Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter CPU-byte

Har ett MSI B450i som jag kört med ett 3400G ett tag nu men körde in ett 3700X precis o datorn startar inte. Jag trycker alltså på power-knappen o det händer ingenting, inga fläktar, inga lysen, nada. Varför?
Antar jag ska orka byta tillbaks o se om det funkar som det ska igen, men jag bara förstår inte varför det verkligen inte händer nååånting? Har tripplecheckat att strömsladden är i, att powerknappen etc är inkopplat i mobot osv.
Aldrig varit med om det här tidigare, för startar gör ju datorn alltid efter CPU-byte o så kanske den inte POSTar osv, men det här var nåt nytt för mig :\

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att dubbelkolla så att processorn sitter korrekt i sockeln och sedan se så att du inte råkat slita ur någon kabel av misstag såsom kablarna till startknappen. Kan det också vara så att någon strömkabel till moderkortet sitter glappt?. Sedan är det ju inte omöjligt att processorn är en DOA men man kan ju tycka att den isåfall borde visa något tecken på liv ändå

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har ett MSI B450i som jag kört med ett 3400G ett tag nu men körde in ett 3700X precis o datorn startar inte. Jag trycker alltså på power-knappen o det händer ingenting, inga fläktar, inga lysen, nada. Varför?
Antar jag ska orka byta tillbaks o se om det funkar som det ska igen, men jag bara förstår inte varför det verkligen inte händer nååånting? Har tripplecheckat att strömsladden är i, att powerknappen etc är inkopplat i mobot osv.
Aldrig varit med om det här tidigare, för startar gör ju datorn alltid efter CPU-byte o så kanske den inte POSTar osv, men det här var nåt nytt för mig :\

Har du kollat psu är på? Ser att du kollat att sladden är i men är den på i bak?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har ett MSI B450i som jag kört med ett 3400G ett tag nu men körde in ett 3700X precis o datorn startar inte. Jag trycker alltså på power-knappen o det händer ingenting, inga fläktar, inga lysen, nada. Varför?
Antar jag ska orka byta tillbaks o se om det funkar som det ska igen, men jag bara förstår inte varför det verkligen inte händer nååånting? Har tripplecheckat att strömsladden är i, att powerknappen etc är inkopplat i mobot osv.
Aldrig varit med om det här tidigare, för startar gör ju datorn alltid efter CPU-byte o så kanske den inte POSTar osv, men det här var nåt nytt för mig :\

Kolla säkringen till uttaget.
Kolla så uttaget ger ström.
Kolla om PSU lyser (om diod finns).
Kolla om moderkortet lyser?
Kolla i manualen vilka pinnar man kortsluter på moderkortet för att starta datorn?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Dra ur strömsladden, återställ bios med jumper eller att ta ut batteriet en stund.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag gjorde som @SVP föreslog att ta loss CPUn o se till att den satt helt korrekt i så nu startade den! Fick lite panik när det inte hände nånting alls, men att fixen skulle vara riktigt så lätt trodde jag inte. Tack allihopa, nu rockar jag vidare o ser om jag får lite mer prestanda med min nya 3700x ^^