Oseriöst webbhotell-hur säga upp domän?

Permalänk
Medlem

Oseriöst webbhotell-hur säga upp domän?

Det är många år sen jag gjorde hemsidor mm, så jag har dålig kunskap om hur det fungerar nu. Har behållit min domän för att ha någonstans att dela material plus använt till e-post. Jag var dum nog att byta webbhotell för drygt ett år sedan till Malmö Cloud. Detta har visat sig vara rena blufföretaget. Fakturerar för dyrare än man beställt, ingenting har fungerat, går inte att logga in på kundkonto, ingen svarar på mail eller telefon. Jag kan alltså inte ens säga upp!

Tänkte att mitt första steg skulle vara att säga upp mitt domännamn, som jag inte känner att jag behöver längre. Men hur gör man det nuförtiden? Måste jag flytta domänen till ett nytt webhotell för att kunna säga upp den? Kan jag flytta domänen från dem utan att skaffa webbhotell?

Missade frågetecken i rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazy:

Det är många år sen jag gjorde hemsidor mm, så jag har dålig kunskap om hur det fungerar nu. Har behållit min domän för att ha någonstans att dela material plus använt till e-post. Jag var dum nog att byta webbhotell för drygt ett år sedan till Malmö Cloud. Detta har visat sig vara rena blufföretaget. Fakturerar för dyrare än man beställt, ingenting har fungerat, går inte att logga in på kundkonto, ingen svarar på mail eller telefon. Jag kan alltså inte ens säga upp!

Tänkte att mitt första steg skulle vara att säga upp mitt domännamn, som jag inte känner att jag behöver längre. Men hur gör man det nuförtiden? Måste jag flytta domänen till ett nytt webhotell för att kunna säga upp den? Kan jag flytta domänen från dem utan att skaffa webbhotell?

När du menar att du inte fått svar, hur länge har du väntat. Det är inte helt ovanligt att det kan ta några dagar för att få svar i dessa tider.
De har en funktion på deras sida som de flesta webhotell, "kontakta oss"
Skriv vilket datum du vill säga upp så fixar de det säkert.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

När du menar att du inte fått svar, hur länge har du väntat. Det är inte helt ovanligt att det kan ta några dagar för att få svar i dessa tider.
De har en funktion på deras sida som de flesta webhotell, "kontakta oss"
Skriv vilket datum du vill säga upp så fixar de det säkert.

Tyvärr. Jag har försökt allt i ca en vecka. Kan inte logga in på kundsidan, gick inte att skriva i webbformuläret på förstasidan. Kan nu öht inte komma in på deras webbsida sen några dagar. Om du kan det så är det kanske så att jag är blockad.

Min domän går inte att nå via c-panel, och går inte att nå på webben längre (Där låg en startsida med mitt namn).

Permalänk
Medlem

Tittar mana på Merininfo står det att företaget är avregistrerat?

https://www.merinfo.se/foretag/Malm%C3%B6-Cloud-750703-XXXX/5...

Tittar man sedan på deras hemsida:
https://www.malmöcloud.se/omoss.html

Så ser man att det är "samma" namn med "de luca" vilket känns lite lustig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Tittar mana på Merininfo står det att företaget är avregistrerat?

https://www.merinfo.se/foretag/Malm%C3%B6-Cloud-750703-XXXX/5...

Tittar man sedan på deras hemsida:
https://www.malmöcloud.se/omoss.html

Så ser man att det är "samma" namn med "de luca" vilket känns lite lustig.

Tack! Jag hade inte ens tänkt på att kolla på Merinfo.

Om jag försöker klicka på din länk till företaget så dirigeras jag till en annan url, som sedan bara ger ett time-out-meddelande. Jag kan inte nå Malmö Cloud alls längre, så jag antar att han måste ha blockerat mitt IP-nr på nåt vis?

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att pengarna bara drogs från mitt kort och sedan kom ett "kvitto" på mail. Det var när jag kollade summan som jag såg att det inte alls stämde med vad jag beställt. Kontaktuppgifterna som fanns i mailet är fejk och går inte att nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazy:

Tyvärr. Jag har försökt allt i ca en vecka. Kan inte logga in på kundsidan, gick inte att skriva i webbformuläret på förstasidan. Kan nu öht inte komma in på deras webbsida sen några dagar. Om du kan det så är det kanske så att jag är blockad.

Min domän går inte att nå via c-panel, och går inte att nå på webben längre (Där låg en startsida med mitt namn).

Konstigt, kan du komma in via inkognito-läget?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Konstigt, kan du komma in via inkognito-läget?

Nej. Såfort jag försöker skriva in adressen till Malmö cloud så ändras den till något i den här stilen: xn--malmcloud-37a.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazy:

Nej. Såfort jag försöker skriva in adressen till Malmö cloud så ändras den till något i den här stilen: xn--malmcloud-37a.se/

Låter mer som du har något på din dator som man inte ska ha på den som blockar adressen.
Adressen funkar utmärkt för mig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lazy:

Nej. Såfort jag försöker skriva in adressen till Malmö cloud så ändras den till något i den här stilen: xn--malmcloud-37a.se/

Just den biten är normal.

Eftersom det är ett ö i adressen så kan det inte lagras i ett normalt domännamn, utan det konverteras istället av webbläsaren till ett IDN (International Domain Name) med Punycode.

Alla IDN börjar med xn-- för att markera att de är IDN.

Sedan kommer alla "normala" bokstäver (a-z 0-9 etc), vilket blir malmcloud här.

Sedan kommer en kod som avser vilka "internationella" tecken som ska matas in och var. I det här fallet att ett "ö" ska matas in mellan "malm" och "cloud". Den som vill veta exakt hur det funkar kan läsa RFC3492: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc3492

Beroende på inställningarna i din webbläsare så kommer antingen internationella domännamn visas i sin "snygga" form (malmöcloud.se) eller så visas de i den råa IDN-formen, för att förebygga att någon blir lurad t.ex. att gå till mïcrosoft.com.)

Om webhotellet har gått i konkurs är det nog rätt kört där, men förhoppningsvis så är din domän registrerad på dig, och inte på webhotellet? I så fall bör det gå att byta registrar på något sätt. Du får köpa nytt webbhotell och ladda upp din sida från backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Låter mer som du har något på din dator som man inte ska ha på den som blockar adressen.
Adressen funkar utmärkt för mig.

Det fungerade för mig också att komma in på företagets hemsida, och även en gång att logga in på kundsidan. Men efter att jag kontaktat supporten kommer jag inte in någonstans? Jag har ingenting på min dator som skulle kunna förklara det.

Även när jag försökte klicka på länken i mail-kvittot så fick jag upp ett varningsmeddelande om att länken till "supporten" inte leder till det som texten visar utan till 58.mail.stripe.com, vilket för mig var en tom sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Tittar mana på Merininfo står det att företaget är avregistrerat?

https://www.merinfo.se/foretag/Malm%C3%B6-Cloud-750703-XXXX/5...

Tittar man sedan på deras hemsida:
https://www.malmöcloud.se/omoss.html

Så ser man att det är "samma" namn med "de luca" vilket känns lite lustig.

Giovanni verkar även vara fotomodell...

https://depositphotos.com/54236267/stock-photo-handsome-itali...

Permalänk
Medlem

Sluta betala, och kontakta din bank om att skapa en disput om betalningen som dragits. Och ring banken så snart du bara kan, helst nu på direkten.

Permalänk
Medlem

Hahahaha

Deras hemsida är ju riktigt knasig

” med vår 30 dagars pengarna tillbaka garanti kan du inte gå fel”

Vem har skrivit det här?

” Vi har också en 30-dagars pengarna tillbaka garanti, så att du kan hävda dina pengar till fullo inom en månad efter att du anmält dig utan några frågor.”

Permalänk
Medlem

Ring serviceförvaltningen i Malmö stad och fråga vad deras medarbetare sysslar med.

Eller så gör du bara en kortreklamation.

Permalänk

Sista och enda skriftliga omdömet gjordes på Trustpilot 10 maj 2020 och det verkar ju lite märkligt. Fast urln pekar mot linuxhosting.se!??

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Sista och enda skriftliga omdömet gjordes på Trustpilot 10 maj 2020 och det verkar ju lite märkligt. Fast urln pekar mot linuxhosting.se!??

Det finns flera versioner av Malmö Cloud på Trustpilot. Tittar man här Malmö Cloud på Trustpilot så ser det lite annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Lazy:

Det finns flera versioner av Malmö Cloud på Trustpilot. Tittar man här Malmö Cloud på Trustpilot så ser det lite annorlunda ut.

Den Trustpilotlänken gav ju ännu märkligare resultat. Först kommer 11 användare som gav företaget högsta beröm (5p) och sedan kommer 4 som gav företaget urusel kritik (1p).

Men oavsett, först får du väl ta ställningstagandet om du ska ha kvar domänen. Eller om den är "attraktiv" och du kan sälja den. Eller om du helt enkelt låter den förfalla på "årsdagen" när den ska betalas. Skilj på domänen och själva webhostingen.
Ditt största problem är ju att du inte kan komma i kontakt med Malmö Cloud varken via telefon eller email. Och då är det ju knepigt. Men förutsatt att du inte har "auto renewal" på domänen så kommer ju domänen att förfalla på huvudförfallodagen. Är domänen förfallen kan ju inte webhotellet (Malmö Cloud) ta ut någon månatlig eller årlig avgift för webhosting eftersom du inte äger någon domän hos Malmö Cloud.

Jag har själv ett drygt dussin domäner men jag har alltid konsekvent valt att registrera domänen hos ett företag (registrator) och sedan själv pekat ut DNSn till gratis webhosts. Då slipper man allt strul. Den äldsta domänen jag äger registrerade jag redan 1995. Och det har förflutit bra i drygt 25 år.

Många framför ofta kritik mot gratis webhosts men jag har aldrig haft några problem.

Lycka till!

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Den Trustpilotlänken gav ju ännu märkligare resultat. Först kommer 11 användare som gav företaget högsta beröm (5p) och sedan kommer 4 som gav företaget urusel kritik (1p).

Men oavsett, först får du väl ta ställningstagandet om du ska ha kvar domänen. Eller om den är "attraktiv" och du kan sälja den. Eller om du helt enkelt låter den förfalla på "årsdagen" när den ska betalas. Skilj på domänen och själva webhostingen.
Ditt största problem är ju att du inte kan komma i kontakt med Malmö Cloud varken via telefon eller email. Och då är det ju knepigt. Men förutsatt att du inte har "auto renewal" på domänen så kommer ju domänen att förfalla på huvudförfallodagen. Är domänen förfallen kan ju inte webhotellet (Malmö Cloud) ta ut någon månatlig eller årlig avgift för webhosting eftersom du inte äger någon domän hos Malmö Cloud.

Jag har själv ett drygt dussin domäner men jag har alltid konsekvent valt att registrera domänen hos ett företag (registrator) och sedan själv pekat ut DNSn till gratis webhosts. Då slipper man allt strul. Den äldsta domänen jag äger registrerade jag redan 1995. Och det har förflutit bra i drygt 25 år.

Många framför ofta kritik mot gratis webhosts men jag har aldrig haft några problem.

Lycka till!

Tack så mycket för din hjälpsamhet! Jag har idag försökt flytta min domän till Loopia enligt ditt förslag, och då upptäckte jag att den redan är parkerad hos dem! Jag kunde dock inte på något vis komma åt den själv för att peka om den. Jag får kolla vidare med deras support hur jag kan få tillbaka kontrollen över den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Haha!