Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nedis https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P... från Webhallen nu i helgen innan priset höjdes. Testat lite, verkar funka fint.

Är det någon som vet hur vattenavledningen funkar? Hur vet jag om tanken är full och behöver tömmas?

Finns det någon varmluftsslang som är längre och passar?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag testade Hoomee fönsterlås förra året vilket var ok

MEN när jag skulle ta bort det för vintern så följde all färg, spackel osv från både vägg och fönsterkarmar med...

Vilket gör att jag inför årets säsong är lite rädd för jag har inte lust att sabba alla karmar o väggar igen..

hur har ni gjort där? Det här limmet sitter ju superstarkt? Finns det någon removal procedur jag missade eller har ni alla halvkrassliga fönsterkarmar!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du kan sätta för resten av fönstret, så kommer den få jobba mindre, men kommer istället få dra in luft från resten av ventilationen istället, men det lär vara svalare än direkt via fönstret.

Tyvärr inte så i min lägenhet, den enda "resten" av ventilationen som skulle kunna dra in litet svalare luft är på skithuset och då får man in grannarnas goda dofter istället. Alla andra ventiler och fönster är på samma vägg som AC-slangen.

Största delen av fönstret är igensatt, men med ett litet hål där uteluften kommer in och blandas med inneluft innan den går in i ACn.

Med 2 slangar hade detta inte varit ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Biltema har ingen modell du ska behöva köra kontinuerlig tömning på i kylläge. Plugga igen och se om maskinen orkar skicka ut vattnet med utblåset istället, den funktionen fungerar inte när du kör slang.

Det är inte bara en nackdel - kondensvattnet är riktigt bra blomvatten, helst när det vanliga vattnet i kranen ger kalkavlagringar op allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Hur korkat som helst att inte köra enligt mig.
Räknat på den förbrukning jag har med mitt pris (187öre/kw just nu) så kommer det kosta ca 400-500,- om detta väder håller i sig i 4 veckor(kör acn mellan 8 och 10 timmar om dagen).

När alternativet är att istället köra AC i bilen och hålla sig hemifrån för att inte få värmeslag så blir det billigt med en AC hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

När alternativet är att istället köra AC i bilen och hålla sig hemifrån för att inte få värmeslag så blir det billigt med en AC hemma.

Då kan man samtidigt ta en glass och lyssna på något undertiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Jag köpte en Nedis https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P... från Webhallen nu i helgen innan priset höjdes. Testat lite, verkar funka fint.

Är det någon som vet hur vattenavledningen funkar? Hur vet jag om tanken är full och behöver tömmas?

Finns det någon varmluftsslang som är längre och passar?

Du kommer märka när den behöver tömmas för den kommer sluta och börja tuta. Och så har jag för mig att en bild kommer blinka på AC:n som säger att behållaren behöver tömmas.

Och för kännedom så har jag kört min i över en månad och inte behövt tömma än.

Permalänk
Medlem

Har Nedis självtömning?

Eller hur ser det ut
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Har redan en electrolux men hemmet behöver en till Skulle gärna vilja ha ngt som är enklare att koppla till google home och då måste jag väl gå till woods eller nedis?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Tjena! Köpte i början utav juni en Electrolux EXP34U338CW Chillflex Pro.

Har nu använt den de senaste dagarna men upplever ingen som helst effekt utav den i min lägenhet på 40kvm. Luften som kommer ur den på toppen känns inte svalare än den kyleffekt som fläkten genererar. Tänkte att jag kanske hade en för brant/böjd vinkel på röret för utblåset och då jag testade att helt löskoppla den ifrån ACn och jämföra varmluften som skall ut igenom fönstret med kalluften som blåses ut i rummet känner varken jag eller sambon någon skillnad på då vi låter det blåsa på huden från nära avstånd ifrån bägge utblåsen samtidigt.

Är min AC defekt eller blir det inte bättre än så? Kompressorn m.m hör jag är igång....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Tjena! Köpte i början utav juni en Electrolux EXP34U338CW Chillflex Pro.

Har nu använt den de senaste dagarna men upplever ingen som helst effekt utav den i min lägenhet på 40kvm. Luften som kommer ur den på toppen känns inte svalare än den kyleffekt som fläkten genererar. Tänkte att jag kanske hade en för brant/böjd vinkel på röret för utblåset och då jag testade att helt löskoppla den ifrån ACn och jämföra varmluften som skall ut igenom fönstret med kalluften som blåses ut i rummet känner varken jag eller sambon någon skillnad på då vi låter det blåsa på huden från nära avstånd ifrån bägge utblåsen samtidigt.

Är min AC defekt eller blir det inte bättre än så? Kompressorn m.m hör jag är igång....

På min så känns luften i toppen kall och utblåset på baksidan blåser het/varm luft.
Låter som om din inte fungerar

Edit: dum fråga men är den satt på cool och inte avfuktning eller så

Permalänk
Skrivet av Sunix:

På min så känns luften i toppen kall och utblåset på baksidan blåser het/varm luft.
Låter som om din inte fungerar

Edit: dum fråga men är den satt på cool och inte avfuktning eller så

Jag har den satt på cool! Alright så du märker en markant skillnad på varmluften och kalluften ifall du känner med din hand, trots fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Jag har den satt på cool! Alright så du märker en markant skillnad på varmluften och kalluften ifall du känner med din hand, trots fläkten?

Jajamän, baksidan trycker ut varm äcklig luft osv.
Sedan håller min ett utrymme på 70kvm stabilt, den orkar inte sänka tempen men hålla den stabil på ca 25 grader

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska köra på en luftvärmepump istället. Lär kosta 15-20 tusen inklusive installation. Undrar dock om den skulle kunna kyla hela övervåningen (4 rum 60kvm) om den installerad i mitten av övervåningen?

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jajamän, baksidan trycker ut varm äcklig luft osv.
Sedan håller min ett utrymme på 70kvm stabilt, den orkar inte sänka tempen men hålla den stabil på ca 25 grader

Okej, skumt!

Frågan är om det då är så att min är kass och ifall det är värt att försöka få den utbytt.... Någon annan som har en EXP43U som kan klargöra ifall även ni känner en stor temperaturskillnad på varmluft/kalluft ur maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Tack för alla svar. Skall köra på en luftvärmepump istället. Lär kosta 15-20 tusen inklusive installation. Undrar dock om den skulle kunna kyla hela övervåningen (4 rum 60kvm) om den installerad i mitten av övervåningen?

Beror på kyleffekt och hur öppet det är (hur den kalla luften kan flöda). Har en med 4.2 kwh kyleffekt som kyler ner 70 kvm utan problem. Men visst är det 2-3 graders skillnaden längst bort och där den är monterad.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo bor på 69kvm och håller på att smälta bort. Vi fick en Wood's Venezia 18K av hennes föräldrar. Problemet är att den läcker vatten. Inte mycket, men tillräckligt för att jag oroar mig över golvet. Någon som har någon idé på vad det kan vara? Jag tänker kondens från kylaggregatet, men det känns ju rent instinktivt som att det inte borde vara ett problem - i så fall borde det ju finnas hundratals människor som har fått förstörda golv av denna maskin, men jag hittar inte ett pip om detta online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Okej, skumt!

Frågan är om det då är så att min är kass och ifall det är värt att försöka få den utbytt.... Någon annan som har en EXP43U som kan klargöra ifall även ni känner en stor temperaturskillnad på varmluft/kalluft ur maskinen?

Jag har en och den blåser verkligen kall luft och skickar ut varm luft genom slangen.

Om din är inställd på cool och är installerad korrekt men ändå bara blåser ljummen luft, då är nog din tyvärr trasig.

Hur transporterades den? Liggandes? I så fall, lät du den stå i några timmar innan du drog igång den?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Jag och min sambo bor på 69kvm och håller på att smälta bort. Vi fick en Wood's Venezia 18K av hennes föräldrar. Problemet är att den läcker vatten. Inte mycket, men tillräckligt för att jag oroar mig över golvet. Någon som har någon idé på vad det kan vara? Jag tänker kondens från kylaggregatet, men det känns ju rent instinktivt som att det inte borde vara ett problem - i så fall borde det ju finnas hundratals människor som har fått förstörda golv av denna maskin, men jag hittar inte ett pip om detta online.

Kollat så att gummipluppen till kondensbehållaren inte sitter löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är inte bara en nackdel - kondensvattnet är riktigt bra blomvatten, helst när det vanliga vattnet i kranen ger kalkavlagringar op allt.

Möjligt att maskinen får köra lite hårdare då du inte får någon evaporativ kyleffekt om du inte låter vattnet rinna ner till nedre delen. Den bör klara det, men är egentligen bara gjord för att köra utan sitt vattenstänk när den körs i avfuktningsläge. D.v.s. du kan få betala mer för att driva maskinen, möjligen att det kan förkorta livslängden på maskinen. Sistnämnda tror jag inte riktigt spelar någon roll på dessa slit- och slängmaskiner, du ska ju knappast köra de i 20-25 år.

Nackdelen när du bor i en lägenhet utan växter är att du kanske skulle klarar dig utan att tömma maskinen alls (förutom när det är dags att ställa undan den) och när du kör hink får du något du måste tömma. Bor du i eget hus bör du kunna samla lite regnvatten till blommorna. Har du en maskin som inte fungerar och inte längre skvätter vattnet på kondensorn eller har kanaler som är igensatta är det en annan femma.

Maskinen tar plats nog som det är utan hink, prova som det är tänkt att köra. En mindre hink får du tömma varje dag, så mycket blommor har inte de flesta

Skrivet av PaE:

Jag köpte en Nedis https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P... från Webhallen nu i helgen innan priset höjdes. Testat lite, verkar funka fint.

Är det någon som vet hur vattenavledningen funkar? Hur vet jag om tanken är full och behöver tömmas?

Finns det någon varmluftsslang som är längre och passar?

Läs manualen så framgår det.

Skulle den inte hinna med för att det är för fuktigt eller vad det kan vara så säger manualen att dioden för full ovanför power börjar lysa.

Allt går med våld och tejp, finns inte några jättebra råd att ge när det gäller luftslangarna. Det är olika fästen på olika maskiner/modeller och olika diameter. Om du inte hittar samma storlek så är tipset att välja en större, för att maskinen inte ska få jobba hårdare är det nog tipset när du förlänger den också.

Skrivet av Kreen:

Tack för alla svar. Ska köra på en luftvärmepump istället. Lär kosta 15-20 tusen inklusive installation. Undrar dock om den skulle kunna kyla hela övervåningen (4 rum 60kvm) om den installerad i mitten av övervåningen?

Låt installatören titta på bostaden och ge en offert? Då kommer de välja lämplig maskin åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kollat så att gummipluppen till kondensbehållaren inte sitter löst?

Det kommer liksom underifrån, ett litet hål placerat nästan mitt i centrum, inte från något av dräneringsutloppen. Manualen är katastrofalt dålig. 125 sidor, men bara 5 sidor för varje språk.

Värt att notera kanske att vi redan bytt maskinen en gång. Den första vi fick var trasig på riktigt och praktiskt taget sprutade vatten. Så det här känns mer som ett bruksfel än maskinfel.

Men jag ska se om jag kan skruva bort baksidan på maskinen och känna på lite olika grejer om något sitter löst. Förhoppningsvis märks inte skruvmejselspåren om vi prompt måste lämna den åter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Det kommer liksom underifrån, ett litet hål placerat nästan mitt i centrum, inte från något av dräneringsutloppen. Manualen är katastrofalt dålig. 125 sidor, men bara 5 sidor för varje språk.

Värt att notera kanske att vi redan bytt maskinen en gång. Den första vi fick var trasig på riktigt och praktiskt taget sprutade vatten. Så det här känns mer som ett bruksfel än maskinfel.

Men jag ska se om jag kan skruva bort baksidan på maskinen och känna på lite olika grejer om något sitter löst. Förhoppningsvis märks inte skruvmejselspåren om vi prompt måste lämna den åter.

Tar du bort filtret nertill kanske du kan se in i botten om det är fullt med vatten där och rinner över? Mer än så skulle jag inte göra. En flottör ska säga till och slå av maskinen om det blir för mycket vatten och den ska alltså inte läcka något, så det låter som den är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Tack för alla svar. Ska köra på en luftvärmepump istället. Lär kosta 15-20 tusen inklusive installation. Undrar dock om den skulle kunna kyla hela övervåningen (4 rum 60kvm) om den installerad i mitten av övervåningen?

Handlar främst om att få runt luften mellan rummen, en luftvärmepump fungerar ju främst i rummet den är installerad i, för att bättre få runt luften kan man använda fläktar och diverse hål eller ventilationsrör beroende på behov. Det är nig inga problem att kyla mängden utrymme, men vill du ha jämnare temperatur i alla rum måste luften bytas ut bara

Permalänk
Medlem

Har precis monterat in en ny luftvärmepump, tyvärr kan jag inte använda den på ett par veckor då den väntar på gasfyllning.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt fråga om AC nu, men ändå relaterat så jag postar här ändå...

Har fått alla fönster utbytta under dagen. Tidigare var det tvåglasfönster och nu är det treglasfönster. Trodde det skulle bli ett rent helvete i lägenheten när jag kom hem. Det har varit djävulskt varmt idag, tre hantverkare som sprungit runt hela dagen och de nya fönstren har inga persienner.

Det var kanske 27 grader på eftermiddagen. Fortfarande varmt men jag hade förväntat mig klart varmare än så. Dessutom verkar det av någon anledning gå att få lite drag genom lägenheten - tidigare har luften stått helt stilla.

Väldigt trevligt och det lär inte bli sämre när jag får in persienner i fönstren. Frågan är dock hur det kan göra så stor skillnad med nya fönster? De nya fönstren verkar inte ens bli varma.

Permalänk

Citygross säljer en Nedis, 7000BTU för 2999, någon som har en sådan som vet något om den är ok?

https://nedis.se/sv-se/product/hem-hushall/klimat/luftkonditi...

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Jag har en och den blåser verkligen kall luft och skickar ut varm luft genom slangen.

Om din är inställd på cool och är installerad korrekt men ändå bara blåser ljummen luft, då är nog din tyvärr trasig.

Hur transporterades den? Liggandes? I så fall, lät du den stå i några timmar innan du drog igång den?

Den transporterade liggandes ja, hade ingen aning om att man isåfall skulle transportera den ståendes vilket ju dessutom blir väldigt svårt att göra i en vanlig bil....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Den transporterade liggandes ja, hade ingen aning om att man isåfall skulle transportera den ståendes vilket ju dessutom blir väldigt svårt att göra i en vanlig bil....

Den får transporteras liggandes men den måste(borde) stå upprätt i 1-2 dagar innan du startar den. Det står i instruktionsboken.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Okej, skumt!

Frågan är om det då är så att min är kass och ifall det är värt att försöka få den utbytt.... Någon annan som har en EXP43U som kan klargöra ifall även ni känner en stor temperaturskillnad på varmluft/kalluft ur maskinen?

Ja jag har en sådan. Och du märker extrem skillnad på kylt luft fram mot den extremt varma luften bak.
Hela röret är riktigt varmt.

Det är omöjligt att inte känna skillnaden.
Och även omöjligt o inte känna skillnaden mot fläkt luft och kyld luft framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja jag har en sådan. Och du märker extrem skillnad på kylt luft fram mot den extremt varma luften bak.
Hela röret är riktigt varmt.

Det är omöjligt att inte känna skillnaden.
Och även omöjligt o inte känna skillnaden mot fläkt luft och kylt luft framme.

Tips är att lägga tex en filt/lakan runt röret. Det blir som en värmeinsulation så det inte värmer upp rummet lika mycket utan tas med ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vad kör ni som har Electrolux Chillflex för Fönsterkit? Söker ett bra sådant.