System ikoner i inställningar och aktivitetsfält vita rektanglar ?

Permalänk
Medlem

System ikoner i inställningar och aktivitetsfält vita rektanglar ?

Hej alla proffs. Kör Windows 11 Pro.
Efter att jag tagit bort några av Windows skyddade systemfonter som jag tycker är helt onödiga (dock inte Segoe) som är den font som används av OS, så försvann ikoner för inställningar och en del i aktivitetsfältet?
Jag återinstallerade fonterna och fick delvis tillbaks vissa ikoner, men inte alla Se nedan:

Väldigt tacksam om någon har lösning för att få tillbaks ikonerna?

Ps. Såg att även pilar till höger i context menyer drabbats Ds.

Permalänk
Medlem

Jag skulle installerat om Windows och tänkt lite på att det kanske inte va så bra att ta bort skyddade saker till nästa gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag skulle installerat om Windows och tänkt lite på att det kanske inte va så bra att ta bort skyddade saker till nästa gång?

Hej "Krakkan", tack för svar. Är ju sista utvägen. Blir en massa jobb.

Permalänk
Medlem

Testa installera om windows men behåll alla filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Testa installera om windows men behåll alla filer.

Tack "Bazisten" funderar på det, men är osäker på vad som menas med "behåll alla filer"? Är det bara OS som påverkas? Gjorde detta en gång med Windows 10 och förlorade en massa mjukvarurelaterade filer/settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Tack "Bazisten" funderar på det, men är osäker på vad som menas med "behåll alla filer"? Är det bara OS som påverkas? Gjorde detta en gång med Windows 10 och förlorade en massa mjukvarurelaterade filer/settings.

Man kan installera om Windows men alla filer och program blir kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Man kan installera om Windows men alla filer och program blir kvar.

Känner mig lite osäker på ominstallation då jag är mitt uppe i arbete och allt verkar fungera ok, bara det att symbolerna är borta...
Har kollat på nätet såklart och sett att det finns lite olika problem som liknar mitt, men även där osäker på vilken lösning som gäller mig.
Hoppas någon på Sweclockers har en patentlösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Tack "Bazisten" funderar på det, men är osäker på vad som menas med "behåll alla filer"? Är det bara OS som påverkas? Gjorde detta en gång med Windows 10 och förlorade en massa mjukvarurelaterade filer/settings.

Man kan göra en in-place upgrade och ladda ner windows 11 iso filen med media creation tool.
När man laddat ner iso filen så högerklickar man på den och väljer montera.
När man monterat iso filen kommer den dyka upp som en virtuell dvd.
Man öppnar den virtuella dvdn och sedan dubbelklickar sedan på setup.exe för att starta installationen.
Under installationen kan man välja behåll mina appar och filer, viktigt att det står både appar och filer annars försvinner saker!
Alla dina saker borde behållas och alla windows filer kommer installeras om på nytt och mest sannolikt då också ogöra det du ställt till med
Blir en windows.old mapp med din gamla installation sedan.
Gör man en refresh eller på andra sätt så står det inte alltid appar "och" filer utan enbart en av sakerna och då riskerar man förlora program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Man kan göra en in-place upgrade och ladda ner windows 11 iso filen med media creation tool.
När man laddat ner iso filen så högerklickar man på den och väljer montera.
När man monterat iso filen kommer den dyka upp som en virtuell dvd.
Man öppnar den virtuella dvdn och sedan dubbelklickar sedan på setup.exe för att starta installationen.
Under installationen kan man välja behåll mina appar och filer, viktigt att det står både appar och filer annars försvinner saker!
Alla dina saker borde behållas och alla windows filer kommer installeras om på nytt och mest sannolikt då också ogöra det du ställt till med
Blir en windows.old mapp med din gamla installation sedan.
Gör man en refresh eller på andra sätt så står det inte alltid appar "och" filer utan enbart en av sakerna och då riskerar man förlora program.

Tack "Krakkan" detta var mycket bra info. Tänkte först nu försöka med en "Uninstall system protected fonts" eftersom det var endast fonter jag "ställde till med"

Permalänk
Medlem

FIXAT

Fick en uppdatering från "Insiders" Beta channel. Fixade problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Fick en uppdatering från "Insiders" Beta channel. Fixade problemet

Skönt att det löste sig för dig!