Kan bara hitta tre av fyra diskar inkopplade i SATA-uttag. (MSI Z590-A PRO)

Permalänk

Kan bara hitta tre av fyra diskar inkopplade i SATA-uttag. (MSI Z590-A PRO)

Hej!
Jag har i min datorn sedan start haft tre stycken hårddiskar inkopplade i SATA-uttagen (Operativet ligger på en M2 i M2 Slot 1).
Idag kopplade jag in en ny hårddisk, Seagate. Men då blev problemet att oavsett hur jag kopplar så hittar datorn enbart tre av fyra inkopplade diskar :/

Nuvarande konfiguration.
M2 Slot 1 - M2-Disk med Operativet på
M2 Slot 2 - Ledig
M2 Slot 3 - Ledig
Sata 1 - Kingston SSD
Sata 2 - WD Red
Sata 3 - Ledig
Sata 4 - Seagate
Sata 5 - Ledig
Sata 6 - Ledig

Jag har en Samsung SSD som inte hittas i varken Sata 3, 5 eller 6.
MEN! Kopplar jag ur t.ex Sata 1 och sätter in Samsung SSD:n där så fungerar det. Samma om jag kör på 2 och 4.
Så jag lyckas enbart få kontakt med hårddiskarna om de är inkopplade i Sata 1/2/4. Det är inte strömkabeln eller datakabeln som strular.

Jag vet att vissa Sata-uttag blir inaktiverade om man installerar M2-disken i vissa slots. Men enligt min manual gäller det enbart M2 Slot 2 och 3. Min sitter i Slot 1!

Såhär säger manualen, samt jag har markerat vilka slots som fungerar. Bifogar även en bild på hur det ser ut i BIOS.

Dold text

Datorns specs

Windows 10
Intel Core i7-11700K
ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2
MSI Z590-A PRO
Samsung 970 EVO Plus 1 TB PCIe NVMe M.2
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2E3200C16
Corsair RM750 750W Vit (2021)

Dold text

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Nuvarande konfiguration.
M2 Slot 1 - M2-Disk med Operativet på
M2 Slot 2 - Ledig
M2 Slot 3 - Ledig
Sata 1 - Kingston SSD
Sata 2 - WD Red
Sata 3 - Ledig
Sata 4 - Seagate
Sata 5 - Ledig
Sata 6 - Ledig

https://i.imgur.com/HfqzJun.jpg

Om jag tolkar din text och din bild rätt så hittar datorn allt.
Eller menar Du att Windows inte hittar allt?

Kan Du skriva ut din konfiguration så som Du anser att den borde se ut?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Om jag tolkar din text och din bild rätt så hittar datorn allt.
Eller menar Du att Windows inte hittar allt?

Kan Du skriva ut din konfiguration så som Du anser att den borde se ut?

Problemet är att datorn inte hittar någon disk om den är inkopplad i Sata 3, 5 eller 6.
Det är alltså bara 1, 2 och 4 som fungerar. Men jag har 4 diskar som behöver satauttag, därav en som aldrig hittas.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara, men jag kan i alla fall bekräfta att du tolkat manualen rätt och att t.ex. SATA3-porten alltid ska fungera oavsett vad som är inkopplat i övrigt. M2_1-porten är dessutom kopplad direkt till processorn och påverkar inga andra portar.

Kanske testa att uppdatera BIOS:et? Det kan ibland lösa såna här underliga problem, och du verkar använda en rätt gammal version.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag har tyvärr ingen aning om vad problemet kan vara, men jag kan i alla fall bekräfta att du tolkat manualen rätt och att t.ex. SATA3-porten alltid ska fungera oavsett vad som är inkopplat i övrigt. M2_1-porten är dessutom kopplad direkt till processorn och påverkar inga andra portar.

Kanske testa att uppdatera BIOS:et? Det kan ibland lösa såna här underliga problem, och du verkar använda en rätt gammal version.

Tack!
Det skulle jag kunna testa, men är lite smånojjig över det så jag hade en jäkla massa problem med datorn i vintras. Det var dock CPU som var defekt, så nu sitter det en ny i.

Men skall kika på det!

Permalänk
Medlem

Ser du den fjärde SSD disken om det bara är den plus din M.2?

Prova sedan koppla in diskarna en i taget.

Datumet på ditt BIOS är antagligen en avgörande faktor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon