Permalänk
Medlem

Samsung OLED S95B

Hittar inget om denna här men det verkar som den kommer till Sverige med.
Preliminärt andra kvartalet iår i 55 och 65 tum. 65-modellen lär kosta 36000 kronor.
Jag som är trött på LG är väldigt sugen.
Ljusare bild men främst bättre och renare färg från alla vinklar sägs vara fördelen. Första ägarrecensionerna i USA ska kommer nästa vecka tydligen.

Specifikationer:
https://www.avforums.com/products/oled-tvs.89/samsung-qe65s95...

Permalänk
Medlem

För nån som inte är alls insatt - ska Samsung göra sina egna paneler?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

För nån som inte är alls insatt - ska Samsung göra sina egna paneler?

Ja. Samsung använder "Quantum Dots" tillsammans med OLED för en ny paneltyp liksom. Till skillnad från tidigare WOLED från LG så betyder det att det inte är ett färgfilter för att ge olika färger utan dessa QD, som i teorin inte ska dämpa något ljus vilket ju ett filter gör. Sen kör de väl blåa OLEDs som "ljuskälla" så QD behövs bara för rött och grönt, blått är ju rätt färg redan.

Hur stor skillnad det gör i praktiken får vi väl se, men i teorin ger det högre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Kommer dom vara Bloomingfria? Är allergisk mot blooming och dålig betrakningsvinket....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Kommer dom vara Bloomingfritt?

Ja det är OLED så varje pixel (eller subpixel) är sin egen ljuskälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är OLED så varje pixel (eller subpixel) är sin egen ljuskälla.

Jo... men tänker att denna är nån "hybrid" ?
Har panasonic HZ980 oled... skulle vilja ha 77", och kanske skippa projektor... men måste hålla samma klass som denna oled vi har nu isf....
Fördelen med detta borde väl vara lite mer ljusstyurka i HDR..? Men samsung vägrar ju Dolby Vision konstigt nog...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte Dolby Vision gör nån skillnad numera. I.o.m. att bilden blir ljusare så räcker det gott å väl för HDR. Det är främst de gamla tv-modellerna som hade problem med HDR när man mastrade innehåll i väldigt höga nit-tal.

Tycker personligen det är lite roligt att Samsung kommer ta mer betalt för qled 8K-modellerna än den nya oled-displayen. Det finns ju inget 8K-innehåll och en majoritet hushåll har inte ens börjat titta på 4K-innehåll än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Jo... men tänker att denna är nån "hybrid" ?

Nej, ingen hybrid utan OLED. Skillnaden mot LG's lösning är att det inte är något färgfilter utan "kvantprickar" eller hur man nu ska översätta det, som är ansvarig för färgerna. Båda dessa skiljer ju sig från de OLED-displayer som sitter i telefoner och så där det inte finns något färgfilter eller liknande utan varje subpixel är en egen OLED, men ingen har ju lyckats få till det i storlek och hållbarhet som duger för en TV.

Citat:

Har panasonic HZ980 oled... skulle vilja ha 77", och kanske skippa projektor... men måste hålla samma klass som denna oled vi har nu isf....
Fördelen med detta borde väl vara lite mer ljusstyurka i HDR..? Men samsung vägrar ju Dolby Vision konstigt nog...

Denna lär väl vara minst lika bra som LG-panelerna, dock utan Dolby Vision. Men fler tillverkare kommer ju att släppa TV-apparater med Samsungs paneler och de kommer väl att ha DV för det mesta. Det är inget i tekniken som sätter stopp för det utan det är ju ett val Samsung gjort för länge sedan och håller fast vid av någon anledning.

Skrivet av Ohnmat:

Personligen tycker jag inte Dolby Vision gör nån skillnad numera. I.o.m. att bilden blir ljusare så räcker det gott å väl för HDR. Det är främst de gamla tv-modellerna som hade problem med HDR när man mastrade innehåll i väldigt höga nit-tal.

Tycker personligen det är lite roligt att Samsung kommer ta mer betalt för qled 8K-modellerna än den nya oled-displayen. Det finns ju inget 8K-innehåll och en majoritet hushåll har inte ens börjat titta på 4K-innehåll än.

8K gör ju att skalning funkar bättre. Det är lite samma som att ha typ en laptop med 4K-skärm eller liknande. Men absolut är det än så länge mest för marknadsföring, speciellt på en TV som ju sällan skalar innehåll mer än i fasta intervall som funkar rätt bra även på 4K.

Men att en majoritet inte tittar på 4K än tror jag inte stämmer, eller kanske inte en majoritet men Netflix har ju 1,5 miljoner prenumeranter i Sverige av runt 4,8 miljoner hushåll, och det är bara en tjänst liksom, så det är nog rätt många som kan ta del av 4K-innehåll idag. Sen vet jag inte hur vanligt det är med 4K-TV-apparater förstås men det är ju inte direkt nytt längre så hyfsat vanligt ändå.

Permalänk
Medlem

Lite recensioner från en tidig ägare på reddit: https://www.reddit.com/r/samsung/comments/u06jud/samsung_s95b...

Permalänk
Medlem

Första recensionerna har kommit och alla verkar vara överens; det är den ljusaste och renaste oled-panelen hittils. Inga problem med banding, vignetting, tinting och alla dessa problem som LG-paneler brottas med. Minus för lite dålig UI. Frågan är när man kommer kunna få köpa en här borta. Sett 4 maj som släppdatum nere på kontinenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men att en majoritet inte tittar på 4K än tror jag inte stämmer, eller kanske inte en majoritet men Netflix har ju 1,5 miljoner prenumeranter i Sverige av runt 4,8 miljoner hushåll, och det är bara en tjänst liksom, så det är nog rätt många som kan ta del av 4K-innehåll idag.

Hur många av Netflix-prenumeranterna betalar för prenumerationen som stödjer UHD dock? Det är nog en bråkdel av de totala, med tanke på att den kostar nästan dubbelt så mycket som bas-prenumerationen (99 vs. 179).

Samsung's QD-OLED har gjort det svårt för mig nu. Hade bestämt mig för en 77" OLED och det lutade mot en LG, men nu blir jag osäker på om det är dumt att spendera så mycket pengar på det om QD-OLED är en sån gamechanger som de tidiga reviewsen tyder på.

Ska man köpa en 77" LG i år, eller vänta på Samsungs större modeller nästa år...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aejt:

Hur många av Netflix-prenumeranterna betalar för prenumerationen som stödjer UHD dock? Det är nog en bråkdel av de totala, med tanke på att den kostar nästan dubbelt så mycket.

Jag har ingen aning, men det abonnemanget krävs ju också för att kunna titta på mer än två grejer samtidigt har jag för mig, så det lär väl dra upp siffrorna. Men det är som sagt bara en tjänst, de övriga har väl stöd för 4k på basnivån liksom.

Jag vet inte varifrån den här bilden av att 4K är något ovanligt eller speciellt kommer riktigt. YouTube har 4K-innheåll gratis för alla och har haft det länge. 4K-TV-apparater kom för tio år sedan och har dominerat försäljningen och utbudet i ganska många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Ska man köpa en 77" LG i år, eller vänta på Samsungs större modeller nästa år...?

Jag har haft samma funderingar men känner att jag väntar på QD-OLED annars kommer jag bara ångra mig och köpa båda i slutändan. Bara jobbigt att ångra ett köp på 30K så snabbt inpå

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varifrån den här bilden av att 4K är något ovanligt eller speciellt kommer riktigt. YouTube har 4K-innheåll gratis för alla och har haft det länge. 4K-TV-apparater kom för tio år sedan och har dominerat försäljningen och utbudet i ganska många år nu.

Skulle säga att det kommer av det gamla vanliga om hur hjärnor överlag fungerar. Krävs mindre energi att bara upprepa det som är gamla halvsanningar. Det tar enorma resurser av tid och energi för att ändra den uppfattningen, skola om sig och orientera sig i rådande dagsläge. Hjärnan är för bekväm.

Vilket då går rundgång av bekräftelse-bias när en bekväm hjärna på fem sekunder spottar ur sig gamla halvsanningar på forum och hundra bekväma hjärnor förnöjt läser detta och med en liten dopaminkick förstärker samma gamla halvsanning på nytt. Ad Nauseam etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varifrån den här bilden av att 4K är något ovanligt eller speciellt kommer riktigt.

Nej, du har rätt, ovanligt är det verkligen inte! Däremot är det nog väldigt många som inte riktigt bryr sig om de kollar på 1080 eller 4k, även om deras TVs stödjer 4k. I min erfarenhet sitter fortfarade majoriteten med en ~55" TV på lite för långt avstånd för att verkligen märka av någon större skillnad mellan FHD och UHD.

Skrivet av Cudage:

Jag har haft samma funderingar men känner att jag väntar på QD-OLED annars kommer jag bara ångra mig och köpa båda i slutändan. Bara jobbigt att ångra ett köp på 30K så snabbt inpå

Frågan är vad en QD-OLED ~77" hamnar på för pris nästa år, risken känns ganska stor att man får vänta 2 år (om inte mer?) innan priserna är i närheten av 77"-varianterna i LG's C/G-serier. I år verkar Samsung inte lägga någon marknadsföring öht. på sina OLEDs, säkert (bl.a.) pga. storlekarna som släpps. Nästa år är säkert deras flagship-släpp en QD-OLED, och då får man säkert betala en del också.

Väldigt svårt! Sitter med en 47" från 2011 som jag knappt kan läsa texten på i nya spel så det är verkligen dags, men det gör ont att spendera så pass mycket pengar på en teknik som verkar springas om.

Permalänk
Medlem

Verkar som det börjar trilla in recenssioner (eller kanske för-recenssioner) nu och det ser riktigt lovande ut. Äntligen får LG konkurrens, eller som det verkar, något som faktiskt är bättre än det dom själva kan erbjuda

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget på den svenska sidan men börjar komma upp lite i de andra delarna av Europa. Lettisk version: https://www.samsung.com/lv/tvs/oled-tv/s95b-65-inch-oled-4k-s... och priset bekräftat till €2999. Sverige har lite högre moms än Lettland så 36000 kr känns rimligt att tänka sig.

Permalänk
Medlem

Samsung.se sa

Samsung.se sa att de inte får in S95B.

Så...

Permalänk
Skrivet av th3hors3:

Samsung.se sa att de inte får in S95B.

Så...

Källa på detta?

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Varför skulle Sverige inte få in det? Flera teknikmedier har redan fått bekräftat att S95B också kommer till Norden. Jag misstänker att Samsung avvaktar lite då de har en pågående kampanj med QN95B-modellen som också den släpptes först tre veckor efter att den släppts i UK. Brittiska försäljningen på S95B börjar 4 maj.

Permalänk
Medlem

ja det är en källa som jag litar på iallafall men jag tänker inte börja sprida rykten om det för det finns info som säger att det kommer hit.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt tråkigt att stora tillverkare som Samsung och LG fortfarande inte använder GoogleTV

Permalänk
Medlem

Redan hittat en återförsäljare i Finland som har S95B på sin hemsida. Finns ingen anledning tro att den inte skulle komma till Sverige. Nu har även franska Samsung vaknat och påbörjat sin oled-kampanj. Vi lär bara vara sist ut antagligen.

Permalänk

Någon som hört när och om(!?) S95B kommer till Sverige?

Permalänk

Står 23 Maj på HiFi klubben

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig i att köpa en helt ny TV vid release med tanke på att priset alltid faller dramatisk efter ett halvår, denna TV verkar också ha samma taskiga ytbehandling som Dell AW3423DW vilket innebär att svart kommer ha en vindröd/mörkgrå nyans i ett ljust rum, vilket Vincent på HDTVTest bekräftade när jag frågade honom.

Exempel nedan från Harware Unboxed som visar det jag menar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Inget sådant har rapporterats av tidiga köpare. Du pratar om en datorskärm från ett annat märke.
Perfekt uniformitet har rapporterats från alla håll. På minuskontot en buggig mjukvara.
Tror inte heller vi får se nåt dramatiskt prisfall framöver. Stigande råvarupriser och ökad inflation äter upp eventuellt prisfall.

Skrivet av ZimpanX:

Skulle aldrig falla mig i att köpa en helt ny TV vid release med tanke på att priset alltid faller dramatisk efter ett halvår, denna TV verkar också ha samma taskiga ytbehandling som Dell AW3423DW vilket innebär att svart kommer ha en vindröd/mörkgrå nyans i ett ljust rum, vilket Vincent på HDTVTest bekräftade när jag frågade honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Inget sådant har rapporterats av tidiga köpare. Du pratar om en datorskärm från ett annat märke.
Perfekt uniformitet har rapporterats från alla håll. På minuskontot en buggig mjukvara.
Tror inte heller vi får se nåt dramatiskt prisfall framöver. Stigande råvarupriser och ökad inflation äter upp eventuellt prisfall.

Du menar att 50% prisfall över produktens livstid är över och inga apparater kommer falla i pris mer? Då har vi nog många konkurser nästa år... Skulle gissa att det säljs oerhört lite av årets apparater innan Black Friday som är första rean.

Klassiska prisutvecklingen idag:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5732268

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Inget sådant har rapporterats av tidiga köpare. Perfekt uniformitet har rapporterats från alla håll

Aha, så nu vet inte Vincent vad han pratar om för han råkade yttra något du inte ville höra?

Låter som buyer's remorse

Skrivet av Ohnmat:

Du pratar om en datorskärm från ett annat märke.

Båda är QD-Oled med panel tillverkade av Samsung och tekniken levereras idag utan ett polariserande lager, vilket orsakar detta.

Timestamp från Vincents video där man ser detta ske på TVn ifråga

Skärmdump nedan

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Vem sitter o dömer en display baserad på en skärmdump? Det du ser är reflektioner från kameran. ALLA användare på Avsforum som köpt denna säger att det är perfekt svärta. Ljuger alla dessa köpare alltså?
Verkar vara många LG fanboys som blir upprörda nu.

Skrivet av Ibymafayhas:

Du menar att 50% prisfall över produktens livstid är över och inga apparater kommer falla i pris mer? Då har vi nog många konkurser nästa år... Skulle gissa att det säljs oerhört lite av årets apparater innan Black Friday som är första rean.

Klassiska prisutvecklingen idag:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5732268

Men det är klart gamla apparater går ner i pris. Om du vill köpa en gammal tv så ska du såklart vänta i nåt år.