Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Så du menar att en kund ska ha mer expertis än butiker som säljer en viss vara inom ett viss område. Det är ju det här som är grejen. Småföretagarna får se till att inte sälja dåliga grejer. Ställa höga krav på leverantörerna. Om inte annat så lär ju drakarna göra det. Varje kund som kommer tillbaka med en trasig produkt är ju en missnöjd kund om de inte får hjälp. På vilket sätt skulle småföretagarna få fler kunder med sämre lagar?

Tror du, och många andra i den här tråden, skulle behöva lite insikt i hur det faktiskt ser ut när man driver ett bolag. Bara grejen att direktivet går igenom innebär högre kostnader och mer hinder för företag som säljer digitala varor, även om dom sköter sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Tror du, och många andra i den här tråden, skulle behöva lite insikt i hur det faktiskt ser ut när man driver ett bolag. Bara grejen att direktivet går igenom innebär högre kostnader och mer hinder för företag som säljer digitala varor, även om dom sköter sig.

Digital varor i form av program? tjänster? Spel? Du får förtydliga. Själv tycker jag bara att det är drygt att det släpps ett spel... och sen är det buggigt som tusan.. och efter 2 år så lägger de ned skiten pga bristande intresse. Hur kan det vara bra? Så istället för att köra med mantrat "du vet inte hur det fungerar i verkligheten".. så får du gärna ta ett case så vi okunniga kan bli upplysta av dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Mitt angrepp var inte på dig som person, utan på ditt beteende i tråden.

Och som jag sa, läs mina inlägg i tråden så får du avar på dina frågor utan att jag behöver upprepa mig.

Allt väl.

Läste igenom tråden och det enda jag hittade var ett exempel på att någon som släpper ett indiespel så är man förbunden att stötta det under 3 år. Vilket är ju inte orimligt, drygt med ett flappy bird-spel som fungerar med iOS 15.4, men när Apple uppdaterar till iOS 15.6 så slutar det att fungera. Spelet har du betalat 7 USD. Är det inte rimligt att spelet uppdateras så att det fungerar med iOS 15.6?

Kanske mer rimligt att ta 10USD då man som konsument vet att spelet fungerar 3 år framåt.

Min fråga är ju vad du har för förväntningar när du köper en produkt, vara som tjänst. Är det okej att tvättmaskinen bara håller i 6 månader och sen ska du kriga för att bevisa att felet var ursprungligt?

Permalänk
Inaktiv

Med den usla kvalitet de flesta av dagens produkter har är det välkommet med bättre skydd för oss konsumenter.

Permalänk

Får väl hoppas att slit o släng mentaliteten ändras till att betala mer för saker som håller 2-3 gånger längre som i slutändan blir billigare för plånboken.

Permalänk
Medlem

Den här nya lagen går långt utanför att på något vis jämna ut maktbalansen mellan konsument och företagare. Snarare så att det blir bra för större företag och de som har gott om pengar. Stora företag kan bära kostnaderna medan mindre företag får svårare att konkurrera. För den som har gott om pengar spelar det ingen roll att billiga produkter försvinner eller blir dyrare. Här är det lätt att självgott tycka folk ska sluta köpa "skit" och sen reklamera saker man behandlat vårdslöst i ett par års tid.

Kommer knappast ha positiva effekter på marknaden det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Min fråga är ju vad du har för förväntningar när du köper en produkt, vara som tjänst. Är det okej att tvättmaskinen bara håller i 6 månader och sen ska du kriga för att bevisa att felet var ursprungligt?

Du kan ju köpa en tvättmaskin med längre garanti om du är orolig för hållbarheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Den här nya lagen går långt utanför att på något vis jämna ut maktbalansen mellan konsument och företagare. Snarare så att det blir bra för större företag och de som har gott om pengar. Stora företag kan bära kostnaderna medan mindre företag får svårare att konkurrera. För den som har gott om pengar spelar det ingen roll att billiga produkter försvinner eller blir dyrare. Här är det lätt att självgott tycka folk ska sluta köpa "skit" och sen reklamera saker man behandlat vårdslöst i ett par års tid.

Kommer knappast ha positiva effekter på marknaden det här.

Då borde vi ju skippa konsumentlagarna och det kommer bli en boom med småföretagarna. Inga åtaganden, blir ju en riktigt bra marknad med det här eller hur?

Jag vet inte hur du är som användare. Men jag kan lova att konsumentlagarna INTE påverkar hur jag hanterar mina prylar. Dvs.. jag slänger inte in Nintendo Switchen i väggen bara för att jag har 3 års reklamationsrätt på den. Släpper inte heller mobilen i backen bara för att. Man har ju läst en massa gånger att när ett företag inte har något att förlora så skippar de att göra rätt för sig. Därför jagar jag inte lägsta priset hos något obskyr företag. Man är ju smart om man handlar från någon av jättarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Du kan ju köpa en tvättmaskin med längre garanti om du är orolig för hållbarheten.

Frågan är varför jag ska göra det? Eller förväntar du dig att din tvättmaskin bara ska hålla i 6 månader och sen är ska du ha bevisbördan? Gillar du tjafsa med butikerna för att reklamera? På vilket sätt skulle 24 månader vara dåligt? Att småföretagaren ska fatta att säljer han en dålig maskin så får den åka tillbaka. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Då borde vi ju skippa konsumentlagarna och det kommer bli en boom med småföretagarna. Inga åtaganden, blir ju en riktigt bra marknad med det här eller hur?

Jag vet inte hur du är som användare. Men jag kan lova att konsumentlagarna INTE påverkar hur jag hanterar mina prylar. Dvs.. jag slänger inte in Nintendo Switchen i väggen bara för att jag har 3 års reklamationsrätt på den. Släpper inte heller mobilen i backen bara för att. Man har ju läst en massa gånger att när ett företag inte har något att förlora så skippar de att göra rätt för sig. Därför jagar jag inte lägsta priset hos något obskyr företag. Man är ju smart om man handlar från någon av jättarna.

Gamla konsumentköplagen har fungerat sedan 1990.

Oavsett hur du hanterar dina prylar går det nu att vanvårda saker i rätt stor utsträckning och sedan få företagen att betala för det. Två år där felen presumeras vara ursprungliga och med omvänd bevisbörda är knappast rimligt.
Du kan köpa saker från storföretagen om du vill det men det gör det knappast rätt med lagstiftning som spelar dem direkt i händerna. En marknad som ger dem konkurrensfördelar är knappast bra heller.

Skrivet av anon333222:

Frågan är varför jag ska göra det? Eller förväntar du dig att din tvättmaskin bara ska hålla i 6 månader och sen är ska du ha bevisbördan? Gillar du tjafsa med butikerna för att reklamera? På vilket sätt skulle 24 månader vara dåligt? Att småföretagaren ska fatta att säljer han en dålig maskin så får den åka tillbaka. Eller?

Poängen är att du väljer själv om du vill köpa produkter med garanti eller inte. Det är även något tillverkarna kan använda för att konkurrera med andra. Det är inte något som varken behöver eller bör lagstiftas om. Välj en annan produkt om du inte tycker garantierna är tillfredsställande nog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Gamla konsumentköplagen har fungerat sedan 1990.

Oavsett hur du hanterar dina prylar går det nu att vanvårda saker i rätt stor utsträckning och sedan få företagen att betala för det. Två år där felen presumeras vara ursprungliga och med omvänd bevisbörda är knappast rimligt.
Du kan köpa saker från storföretagen om du vill det men det gör det knappast rätt med lagstiftning som spelar dem direkt i händerna. En marknad som ger dem konkurrensfördelar är knappast bra heller.

Poängen är att du väljer själv om du vill köpa produkter med garanti eller inte. Det är även något tillverkarna kan använda för att konkurrera med andra. Det är inte något som varken behöver eller bör lagstiftas om. Välj en annan produkt om du inte tycker garantierna är tillfredsställande nog.

Om vi vänder på steken då. Varför får storföretagen fördelar? De har ju samma krav som småföretagare. Det är rätt sällan att det är butiken som reparerar en felaktig vara. Någonstans hämtas det ju från tillverkaren.

Nu får man defacto garanti i 2 år, vilket uppenbarligen har behövts då man sällan skärper en lagstiftning om det inte visat sig att det behövs. Du navigerade skickligt, men om det blir som i pandemoniet. Du har bara Candy som levererar en tvättmaskin, men endast den gamla reklamationsrätten. Så hur är konkurrensen då? Dessutom får vi ju sämre produkter då man hellre väljer en billigare komponent för att pressa priset = mer skräp i återvinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Med den usla kvalitet de flesta av dagens produkter har är det välkommet med bättre skydd för oss konsumenter.

Jag håller fullständigt med dig. Någon medelmåttig klass skall väl prylarna ändå hålla, istället för att bli en del av sopberget eller går till återvinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Om vi vänder på steken då. Varför får storföretagen fördelar? De har ju samma krav som småföretagare. Det är rätt sällan att det är butiken som reparerar en felaktig vara. Någonstans hämtas det ju från tillverkaren.

Nu får man defacto garanti i 2 år, vilket uppenbarligen har behövts då man sällan skärper en lagstiftning om det inte visat sig att det behövs. Du navigerade skickligt, men om det blir som i pandemoniet. Du har bara Candy som levererar en tvättmaskin, men endast den gamla reklamationsrätten. Så hur är konkurrensen då? Dessutom får vi ju sämre produkter då man hellre väljer en billigare komponent för att pressa priset = mer skräp i återvinningen.

Det har jag redan skrivit. Storföretagen kan bära kostnaderna på ett helt annat sätt. Dessutom kan de investera i kvalitetskontroll och har möjligheter som mindre företag helt saknar.

Hur har du lyckats dra slutsatsen att inte skärper lagstiftning om det inte visat sig behövas? Jag kan för övrigt inte komma på en enda produktkategori där det bara finns en tillverkare eller leverantör. Snarare är det så att produktkategorierna tenderar att ha ett brett spann mellan billiga och dyra produkter. Om nu dessa "sämre" produkter skulle vara mer populära så är det för att konsumenterna gjort det valet. Du menar alltså att du vet bättre än gemene konsument och därför ska styra deras val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag håller fullständigt med dig. Någon medelmåttig klass skall väl prylarna ändå hålla, istället för att bli en del av sopberget eller går till återvinning.

Hittepåproblem. Utvecklingen går stadigt mot billigare och bättre tillverkning.

Permalänk
Medlem

Verkar som att dom som är negativa till den nya lagen antagligen håller på med dropshipping och inte vill ta ansvar för skiten dom säljer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Hjälper någon av dom lagarna mig att kunna lämna tillbaka ett digitalt spel som är så buggigt att det inte ens går att spela *host* bf2042 *host*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Intressant att folk inte vill ha förbättrade konsumentlagar. Argumentet att grejerna blir dyrare är ju "bullshit". varför skulle det bli dyrare? Priserna styrs ju av tillgång och efterfrågan? Hur var det nu är att marknaden löser det? @TANDEMCYKELN Titta bara på Apple. Det är no bullshit så länge du har warranty (1) år USA, medan reklamationsrätten i KKL (3 år) har du ju ett helvete med Apple efter 6 månader. Nu är det ingen snack.. och tittar man på priset så är det ju inte dyrare i USA att handla, eller hur?

En mycket enkel lösning är ju att sluta sälja skit som går sönder efter 1 år, eller efter 1 och ett halvt år? Företag som inte har förtroende för sina produkter får helt enkelt sluta sälja det. Mindre skit till oss konsumenter och mindre skit i naturen.

Därför handlar jag på amazon när de gäller märken jag inte fullt litar på. Inget tjafsande.
Ska man behöva lämna in sin vara på felsökning i 30 dagar om man fått en trasig vara levererad?
Vissa kanske tycker de… Värsta var julimånad från webhallen, luftkylaren lät som den skulle explodera och personen över disken höll med för att flera hade returnerat av samma orsak. Fick sitta med mina pengar låsta i 30 dagar som var tänkt att gå för och kyla ner mig.

Permalänk

Stackars bilhandlarna. Bedrövligt att dom inte har koll på vad som händer. Senaste gången jag köpte en bil gav säljaren mig 30 dagars garanti. Jag påtalade att det är 6 månader och han kunde då göra ett undantagsfall för mig. Kanon när det höjs till 2 år. Sist jag pratade med konsumentvägledningen sa dom att som räknar på 1500 mil per år. Så tänk om man haft bilen i 1 år och 10 månader och kört 2000 mil. Sen rasar kopplingen. Då är det bara för bilfirman att betala. 😂

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Hmm, kanske man kan använda Nintendos Joy con igen, inte köpt ny på 2 år sedan andra paret började drifta, kollade upp för att laga och de tog ut en kostnad av i princip en ny kontroll för det (har inte koll på vart jag har min triwing för att öppna heller).

Men ja, gött detta kan leda till högre kvalitét på varor iaf gjorda i sverige, hur utomstående/importerande parter påverkas återstår ju att se.

EDIT: Undrar hur det i praktiken skulle fungera om man köper ett par skor online, vanligtvis håller ett par ca 1 år för mig, med omvänd bevisbörda, tolkar jag det som att jag borde kunna byta ut dem mot nya samma modell då det bara är vanligt slitage i samtliga fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Men snälla du kan väl iallafall läsa tråden innan du svarar? Så får du svar på dina frågor.

Men en stor del av problemet finns tack vare konsumenter som du; Självberättigade, hispiga, bortskämda.

Men ursäkta mig om jag känner mig "självberättigad" när jag köper en digital vara och förväntar mig att den ska fungera längre än det tog tiden att installera den.
Men uplyss mig gärna om ditt bolag så lovar jag att inte ställa några krav på den.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Ang. det där med "digitala" produkter antar jag att dom menar SAAS-tjänster. Om jag köper en kopia av en mjukvara med angivna systemkrav, utan nån form av uppdateringsbonus, så kan jag ju som konsument anta att jag inte kommer få några uppdateringar. Alltså jag köper en snapshot av produkten vid det tillfället. Som förr, typ.

Med det sagt, om jag köper en vara som av sin natur kan behöva kontinuerliga säkerhetsuppdateringar, ex. en router, då tycker jag det låter helt rimligt.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här. Lagtexter är ju alltid väldigt grova, det behövs prejudikat för vi ska förstå hur dom ska tolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det stora problemet är att konsumenten får returnera varor, utan någon som anledning. Detta gör att andra konsumenter får betala högre pris för att personer utnyttjar detta.

Jag tycker att det ska vara frivilligt för butiker att sätta sina egna regler.

Jag skulle inte köpa produkter där man kan returnera varor. De som vill kunna göra det, får göra det från butiker där det är möjligt och där jag inte kommer att handla.

Låt marknaden välja.

Ja, det rättigheten är enligt mig väldigt märklig. Jag är överlag väldigt för alla former av konsument-rättigheter men detta är ju något som klart missbrukas av vissa personer vilket andra får stå kostnaden för. Räcker ju bara att se antalet trådar i detta forum där någon funderar på att köpa produkt x, y eller z och där flera svar är att man ska köpa alla och sedan bara returnera de två man inte vill ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Ang. det där med "digitala" produkter antar jag att dom menar SAAS-tjänster. Om jag köper en kopia av en mjukvara med angivna systemkrav, utan nån form av uppdateringsbonus, så kan jag ju som konsument anta att jag inte kommer få några uppdateringar. Alltså jag köper en snapshot av produkten vid det tillfället. Som förr, typ.

Med det sagt, om jag köper en vara som av sin natur kan behöva kontinuerliga säkerhetsuppdateringar, ex. en router, då tycker jag det låter helt rimligt.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här. Lagtexter är ju alltid väldigt grova, det behövs prejudikat för vi ska förstå hur dom ska tolkas.

Lagen tar upp digitalt innehåll och digitala tjänster, både sånt som säljs separat (ex. spel) och följer med en produkt (ex. mjukvaran i routern).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan ju köpa en tvättmaskin med längre garanti om du är orolig för hållbarheten.

Har haft min Miele i över 30 år nu... tror det blir svårt att få så lång garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har haft min Miele i över 30 år nu... tror det blir svårt att få så lång garanti

Miele verkar vara bra, har haft min Miele dammsugare i 20 år.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Hittepåproblem. Utvecklingen går stadigt mot billigare och bättre tillverkning.

Du har så rätt att tillverkningen går mot billigare lösningar. Det märks tydligt.
Bättre tillverkning? Du menar den brutalt kortade livslängden på produkter eller kanske konstruktionen med lim/svets istället för skruvar vid montering som gör att de inte går att reparera och återanvända?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon redan nämnt det i tråden men hur blir det med Apples produkter? Dem har bara 1 års garanti. Men nu får jag 24 månader genom lagen? Apple måste bevisa att ett fel fanns där från börja vilket i praktiken är omöjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag vet inte om någon redan nämnt det i tråden men hur blir det med Apples produkter? Dem har bara 1 års garanti. Men nu får jag 24 månader genom lagen? Apple måste bevisa att ett fel fanns där från börja vilket i praktiken är omöjligt?

Du hade redan reklamationsrätt i 3 år, så tror inte det blir någon direkt skillnad i just det fallet.

Permalänk

Gäller 24 månaders bevisbördan hos säljaren även för fysiska produkter? Exempelvis en möbel eller tv.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Du hade redan reklamationsrätt i 3 år, så tror inte det blir någon direkt skillnad i just det fallet.

Den gamla lagen var lite verkningslös då du hade bevisbördan. Om telefonen fick sönder efter 2.5år hur skulle du kunna bevisa att felet var ursprungligt? Nu har dom vänt det mot tillverkarna istället.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS