Permalänk

Coax/Antenn till ethernet kabel

Tjena!
Jag har precis flyttat till en nyrenoverad lgh men uttagen för kabel tv å internet är ancient. ??

Gammal antenn för kabel tv
Å något liknande antenn fast man ska skruva på, efter googlat lite så verkar de heta Coax.

Jag köpte en router som ska vara bra Wi-Fi teckning över hela lgh för kidsen skull, fick med en router i tele2 abonnemanget. Med en rätt sladd för detta uttaget.

Men in den andra ”bättre” routern så finns där bara power och 2 ethernet uttag.
Hur får jag internet till denna router?
Jag köpte denna sladd i min okunskap å så klart passar inte den..

Någon som vet och/eller kan hjälpa mig?

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Gammal klassisk "tre hål i väggen" som det hette när Comhem började marknadsföra det. Burken du fått från ISP'n bör gå att sätta i bryggat läge så att den inte gör något annat än konvertera coax till ethernet. Du kommer inte kunna skippa den burken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av H4ppy0137:

Tjena!
Jag har precis flyttat till en nyrenoverad lgh men uttagen för kabel tv å internet är ancient. ??

Gammal antenn för kabel tv
Å något liknande antenn fast man ska skruva på, efter googlat lite så verkar de heta Coax.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte en router som ska vara bra Wi-Fi teckning över hela lgh för kidsen skull, fick med en router i tele2 abonnemanget. Med en rätt sladd för detta uttaget.

Men in den andra ”bättre” routern så finns där bara power och 2 ethernet uttag.
Hur får jag internet till denna router?
Jag köpte denna sladd i min okunskap å så klart passar inte den.. <Uppladdad bildlänk>

Någon som vet och/eller kan hjälpa mig?
<Uppladdad bildlänk>

Inte antikt men du behöver ett Docsismodem för att få bredband via coax och det brukar operatören tillhandahålla när du beställt tjänsten. Du bor i ett "Comhem hus" eller mer nutida Tele 2 hus eftersom de gått ihop och heter Tele 2 numera och Tele2 borde skicka dig ett modem när du beställer bredband.

Kontakten som skruva är en F kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prylen från Tele2 är inte bara en router, det är en router och ett kabelmodem i samma paket.

* Koppla in routern från Tele2 i väggen.
* Koppla in din router i den från Tele2 med en vanlig nätverkskabel.
* Ring supporten hos Tele2 och be dem ställa om sin router i bryggat läge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-o...

Om du ska köra ditt bredband via "3 hål i väggen" dvs coax, så behöver du ett modem som kan hantera det.
Det är sannolikt det du fått av tele2.

Efter det modemet eller om det är en modem/router, så kan du koppla på en ytterligare enhet såsom de tp-link du köpt.
Allt står nog beskrivet närmare i de manualer du fick med coax modemet eller på tele2s hemsida

Permalänk

Okej tack så mycket för all å snabb respons! Då vet jag! Tusen tack!!!

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Lite off topic, men ett tips.

Antennförstärkaren på första bilden ser inte ut att användas. Jag gissar att tidigare ägare kopplat från TV på MACAB uttaget till ANT på förstärkaren och delat ut TV signalen där i fastigheten?

Det är leverantören av nätet som ska se till att frekvenserna in till fastigheten håller sig inom marginalerna för att få bra bild. En egen förstärkare brukar vanligtvis inte behövas. Men eftersom den inte ser att används just nu kan du trycka på AV knappen och spara några W i elförbrukning.