Permalänk
Medlem

Tangentbord switch problem

Hej, jag har ett mekaniskt tangentbord som börjat typ "glappa" i spacebaren, tog loss tangenten och märkte att switchen bara registrerar ett tryck om man typ trycker den framåt lite medans man trycker ner den. SJUKT störigt....

Finns det något tips man kan prova som kanske kan lösa mitt problem eller vad kan man göra?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för tangentbord? Är det hotswap (kan du på ett smidigt sätt ta bort switcharna från kretskortet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Vad är det för tangentbord? Är det hotswap (kan du på ett smidigt sätt ta bort switcharna från kretskortet)?

ehmmm det är ett cooler master masterkeys s. hur vet jag om det är hotswap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

ehmmm det är ett cooler master masterkeys s. hur vet jag om det är hotswap?

Det brukar framgå på produktsidan. När jag kollade runt hittade jag inget som skulle tyda på det, dessutom verkar tangentbordet ha några år på nacken och jag tror inte hotswap riktigt var en grej på tangentbord likt detta då.

Har du tryckluft på burk? Det kan vara smuts som gör att switchen inte registrerar nedtryckningen. Annars kan switchen vara dålig och ett alternativ då kan vara att avlöda switchen och löda dit en ny. Det skulle också kunna ha med lödningen som är nu, men eftersom switchen verkar ha fungerat bra fram tills nu (?) är det nog mindre troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Det brukar framgå på produktsidan. När jag kollade runt hittade jag inget som skulle tyda på det, dessutom verkar tangentbordet ha några år på nacken och jag tror inte hotswap riktigt var en grej på tangentbord likt detta då.

Har du tryckluft på burk? Det kan vara smuts som gör att switchen inte registrerar nedtryckningen. Annars kan switchen vara dålig och ett alternativ då kan vara att avlöda switchen och löda dit en ny. Det skulle också kunna ha med lödningen som är nu, men eftersom switchen verkar ha fungerat bra fram tills nu (?) är det nog mindre troligt.

problemet löstes genom ett nytt tangentbord, med hotswap dessutom:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

problemet löstes genom ett nytt tangentbord, med hotswap dessutom:D

Var bor du? Om du inte har kastat tangentbordet än skulle jag kunna försöka rädda det åt dig (skulle kunna vara ett backup-tangentbord eller liknande). 😊