Copyswede kan ersättas av ny myndighet

Permalänk
Rekordmedlem

Bara att klicka på rec så börjar man privatkopiera från radion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linglof:

För att ta ett exempel så existerar väll ingen piratkopiering runt dagens konsoler så som Xbox och PS5, så bevisbördan borde ligga på Copysweden att ta fram bevis för att man kan och det existerar piratkopiering inom detta segment. Lyckas man med denna bevisbörda bör avgiften finnas annars ska den utgå och ersättning till berörda bör återbetalas. Självklart ska samma regler gälla andra enheter.

p_R_i_V_atkopiering som det här handlar om är dock en helt annan sak

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jahaja, så nästa gång jag gör en skärmdump på en konversation här på Sweclockers ska Bert Karlsson ha sin cut.

Jag tillhör dock dem som privatkopierar. Jag har brända skivor i min bil, och barnen får också brända skivor, ofta DVD brända på Blu-ray då dessa håller bättre. Den absoluta majoriteten av mina brända skivor är dock säkerhetskopior, och jag känner typ ingen som bränner skivor längre.

Vi får se hur det utvecklar sig. Tog hem det där betänkandet på typ 247 sidor men tror inte jag läser det i ett svep...däremot är det intressant att Blu-ray inte är straffbeskattat, antar att det är ett så marginaliserat format...

Nja det ingår inte i privat kopiering, du kringår DRM, vilket är olagligt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns det någon riktig utredning som inte är beställd av förespråkare för detta som påvisar att det faktiskt förekommer privatkopiering idag, på ett sätt som påverkar svenska kulturmänniskor?

Jag tänker mig likt debatten kring piratkopiering, där flera utredningar fastslog att det faktiskt gynnar mer än det skadar då det bygger ett intresse utanför för de som annars inte hade tagit till sig innehållet, och således ger en högre inkomst än om ingen hade piratkopierat.
(Och gärna som är någonlunda modern så den tar till sig streamingtjänster inom musik etc, minns inte senaste gången jag höll i en MP3 eller lagrade låtar offline på telefonen som inte var del av ett program som jag redan betalade för att kunna få möjligheten att göra det)

Ja det är ju det som är gjort här. Regeringen som är beställare är inte förespråkare för endera sida.
Det är en statlig utredning utförd av tjänstemän som och områdesexperter.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Vilka är det som står bakom utredningen då?
Det presenteras i första stycket i rapporten:

Regeringen beslutade den 20 augusti 2020 att ge en särskild utredare
i uppdrag att göra en översyn av ersättningen till rättighetshavare vid
privatkopiering. Till särskild utredare förordnades samma dag hov-
rättslagmannen Monika Sörbom.
Departementssekreteraren Maria Cederholm, Näringsdepartemen-
tet, kanslirådet Robert Nilsson, Kulturdepartementet, rättssakkunniga
Charlotte Olvon, Justitiedepartementet, och ämnesrådet Cecilia
Renmyr, Finansdepartementet, förordnades som sakkunniga i utred-
ningen den 2 oktober 2020. Maria Cederholm entledigades och er-
sattes den 2 november 2021 av departementsrådet Carl Rosén, Kul-
turdepartementet. Cecilia Renmyr entledigades och ersattes den
15 oktober 2021 av departementssekreteraren Marcus Johansson,
Finansdepartementet. Marcus Johansson i sin tur entledigades och er-
sattes den 7 mars 2022 av departementssekreteraren Malin Eek,
Finansdepartementet.
Som experter att biträda utredningen förordnades den 2 oktober
2020 näringspolitiska experten My Bergdahl, TechSverige (tidigare
IT&Telekomföretagen), verkställande direktören Klas Elm, Elek-
tronikBranschen, chefsjuristen Lars Grönquist, Copyswede, advo-
katen Ulf Isaksson, Sveriges advokatsamfund, juris doktorn David
Johansson, Juridiska institutionen vid Uppsala universitet, verksam-
hetsledaren Ulrica Källén, KLYS Konstnärliga och litterära yrkesut-
övares samarbetsnämnd, föreningssekreteraren Christine Larnfelt,
Filmproducenternas rättighetsförening, seniore rådgivaren Mats
Lindberg, Bildupphovsrätt i Sverige, chefsrådmannen Malou
Lindblom, Stockholms tingsrätt, Patent- och marknadsdomstolen,
seniore juristen Christian Nilsson Zamel, Patent- och registrerings-
verket, juristen Mats Nordenborg, Svenska föreningen för immaterial-
rätt, docenten Christina Wainikka, Svenskt Näringsliv, och juristen
Lotta Wattrang, TV4.
Som sekreterare anställdes den 20 augusti 2020 ämnesrådet
Fredrik Zanetti och rättssakkunniga Teresia Danielsson. Sekrete-
rarna ersattes den 6 september 2021 av numera ämnesrådet Anna
Enbert och kanslirådet Tove Bodegård.
Utredningen som har antagit namnet Utredningen om privat-
kopieringsersättning (Ju 2020:18) överlämnar härmed betänkandet
Privatkopieringsersättningen i framtiden (SOU 2022:20).
Till betänkandet fogas särskilda yttranden av Klas Elm och Mats
Lindberg.

Dold text
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då får man väl i samma veva göra lagen spetsig istället så slipper vi problemet. Att fller från Spotify etc lagras lokalt borde i rimlighetens namn inte klassas som privatkopiering. Du har ju inte köpt musiken, utan det du betalar för är tillgången till musiken, oavsett om du sen spelar den på din dator, telefon, TV eller brödrost, så man kopierar liksom inget man köpt rätten att använda ett obegränsat antal gånger, som är fallet med en CD eller kassett. Men om den nuvarande lagen tycker att Spotifys lokala lagring av filer är privatkopiering så är lagen inte bara trubbig utan rentav trasig och upprörande dåligt anpassad till dagens mediekonsumtion.

Jo absolut. Tyvärr brukar ju lagar som inte är supertydliga få en annan effekt än den önskade. För min del får de gärna förbjuda privatkopiering av CD och DVD exempelvis, däremot hade det väl varit tråkigt om man inte fick exempelvis time-shifta TV-program. Inte för att jag kollar på linjär-TV sedan länge men när jag gjorde det så var det ju en revolution när man plötsligt kunde pausa en film på TV, för att sen skippa reklamen liksom. Å andra sidan kan man ju ha med ett undantag för sådana enheter som inte medger delning av materialet, redan när jag hade sådana produkter så var de ju nerlåsta så att det inte var möjligt att ta med sig det utan att ta med sig hela boxen liksom. Det är lite samma läge i min bil. Stereon har en funktion som kan spara ner musik från CD till bilens hårddisk, vilket väl kan vara trevligt för den som lyssnar på CD exempelvis, så kanske man slipper privatkopiera eller köpa extra exemplar av sina skivor.

Men det finns ju andra saker, som att kunna använda delar av en text i en annan text, är det privatkopiering? Eller att kunna använda typ klipp av filmer eller TV för kommentar eller utbildning. Det är ju redan förbjudet att använda foton av konstverk som statyer eller tavlor kommersiellt, men om privatkopiering inte var tillåten hade det kunnat gälla typ fotoalbum online man delar med familjen eller så också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, det kan man tycka. Det tyckte granskningsnämnden också, och fällde SVT för det . Vilket påvisar att systemet faktiskt fungerar (...till viss grad, då inslaget redan är sänt såklart).

Jag håller med om att SVT/SR är skeva i vissa frågor, men samtidigt tycker jag att man tar den enkla vägen genom att bara klaga på att SVT är för vänster eller att SR har för många miljöpartister i sina program, när det ligger på dig som privatperson att uppmärksamma och anmäla om du anser att det strider mot deras uppdrag.

Verkar konstigt att vindkraftslobbyn själva anmälde programmet som var oerhört partiskt för vindkraft...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....för dig. Det finns lite för dig, lite för Bosse-Bildoktor, lite för Läraren Lasse, lite för Militären Micke osv. 10% av det är ändå antagligen en högre siffra jämfört med TV4 eller Discoverys krafs, om man ser det med samma ögon.

Absolut, men det är ju som bekant inget tvång att betala för TV4 eller Discovery plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad i helvete

"Det är bakgrunden till varför man som privatperson för eget bruk och på ett lagligt sätt får spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan, spara ned poddar i mobilen eller spara ned texter till sin dator."
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linglof:

För att ta ett exempel så existerar väll ingen piratkopiering runt dagens konsoler så som Xbox och PS5, så bevisbördan borde ligga på Copysweden att ta fram bevis för att man kan och det existerar piratkopiering inom detta segment. Lyckas man med denna bevisbörda bör avgiften finnas annars ska den utgå och ersättning till berörda bör återbetalas. Självklart ska samma regler gälla andra enheter.

Det beror förstås på definitionen av privatkopiering. Uppenbarligen är inte den tekniska kompetensen inom Copyswede eller regeringen särskilt hög så det hade ju inte varit otroligt att de såg det som privatkopiering att du exempelvis installerade ett spel på konsolen från skiva, än mer troligt ifall du laddade ner några grejer i exempelvis Netflix app. Jag tycker förstås att det hade varit helt idiotiskt, installation krävs för att spela och Netflix app har ju koll på att du har betalat för att ta del av innehållet oavsett om du laddar ner det eller ej, men det hjälper ju inte då det inte är jag som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nja det ingår inte i privat kopiering, du kringår DRM, vilket är olagligt.

Filmerna till barnen, möjligen, dock inget jag märkt av, men jag tror inte jag har någon CD-skiva med kopieringsskydd.

Håller med om att lagen är konstig. Jag sover dock gott om natten. Har betalt mer än nog för musik, tv och film.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Filmerna till barnen, möjligen, dock inget jag märkt av, men jag tror inte jag har någon CD-skiva med kopieringsskydd.

Håller med om att lagen är konstig. Jag sover dock gott om natten. Har betalt mer än nog för musik, tv och film.

En cd-audioskiva får inte ha kopieringsskydd för att kunna uppfylla standarden (Red book) det har redan provats i domstol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför ska de ha en enda krona? Lägg ner skiten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En cd-audioskiva får inte ha kopieringsskydd för att kunna uppfylla standarden (Red book) det har redan provats i domstol.

Jo, fast det påverkade ju inget egentligen. Det var snack om att man inte skulle få sälja dessa CD-skivor som inte följde CDA-standarden tillsammans med vanliga skivor och liknande men så blev det ju inte. Kanske att man var tvungen att ha någon liten "varningstext" på baksidan av omslaget, kanske fick de inte använda "Compact Disc Digital Audio"-loggan, men det spelar liksom ingen roll, folk köpte dem ändå. Hursom så köper ju ingen skivor längre så det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli värre, dessutom borde bokföringen bli offentliga dokument så det går att granska hur pengarna används...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Tyvärr brukar ju lagar som inte är supertydliga få en annan effekt än den önskade. För min del får de gärna förbjuda privatkopiering av CD och DVD exempelvis, däremot hade det väl varit tråkigt om man inte fick exempelvis time-shifta TV-program. Inte för att jag kollar på linjär-TV sedan länge men när jag gjorde det så var det ju en revolution när man plötsligt kunde pausa en film på TV, för att sen skippa reklamen liksom. Å andra sidan kan man ju ha med ett undantag för sådana enheter som inte medger delning av materialet, redan när jag hade sådana produkter så var de ju nerlåsta så att det inte var möjligt att ta med sig det utan att ta med sig hela boxen liksom. Det är lite samma läge i min bil. Stereon har en funktion som kan spara ner musik från CD till bilens hårddisk, vilket väl kan vara trevligt för den som lyssnar på CD exempelvis, så kanske man slipper privatkopiera eller köpa extra exemplar av sina skivor.

Men det finns ju andra saker, som att kunna använda delar av en text i en annan text, är det privatkopiering? Eller att kunna använda typ klipp av filmer eller TV för kommentar eller utbildning. Det är ju redan förbjudet att använda foton av konstverk som statyer eller tavlor kommersiellt, men om privatkopiering inte var tillåten hade det kunnat gälla typ fotoalbum online man delar med familjen eller så också.

Ja det blir ju lite att utreda, helt klart. Men då får man fokusera på varför lagen kom till och vad det är meningen att avgiften ska kompensera för. I grund och botten handlar det ju om att kompensera för ett hypotetiskt inkomstbortfall på grund av laglig exemplsrframställning som man delar med sin nära bekantskapskrets. Förekommer det idag och förlorar någon pengar på det? De flesta tjänster har ju till och med sk family-plans, vilket borde göra att Copyswede antingen tycker att de borde beläggas med avgift, eller förbjudas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur detta funkar i andra länder? Har de också motsvarighet till Copyswede eller löser de "problemet" på annat sätt?
Känns inte som att detta kan vara ett helt Svenskt fenomen med denna avgift, eller???

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut, men det är ju som bekant inget tvång att betala för TV4 eller Discovery plus.

Ehm, JO det är ett tvång! Tv4 drar nytta av publika skatter dvs du betalar för tv4 vare sig du vill eller inte!

Läs vidare om det som brukar kallas "tv avgift" om du vill lära dig mer om hur regeringen tryckte ner statlig media i halsen på folket.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Så otidsenligt. Finns det verkligen folk som kopierar andras verk fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Någon som har koll på hur detta funkar i andra länder? Har de också motsvarighet till Copyswede eller löser de "problemet" på annat sätt?
Känns inte som att detta kan vara ett helt Svenskt fenomen med denna avgift, eller???

Fanns eller finns Zentralstelle für private Überspielungsrechte i Tyskland men vet ej om de är kvar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Så otidsenligt. Finns det verkligen folk som kopierar andras verk fortfarande?

Jo, enligt Copy Swede och saxat från deras utredning som...
... visar att nästan alla svenskar regelbundet ägnar sig åt kopiering på ett sätt som bör ersättas, och vi vet att det finns ett stort mörkertal i våra vardagliga beteenden.

Konserverad gröt går att sälja med mördande reklam?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Någon som har koll på hur detta funkar i andra länder? Har de också motsvarighet till Copyswede eller löser de "problemet" på annat sätt?
Känns inte som att detta kan vara ett helt Svenskt fenomen med denna avgift, eller???

https://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy#Regulation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nja det ingår inte i privat kopiering, du kringår DRM, vilket är olagligt.

Att kopiera filmen är absolut privatkopiering, att kringå DRM på medier du äger för just privatkopiering är vad jag vet en gråzon rent legalt sett (men inte rakt olagligt).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tycker i grunden att en ersättning för privatkopiering är bra, det rör sig oftast om väldigt små summor i sammanhangen.
Tycker dessutom att det är bra att copyswede har inkluderat streaming också, för på samma sätt som det är "lagligt" att gå runt DRM för att privatkopiera mina filmer/musik så blir det prejudikat att det är lika lagligt att privatkopiera från streaming-sidorna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Att kopiera filmen är absolut privatkopiering, att kringå DRM på medier du äger för just privatkopiering är vad jag vet en gråzon rent legalt sett (men inte rakt olagligt).

Upphovsrättsintrång är ett brott och det brottet begår du om du inte har stöd att kopiera eller privatkopiera och det har du inte med media skyddat med tekniska åtgärder. I praktiken kan du knappast bli straffad om du inte också sprider kopiorna, men verktygen för att kringgå är inte tillåtna och skaparna hamnar i rättsliga konflikter.

Det är 12 § (när det inte förbjuds enligt 52 d §) i Upphovsrättslagen som är privatkopiering, eller framställning av exemplar för privat bruk som lagen kallar det. Förarbetet är tydligt, så det är noll gråzon där.

Det hade varit olagligt och straffbart för Copyswede att betala ut privatkopieringsersättning för film som enbart getts ut på DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Film måste sändas på TV för att upphovsmakarna ska kunna få ersättning. Du behöver inte 12 § för att kunna fortsätta piratkopiera för personligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker dessutom att det är bra att copyswede har inkluderat streaming också, för på samma sätt som det är "lagligt" att gå runt DRM för att privatkopiera mina filmer/musik så blir det prejudikat att det är lika lagligt att privatkopiera från streaming-sidorna

Det borde innebära att lösenordsdelning är okej!?

Permalänk
Medlem

Alla måste väl inte tillgång till SVT? Det finns idag reklam finasierad gratis TV som tv4 och mfl. Är det för samhälles debatten, då kan man ta fram light versioner av SVT / SR. Där man har skala bort dyra produktioner som privata aktörer kan ta istället. SVT tillhör en svunnen tid , att staten skall äga mediabolag. Jag lägger hellre 110 kr månaden på en premunation på SvD än Södermalm vinklade nyheter.

Jag köper hårddiskar ifrån Amazon istället för Svenska leverantörer, just för att slippa betala copyswed avgiften. Jag tycker det är så omoralisk, det är extremt byråkratisk att som företag slippa denna avgift.

Nackdelen är väl allt mer privatkopering bli stremad, så risken är väl att det bli en avgift på bredbands uppkopplingen ..

Skrivet av SuperSverker:

Njae, SVT/SRs vara och icke-vara tycker jag är en icke-fråga, speciellt i dessa tider, däremot så finns det en risk att ta egna kostnader via betaltjänster -> alla måste ha tillgång till SVT/SR och detta skall även ske obehindrat utan ytterligare avgifter. Inkomst från andra källor introducerar även en form av påverkan som inte alltid är spårbar, även om de flesta svenska medier är ganska öppna med partitillhörighet.

Personligen ser jag inte problemet alls, det handlar om sådana skitsummor i sammanhanget, så även om jag ställer mig tveksam till...riktningen man tagit med vissa program och kanaler senaste åren, så är det fortfarande bättre än motsvarande modeller i andra länder.

När det kommer till privatkopiering däremot så är det självklart -> Det är en hittepåavgift som är skapad av lobbyorganisationer för att göra feta människor ännu fetare, jag har inget emot att betala för mig men jag har stora problem när någon anser att jag ska betala för något jag inte gör, och då jag inte är född på 60-talet så har jag aldrig kopierat ett kassettband från radion, som denna avgiften grundar sig i från början. CopySwede är en svulst som man gärna får klippa bort, jag ställer mig dock högst tveksam till om ännu en myndighet behövs

Jag håller med till del, men 110 kr per månad för radio, tv, playtjänster och vettiga nyheter där, även om mycket kanske är sådär, så finns det mycket bra också.
Skippa en pizza per månad och du är färdig med ditt strå till stacken.:)

Permalänk
Medlem

Hela idéen med SVT att det tillhör en svunnen tid då vi hade 2 kanaler i Sverige, vi hade tablå tv och veckans stor höjdpunkt var när Sue Ellen vart svårt bitter i TV rutan av JR små påhitt.

Skrivet av ipac:

Usel idé, vi behöver ingen mer TV4.

För vad skiljer då SVT från alla övriga aktörer?

Själva poängen med SVT, som tycks helt gått dig förbi, är att de ska kunna producera material utan att ha "kommersiella skäl".

En motvikt, som sagt. Rätt sunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bara att klicka på rec så börjar man privatkopiera från radion.
https://i.imgur.com/5mZTDEQ.png

Vad heter programmet. Det såg lättdrivet ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hela idéen med SVT att det tillhör en svunnen tid då vi hade 2 kanaler i Sverige, vi hade tablå tv och veckans stor höjdpunkt var när Sue Ellen vart svårt bitter i TV rutan av JR små påhitt.

Det är inkorrekt men ja, det stämmer att dess betydelse i samhället har minskat rejält de senaste 30 åren eller så.

OT: Ganska festligt att folk än idag ofta förknippar SVT med tablå-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrättsintrång är ett brott och det brottet begår du om du inte har stöd att kopiera eller privatkopiera och det har du inte med media skyddat med tekniska åtgärder. I praktiken kan du knappast bli straffad om du inte också sprider kopiorna, men verktygen för att kringgå är inte tillåtna och skaparna hamnar i rättsliga konflikter.

Det är 12 § (när det inte förbjuds enligt 52 d §) i Upphovsrättslagen som är privatkopiering, eller framställning av exemplar för privat bruk som lagen kallar det. Förarbetet är tydligt, så det är noll gråzon där.

Det hade varit olagligt och straffbart för Copyswede att betala ut privatkopieringsersättning för film som enbart getts ut på DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray. Film måste sändas på TV för att upphovsmakarna ska kunna få ersättning. Du behöver inte 12 § för att kunna fortsätta piratkopiera för personligt bruk.

Jag ser inte hur 12§ förbjuder mig att privatkopiera en film eller blu-ray som är skyddad med DRM (faktiskt är det mer så att den aktivt beivrar det, då 2§ punkt 4 säger att det har gjorts tillgängligt för allmänheten, och enligt 8§ då är offentliggjort).
Den förbjuder däremot mig att låta någon annan kopiera min film (att jag ger en kopia till en begränsad krets är dock helt ok).
Men du får gärna hjälpa mig om du tycker att jag tolkar något galet
EDIT: det jag tycker är den springande punkten här är att lagen som reglerar detta (som du refererar till) inte alls nämner att ett tekniskt skydd skulle upphäva rätten till privatkopiering. Däremot nämner den att privatkopiering GER mig rätt att inskränka upphovsrätten för ett verk som jag äger.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P