Permalänk
Medlem

Custom loop hög vatten temp?

Tjenare jag gjorde min första vatten loop för ett år sedan och har lite funderingar angående min loop temp.
detta är vad jag har installerat i ett asus rog strix helios chassi
Alphacool 420mm radiator
XR5 360MM RADIATOR
Corsair QL120 fläktar 3st
Corsair XD5 pump
corsair LL140 3st
XC7 RGB CPU WATER BLOCK
intel 9900k
Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS MASTER med Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N monterat
MP5 Works backplate cooler

När jag spelar så ligger min vatten temp på ca 45grader och då är fläktarna på max fart..
GPU blir max 64grader medans min cpu är ca 85c har tänkt att byta min thermal paste på cpu blocket nu när jag ska byta ut till en ny vätska.
Tycker ni att min loop temp är normal?
Eller är det bara jag som överreagerar?

Permalänk
Medlem

Om din gpu är före i loopen så värmer den upp vattnet så din cpu kyls med jumet/varmt vatten, då är detta normalt.
Du kan även kontrollera att det inte finns bubblor i ditt cpu block.

Eventuellt kan du bygga om så vattnet efter kylaren går till CPU först (om den inte gör de idag).
Du får lägre CPU temp på bekostnad av högre GPU temp istället,
men CPUn genererar inte lika mycket värme så kommer inte öka GPU tempen lika mycket.

Oavsett så skulle jag inte vara orolig då 85C fortfarande är okej.

Permalänk
Medlem

Hej,
Min erfarenhet säger mig att i vilken ordning komponenterna sitter spelar ingen roll.
Även om du bygger om loopen så kommer det inte att göra någon skillnad för dig.

Det jag skulle göra som ett första experiment är att plocka bort fronten på chassit och sen köra en lång spelsession och se hur temperaturen ser ut då. Bort med all plast och filter så att luften kan röra sig helt fritt.
Du behöver få in mer sval luft att kyla med, med 420mm + 360mm radiatorer så har du en rejäl teoretisk kyleffekt, din vattentemp borde ligga runt 36-38 grader (gissningsvis).

Jag har 2x 360mm EK slim radiatorer som kyler ett överklockat 3080 och en Ryzen 5800X, min vattentemp ligger på ca 37 grader efter 4h spelande med fläktarna på 40%.
CPU på 70 grader och GPU på 56-60 grader.
Allt sitter i ett lätt ghettomoddat Fractal chassi som är väldigt öppet.

Skriv gärna ett ny inlägg när du har provat, jag är nyfiken på hur det går för dig.

Permalänk
Medlem

Kan även vara pumpen som inte orkar driva vattnet tillräckligt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Hej,
Min erfarenhet säger mig att i vilken ordning komponenterna sitter spelar ingen roll.
Även om du bygger om loopen så kommer det inte att göra någon skillnad för dig.

Det jag skulle göra som ett första experiment är att plocka bort fronten på chassit och sen köra en lång spelsession och se hur temperaturen ser ut då. Bort med all plast och filter så att luften kan röra sig helt fritt.
Du behöver få in mer sval luft att kyla med, med 420mm + 360mm radiatorer så har du en rejäl teoretisk kyleffekt, din vattentemp borde ligga runt 36-38 grader (gissningsvis).

Jag har 2x 360mm EK slim radiatorer som kyler ett överklockat 3080 och en Ryzen 5800X, min vattentemp ligger på ca 37 grader efter 4h spelande med fläktarna på 40%.
CPU på 70 grader och GPU på 56-60 grader.
Allt sitter i ett lätt ghettomoddat Fractal chassi som är väldigt öppet.

Skriv gärna ett ny inlägg när du har provat, jag är nyfiken på hur det går för dig.

Testade ta bort luft filtret fram och fick ner vatten tempen med 2 grader.
Jag funderar på att flytta så min 140mm exhaust fläkt suger in kall luft till topp radiatorn istället kanske är bättre.
Ska kolla hur jag tar bort glaset fram på chassit då jag är lite intresserad om det gör nån större skillnad.

Permalänk
Medlem

Här är en bild på Loopen om någon är fundersam på hur jag gjorde https://i.imgur.com/B64gmZch.jpg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om din gpu är före i loopen så värmer den upp vattnet så din cpu kyls med jumet/varmt vatten, då är detta normalt.
Du kan även kontrollera att det inte finns bubblor i ditt cpu block.

Eventuellt kan du bygga om så vattnet efter kylaren går till CPU först (om den inte gör de idag).
Du får lägre CPU temp på bekostnad av högre GPU temp istället,
men CPUn genererar inte lika mycket värme så kommer inte öka GPU tempen lika mycket.

Oavsett så skulle jag inte vara orolig då 85C fortfarande är okej.

Jo mer vatten tempen som känns lite hög. Jag körde med acrylic tubing så hade varit skönt att slippa göra om allting

Permalänk
Skrivet av Sions:

Om din gpu är före i loopen så värmer den upp vattnet så din cpu kyls med jumet/varmt vatten, då är detta normalt.
Du kan även kontrollera att det inte finns bubblor i ditt cpu block.

Eventuellt kan du bygga om så vattnet efter kylaren går till CPU först (om den inte gör de idag).
Du får lägre CPU temp på bekostnad av högre GPU temp istället,
men CPUn genererar inte lika mycket värme så kommer inte öka GPU tempen lika mycket.

Oavsett så skulle jag inte vara orolig då 85C fortfarande är okej.

Det spelar absolut ingen roll hur man kopplar. Kan inte denna myt dö ut. Du kan koppla 17 kylare i rad, det kommer inte ens skilja 2 grader före eller efter. Många tror att det funkar precis som i en bil där det kan skilja 20c före och efter. Jag har en 360/45 och en 240/30 rad, exakt samma temp före som efter.

Innan jag hade mesh front/top hade jag oxå temp på 45c. Nu ligger jag på 38 om det inte är över 30 grader i rummet, då stiger den till 40. Pumpen tål 65c så inget att oroa sig för. Kör jag ett CPU krävande spel ligger jag strax under 80c på CPU.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Oj, min vattentemp toppar 33 grader med fläktar på under 1000rpm.
Vilken ordning du sätter spelar ingen roll, vattnet transporteras såpass snabbt förbi gpu och cpu.

Svårt och säga vad "problemet" är. 45C är väl inget problem egentligen. 3090 drar väl ganska mycket ström och verkar ha en bra kontakt med vattnet pga den låga gpu tempen, de påverkar ju vattnet såklart mera också. CPUn är väl alltid den hetare komponenten i en loop, antagligen mest pga värmespridaren på cpuer är säkert sämre än på gpuer.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Oj, min vattentemp toppar 33 grader med fläktar på under 1000rpm.
Vilken ordning du sätter spelar ingen roll, vattnet transporteras såpass snabbt förbi gpu och cpu.

Svårt och säga vad "problemet" är. 45C är väl inget problem egentligen. 3090 drar väl ganska mycket ström och verkar ha en bra kontakt med vattnet pga den låga gpu tempen, de påverkar ju vattnet såklart mera också. CPUn är väl alltid den hetare komponenten i en loop, antagligen mest pga värmespridaren på cpuer är säkert sämre än på gpuer.

Vad har du för hårdvara? Har du AC i rummet. 33 är grymt bra.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för hårdvara? Har du AC i rummet. 33 är grymt bra.

Hårdvara och galleri hittar du i sign. 2st 420mm rads (större radiatoryta än 2st 480mm). Rumstemp ca 20C. Vattentempen nu när jag surfar och kikar på youtube ca 24-25C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Är inte poängen med vattenkylning numera att få ner ljudet vid överklockning alternativt krävande operationer (då CPU och GPU belastas hårt), då stockkylare på både GPU och CPU låter som fasen.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Är inte poängen med vattenkylning numera att få ner ljudet vid överklockning alternativt krävande operationer (då CPU och GPU belastas hårt), då stockkylare på både GPU och CPU låter som fasen.

Ljud och temperatur. Luftkylare har inte en chans när det kommer till ljud eftersom man ställer fläktarna mot vattentemperaturen. Förstår inte att alla AIO har den funktionen. Jag har 7 fläktar och stänger man av högtalaren så hörs ett svagt hummande när datorn jobbar som max.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@willee93 kan du ser varvtalet på vattenpumpen? Kan vara att du har lite för lågt vattenflöde i loopen.
Och som andra redan har nämnt, styr fläktar och pumpen efter vattentemperatur om du inte redan gör det.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Hur har ni gjort för att få tempen på vattnet, samt att få fläktarna att styras efter det?

Tips, länkar osv mottages

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hur har ni gjort för att få tempen på vattnet, samt att få fläktarna att styras efter det?

Tips, länkar osv mottages

En temperatursensor som ansluts till moderkortet eller fläktkontoller. Sedan väjer du sensorn som temperaturkälla istället för CPU eller GPU där du styr fläktarna.

Exempel på sensor:
https://www.inet.se/produkt/5320115/alphacool-eiszapfen-tempe...

Eller i plugg utförande:
https://www.highflow.nl/watercooling/aansluitingen/flow-temp-...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag plockade bort filtret/locket i toppen (ser radiatorn) samt glas samt filter fronten för att få upp flödet, lägre temp och tystare. Kör 2x360 EK-rads med vardarfläktarna på lägsta, kyler en 5950 på 250w samt 3090 på 480w, vattnet ligger på 30c idle och ofta under 35c i load (temperaturmätare i loopen) men kan nog sträcka sig längre om man laddar både cpu och gpu till max, fläktarna kommer snurra snabbare om vattnet blir varmt men jag har inte behövt pula/tweaka med det alls.

CPU kan peaka 80c vid extrem load, verkar inte som cpu/block klarar att leda bort snabbt nog. GPU går aldrig över 50c vad jag sett, och det var i somras jag kollade sist.

AMD Ryzen 5950x @ 250w
Asus Dark Hero x570
Asus 3090 Strix OC @ 480w
Asus Helios Strix (utan front och topp)
EK custom loop 2 x 360 rads, cpu + gpu block

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

En temperatursensor som ansluts till moderkortet eller fläktkontoller. Sedan väjer du sensorn som temperaturkälla istället för CPU eller GPU där du styr fläktarna.

Exempel på sensor:
https://www.inet.se/produkt/5320115/alphacool-eiszapfen-tempe...
https://cdn.inet.se/product/1600x900/5320115_0.jpg

Eller i plugg utförande:
https://www.highflow.nl/watercooling/aansluitingen/flow-temp-...
[url

href="https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/44/barr..."]https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/44/barr...[/url]

Jag kommer nog att skaffa 5000 serien o byta moderkort snart, alternativt, vad ska man använda för kontroller?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag plockade bort filtret/locket i toppen (ser radiatorn) samt glas samt filter fronten för att få upp flödet, lägre temp och tystare. Kör 2x360 EK-rads med vardarfläktarna på lägsta, kyler en 5950 på 250w samt 3090 på 480w, vattnet ligger på 30c idle och ofta under 35c i load (temperaturmätare i loopen) men kan nog sträcka sig längre om man laddar både cpu och gpu till max, fläktarna kommer snurra snabbare om vattnet blir varmt men jag har inte behövt pula/tweaka med det alls.

CPU kan peaka 80c vid extrem load, verkar inte som cpu/block klarar att leda bort snabbt nog. GPU går aldrig över 50c vad jag sett, och det var i somras jag kollade sist.

AMD Ryzen 5950x @ 250w
Asus Dark Hero x570
Asus 3090 Strix OC @ 480w
Asus Helios Strix (utan front och topp)
EK custom loop 2 x 360 rads, cpu + gpu block

Nästan precis samma värden som jag. Kör en 360 och en 240. 12900 samt 3080.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag kommer nog att skaffa 5000 serien o byta moderkort snart, alternativt, vad ska man använda för kontroller?

Köp ett moderkort med tempsensor. Då styr du allt via bios.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Köp ett moderkort med tempsensor. Då styr du allt via bios.

Ja den tanken har slagit mig, men om man använder fläktar som styrs med en hub, som sedan är kopplat till usb på moderkortet så tror ja inte man kan styra dem, då behöver ja också köpa nya fläktar, och de är där som jag funderar över hur ja får all eventuell rgb att lira samtidigt som att fläktar ska gå på tempen. De gäller ju alla fläktar som drivs via hub, corsair, lian li, thermaltake.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja den tanken har slagit mig, men om man använder fläktar som styrs med en hub, som sedan är kopplat till usb på moderkortet så tror ja inte man kan styra dem, då behöver ja också köpa nya fläktar, och de är där som jag funderar över hur ja får all eventuell rgb att lira samtidigt som att fläktar ska gå på tempen. De gäller ju alla fläktar som drivs via hub, corsair, lian li, thermaltake.

Jag har 10 fläktar varav 7 är rgb. Kör rgb-hub till moderkortet sen fläktarna med fläkthub. Alla fläktar styrs av moderkort precis som rgbn. Jäkla massa sladd blir det. Men de funkar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag har 10 fläktar varav 7 är rgb. Kör rgb-hub till moderkortet sen fläktarna med fläkthub. Alla fläktar styrs av moderkort precis som rgbn. Jäkla massa sladd blir det. Men de funkar.

Okej, du kör typ node pro och en commander pro då eller? Då de ser ut som du har corsairfläktar?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, du kör typ node pro och en commander pro då eller? Då de ser ut som du har corsairfläktar?

Nej, bara rgb-hub. Node pro eller commander pro behövs bara om du vill köra corsairs egna programvara. Du kan få fläktarna lite flashigare också. Men jag kör endast statisk färg och moderkortets mjukvara.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nej, bara rgb-hub. Node pro eller commander pro behövs bara om du vill köra corsairs egna programvara. Du kan få fläktarna lite flashigare också. Men jag kör endast statisk färg och moderkortets mjukvara.

Ja okej! Ja just de, då syncar den med asus aura då antar jag?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Ja okej! Ja just de, då syncar den med asus aura då antar jag?

Jag styr RGB via hubb, 5st 120mm via ett uttag sen 2st 140mm via ett annat. Dom är ställda mot givaren till vattnet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag styr RGB via hubb, 5st 120mm via ett uttag sen 2st 140mm via ett annat. Dom är ställda mot givaren till vattnet.

Ja okej, o då kör du bara rgb via icue?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

RGB via iCue och Aura sync.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Gjorde lite olika tester med helt öppet chassi och fick ner tempen på loopen lite men inte så mycket som jag hoppades på.
Efter lite felsökning så hittade jag 2 fläktar som jag helt glömt bort att dem var kopplade till moderkortet istället för min command pro för det fanns inte fler platser där..
Jag flyttade min exhast fan så den suger in luft i chassit istället och styrs nu av en till command pro och ena fläkten på främre radiatorn styrs nu med samma command pro.
Jag fick ner loop tempen med nästan 4-5 grader så känns bättre nu.
Dock så tror jag att största problemet är chassit och fläktarna kanske inte är dem bästa för kylning av radiatorn tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har själv mediokra temperaturer med 1x360, 1x240 och 1x140 med en 11900kf med ABT på auto och 1080ti. Kör fläktarna på 550-600 rpm för ljudnivån skull. Men så länge komponenterna inte thermal throttlar är jag nöjd. I spel är cpu ungefär 55-60C och GPU 45-50C (låg gpu användning på 1080p). Helt klart påverkades temperaturen negativt när jag bytte till 11900 jämfört med 6700 samt bytte ut mina corsair SP120 mot RGB fläktar från corsair och thermaltake. Men nu är det för sent.

Tänkt på att en slim 360mm radiator med fläktar på 1300 rpm har kylkapacitet på ungefär 250W och ungefär 300W med fläktar på 1850 rpm.

Källa:
https://www.xtremerigs.net/2015/03/23/alphacool-nexxxos-st30-...