Hur koppla upp en Samsung C430W skrivare med WiFi?

Permalänk

Hur koppla upp en Samsung C430W skrivare med WiFi?

Jag har haft denna skrivare (Samsung C430W) på landet ett flertal år och den har fungerat fint.
I vintras fick vi fiber ut till stugan och jag bytte router vilket innebar namnbyte på WiFi-nätet också. Skrivaren tänkte jag inte på.
Nu skulle jag skriva ut på skrivaren men den kan såklart inte koppla upp sig eftersom den var konfigurerad med det gamla nätet.

Vad kan jag göra för att ändra nätnamn för skrivaren?
Jag kommer inte längre ihåg hur den konfigurerades när den anskaffades....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har haft denna skrivare (Samsung C430W) på landet ett flertal år och den har fungerat fint.
I vintras fick vi fiber ut till stugan och jag bytte router vilket innebar namnbyte på WiFi-nätet också. Skrivaren tänkte jag inte på.
Nu skulle jag skriva ut på skrivaren men den kan såklart inte koppla upp sig eftersom den var konfigurerad med det gamla nätet.

Vad kan jag göra för att ändra nätnamn för skrivaren?
Jag kommer inte längre ihåg hur den konfigurerades när den anskaffades....

Enkla vägen (första googleträffen).
"Just press the WPS (Wi-Fi Protected Setup™) button on your WPS-enabled router and the WPS button on the printer, and your printer will automatically configure and connect to your wireless network. So simple. Print from your iPhone®, iPad®, Windows® Phone or Android™ mobile device directly to the wireless printer."

Svåra vägen: Konfigurera manuellt enligt (HP)/Samsung-manualen.
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05788100.pdf

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har haft denna skrivare (Samsung C430W) på landet ett flertal år och den har fungerat fint.
I vintras fick vi fiber ut till stugan och jag bytte router vilket innebar namnbyte på WiFi-nätet också. Skrivaren tänkte jag inte på.
Nu skulle jag skriva ut på skrivaren men den kan såklart inte koppla upp sig eftersom den var konfigurerad med det gamla nätet.

Vad kan jag göra för att ändra nätnamn för skrivaren?
Jag kommer inte längre ihåg hur den konfigurerades när den anskaffades....

Misstänker att den har en återställningsknapp kanske. Kan du återställa skrivaren, koppla med kabel till routern och surfa till den tilldelade interna ip adressen för skrivaren?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av walp:

Enkla vägen (första googleträffen).
"Just press the WPS (Wi-Fi Protected Setup™) button on your WPS-enabled router and the WPS button on the printer, and your printer will automatically configure and connect to your wireless network."

Jag hade redan provat att trycka WPS på skrivaren och sedan på routern.
Men inget hände...

Nu provade jag åt andra hållet men det blev inget resultat då heller.

Skrivarens MAC har en reservation i min router redan men det blir ingen sådan uppkoppling.

Har för mig att med WPS så skall man mata in en kod någonstans, men den här skrivaren har ju ingen display eller tangentbord, så hur går det då till?

Citat:

Svåra vägen: Konfigurera manuellt enligt (HP)/Samsung-manualen.
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05788100.pdf

Den här manualen är ju oläslig! Jag hittade den också (engelsk) men däremot hittar jag inte hur man de facto skall göra...
Och ordet "fabriksåterställning" finns inte någonstans bland de 213 sidorna manual....
Notera att allting här har fungerat så drivrutiner mm är redan på plats det som saknas är att få skrivareländet att byta SSID på det WiFi-nät den skall använda.

Routern är i ett annat rum c:a 10 m bort (kortare genom väggar) och jag har inte nån så lång nätverkskabel att prova med heller...

Skrivet av HoboCop:

Misstänker att den har en återställningsknapp kanske. Kan du återställa skrivaren, koppla med kabel till routern och surfa till den tilldelade interna ip adressen för skrivaren?

Jag hittar ingenting i manualen ellr på skrivaren som liknar ordet "factory"...
Var kan en sådan knapp gömma sig månntro?
När jag letar på nätet så kommer det upp förslag på att trycka nån knapp och gå till nån meny på displayen etc...
Men denna printer har INGEN DISPLAY...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Har för mig att med WPS så skall man mata in en kod någonstans, men den här skrivaren har ju ingen display eller tangentbord, så hur går det då till?

WPS är till för enheter utan display. Den öppnar upp och söker efter enheter/nätverk under en kort period och kräver då inte lösenord. Viktigt att man trycker på bägge inom 10-30 sek ungefär för att dom ska hitta varandra.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har haft denna skrivare (Samsung C430W) på landet ett flertal år och den har fungerat fint.
I vintras fick vi fiber ut till stugan och jag bytte router vilket innebar namnbyte på WiFi-nätet också. Skrivaren tänkte jag inte på.
Nu skulle jag skriva ut på skrivaren men den kan såklart inte koppla upp sig eftersom den var konfigurerad med det gamla nätet.

Vad kan jag göra för att ändra nätnamn för skrivaren?
Jag kommer inte längre ihåg hur den konfigurerades när den anskaffades....

- http://www.samsungsetup.com/ts/manual/Samsung%20SCX-3400%20Se...
* Scrolla ner till "Skrivare utan display"
* Gå till "Ansluta i PIN-läge"

Testa och återkom.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

- http://www.samsungsetup.com/ts/manual/Samsung%20SCX-3400%20Se...
* Scrolla ner till "Skrivare utan display"
* Gå till "Ansluta i PIN-läge"

Testa och återkom.

Första steget i denna handledning är:
Skriva ut en nätverkskonfigurationsrapport
Skrivaren saknar display:
Tryck på (Cancel eller knappen Stop/Clear) i mer än 4-5 sekunder på kontrollpanelen.
Med hjälp av nätverkskonfigurationsrapporten kan du ta reda på skrivarens MAC-adress och IP-adress.
Exempel:
MAC-adress: 00:15:99:41:A2:78
IP adress: 169.254.192.192

När jag gjorde detta så skrevs det ut en rapport om media-status (hur mycket färgpatronerna har kvar) etc.
Absolut INGENTING om nätverksdata...

Jag var sen tvungen att åka hem så jag fick packa ihop skrivaren och ta med den så jag kan testa den hemma.
Men det ser inte särskilt ljust ut nu tycker jag...
Konstigt att det skall vara så svårt att koppla upp till ett nytt WiFi-nätverk...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Första steget i denna handledning är:
Skriva ut en nätverkskonfigurationsrapport
Skrivaren saknar display:
Tryck på (Cancel eller knappen Stop/Clear) i mer än 4-5 sekunder på kontrollpanelen.
Med hjälp av nätverkskonfigurationsrapporten kan du ta reda på skrivarens MAC-adress och IP-adress.
Exempel:
MAC-adress: 00:15:99:41:A2:78
IP adress: 169.254.192.192

När jag gjorde detta så skrevs det ut en rapport om media-status (hur mycket färgpatronerna har kvar) etc.
Absolut INGENTING om nätverksdata...

Jag var sen tvungen att åka hem så jag fick packa ihop skrivaren och ta med den så jag kan testa den hemma.
Men det ser inte särskilt ljust ut nu tycker jag...
Konstigt att det skall vara så svårt att koppla upp till ett nytt WiFi-nätverk...

Tänk tvärt om (så du skjuter upp problemet med skrivaren ).
Du byter till ditt gamla ssid och lösenord i routern eller ansluter en accesspunkt som du konfar med de uppgifterna.

Det är väl inte heller så omöjligt att flytta skrivaren så att dina kablar räcker för att konfa den eller skaffa en passande kabel för konfen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu har jag suttit några timmar och kämpat med skrivaren (inlägget ovan skulle ha sänts iväg från landet innan jag åkte hem men tydligen missade jag sändknappen så jag skrev om det ur minnet).

Det jag lyckats med är att koppla in den med nätverkssladd på mitt hemmanät och därefter kan jag koppla upp mig till en minimal webbsida på densamma där man kan se vissa data om den (dock inget om WiFi).
Jag har också kunnat lägga till den som skrivare i Windows efter en hel del besvär så att jag kan skriva ut till den. Men det blev via dess IP-adress, allt annat misslyckades.
Jag har också lyckats att skriva ut en statussida med nätverksdata, men det var inte som det beskrevs på webbsidan länkad till ovan utan jag var tvungen att trycka WPS-knappen jättelänge, då började den skriva.
På rapporten ser jag att den är inställd på en SSID som inte längre används, lösenordet är detsamma fortfarande men jag har bytt till samma SSID på landet som jag har hemma så jag slipper byta nät vid resor fram och åter.

Men skrivaren har uppenbart inget sätt att mata in korrekt SSID + lösenord, det är första gången jag råkar ut för nåt sånt....

Slutsatsen blir att jag tar med kabel och kontakter för att montera upp en kabelförbindelse till skrivaren nästa gång jag är därute.

Hur kan man sakna möjlighet att definiera SSID/lösen manuellt på en produkt som skall vara gjord för WiFi???

Permalänk
Avstängd

Läs i pdf-filen på sidan 109 och framåt.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05788100.pdf

Permalänk
Skrivet av BMac:

Läs i pdf-filen på sidan 109 och framåt.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05788100.pdf

Har jag redan gjort och redovisat ovan.
Det funkar inte som det sägs i dokumentet.

Routern är en ASUS RT-AC86U med fiberanslutning till Internet.

Jag har:
- Tryckt på skrivarknappen WPS tills blinkning startar
- Sprungit iväg till routern några rum bort och tryckt på dess WPS-knapp tills blink startar
- Gått tillbaka till skrivaren och ser att blinket upphört
- Tillbaka till routern ser jag att det fortfarande blinkar...
- I routerns admin-sida ser jag att skrivaren INTE anslutit. Kan se alla uppkopplade klienter.

Avslutningen i dokumentets anvisning att stoppa in nån CD och följa anvisningar är BS.
Har ingen CD och heller ingen CD-ROM läsare (det slutade väl finns för 10 år sen?).

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Viktigt att man trycker på bägge inom 10-30 sek ungefär för att dom ska hitta varandra.

10 s funkar inte för det är en bit att gå från skrivaren till routern. De är i skilda rum....
Har sprungit mellan men det tar nog 20s iaf för att hitta knappen på routern också.
Verkar som att jag måste använda kabelanslutning till nätverket, då blir den ju uppkopplad.

Permalänk

Uppföljningsfråga:
Om man lyckas koppla upp skrivaren med WPS här hemma mot den router jag har här, kommer det då att fungera när skrivaren flyttas till landet om en vecka?
Jag har samma sorts router på båda ställena och SSID för WiFi är samma liksom lösenordet.
Har gjort så för att enheterna skall koppla upp automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

10 s funkar inte för det är en bit att gå från skrivaren till routern. De är i skilda rum....
Har sprungit mellan men det tar nog 20s iaf för att hitta knappen på routern också.
Verkar som att jag måste använda kabelanslutning till nätverket, då blir den ju uppkopplad.

Du vet att det går flytta på saker? Väldigt mycket lättare att felsöka om du flyttar skrivaren till routern. Räcker ju att den är där en stund tills du får igång allt och sen kan du flytta tillbaka. Jag är inte säker exakt på hur lång tid man kan vänta, men det är ju en säkerhetsaspekt i det också.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla in en kabel och gör setupen via kabel så slipper du plågas med wifi, wifi är struligt nog när det är konfat men att konfa utan kabelanslutning är ännu värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ny dag...
Nu har jag till sist lyckats få den att koppla upp med WPS här hemma.
Efter en del fibblande så verkar denna turordning fungera:

1) Se till så att skrivaren INTE är ansluten med nätverkskabel.

2) Aktivera WPS på ASUS-routern antingen via knappen på sidan eller inne i routerns admin-sida för WiFi/WPS. I det senare fallet måste man först välja:
WPS method: Push button
I båda fallen börjar den högra LED-indikatorn på routern blinka.

3) Aktivera WPS på skrivaren genom att trycka in dess knapp några sekunder, knappen blinkar när den släpps.

4) Vänta ett tag medan blinket pågår på skrivarens WPS-knapp och routerns högra indikator-LED, detta kan ta ett par minuter.

5) Nu upphör blinket på skrivaren och knappen har ett fast sken, då är skrivaren uppkopplad.

Nu kan man testa genom att pinga den adress skrivaren fått från routern, i mitt fall är den låst på förhand genom DHCP-reservation.
Får man kontakt nu så skall man registrera skrivaren i Windows ControlPanel/Devices_and_Printers och sen kan den användas.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Koppla in en kabel och gör setupen via kabel så slipper du plågas med wifi, wifi är struligt nog när det är konfat men att konfa utan kabelanslutning är ännu värre.

Kabel var den slutsats jag också kom fram till igår, men det innebär:
- Jag får slut på lediga uttag i min switch inne i kontoret
- Jag måste tillverka och sätta upp en anpassad nätverkskabel därinne

Så jag försökte med WPS igen idag och nu verkar det gå, se ovan.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Du vet att det går flytta på saker? Väldigt mycket lättare att felsöka om du flyttar skrivaren till routern.

Jag var tvungen att åka därifrån så jag "flyttade" skrivaren 100 km hem...

Men nu är det tydligen fixat, får se ifall den trilskas när den kommer tillbaka ut till helgen.
Det är samma SSID och lösenord därute men ett annat nät (192.168.117.0 i stället för 192.168.119.0 här hemma).
Om den bara behöver SSID och lösen så lär den nu koppla upp sig men om den vill ha samma IP-adress så går det inte förstås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Kabel var den slutsats jag också kom fram till igår, men det innebär:
- Jag får slut på lediga uttag i min switch inne i kontoret
- Jag måste tillverka och sätta upp en anpassad nätverkskabel därinne

Så jag försökte med WPS igen idag och nu verkar det gå, se ovan.

Jag skrivar att du ska göra setupen via kabel för det brukar alltid vara det enklaste sättet och på en del prylar är det det enda sättet.
När setupen är klar kan du köra trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrivar att du ska göra setupen via kabel för det brukar alltid vara det enklaste sättet och på en del prylar är det det enda sättet.
När setupen är klar kan du köra trådlöst.

Fast om man har kabeln inkopplad finns det ingenstans att konfigurera WiFi över huvud taget. För att den skall kunna koppla upp sig måste jag förse den med namnet på WiFi-nätet (SSID) samt det lösenord som krävs för uppkopplingen. Jag hittar inget sätt att ange detta på denna skrivare.

Jag har tittat med en webbläsare på den IP-adress skrivaren får och där kan man se vissa egenskaper men ingenting går att ändra! Och där finns inget om WiFi över huvud taget.
Däremot finns det ett ställe där man kan kommendera skrivaren att skriva ut data där man får välja:
- Configuration
- Network Configuration
- Supplies information
- Usage counter

Så jag har skrivit ut informationen via denna sida och jag ser att den har rätt SSID, men den fick skrivaren via WPS. Jag hittar ingenstans att mata in det manuellt..

Skrivarens nätverksanslutning är "konstig" för den använder samma MAC-adress för både Ethernet och WiFi, normalt brukar dessa ha olika MAC, men inte denna skrivare.
Det betyder att om den är uppkopplad med Ethernet så kan WiFi över huvud taget inte startas...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Fast om man har kabeln inkopplad finns det ingenstans att konfigurera WiFi över huvud taget. För att den skall kunna koppla upp sig måste jag förse den med namnet på WiFi-nätet (SSID) samt det lösenord som krävs för uppkopplingen. Jag hittar inget sätt att ange detta på denna skrivare.

Jag har tittat med en webbläsare på den IP-adress skrivaren får och där kan man se vissa egenskaper men ingenting går att ändra! Och där finns inget om WiFi över huvud taget.
Däremot finns det ett ställe där man kan kommendera skrivaren att skriva ut data där man får välja:
-Configuration
- Network Configuration
- Supplies information
- Usage counter

Så jag har skrivit ut informationen via denna sida och jag ser att den har rätt SSID, men den fick skrivaren via WPS. Jag hittar ingenstans att mata in det manuellt..

Skrivarens nätverksanslutning är "konstig" för den använder samma MAC-adress för både Ethernet och WiFi, normalt brukar dessa ha olika MAC, men inte denna skrivare.
Det betyder att om den är uppkopplad med Ethernet så kan WiFi över huvud taget inte startas...

Skum skrivare, kanske ska man koppla med usb...
Jag har en gång råkat ut för en HP kontorsskrivare med printerserver som flippade ut totalt så den fick bytas ut, den tog sig självt en ipadress med mer än 8 biter per oktett typ 1234.567.890.123 alltså en adress som inte ska vara tekniskt möjlig men det var vad den visade när man kom in i den via usb och kunde förundra sig över vad den höll på med men det hade blivit nått udda hårdvarufel på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Skum skrivare,

Ja det är den. Men OK när den väl är uppkopplad.
Jag skaffade den i samband med att vi skulle bygga ett Attefallhus på landet 2016 och behövde skriva ut ritningar mm till byggarna på plats.

De flesta andra apparater jag har använt och som kopplar upp via nätverket har någon form av administrationssida där man kan ställa in sånt här.
Men för denna skrivare hittar jag bara den sida som visar lite statusdata om toners och liknande men utan möjlighet att förändra något. Och WiFi syns inte alls till.
Det nämns bara på den konfigurationsrapport man kan skriva ut via webbsidan.
Möjligen finns det en "riktig" konfigurationssida gömd någonstans tex på en udda port, men jag har inte hittat något om det i de dokument jag läst.

Om man använder USB så vet jag inte hur man kommer åt skrivaren alls...

När man letar mjukvara till denna Samsung-skrivare hamnar man hela tiden på supporten hos HP, undrar varför? Har Samsung licensierat HP-teknik för sina skrivare?

Hursomhelst så är skrivaren nu uppkopplad på mitt hemma-LAN via WiFi och när jag kör tillbaka den på lördag hoppas jag den kopplar upp sig därute också eftersom SSID/password är samma där som hemma (numera).

Komplettering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

När man letar mjukvara till denna Samsung-skrivare hamnar man hela tiden på supporten hos HP, undrar varför? Har Samsung licensierat HP-teknik för sina skrivare?

HP köpte Samsungs skrivardivision för några år sen, därav är support och eftermarknad förlagd till HP sedan 2017 eller så. Jag har samma skrivare och gav upp på wifi av oklar anledning, kanske gick det fortare att ansluta kabel än att felsöka. Kul att det löste sig för dig!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

UPPDATERING FÖR FRAMTIDA LÄSARE
Nu har jag uppdaterat f/w för denna skrivare.

Inloggning på webbinterfacet (en annan skrivarmodell men funkar):
- Gå till http://skrivarensipadress/
- Nu dyker en sida benämnd: "SyncThru Web Service" upp
- Klicka på "Login" längst uppe till höger (bild efter att jag loggat in)

- Ange ID= admin och Passwd= sec00000
- Nu loggas man in och anmodas att byta ID/passwd (jag gjorde det, men det kanske inte behövs i detta läge)

När man är inloggad kan man hitta följande:
Settings/NetworkSettings/WiFi/WiFi
På denna sida kan man se hur WiFi är konfigurerat och:
Här finns "WiFi Settings/Advanced Settings", klicka på knappen "Custom"

Nu dyker en sida upp där man kan ändra SSID för WiFi-uppkopplingen!

Nu behöver jag inte detta längre men det hade varit bra att kunna komma dit med skrivaren ansluten via kabel och ändra SSID....