Permalänk
Medlem

Kan jag koppla såhär? - 4G

Hej,

Är i nätverkstankar när flytten går till nytt ställe.

Kommer behöva köra en 4G lösning till en början och vill kunna använda mig av Unifi:s accesspunkter (Wifi 6 versionerna)

Kan jag koppla dessa (2st) direkt i 4G routern och få ett och samma SSID på det trådlösa nätverket? (Förutsatt att jag stänger av Wifi på routern.

Så 4G router —> (alt Switch) —> Unifi accesspunkter.

Om någon även har bra erfarenheter av en 4G router så mottages gärna tips.

Tack,
Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

@NiCkArN
Det bör fungera, så länge du kan koppla in dina AP:s med TP-kabel.

Kör själv med Fiber -> Router -> Switch -> Unifi AP
Kontrollern körs på en RaspberryPi.

Har inte pysslat med 4G router på många år, nån annan bör ha tips om det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@NiCkArN
Det bör fungera, så länge du kan koppla in dina AP:s med TP-kabel.

Kör själv med Fiber -> Router -> Switch -> Unifi AP
Kontrollern körs på en RaspberryPi.

Har inte pysslat med 4G router på många år, nån annan bör ha tips om det.

Det bör fungera på samma sätt som med vanlig fiber som du beskriver.

Sjävklart kopplas AP in med kabel.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Unifi-AP skiter i om det är fiber, kabel, 4G eller 28.8k-modem. så länge det finns en NAT-router.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, ja du kan göra så.

Ang router, beror lite på vad du vill lägga på det, vilken operatör du har och vart du bor. Men https://www.power.se/mobil-och-foto/mobilt-bredband/tp-link-a... är väl prisvärd för det man får och duger i väntan på bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Unifi-AP skiter i om det är fiber, kabel, 4G eller 28.8k-modem. så länge det finns en NAT-router.

Misstänkte det, och Unifi-accesspunkterna kommer skapa ett SSID?

Skrivet av varget:

Som andra säger, ja du kan göra så.

Ang router, beror lite på vad du vill lägga på det, vilken operatör du har och vart du bor. Men https://www.power.se/mobil-och-foto/mobilt-bredband/tp-link-a... är väl prisvärd för det man får och duger i väntan på bättre.

Har kikat på MR600 samt AX20 4G från Tp link, misstänker att man kanske får komplettera med en riktantenn. Får undersöka saken vad gäller vilken operatör det blir för det första.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Hej,

Är i nätverkstankar när flytten går till nytt ställe.

Kommer behöva köra en 4G lösning till en början och vill kunna använda mig av Unifi:s accesspunkter (Wifi 6 versionerna)

Kan jag koppla dessa (2st) direkt i 4G routern och få ett och samma SSID på det trådlösa nätverket? (Förutsatt att jag stänger av Wifi på routern.

Så 4G router —> (alt Switch) —> Unifi accesspunkter.

Om någon även har bra erfarenheter av en 4G router så mottages gärna tips.

Tack,
Nicklas

Du skriver till en början. Om det innebär att du får fiber senare är det vettigast att bygga upp nätverket utifrån det. Under tiden före kan man mata nätverket via 4G. Det kräver ingen särskild router utan man kan skaffa en gateway. Jag har en Teltonika TRB140 som fail-over utrustning. Man placerar den där det är bäst mottagning och drar en TP-kabel till WAN på routern. Denna utrustning kan sedan vara i reserv om bredbandet går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du skriver till en början. Om det innebär att du får fiber senare är det vettigast att bygga upp nätverket utifrån det. Under tiden före kan man mata nätverket via 4G. Det kräver ingen särskild router utan man kan skaffa en gateway. Jag har en Teltonika TRB140 som fail-over utrustning. Man placerar den där det är bäst mottagning och drar en TP-kabel till WAN på routern. Denna utrustning kan sedan vara i reserv om bredbandet går ner.

Precis, dock oklart hur länge fibern dröjer.

Det såg intressant ut. Synd att den bara har stöd för 150mbit/s. Så en sån gateway är princip som ett modem i det här fallet som tar emot 4g signalen och sen som du skriver kan jag använda typ min befintliga router och få uppkoppling på det viset?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Precis, dock oklart hur länge fibern dröjer.

Det såg intressant ut. Synd att den bara har stöd för 150mbit/s. Så en sån gateway är princip som ett modem i det här fallet som tar emot 4g signalen och sen som du skriver kan jag använda typ min befintliga router och få uppkoppling på det viset?

Just så. 4G in och ethernet ut. Ingen routerfunktion eller annat onödigt. Enheten jag nämnde var ju bara ett exempel - det finns andra kraftfullare men då kostar de ju mer. Tanken är ju att man bör bygga så att det går lätt att ställa om till t ex fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Just så. 4G in och ethernet ut. Ingen routerfunktion eller annat onödigt. Enheten jag nämnde var ju bara ett exempel - det finns andra kraftfullare men då kostar de ju mer. Tanken är ju att man bör bygga så att det går lätt att ställa om till t ex fiber.

Grymt! Stort tack för förmedlad kunskap. Ska slå en kik på det. Håller med angående flexibiliteten och att det ska byggas rätt från start.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Mr600 kan du också placera där du får bäst mottagning. Bygg sen resten av nätverket efter det. Den har även en wan port om fibern skulle komma plötsligt. Inte för att jag rekommenderar att du använder den sen men temporärt funkar det.

Om du får det operatörerna kallar 4G+ så rekommenderar jag verkligen modem med cat6 eller högre, du kommer troligen kunna få dubbla hastigheten då. Även om man ska ta marknadsföring med en nypa salt så introducerades möjligheten att använda två frekvenser samtidigt i cat6 och även om man har halvdålig mottagning så får man ändå nästan dubbla hastigheten.
Men kolla operatörers kartor och om du har olika abonnemang på telefonerna idag så åk dig och testa vad du får. Eller senare köp kontantkort och testa vilken operatör som funkar bäst just där.