Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ok, ja det återstår att se. Varför jag frågar är för att jag får min bil imorn och sambon får sin elbil (Aiways U5) inom 2 veckor. Vore ju skönt att kunna köra samma abonnemang.

Jag har redan Ionity passport, så de där 35 ören billigare per kWh (3.15kr istället för 3.50) kanske inte riktigt gör det värt att binda sig på ytterligare abb. Men om DC Standard 3.9kr alltså innebär att man kan ladda på EON, CirkleK, MER osv för 3.9kr så e det ju ändå värt att binda sig bara för den sakens skull. Men jag är lite förvirrad vad som egentligen ingår i dessa 129kr per månad 😀

Circle K är inte med, deras laddare dyker inte upp på kartan.

Men ja, det är så jag förstår det. Det är ju dom enda priser som man ser och det är så det fungerar för VW-ägare idag, så det är ju sjukt bra. Och som sagt, jag laddade med en annan bil än den VIN jag skrivit in, så Eon kollar iaf inte. Kanske bara Ionity som kollar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Circle K är inte med, deras laddare dyker inte upp på kartan.

Men ja, det är så jag förstår det. Det är ju dom enda priser som man ser och det är så det fungerar för VW-ägare idag, så det är ju sjukt bra. Och som sagt, jag laddade med en annan bil än den VIN jag skrivit in, så Eon kollar iaf inte. Kanske bara Ionity som kollar

Jajust ja, tänkte nog på OKQ8.. blandar alltid ihop dessa

Får hoppas nån här signar upp på 129kr abonnemanget med en icke-VW bil och bekräftar att det funkar Vågar inte binda upp mig innan jag vet till 100%.

Vore ju kanon att ha framförallt EON för 3.9kr och Ionity för 3.15. Har båda så nära hemifrån.

Tänk att hela laddnings-konversationen kan va så rolig å intressant. Jag ser liksom fram emot att ladda bilen haha. Låter ju inte klokt egentligen. Vem ser fram emot att tanka bilen på macken liksom 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

För den som funderar på en Model Y kan det vara värt att kolla in Auto Motor & Sport på Onsdag eller Söndag på youtube, de provar Model Y Performance. Den påstås i tidiga jämförelser, den som tillverkas i Berlin iaf, ha bättre komfort än Long Range, vilket bör innebära en del ändringar.

Tog en provtur i en Long Range härom veckan och det chassit har det blivit något fel med i designfasen.

Edit: MYP har dubbelglas runtom samt en hyfsat rejäl hatthylla dessutom. Påstås gå tystare.

Permalänk

En troligen dum fråga, men måste man ha en Mode 3 kabel med sig när man är ute och kör för att kunna ladda?
Jag trodde att alla publika laddare hade kabel inbyggt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En troligen dum fråga, men måste man ha en Mode 3 kabel med sig när man är ute och kör för att kunna ladda?
Jag trodde att alla publika laddare hade kabel inbyggt?

Alla snabbladdare har inbyggd (tjockare) kabel och du kan inte använda egen kabel. Vanliga "långsamladdande" 11/22kWh stolpar kan i vissa fall ha kabel inbyggd vad jag sett, men många kräver att du använder egen kabel, så den är alltid bra att ha o bilen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En troligen dum fråga, men måste man ha en Mode 3 kabel med sig när man är ute och kör för att kunna ladda?
Jag trodde att alla publika laddare hade kabel inbyggt?

Snabbladdarna (<22 kw) har fast kabel de vanliga långsamladdarna har ingen kabel utan du får använda din egen.

Permalänk
Medlem

> 22 kW skulle det säkert stå i föregående inlägg

Permalänk
Medlem

Nu kan man se vilka av Teslas öppna laddare som är tillgängliga och upptagna på Chargefinder.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nu kan man se vilka av Teslas öppna laddare som är tillgängliga och upptagna på Chargefinder.
https://i.ibb.co/7kBpkDD/Screenshot-20220524-080746-Charge-Finder.jpg

Gick in på ABRP och testade göra en resa ner till Skåne från Stockholm och då fick jag upp Tesla som laddstopp. Spännande att se hur det funkar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nu kan man se vilka av Teslas öppna laddare som är tillgängliga och upptagna på Chargefinder.
https://i.ibb.co/7kBpkDD/Screenshot-20220524-080746-Charge-Finder.jpg

Alltså Chargefinder, älskar dem!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Alltså Chargefinder, älskar dem!

Ja helt klart överlägset. Tänk om ABRP hade den funktionen så att den dynamiskt kunde styra om ens laddningstopp ifall det är fullt på en station, eller åtminstone varna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja helt klart överlägset. Tänk om ABRP hade den funktionen så att den dynamiskt kunde styra om ens laddningstopp ifall det är fullt på en station, eller åtminstone varna.

ABRP tycker jag fungerar bra i teorin och när man ska planera en resa, men när man väl sitter där i bilen tycker jag den fungerar riktigt dåligt tyvärr. Det är svårt att få en överblick över resan eller se vart nästa stopp är. Ibland buggar den ur totalt. Nu senast när jag åkte till Dalarna med MG5 så bestämde den sig att helt plötsligt konstatera att det inte fanns några alternativa vägar. Detta var mitt under körning. Efter ett tag hittade den på resan igen men då skulle jag köra max 70km/h för att komma fram. Efter någon halvtimme så kom den fram till att, jo, jag kommer fram enligt plan även om jag inte åker 70km/h.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

ABRP tycker jag fungerar bra i teorin och när man ska planera en resa, men när man väl sitter där i bilen tycker jag den fungerar riktigt dåligt tyvärr. Det är svårt att få en överblick över resan eller se vart nästa stopp är. Ibland buggar den ur totalt. Nu senast när jag åkte till Dalarna med MG5 så bestämde den sig att helt plötsligt konstatera att det inte fanns några alternativa vägar. Detta var mitt under körning. Efter ett tag hittade den på resan igen men då skulle jag köra max 70km/h för att komma fram. Efter någon halvtimme så kom den fram till att, jo, jag kommer fram enligt plan även om jag inte åker 70km/h.

Hmm det där låter ju inte så kul. Använder du ABRP via Android Auto eller kör du direkt mobilen? Det jag märkt är att många appar är så onödigt gimpade/nedskalade när man kör de via AA så de nästan blir obrukbara. Lite därför jag vill använda ABRP med den där Android AI Boxen jag nämnt tidigare, så att man får det "kompletta" Android gränssnittet av appen.

Sen känns ju som att OBD2 Live data nästan är ett krav för ABRP. Annars gissar den ju bara batteristatus/räckvidd hela tiden och ofta blir det fel enligt vad jag läst runt.
Dock lite orolig om OBD2 donglen verkligen kommer fungera med den AI boxen för ABRP, finns många som säger att det inte gör det 🤔

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

ABRP tycker jag fungerar bra i teorin och när man ska planera en resa, men när man väl sitter där i bilen tycker jag den fungerar riktigt dåligt tyvärr. Det är svårt att få en överblick över resan eller se vart nästa stopp är. Ibland buggar den ur totalt. Nu senast när jag åkte till Dalarna med MG5 så bestämde den sig att helt plötsligt konstatera att det inte fanns några alternativa vägar. Detta var mitt under körning. Efter ett tag hittade den på resan igen men då skulle jag köra max 70km/h för att komma fram. Efter någon halvtimme så kom den fram till att, jo, jag kommer fram enligt plan även om jag inte åker 70km/h.

Skrivet av SweViver:

Hmm det där låter ju inte så kul. Använder du ABRP via Android Auto eller kör du direkt mobilen? Det jag märkt är att många appar är så onödigt gimpade/nedskalade när man kör de via AA så de nästan blir obrukbara. Lite därför jag vill använda ABRP med den där Android AI Boxen jag nämnt tidigare, så att man får det "kompletta" Android gränssnittet av appen.

Sen känns ju som att OBD2 Live data nästan är ett krav för ABRP. Annars gissar den ju bara batteristatus/räckvidd hela tiden och ofta blir det fel enligt vad jag läst runt.
Dock lite orolig om OBD2 donglen verkligen kommer fungera med den AI boxen för ABRP, finns många som säger att det inte gör det 🤔

Det är det här som gör att Tesla är överlägsna på just denna punkt (sen är de dåliga på en hel del annat). Men bekvämligheten att kunna knappa in ett mål på kartan och sen köra dit och bli guidad till laddstopp, direkt av bilens inbyggda navigation som även har koll på batteriets laddningsstatus och förväntad räckvidd (men spökligt bra estimat) är ju ett riktigt starkt köpargument.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är det här som gör att Tesla är överlägsna på just denna punkt (sen är de dåliga på en hel del annat). Men bekvämligheten att kunna knappa in ett mål på kartan och sen köra dit och bli guidad till laddstopp, direkt av bilens inbyggda navigation som även har koll på batteriets laddningsstatus och förväntad räckvidd (men spökligt bra estimat) är ju ett riktigt starkt köpargument.

Helt klart! Har Tesla alla andra stationer i sitt system också såsom Ionity eller räknar den bara på egna nätverket?

Förresten!
"Nu öppnar vi portarna till Europas största p-hus för elbilar.
P-hus Hagastaden. P-huset får drygt 1000 p-platser, alla med laddmöjlighet. Av dessa öppnar vi nu 800"

https://www.stockholmparkering.se/aktuellt/nyheter/invigning-...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är det här som gör att Tesla är överlägsna på just denna punkt (sen är de dåliga på en hel del annat). Men bekvämligheten att kunna knappa in ett mål på kartan och sen köra dit och bli guidad till laddstopp, direkt av bilens inbyggda navigation som även har koll på batteriets laddningsstatus och förväntad räckvidd (men spökligt bra estimat) är ju ett riktigt starkt köpargument.

Jo, är väl det jag gruvar mig mest för inför ett köp av något annat märke. Det löser sig ju alltid, men med tesla känns det som att man bara skulle kunna sticka iväg utan någon plan medan andra bilar kräver planering, och skulle det vara fullt på ett laddställe blir det ett mixtrande i planeringen. Men om jag får välja mellan bekväm laddning och bekväm fjädring och ljudnivå så får nog laddningen stryka med. Men det känns surt att behöva kompromissa på någon front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Helt klart! Har Tesla alla andra stationer i sitt system också såsom Ionity eller räknar den bara på egna nätverket?

Förresten!
"Nu öppnar vi portarna till Europas största p-hus för elbilar.
P-hus Hagastaden. P-huset får drygt 1000 p-platser, alla med laddmöjlighet. Av dessa öppnar vi nu 800"

https://www.stockholmparkering.se/aktuellt/nyheter/invigning-...

Kör bara eget nätverk, de flesta andra stationer drar inte ens igång förvärmningen även om funktionaliteten finns. Antar att det har att göra med att alla snabbladdare inte är mappade rätt i datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kör bara eget nätverk, de flesta andra stationer drar inte ens igång förvärmningen även om funktionaliteten finns. Antar att det har att göra med att alla snabbladdare inte är mappade rätt i datan.

Ok jag förstår. Tack. En dag ska jag ha en Tesla. Men det får nog dröja iaf 3 år till. Om nån timme plockar jag upp min nya Kines 😀

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

För att balansera upp det lite, så har Android Automotive också bra navigation, det är inte bara Tesla. Alltså Volvo, Polestar och nya Renault Megane E-tech.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Så var då dags för oss att börja titta lite mer seriöst efter elbil. Jag har följt tråden sen någon månad och äntligen läst ifatt :). Måste ge eloge till alla i tråden som är så hjälpsamma och trevliga.

Min familj (2 vuxna, 2 barn - 11/14 år) kör just nu Peugeot 5008. Vi hade en Kia Sportage till ca 4 år sen när vi ville byta bort den fort (diesel som inte skulle klara nya krav + två barn som spelar fotboll och där jag är ledare för båda = mkt bollpåsar) och det blev en större bil.

Vårt körmönster nuförtiden är att köra mkt korta sträckor. Vi har 4 träningar varje vecka samt minst 2 matcher för barnen och det blir en hel del körande, men alltid korta sträckor. Det längsta vi kör är till Gotland flera gånger per år. Med tanke på bensinpriset och vårt körmönster så insåg vi att det är dags att börja titta efter en elbil. Även om jag inte längre behöver hantera så mkt bollpåsar vill vi ändå ha lite större utrymme där bak även om vi insett vi får gå ner lite.

De bilar jag hittills känt sug att titta på är Kia EV6, Skoda Enyaq iV 80, ID4/5 och Huyndai Ioniq 5 (Tesla går bort av olika anledningar som vi inte behöver gå in på).

Idag åkte jag och min dotter och testate en Skoda Enyaq iV 80. En halvtimme är inte så lång tid att testa men jag tog mig ett var runt Sätra/Kungens Kurva. Tycker bilen kändes enormt mjuk och skön att köra. Ville inte mickla för mkt med de olika lägena som man kan ställa in utan det får bli en annan testgång. Men bilen var tyst och även min dotter gillade den (vilket är viktigt). Jag har inte så mkt erfarenhet av elbilar eller hybrider så det var häftigt att trycka på gasen och känna bilen accelerera direkt. Det jag gillar med bilen är väl att den känns ganska konservativ. Det finns knappar och spakar så du inte behöver använda den stora skärmen om du inte vill. Hann inte testa infotainment så mkt men bilen har stöd för trådlös Apple Car Play och Android Auto vilket för mig är absolut viktigast då jag idag har all navigering den vägen på min Peugeot 5008. Det lilla jag testade verkade fungera bra.

Pratade lite om leveranstid och för nybeställning var det. .... 1 år :(. De hade en del beställda till dom själva (Sport Line, eluppvärmda stolar och elbaklucka) och dom borde man kunna få i augusti. Men vi får se. Ska försöka boka in lite mer provkörningar under närmaste veckan innan vi bestämmer oss.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo, är väl det jag gruvar mig mest för inför ett köp av något annat märke. Det löser sig ju alltid, men med tesla känns det som att man bara skulle kunna sticka iväg utan någon plan medan andra bilar kräver planering, och skulle det vara fullt på ett laddställe blir det ett mixtrande i planeringen. Men om jag får välja mellan bekväm laddning och bekväm fjädring och ljudnivå så får nog laddningen stryka med. Men det känns surt att behöva kompromissa på någon front.

Även om jag väljer att citera just dig, så är inte det här specifikt riktat mot dig.

Men jag kan verkligen inte förstå hur man tänker om man väljer bort en Tesla pga de är för strama i hjulupphängningen. Det är ju ett fordon med sportig framtoning, det är en tung bil med mycket hästkrafter och vridmoment som ska klara av att hålla bilen på vägen. Styrning, programmering av gaspedalen och chassit av bilen är sportigt. Så länge Tesla inte erbjuder adaptiva dämpare till Model 3 och Y så kommer dom vara fastare i chassit.

Det är väl ingen rationell människa som jämför en Kia Sportage med en Audi SQ5 och tänker att Audi är en skitbil för att Kian är mer komfortabel att färdas i? "Den heter ju Sportage så dom är väl ungefär lika sportiga"

Det går väldigt fort när ett rykte från Youtube/Internet etableras. Ganska snabbt så är det en massa papegojor som härmar samma sak, utan att egentligen reflektera över vad som sägs. Det är väldigt många som jämför 3 och Y med ID4, Enyac, Q4, Ioniq 5 eller EV6 och mer än gärna förklarar hur urusel fjädring det är på Teslorna. Än en gång, man behöver jämföra äpplen med äpplen. Här finns det motorjournalister som upprepar exakt samma mantra, då måste det ju vara sant!

Det finns faktiskt de som hävdar att i normal körning på motorväg, så är det inte speciellt mycket sämre fjädring i Tesla än de övriga, det är när man börjar köra på kullersten, vägbulor och andra mindre vägar som är trasiga som fjädringen är påtagligt sämre än hos konkurrenterna. Det betyder ju att det beror lite på vart man kör, hur mycket man påverkas.

Jimmy Smith, Late Brake Show säger i början av sin recension att på motorväg så är Model Y helt okej, samtidigt som han senare i avsnittet säger att han tycker den är för stötig på dåliga vägar. Tyvärr så är många idag på tok för snabba att skapa sig en uppfattning om något, enbart utifrån vad som sägs på internet (jag är inte immun för det heller). Det samma gäller att det spekuleras gärna om hur illa saker måste fungera, för att man själv inte har provat det än. En Tesla kan ha 3-4 vägar att göra en sak, gäller bara att hitta ditt sätt. Få ägare som jagar upp sig över såna saker som tar upp stor del av debatten när det gäller körning och handhavande av Teslor. Hur svårt och jobbigt det är att ställa in vindrutetorkare, ändra temperatur, vinkel på sidospeglar och ratt. Såna saker som man inte gör så ofta är såna saker som man bryr sig väldigt mycket om innan man köpt och levt med bilen.

Vill man ha en bekväm bil, så kommer inte Teslas billigare modeller vara intressant. Precis som att man inte tänker sig en Audi med sportchassi är ett alternativ vid bilköp.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var då dags för oss att börja titta lite mer seriöst efter elbil. Jag har följt tråden sen någon månad och äntligen läst ifatt :). Måste ge eloge till alla i tråden som är så hjälpsamma och trevliga.

Min familj (2 vuxna, 2 barn - 11/14 år) kör just nu Peugeot 5008. Vi hade en Kia Sportage till ca 4 år sen när vi ville byta bort den fort (diesel som inte skulle klara nya krav + två barn som spelar fotboll och där jag är ledare för båda = mkt bollpåsar) och det blev en större bil.

Vårt körmönster nuförtiden är att köra mkt korta sträckor. Vi har 4 träningar varje vecka samt minst 2 matcher för barnen och det blir en hel del körande, men alltid korta sträckor. Det längsta vi kör är till Gotland flera gånger per år. Med tanke på bensinpriset och vårt körmönster så insåg vi att det är dags att börja titta efter en elbil. Även om jag inte längre behöver hantera så mkt bollpåsar vill vi ändå ha lite större utrymme där bak även om vi insett vi får gå ner lite.

De bilar jag hittills känt sug att titta på är Kia EV6, Skoda Enyaq iV 80, ID4/5 och Huyndai Ioniq 5 (Tesla går bort av olika anledningar som vi inte behöver gå in på).

Idag åkte jag och min dotter och testate en Skoda Enyaq iV 80. En halvtimme är inte så lång tid att testa men jag tog mig ett var runt Sätra/Kungens Kurva. Tycker bilen kändes enormt mjuk och skön att köra. Ville inte mickla för mkt med de olika lägena som man kan ställa in utan det får bli en annan testgång. Men bilen var tyst och även min dotter gillade den (vilket är viktigt). Jag har inte så mkt erfarenhet av elbilar eller hybrider så det var häftigt att trycka på gasen och känna bilen accelerera direkt. Det jag gillar med bilen är väl att den känns ganska konservativ. Det finns knappar och spakar så du inte behöver använda den stora skärmen om du inte vill. Hann inte testa infotainment så mkt men bilen har stöd för trådlös Apple Car Play och Android Auto vilket för mig är absolut viktigast då jag idag har all navigering den vägen på min Peugeot 5008. Det lilla jag testade verkade fungera bra.

Pratade lite om leveranstid och för nybeställning var det. .... 1 år :(. De hade en del beställda till dom själva (Sport Line, eluppvärmda stolar och elbaklucka) och dom borde man kunna få i augusti. Men vi får se. Ska försöka boka in lite mer provkörningar under närmaste veckan innan vi bestämmer oss.

VW ID Buzz kan vara ett alternativ också, dock inget Sverigepris ännu, men bör komma snart.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

Jo, är väl det jag gruvar mig mest för inför ett köp av något annat märke. Det löser sig ju alltid, men med tesla känns det som att man bara skulle kunna sticka iväg utan någon plan medan andra bilar kräver planering, och skulle det vara fullt på ett laddställe blir det ett mixtrande i planeringen. Men om jag får välja mellan bekväm laddning och bekväm fjädring och ljudnivå så får nog laddningen stryka med. Men det känns surt att behöva kompromissa på någon front.

Nu är det ju såklart en högst personlig preferens vad man tycker är viktigast. Dessutom så beror det såklart på vilka bilar man står och väljer/jämför mellan.

Men jag håller med dig i att om valet varit:
Tesla: SÄMST komfort, BÄST navigering/laddnätverk
Märke X: BÄST Komfort, SÄMST navigering laddnätverk.
Allt annat lika.

Då hade det varit jättesvårt för mig också.

Nu var det snarare så att det var
Tesla: duglig komfort, BÄST navigering/laddnätverk
Märke X: lite bättre Komfort, SÄMST navigering laddnätverk.

Då blev valet inte alls svårt längre

Den Model 3 jag har är likvärdig min tidigare Audi A4 S-line i fjädringskomfort. Gällande ljudnivå så är den sämre i farter över 70 km/h på grund av däckbuller. Men bättre i lägre farter tack vare det obefintliga motorljudet.

Däckbullret är ungefär i paritet med den Volkwsagen Passat kollegan kör.

För mig är lite mer vägljud ett pris jag gärna betalar för att alltid kunna åka iväg, nästan oavsett batterinivå vid start - och veta att jag relativt bekymmersfritt kommer att komma fram.

Skrivet av Chippen2188:

För att balansera upp det lite, så har Android Automotive också bra navigation, det är inte bara Tesla. Alltså Volvo, Polestar och nya Renault Megane E-tech.

Nu har jag bara testat den under kortare stunder, så jag är inte alls något facit här. Men jag upplever navigationen riktigt bra (som Google Maps - vilket det är, väl?) om man ska navigera från punkt A till B. Men om den resan innebär att jag behöver stanna och ladda några gånger längs vägen blir det kattskit. Kanske inte just för navigationens skull. Utan för att informationen navigationen har om laddstationer och liknande sällan stämmer/är aktuell.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Även om jag väljer att citera just dig, så är inte det här specifikt riktat mot dig.

Men jag kan verkligen inte förstå hur man tänker om man väljer bort en Tesla pga de är för strama i hjulupphängningen.

...

Det här är en diskussion vi haft förut i tråden där vissa menar att Tesla inte kan jämföras för dom är sportiga medan t.ex. Skoda inte är det. Jag håller inte alls med dig och menar att dom visst tål att jämföras.

Exempel:
Person A vill ha en elbil som han får plats familjen i med gott om lastutrymme. Förslag på bilar kan då vara Tesla Model Y, Skoda Enyaq, ID.4 eller varför inte Ioniq 5. Person A provkör alla bilar och tycker Model Y är för stötig så då går den bort.

Så enkelt var det. Hade man pratat fossilbil så hade antagligen Q5 varit alternativet istället för SQ5, det håller jag med om, men Tesla har ju bara en "SQ5" och ingen Q5, varpå det är alternativet man får jämföra med. Jag tycker inte det är konstigt.

Låt folk jämföra från sitt eget perspektiv, säg inte åt dom hur dom ska jämföra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu har jag bara testat den under kortare stunder, så jag är inte alls något facit här. Men jag upplever navigationen riktigt bra (som Google Maps - vilket det är, väl?) om man ska navigera från punkt A till B. Men om den resan innebär att jag behöver stanna och ladda några gånger längs vägen blir det kattskit. Kanske inte just för navigationens skull. Utan för att informationen navigationen har om laddstationer och liknande sällan stämmer/är aktuell.

Japp, det är Google Maps. Bilen använder sig av alla laddare (vet inte om den använder Teslas än, det är ju rätt nytt) vilket gör att den blir beroende av vad det laddnätverket rapporterar. Där har absolut Tesla fördel med att man har hela kedjan och kan se i realtid. Men att det sällan stämmer/inte är aktuellt låter högst otroligt. Inget jag hört något om och inget jag upplevt själv.

Jag motsätter mig inte att Tesla är bäst, det håller jag med om. Men att alla andra är sämst/helt värdelösa håller jag inte med om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Japp, det är Google Maps. Bilen använder sig av alla laddare (vet inte om den använder Teslas än, det är ju rätt nytt) vilket gör att den blir beroende av vad det laddnätverket rapporterar. Där har absolut Tesla fördel med att man har hela kedjan och kan se i realtid. Men att det sällan stämmer/inte är aktuellt låter högst otroligt. Inget jag hört något om och inget jag upplevt själv.

Jag motsätter mig inte att Tesla är bäst, det håller jag med om. Men att alla andra är sämst/helt värdelösa håller jag inte med om.

Det jag störde mig på med Polestar var att det inte verkade gå att få bilen att räkna ut vad som var mest optimalt (från någon synvinkel) om jag skulle åka A till B med laddning. Det ploppade upp stationer att välja på vid olika platser men det krävs rätt mycket beräkning för att komma fram till var man skall stanna och vid vilken laddare. För att navigationen skall vara smidig och använda vill jag sätta mig i bilen och skriva in destinationen och så löser sig allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag störde mig på med Polestar var att det inte verkade gå att få bilen att räkna ut vad som var mest optimalt (från någon synvinkel) om jag skulle åka A till B med laddning. Det ploppade upp stationer att välja på vid olika platser men det krävs rätt mycket beräkning för att komma fram till var man skall stanna och vid vilken laddare. För att navigationen skall vara smidig och använda vill jag sätta mig i bilen och skriva in destinationen och så löser sig allt.

Möjligtvis en tidig version, men så har det ju inte fungerat på väldigt länge. När du säger vart du ska så får du 2 alterantiv, lägg till laddstopp eller kör. Väljer du lägg till laddstopp så räknar den ut vart du ska stanna och ladda. Den visar hur mycket procent du beräknas ha kvar när du kommer fram och hur länge du ska stå där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Även om jag väljer att citera just dig, så är inte det här specifikt riktat mot dig.

Men jag kan verkligen inte förstå hur man tänker om man väljer bort en Tesla pga de är för strama i hjulupphängningen. Det är ju ett fordon med sportig framtoning, det är en tung bil med mycket hästkrafter och vridmoment som ska klara av att hålla bilen på vägen. Styrning, programmering av gaspedalen och chassit av bilen är sportigt. Så länge Tesla inte erbjuder adaptiva dämpare till Model 3 och Y så kommer dom vara fastare i chassit.

Det är väl ingen rationell människa som jämför en Kia Sportage med en Audi SQ5 och tänker att Audi är en skitbil för att Kian är mer komfortabel att färdas i? "Den heter ju Sportage så dom är väl ungefär lika sportiga"

Vill man ha en bekväm bil, så kommer inte Teslas billigare modeller vara intressant. Precis som att man inte tänker sig en Audi med sportchassi är ett alternativ vid bilköp.

Du besvarar ju din frågeställning själv. Man väljer bort Teslas sportigare framtoning eftersom man inte vill ha en bil med sportig framtoning.

Jag kan köpa det du säger om man säger att Tesla har kass fjädring jämfört med andra bilar med sportfjädring, för där är den säkert hyfsad (än om jag starkt tvivlar på att den skulle vara lika bra i både komfort och väghållning som de bästa tyskarna). Man kan få både komfort och sportighet, det lyckas Audi, BMW och Mercedes galant med i sina vanliga standardbilar. Fine att Performance är avstämd som en M/S/AMG-bil men Long Range borde vara just en långdistans-kryssare.

Däremot köper jag inte det du säger när du ifrågasätter varför man väljer bort Tesla för sin hårda fjärding eftersom den "ska" vara hård. Ja men det är ju precis därför jag väljer bort den Som jämförelse tyckte jag att ID4 var lite väl hoppig över en relativt nylagd asfaltsträcka här utanför stan jämfört med min Passat. Bra över grövre vägar men just denna hade så små ojämnheter att dämparna inte verkade ge efter av någon anledning.

Skrivet av Xyborg:

Nu är det ju såklart en högst personlig preferens vad man tycker är viktigast. Dessutom så beror det såklart på vilka bilar man står och väljer/jämför mellan.

Men jag håller med dig i att om valet varit:
Tesla: SÄMST komfort, BÄST navigering/laddnätverk
Märke X: BÄST Komfort, SÄMST navigering laddnätverk.
Allt annat lika.

Då hade det varit jättesvårt för mig också.

Nu var det snarare så att det var
Tesla: duglig komfort, BÄST navigering/laddnätverk
Märke X: lite bättre Komfort, SÄMST navigering laddnätverk.

Då blev valet inte alls svårt längre

Den Model 3 jag har är likvärdig min tidigare Audi A4 S-line i fjädringskomfort. Gällande ljudnivå så är den sämre i farter över 70 km/h på grund av däckbuller. Men bättre i lägre farter tack vare det obefintliga motorljudet.

Däckbullret är ungefär i paritet med den Volkwsagen Passat kollegan kör.

Med de vägar vi har här i Västerbottens inland skulle jag aldrig ens överväga en A4 S-line. Kan köpa att S-line/Tesla/andra sportchassin duger helt OK efter motorvägar som är breda och jämna och fina men jag kör motorväg kanske en gång om året, och då är våra motorvägar oftast rätt dåliga.

Att däckbullret är ungefär som Passat bekräftar bara min oro då jag tycker den är alldeles för bullrig på grov asfalt. Spelade in ljudfiler med min Zoom R8 på samma vägpartier, och gjorde spektrumanalyser i Audacity för att jämföra Passaten med ID4:an. Skiljde runt 6-8dB i de flesta frekvenser, ner mot 3-4 på vissa och nån skiljde 10. Klart hörbar skillnad och det märktes i graferna också. Då hade dessutom ID4:an 20"-däck så en Enyaq med 19" lär vara ännu tystare.

På grusväg var skillnaden betydligt större, inte analyserat men där låter det som att Passaten ska skramla i bitar. Hela chassit vibrerar som en högtalare. Ännu värre är det på vintern då man plogat slarvigt så bladet gungat upp och ner på vägen. Då blir hela vägen som en tvättbräda, tänk som avåkningsvarnarna på asfalt ungefär. Har man åkt sån väg i 5-6 mil så blir man rätt trött på dessa sportchassin Och detta är med en Passat 2016 med standardchassi och 17" däck.

Åker jag på långfärd och behöver snabbladda 2-3 gånger per år så löser vi nog det. Däremot de övriga kanske 1500-2000 milen vill jag ska vara bekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Möjligtvis en tidig version, men så har det ju inte fungerat på väldigt länge. När du säger vart du ska så får du 2 alterantiv, lägg till laddstopp eller kör. Väljer du lägg till laddstopp så räknar den ut vart du ska stanna och ladda. Den visar hur mycket procent du beräknas ha kvar när du kommer fram och hur länge du ska stå där.

Provkörde en för typ 2 månader sedan hos Polestar och då gav den alternativ på olika laddare man kunde välja mellan när jag tryckte "add charging stop". Möjligt att det kommit någon ny mjukvara sedan dess såklart så man slipper hålla på med sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Provkörde en för typ 2 månader sedan hos Polestar och då gav den alternativ på olika laddare man kunde välja mellan när jag tryckte "add charging stop". Möjligt att det kommit någon ny mjukvara sedan dess såklart så man slipper hålla på med sådant.

https://youtu.be/ZjNXQNxgnq0?t=661

Min video disclaimer yada yada, vet att jag inte får, men det är högst relevant för diskussionen.

Länken är vid en tidangivelse där jag ber Polestar 2 navigera till ett hotell i Göteborg från Uppsala. Den frågar om jag vill lägga till laddstopp och när jag tycker på knappen så lägger den till stoppen. Inspelat i slutet på februari.

Missförstår jag dig? För det här är knappast komplicerat.

Visa signatur