Nvidia och Asus lanserar 500 Hz-skärm

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ho ho ho... Varje ny milstolpe är det samma sak. 144Hz som porträtterades kristallklart när det var nytt är nu plötsligt jättesuddigt i jämförelsen. De måste väl fatta själva att de urholkar sitt eget förtroende när de gör på det viset.

Och så är det TN.... fucking TN. De kan göra en panel med en Gogolplex Hz men jag kommer aldrig att vilja använda den om det är TN. IPS, OLED, eller inget.

Amen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nästa år ser vi väl 1000Hz skärmar.

Jag skulle inte bli förvånad om det förr eller senare kommer 1000Hz skärmar.
Men jag skulle tro att det ligger mer än 2-3 år framåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Med tanke på att vår hjärna bevisligen kan tolka mer än 1000 frames per second (och ja, våra ögon kan registrera det) är det bara knappt halvvägs till optimalt
Nu snackar vi mänsklig normalhjärna och normalsyn från Jorden

Får de nu bara till att visa korrekta färger i de här hastigheterna börjar det likna något

Man behöver iofs inte ens diskutera hur många Hurtz man kan uppfatta. Rörelseoskärpan lär göra betydligt större skillnad

Permalänk
Medlem

Inb4 Laxpudding

Minskat behov av VRR o mindre aliasing är väl några av målen med högre uppdateringsfrekvens. För att illustrera hur aliasing kan se ut borde dom bara ta ett foto av skärmen med nånting i rörelse, ju högre uppdateringsfrekvens desto mindre upphackad o desto mer naturlig kommer rörelseoskärpan se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inb4 Laxpudding

Minskat behov av VRR o mindre aliasing är väl några av målen med högre uppdateringsfrekvens. För att illustrera hur aliasing kan se ut borde dom bara ta ett foto av skärmen med nånting i rörelse, ju högre uppdateringsfrekvens desto mindre upphackad o desto mer naturlig kommer rörelseoskärpan se ut.

#19598841

Han svarade i förra tråden (den om 480hz-skärmen), det jag tolkade ut var att det minskar ju hela latenskedjan och därmed ökar responsiviteten, och ökar känslan av realtid och bättre koordination mellan hand och öga

Och såklart som du sa med minskat behov av synklösningar. Dock ser jag inte riktigt poängen med den synpunkten eftersom dagens variabla synk redan är väldigt bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

144 är det nya 60.

Hoppas bara våra arbetsgivare inser det också

Edit. Personligen väntar jag nog på 3840x2160 1000hz 24" OLED😁

Permalänk
Medlem

Nvidia, börja med att fixa 4K/60p först tack. Otroligt att det fortfarande inte flyter på med dagens GPUer.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Boomerclockers är igång som vanligt och gnäller över allt gällande skärmteknik som inte innebär bättre färgåtergivning eller upplösning. Ni måste väl ändå förstå att det finns en marknad för annat än just det? Sitter själv med 240Hz 1080p TN-panel och ser fram emot denna. Mer Hz åt folket!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

de demar mindre ghosting i videon
men mängden ghosting har väl inget att göra med uppdateringsfrekvens? Eller åtminstone ganska lite? Det som avgör mängden ghosting borde vara andra kvalitéer

Permalänk
Inaktiv

Coolt! Älskar när det går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle inte bli förvånad om det förr eller senare kommer 1000Hz skärmar.
Men jag skulle tro att det ligger mer än 2-3 år framåt i tiden.

Ja nästa år var nog liiiite optimistiskt 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag köra Counter Strike i 99fps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Boomerclockers är igång som vanligt och gnäller över allt gällande skärmteknik som inte innebär bättre färgåtergivning eller upplösning. Ni måste väl ändå förstå att det finns en marknad för annat än just det? Sitter själv med 240Hz 1080p TN-panel och ser fram emot denna. Mer Hz åt folket!

Nu tillhör jag gruppen "Boomerclockers" men lite skoj var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Nvidia, börja med att fixa 4K/60p först tack. Otroligt att det fortfarande inte flyter på med dagens GPUer.

Hur mycket bör man ha då med dagens GPUer?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det tar inte slut förrän de nått 1000

Permalänk
Medlem

Spelutvecklarna och 3D artisterna kommer att trycka in så mycket det går i spelet så att det knappt hamnar på 60 FPS, sedan aktiverar man raytracing efter det och ligger på stabila 30 FPS. Hur länge kommer e-sport spelen ligga kvar på 90-talet?

Permalänk
Medlem

Är pixelresponsen fortfarande sämre än CRT? Troligtvis.
Tar hellre en QD-OLED 120hz. Kom igen Asus släpp den imorn!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Nvidia, börja med att fixa 4K/60p först tack. Otroligt att det fortfarande inte flyter på med dagens GPUer.

Ganska konstigt påstående, det är väl ändå inte Nvidias fel att speltillverkarna krämar på med så mycket grafik o du väljer att köra med allt på max?

Permalänk

Nice! Mer HZ de bättre. Snurra snabbt 360 i ett fps spel och min 240hzare är en blurring mess. Vill dock ha 1440p.. 25 tum 1440p är optimalt.

Permalänk
Medlem

Som gammal räv kommer man hur ihåg hur illa det kändes att gå från en 85Hz CRT till 60Hz LCD.
Jag har har en 144Hz skärm idag och kan inte tänka mig att jag behöver något snabbare, men 60Hz känns för snålt för FPS

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Synd att det inte är någon skillnad mellan 144hz och 240hz, men den säljer nog bra till alla kids där ute som tror att dem blir global elite av att köra 500hz

skräp, nvidia, asus, ni kan bättre

Permalänk
Medlem

Jag vill ha/köpa en

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Hur hade du annars tänkt att tittarnas skärmar, som understiger produktens uppdateringsfrekvens, skulle kunna återge upplevelsen på ett någorlunda OK vis?

Snacka för dig själv
Det är som förr när de gjorde reklam för HDTV i vanliga sändningar och de förvärrade bilden för att åskådliggöra skillnaden.
I övrigt: 500Hz måste ju vara långt över vad ett mänskligt öga kan reagera på? Hade varit intressant att se vetenskapliga tester på maximal uppdateringsfrekvens som faktiskt är detekterbar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Coolt men aningen overkill IMO och lär inte vara någon direkt märkbar skillnad för ögat jämfört med 144+ skärmar…

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att dessa "jämförelse videor" är roliga?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det tar inte slut förrän de nått 1000

Varför tror du att det tar slut där?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Snacka för dig själv
Det är som förr när de gjorde reklam för HDTV i vanliga sändningar och de förvärrade bilden för att åskådliggöra skillnaden.
I övrigt: 500Hz måste ju vara långt över vad ett mänskligt öga kan reagera på? Hade varit intressant att se vetenskapliga tester på maximal uppdateringsfrekvens som faktiskt är detekterbar.

https://www.healthline.com/health/human-eye-fps
Åtminstone några källor, har sett andra som nämner mycket högra siffror, sedan är det svårt att mäta konsekvent då reaktionstid i regel är en del av testet, och den är i jämförelse riktigt långsam.
(spelar roll i spel då träff/bom ofta räknas per frame, kan du får 5 frames försprång kan det vara viktigt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ibland känns de som hela sweclockers är fullt med arga tillbaksträvande människor, allt som är nytt å lite ekstremt är bara onödigt å de räcker minsann med de gamla. Ingen skärm för mig men säkert spännande för kundgruppen som skärmen riktar sig mot. Kul med utveckling och de leder säkert till bättre produkter längre ner i skiktet över tid.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Minecraft och CS spelarna jublar! Totalt ointressant för de flesta som växt ifrån sådana spel.

Den kommentaren var inte heller direkt vuxen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Varför tror du att det tar slut där?

Någonting någonstans i intervallet 1000-2000Hz kan troligtvis komma någon gång i framtiden.
Men över 2000Hz verkar mer tveksamt om det kommer ?

Att gå upp i tiotals eller hundratals kilohertz för en skärm verkar lika onödigt som att ha högre upplösning än 640K per skärm.