Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk
Medlem

Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Här på swecklockers har jag märkt att artikelförfattare gärna svänger sig med idiomatiska uttryck som t.ex. hur plånboksvänlig ett grafikkort är, och då kom jag att tänka på att det egentligen är ett ganska föråldrat uttryck. Jag menar, det är nog extremt få som köper sina grafikkort kontant, så den bokstavliga tjockleken på plånboken är förstås helt irrelevant. Det fick mig att undra vilka andra sådana idiomatiska uttryck som blivit föråldrade eller kommer bli det inom en snar framtid? På rak arm kommer jag på några stycken:

"Passar även en tunn plånbok"

"Att slå en signal". Det gjorde man när telefonerna hade nummerskivor, men det var ju rätt länge sedan nu och min känsla är att uttrycket bara kommer överleva så länge som generationen som använde sådana telefoner finns kvar.

"Att backa bandet" - kanske ersätts med "att gå tillbaka i tiden" eller "börja om"?

När fossila bränslen någon gång i framtiden fasas ut kommer nog uttrycket "Gasen i botten" vara rätt obegripligt.

Sen finns det ju uttryck vars mening ändrats med tiden, som t.ex. "bugg" som från början bokstavligen var insekter som orsakade kortslutningar inuti stordatorer, men senare blivit mer allmänt uttryck för fel/oväntat beteende. Uttrycket har alltså hållit sig relevant trots att ursprungsmeningen inte längre är det.

Finns det några andra teknikrelaterade uttryck som redan föråldrats eller som ni förutspår kommer föråldras inom en nära framtid?

Permalänk
Inaktiv

Tror att ordet "bugg" aldrig riktigt var tänkt för att beskriva en faktisk insekt, även om ursprunget kom därifrån. Tror det är en mer skämtsam term ända från början. Missminner jag mig inte så var det heller inte en kortslutning, utan insekten fastnade på en bild/lins.

Sen tror jag inte att "gasen i botten" någonsin kommer bli föråldrat. Elbilar kommer aldrig att ta över helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Passar även ett swedbankkonto.

Permalänk

Jag gissar att det finns ganska många uttryck vi använder som har sitt ursprung i en utdöd företeelse. Var är Fredrik Lindström när man behöver honom?

Permalänk
Medlem

Datamaskin hörde jag en säga i fredags på ett möte, om en dator. Inte så modernt men alla förstod ändå.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Man har väl en ’gaspedal’ även i en elbil i och för sig, och att trycka den i botten/golvet betyder ju fortfarande något

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man har väl en ’gaspedal’ även i en elbil i och för sig, och att trycka den i botten/golvet betyder ju fortfarande något

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man har väl en ’gaspedal’ även i en elbil i och för sig, och att trycka den i botten/golvet betyder ju fortfarande något

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Permalänk
Medlem

Tror personligen "Gasen i botten" aldrig kommer försvinna. Elbilar har även dessa en gaspedal.
Att "trampa på gasen" är inte synonymt med endast fossildrivna produkter.

Permalänk

Koppla upp sig/LÄGG PÅ LUREN, JAG SURFAR PÅ WEBBEN!/Lyft på luren

Veva ner rutan, Det gör man inte längre, eller jag har inte gjort det sedan 90-talet iaf.

Banda (spela in på VHS), glöm inte suddgummit

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Snacka om att uppfinna hjulet på nytt och krångla till det
Gaspedal > accelerationspedal alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

"Som ett brev på posten" - förutom räkningar, vem skickar fysiska brev nuförtiden?

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

"Retur"-tangenten på tangentbord. Hur många idag vet att den benämningen kommer från vagnreturen på gamla skrivmaskiner?

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. Tror kanske termen "plattan i mattan" kanske kommer ta över "gasen i botten", då det funkar för alla bilar.

Lite som "hen". Fy vad jag ogillade den omställningen, stretade emot in i det sista, men till slut kom det naturligt ändå av någon anledning. Kanske underlättar att finskan är ett könsneutralt språk.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel uppsjö med uttryck som kommer från historien, som vi fortfarande använder. Jag sa till några arbetskamrater förra veckan att ta sig en lov på arbetsplatsen. Dom kollade på mig som om jag pratat finska med dom, vilket ledde till att jag var tvungen att kolla upp uttrycket på saol.

vändning av segel­båt upp mot vinden; sväng: ​göra en lov; ​ta loven av ngt få över­taget över ngt

Där ser man.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Dessa är otroligt gammla men teknikrelaterade:
Lägga på ett kol - När maskiner drevs av kol och man skulle snabba upp processen.
Lägga på en rem - När fabriker enbart hade en drivning med en lång axel som löpte genom lokalen där man lade på remmar för att driva lokala maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag gissar att det finns ganska många uttryck vi använder som har sitt ursprung i en utdöd företeelse. Var är Fredrik Lindström när man behöver honom?

Precis - vi använder ju fortfarande en hel del uttryck som härstammar från bondesamhället och där det levande sammanhanget försvann för minst ett par generationer sen. Själv motar jag ofta Olle i grind, men har aldrig ens varit i närheten av en tjur.

Jag gissar att även några av de uttryck som tas upp i denna tråd fortsätter att leva långt efter att sammanhanget är borta.

Permalänk
Medlem

Hårddisk som motsats till lagring på mjuka magnetiserade substrat (band, disketter) är ju egentligen ganska daterat. Idag är ju skiljelinjen i stället magnetisk eller elektronisk lagring.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Slå en signal tror jag nog inte försvinner. Hör folk i min brors ålder (mitten av tonåren) säga det konstant och de lär knappast minnas några telefoner utan peksärmar.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

"veva upp/ned rutan"
"lyft på luren" / "slänga på i örat"
"elda för kråkorna"

Rolig tråd, jag fyller på med mer om jag kommer på nåt skojigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Accelerator på engelska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Det är väl länge sedan "gas pedal" har varit använd, åtminstone inom branschen, det har hetat "accelerator pedal" så länge jag minns. (i el-scheman t.ex)
Och det heter det på elbilar också, fast i daglig tal blir det gaspedal på svenska även på elbilar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Teknisk term vet jag väl inte men Copyswede är väldigt utdaterad 🤓

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Inte ett uttryck, men att en diskett används som ikon för att spara i många program är ju ganska föråldrat med tanke på att många ungdomar nu för tiden aldrig ens sett en diskett.

Och bara för att kolla så öppnade jag LibreOffice för att se om det fortfarande var sant, och hittade först inte sparknappen eftersom de bytt den till en nedåtpekande pil istället (spara ner?) Nåja, det är fortfarande en väldigt vanlig ikon som inte direkt har någon självklar modern ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Man håller ju gaspadelen nere i någon mån även när man inte accelererar så helt korrekt blir det ju inte

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

"Slå en signal" är väl ännu mer relevant nu än när man hade nummerskiva? Nu "slår" man ju verkligen fram numren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Och bara för att kolla så öppnade jag LibreOffice för att se om det fortfarande var sant, och hittade först inte sparknappen eftersom de bytt den till en nedåtpekande pil istället (spara ner?) Nåja, det är fortfarande en väldigt vanlig ikon som inte direkt har någon självklar modern ersättare.

Det där är "roligt", den versionen av Lotus som vi använder på jobbet har en upp pil för att spara, diskett ikonen är ju "kristall klar" (om du vet vad en diskett är)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Så länge inte "gaspedal" byts ut mot till exempel "acceleratorpedal" så tror jag inte "Gasen i botten" kommer försvinna. Gaspedal må komma från gasolin men i folkmun tror jag inte många tänker på den faktiska kopplingen dit, utan kanske snarare till faktisk gas vilket gaspedalen i en bil har väldigt lite att göra med. På grund av detta tror jag heller inte namnet kommer försvinna förrän det bara finns automatiska fordon kvar.

"Att slå en signal" tror jag inte heller kommer försvinna eftersom man "slår" en knappsats/touchskärm lika mycket som man "slår" en nummerskiva.

En del killgissning från min sida, men hej, vad ska man göra? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror det kommer från engelska "gaspedal". "Gas" betyder ju ordagrant bensin så rent tekniskt vore det felaktigt.🤓

Ja och rent tekniskt så trycker vi på diskettknappen för att spara saker till vår 20 Gbit/s SSD också... Ordet gaspedal lär hänga med. Och varför heter det SSD-disk. Men den har ju ingen disk utan bara massor med digitala vippor.

Rent generellt tror jag att det är så det blir. Många produkter idag heter exempelvis som det första varumärket gjorde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesord

Ordet gaspedal är synonymt med pedalen i en bil som får den att åka framåt. Att man en gång i tiden hade bensin i den blir irrelevant.

Permalänk
Medlem

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

När jag var yngre tyckte jag det var lite roligt när någon sa färg-tv. Som att man skulle behöva klargöra att man inte pratar om en svartvit TV. Nu är det väl platt TV och HD TV som börjar kännas ålderdomligt för gamla tjock tv finns ju knappt längre utanför några retroentusasiters kretsar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.