat, kikade lite snabbt och det verkar vara ett snitt på ca. 12k från Ica (hundmat och allt annat man handlar där inkluderat) och 10k på restauranger/hämtmat/luncher på jobbet. Klart vi skulle kunna kapa det här till hälften utan vidare ansträngning men vi gillar bägge verkligen god mat...

Två vuxna, dotter på 15 månader och hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi lägger mycket pengar på mat, kikade lite snabbt och det verkar vara ett snitt på ca. 12k från Ica (hundmat och allt annat man handlar där inkluderat) och 10k på restauranger/hämtmat/luncher på jobbet. Klart vi skulle kunna kapa det här till hälften utan vidare ansträngning men vi gillar bägge verkligen god mat...

Två vuxna, dotter på 15 månader och hund.

Fy satan. Låter på den summan som att ni käkar ute varje dag och sen oxfilé hemma eller liknande.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lägger nog 8-10k i butik men då inkluderas kaffe, läsk och tvättmedel osv sen 5k+ ute beroende på humör.
2 Vuxna, en 4 åring
Äter mycket kött och dricker nog lite för mycket kaffe osv så det drar iväg

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Runt 4000kr för 2 personer. Sen subventioneras vi 900kr av jobbet, så totalt 3100kr från privata pengar. Sen några utelunch i månaden men inte mycket.
Sedan köper vi billig mat från jobbet (tjänsteman inom handel), så sparar 1000kr i månaden även där.

Permalänk
Medlem

Absolut ingen aning om jag ska vara ärlig och det är väl ett tecken på att man har för mycket pengar att spendera... Mellan tummen och pekfingret så 6-10k inkluderat uteluncher och restaurangbesök

Permalänk
Medlem

För ett år sedan betalade jag ungefär 300 kronor i månaden. Nu är det nog 800 kronor i månaden. Ensamhushåll

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

landar nog närmare 4-5k i månaden på mig själv. Köper oftast mat på jobbet och käkar hembeställt mer än gemene man. Då är godsaker inräknat.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är man ung kan man ofta slänga i sig rätt mycket utan synbar effekt. jag kunde fram tills ungefär 30 strecket dra mig min 10k kalorier om dagen flera gånger i veckan utan att gå upp. det som hände var att jag blev pigg och väldigt varm. idag blir jag trött och fet.

Det beror ju mest på att du då slutat röra på dig. Det är först när du är kring 80år som ämnesomsättningen saktar ner.

Att du blir fet när du är 30 men inte blev vid 20 har inget med åldern att göra utan mer med att du antagligen slutat träna, börjat åka bil överallt och kanske sitter vid ett skrivbord hela dagarna. 20 åringar brukar oftare missa mål mat, träna, gå/cykla till ställen, ha mer fysiska jobb och vara ute och röra på sig på fritiden.

Sen när man blir 30+ har man bil, kanske barn, ligger bara hemma på soffan som främsta hobby och sitter stilla hela dagen på jobbet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Typ 6-7000 för mig och min dotter på 8. Vi är rätt kräsna och livet är kort. Ibland sticker det kanske iväg till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Ja, 17000kr/månad är VÄLDIGT högt. 4000-5000 är mer normalt. Så även om ni skulle köpa dyrare råvaror eller vad det nu kan vara så skulle man kunna öka budgeten till 7000kr/månad. Men 17000kr.....galet. Är det kaviar som topping till varje måltid eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi lägger mycket pengar på mat, kikade lite snabbt och det verkar vara ett snitt på ca. 12k från Ica (hundmat och allt annat man handlar där inkluderat) och 10k på restauranger/hämtmat/luncher på jobbet. Klart vi skulle kunna kapa det här till hälften utan vidare ansträngning men vi gillar bägge verkligen god mat...

Två vuxna, dotter på 15 månader och hund.

God mat betyder inte dyr mat.

Permalänk
Medlem

2 vuxna och en 3.5årig tjej.
Vi gör av med ca 3500 i månaden och då är hämtmat 4-5ggr/mån medräknat...

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ganska exakt 15000 i månaden på livsmedelsaffär och 3000 på reataurang. När inte jobbade hemma, ytterligare 3000 på lunch restaurang. Hushåll 2 vuxna 2 barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Ja, 17000kr/månad är VÄLDIGT högt. 4000-5000 är mer normalt. Så även om ni skulle köpa dyrare råvaror eller vad det nu kan vara så skulle man kunna öka budgeten till 7000kr/månad. Men 17000kr.....galet. Är det kaviar som topping till varje måltid eller vad?

4000-5000 för fyra personen?
Tveksamt på den, Du får nog räkna på i alla fall 2000-3000kr per personen som minst om man inte äter efter en väldigt stram budget.

"Enligt Konsumentverket så kan en vuxen som lagar all mat hemma räkna med matkostnader på 2 490 kr – 2 950 kr per månad, beroende på ålder. Det ger en total matbudget på 4 980 kr – 5 900 kr per månad för 2 vuxna som lagar all sin mat hemma och aldrig äter ute på restaurang"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det beror ju mest på att du då slutat röra på dig. Det är först när du är kring 80år som ämnesomsättningen saktar ner.

Att du blir fet när du är 30 men inte blev vid 20 har inget med åldern att göra utan mer med att du antagligen slutat träna, börjat åka bil överallt och kanske sitter vid ett skrivbord hela dagarna. 20 åringar brukar oftare missa mål mat, träna, gå/cykla till ställen, ha mer fysiska jobb och vara ute och röra på sig på fritiden.

Sen när man blir 30+ har man bil, kanske barn, ligger bara hemma på soffan som främsta hobby och sitter stilla hela dagen på jobbet.

Ok. Och Putin är en snel farbror som ska rena Ukraina från nazistiska judar?

https://www.piedmont.org/living-better/why-metabolism-slows-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ok. Och Putin är en snel farbror som ska rena Ukraina från nazistiska judar?

https://www.piedmont.org/living-better/why-metabolism-slows-a...

Du sitter tyvärr på ganska gammal data, nyare forskning pekar på att den först börjar gå ner kring 60 och det först är märkbart efter 80 (eftersom vi pratar en skillnad på under en procent om året efter 60). Skillnaden är så liten att om då håller allt samma skulle du öka max ett kilo per år. Ta bort fyra chipspåsar på ett år eller träna liiite extra så balanserar det ut sig.

Har inte sparat länkar till just det men du kan få någon nyhet som jag fort sökte fram. https://www.nbcnews.com/health/health-news/metabolism-adultho...

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/metabolism-may-...

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

För ett år sedan betalade jag ungefär 300 kronor i månaden. Nu är det nog 800 kronor i månaden. Ensamhushåll

Nu blev jag nyfiken. 300 i månaden låter ännu mer extremt än 11000 i månaden som någon annan skrivit. Hur överlevde du på 10 kr om dagen?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

För mig i singelhushåll plus katt landar det på minst 7500kr i månaden i genomsnitt - Dock inklusive hämtmat/restaurangbesök som sker 1-2 ggr i veckan. Det är också medräknat alla varor från "mataffärer" som t.ex. hygienartiklar, toapapper, värmeljus, kattsand, disktabletter mm. I ren mat är det nog ca. minst 5000kr i månaden.

Vissa här hävdar att hela deras hushåll 2 vuxna+2barn har mindre matkonto än jag i mitt singelhushåll. Kan bara applådera åt er i så fall!
Förstår inte hur det ens är möjligt. Extremt välorganiserad plan för familjens matkonsumtion antar jag. Det är väl en ekonomisk prioriteringsfråga (nödgad eller ej) nånstans såklart. Jag föredrar att äta god mat och ha lite guldkant på tillvaron (eller åtminstone äta riktig mat) snarare än att åka på dyra utlandsresor och annat.

Jag bor också i Stockholm där allting i regel är lite dyrare än de flesta orter. Men ändå. Är dessutom vegetarian, som historiskt varit dyrt om man vill ha "vegkött" i mycket mat, men priserna har jämnats ut något med åren jämfört med vanligt kött. Men jag oavsett mycket grönsaker. Känns som det är dyrare än kött nuförtiden haha.

1kg tomater kostade 69.90kr(!!!) t.ex. när jag var på affären i förrgår. _En_ normalstor tomat på typ 120g kostade 10kr.
Sjukt!

I min hjärna tänker jag fortfarande att det ska kosta typ 20kr/kg. Sjukt vad vissa grejer gått upp i pris. Redan innan krigets effekter börjat ha sin påverkan.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du sitter tyvärr på ganska gammal data, nyare forskning pekar på att den först börjar gå ner kring 60 och det först är märkbart efter 80 (eftersom vi pratar en skillnad på under en procent om året efter 60). Skillnaden är så liten att om då håller allt samma skulle du öka max ett kilo per år. Ta bort fyra chipspåsar på ett år eller träna liiite extra så balanserar det ut sig.

Har inte sparat länkar till just det men du kan få någon nyhet som jag fort sökte fram. https://www.nbcnews.com/health/health-news/metabolism-adultho...

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/metabolism-may-...

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5017

Den sista länken där är till själva studien så jag tycker du fick med det viktigaste. Här är en till bra:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adult-metabolism-re...

Kan tilläggas att Science journal som studien pulicerats i är en av de mest renomerade magazinen i världen och det är inga skitstudier eller pseudo forskare som får utrymme där.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

God mat betyder inte dyr mat.

Visst är det så, all mat vi lagar är inte dyr och ett långkok på en t.ex. en högrev kan vara väldigt gott. Största boven rent kostnadsmässigt för oss är charken och där är tyvärr allt som oftast dyrare saker mycket godare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

För mig i singelhushåll plus katt landar det på minst 7500kr i månaden i genomsnitt - Dock inklusive hämtmat/restaurangbesök som sker 1-2 ggr i veckan. Det är också medräknat alla varor från "mataffärer" som t.ex. hygienartiklar, toapapper, värmeljus, kattsand, disktabletter mm. I ren mat är det nog ca. minst 5000kr i månaden.

Vissa här hävdar att hela deras hushåll 2 vuxna+2barn har mindre matkonto än jag i mitt singelhushåll. Kan bara applådera åt er i så fall!
Förstår inte hur det ens är möjligt. Extremt välorganiserad plan för familjens matkonsumtion antar jag. Det är väl en ekonomisk prioriteringsfråga (nödgad eller ej) nånstans såklart. Jag föredrar att äta god mat och ha lite guldkant på tillvaron (eller åtminstone äta riktig mat) snarare än att åka på dyra utlandsresor och annat.

Jag bor också i Stockholm där allting i regel är lite dyrare än de flesta orter. Men ändå. Är dessutom vegetarian, som historiskt varit dyrt om man vill ha "vegkött" i mycket mat, men priserna har jämnats ut något med åren jämfört med vanligt kött. Men jag oavsett mycket grönsaker. Känns som det är dyrare än kött nuförtiden haha.

1kg tomater kostade 69.90kr(!!!) t.ex. när jag var på affären i förrgår. _En_ normalstor tomat på typ 120g kostade 10kr.
Sjukt!

I min hjärna tänker jag fortfarande att det ska kosta typ 20kr/kg. Sjukt vad vissa grejer gått upp i pris. Redan innan krigets effekter börjat ha sin påverkan.

Alla är vi olika duktiga på att laga mat också. Jag kan tänka mig att desto mer man kan om matlagning desto bättre är man på att hålla kostnaden per portion nere.

Det är inget påhopp på någon att en hög kostnad betyder att man är kass på att laga mat. Absolut inte det jag menar. Vi äter ju olika mycket också osv osv.

Visa signatur

Stuff