Åttakärniga processorer och Geforce RTX 3080 vinner andelar på Steam

Permalänk
Melding Plague

Åttakärniga processorer och Geforce RTX 3080 vinner andelar på Steam

Nya grafikkort, åttakärniga processorer och Steam OS är större delar av kakan när Valve redovisar Steam Hardware Survey för maj 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag fick vara med den här gången, tror det var första gången, eller i alla fall första gången på väldigt länge

Permalänk
Medlem

3.24% med VR headset (+1.35%) låter som en anomali, finns väl inget som förklarar ett sådant hopp?

Permalänk
Medlem

Arch Linux i toppen, btw

Steam sägs ha 130 miljoner spelare per månad. 1,14% kör linux, 5% av dem är Steam deck. Så bara ca 90 tusen skeppade såhär långt.

Permalänk
Medlem

Intels 12k-serie har väl inga 8-kärniga processorer öht?
Edit: Samtidigt som AMD's 5k-serie inte har några 4 kärniga

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

Arch Linux i toppen, btw

Steam sägs ha 130 miljoner spelare per månad. 1,14% kör linux, 5% av dem är Steam deck. Så bara ca 90 tusen skeppade såhär långt.

Jag tror inte enkäten når riktigt alla spelare, utan ett urval. Så det är nog potentiellt lite färre till och med.

Permalänk
Medlem

Är detta någon enkät man får svara på manuellt?
I så fall har jag aldrig varit med under mina 12 år på steam.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se historiken på detta. Att high-end kort ökar i procent på steam när vi kommer in på vårkanten-sommaren; kan inte det vara så att det är hardcore-gamers som fortsätter spela trors vårvärmen, medans casual-svensson som sitter på en medioker dator helt enkelt stänger av datorn och återkommer när höstrusket kommer?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Gällande antal kärnor så verkar det vara en större migration från fyra till åtta. Spelkonsoler som byts?

Skrivet av griid:

Är detta någon enkät man får svara på manuellt?

Man får en pop-up som frågar om man vill delta, och måste manuellt välja ja/nej.
Därefter sker datainsamlingen automatiskt om man svarat ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Gällande antal kärnor så verkar det vara en större migration från fyra till åtta. Spelkonsoler som byts?

Man får en pop-up som frågar om man vill delta, och måste manuellt välja ja/nej.
Därefter sker datainsamlingen automatiskt om man svarat ja.

Undrar om jag per automatik svarat nej på den alla gånger

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är detta någon enkät man får svara på manuellt?
I så fall har jag aldrig varit med under mina 12 år på steam.

Dyker upp till o från på steam vid uppstart. Den frågar bara om du vill fylla en ankät. Du godkänner sen gör steam allt åt dig. Den skannar igenom info om hårdvaran, Sen klart. Så du har garanterat klickat bort den flera gånger.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Viking

Fick vara med för första gången igår.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nikodemous:

Jag skulle vilja se historiken på detta. Att high-end kort ökar i procent på steam när vi kommer in på vårkanten-sommaren; kan inte det vara så att det är hardcore-gamers som fortsätter spela trors vårvärmen, medans casual-svensson som sitter på en medioker dator helt enkelt stänger av datorn och återkommer när höstrusket kommer?

Jag tror mer det handlar om vilka grafikkortsmodeller som sett bäst tillgänglighet och något bättre priser senaste tiden.

Det är en intressant teori, men då Steam HWS hämtar data från hela världen och det är värt att tänka på att det inte nödvändigtvis närmar sig sommar just nu, beroende på vilken sida av ekvatorn du befinner dig på Det hade dock varit sjukt intressant att se mer detaljer om urvalet som ligger till grund för statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Arch Linux i toppen, btw

Steam sägs ha 130 miljoner spelare per månad. 1,14% kör linux, 5% av dem är Steam deck. Så bara ca 90 tusen skeppade såhär långt.

Varit rätt tydligt ett tag att Valve hanterar steam deck mer som en nischad produkt än något de förväntar sig ska göra enorma svalvågor på marknaden.

I princip noll närvaro oss vanliga återförsäljare gör man inte annars.

Permalänk
Medlem

De få gånger jag får den så får jag den på laptopen.....kul. Vill ändå representera VR. Därför tror jag VR hoppar så mycket, för det beror helt på vilka de gör survayn på.
Tror även inte Oculusen räknas om inte den har varit aktiv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fick vara med den här gången, tror det var första gången, eller i alla fall första gången på väldigt länge

Möjligen att jag fått delta en gång tidigare, men nu är min hårdvara registrerad.

Permalänk
Medlem

Användning av processorer med 8 kärnor och exklusiva grafikkort ökar. Detta är ett fenomen som kan observeras. Men vad ligger värdet av att observera denna trend?

Permalänk
Avstängd

Jag fick också vara med denna gången, första gången på länge. Förra gången var det på min klena skollaptop, denna gången på min jobblaptop som körde linux för tillfället. Har aldrig någonsin fått svara på min vanliga dator.

Denna gången var det i alla fall lite närmare huvuddatorn. Sex kärnor, 32GB, m2 och sådär, men grafikkortet är ju där det skiljer sig, Quadro P1000 är inte helkasst men inte direkt bra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Användning av processorer med 8 kärnor och exklusiva grafikkort ökar. Detta är ett fenomen som kan observeras. Men vad ligger värdet av att observera denna trend?

Trenden är på sett och vis självklar, i synnerhet för grafikkorten så länge inte nästa generation är ute för försäljning. Vad jag personligen finner mer intressant är hur litet genomslag den här generationen kort har fått. 3080+3070+3060 +Ti-varianter (inkluderande laptops naturligtvis) ligger sammanlagt på ungefär 10% av marknaden bland Steamanvändare. AMDs RX6xxx marknadsandel är ett avrundningsfel (rent bokstavligt, se hur AMD RX Vega ökade med 0,15% senaste månaden. Det är rimligen en stickprovsartefakt, inte ökad marknadsandel…..)

Permalänk
Datavetare

Då frågan "hur pålitlig är steam survey då de bara frågan en liten andel" ofta kommer upp vill jag tipsa om denna väldigt pedagogiska beskrivning om varför det (om man gör urvalet på ett bra sätt) normalt ger väldigt tillförlitlig information om fördelningen för hela populationen

https://www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/undersokning...

De grupper med väldigt låg andel kommer ha väldigt stor osäkerhet (vilket man ser i Steam på att den relativa skillnaden mellan två månader kan vara rätt stor), men redan när man närmar sig 1 % enhet verkar det fungera rätt bra på Steam.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då frågan "hur pålitlig är steam survey då de bara frågan en liten andel" ofta kommer upp vill jag tipsa om denna väldigt pedagogiska beskrivning om varför det (om man gör urvalet på ett bra sätt) normalt ger väldigt tillförlitlig information om fördelningen för hela populationen

https://www.scb.se/dokumentation/statistikguiden/undersokning...

De grupper med väldigt låg andel kommer ha väldigt stor osäkerhet (vilket man ser i Steam på att den relativa skillnaden mellan två månader kan vara rätt stor), men redan när man närmar sig 1 % enhet verkar det fungera rätt bra på Steam.

De systematiska felen är nog större om man tänker sig att förstå marknaden som helhet. För att komma med i statistiken måste man ju
* Ha ett Steamkonto alls
* Vara tillräckligt aktiv för att samplas
* Vara tillräckligt intresserad för att vilja skicka in sina data

Det blir en betoning på en spelarkategori som inte nödvändigtvis inkluderar dem som spelar t.ex. Sims, Minecraft, Fifa eller något annat som appellerar till grupper som inte nödvändigtvis är intresserade av ett spelbibliotek på Steam. (Jag vill inte kalla dem mer "casual" eftersom de kan lägga ner stort engagemang i sina spel - men de har ofta måttligt intresse i PC-hårdvara, och jag skulle gissa att Steam survey betydligt överskattar hårdvarumedlet bland PC-spelare generellt.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

De systematiska felen är nog större om man tänker sig att förstå marknaden som helhet. För att komma med i statistiken måste man ju
* Ha ett Steamkonto alls
* Vara tillräckligt aktiv för att samplas
* Vara tillräckligt intresserad för att vilja skicka in sina data

Det blir en betoning på en spelarkategori som inte nödvändigtvis inkluderar dem som spelar t.ex. Sims, Minecraft, Fifa eller något annat som appellerar till grupper som inte nödvändigtvis är intresserade av ett spelbibliotek på Steam. (Jag vill inte kalla dem mer "casual" eftersom de kan lägga ner stort engagemang i sina spel - men de har ofta måttligt intresse i PC-hårdvara, och jag skulle gissa att Steam survey betydligt överskattar hårdvarumedlet bland PC-spelare generellt.)

Första punkten är inte ett problem, det är en förutsättning då resultatet är just "det här ger en bild av hur Steam-användarnas HW ser ut". Inget i den undersökningen som hävdar att det ger en bild av marknaden som helhet, är helt uppenbart att så inte är fallet givet vikten på dGPU och desktop CPUer (som är i minoritet på PC-marknaden totalt sett).

Punkt två är ett potentiellt problem, men förutsatt att man väljer ut användarna på rätt sätt så det inte ett signifikant problem i praktiken då det räcker med att man loggar in en gång per månad. Använder själv Steam väldigt sparsamt, verkar ändå bli samplad ungefär på "förväntad nivå" (haft steam i 17 år, fått delta totalt 5 gånger).

Sista punkten är bara ett problem om personer som har en viss HW-konfiguration i av någon anledning avviker från sin svarsfrekvens jämfört med normalanvändaren. Även om en rätt stor andel svarar "nej" är det ändå inte ett problem om man
1. ändå får in "tillräckligt" med svar
2. att HW-konfig inte väsentligt påverkar sannolikheten att svara "ja" resp. "nej" på frågan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Första punkten är inte ett problem, det är en förutsättning då resultatet är just "det här ger en bild av hur Steam-användarnas HW ser ut". Inget i den undersökningen som hävdar att det ger en bild av marknaden som helhet, är helt uppenbart att så inte är fallet givet vikten på dGPU och desktop CPUer (som är i minoritet på PC-marknaden totalt sett).

Det är inte ett problem med undersökningen per se, det är ett problem med hur undersökningens resultat ofta tolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Trenden är på sett och vis självklar, i synnerhet för grafikkorten så länge inte nästa generation är ute för försäljning. Vad jag personligen finner mer intressant är hur litet genomslag den här generationen kort har fått. 3080+3070+3060 +Ti-varianter (inkluderande laptops naturligtvis) ligger sammanlagt på ungefär 10% av marknaden bland Steamanvändare. AMDs RX6xxx marknadsandel är ett avrundningsfel (rent bokstavligt, se hur AMD RX Vega ökade med 0,15% senaste månaden. Det är rimligen en stickprovsartefakt, inte ökad marknadsandel…..)

Varför är det viktigt att studera Steams statistik på hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Varit rätt tydligt ett tag att Valve hanterar steam deck mer som en nischad produkt än något de förväntar sig ska göra enorma svalvågor på marknaden.

I princip noll närvaro oss vanliga återförsäljare gör man inte annars.

Jag vet inte om man kan dra den slutsatsen ännu.

Jag hade för mig att dom har pratat om att lansera den hos vanliga återförsäljare efter att dom har jobbat av alla som förhandsbokat?

Men det beslutet lär ju vara en bit bort än så länge med tanke på den långa kön av förhandsbokare som kanske sträcker sig till 2023 vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

3.24% med VR headset (+1.35%) låter som en anomali, finns väl inget som förklarar ett sådant hopp?

Kan tydligen bero på färre kinesiska användare: https://uploadvr.com/steam-vr-usage-all-time-high-why/