Permalänk

Vilken gamingskärm?

Hej. Min datorskärm är över 10 är gammal och behöver uppgradering. De är en 24 tum med 120hz.

Jag tänkte först köpa en 24tum 240hz, dessa skärmar är 1080p.

Men sen sa mina vänner att jag har borde utnyttja mitt 3080 grafikkort och köpa en med 1440p, dock är dessa 27 tum och oftast mindre hz.

Jag spelar mest spel som LoL, CS, Pubg, Rust, escape from tarkov.

Jag är mest rädd att 27 tum ska kännas för stort. Är det någon som har erfarenhet?
Vad ska jag välja?

En 240hz 1080p 24 tum
eller
1440p som är 27 tum

Permalänk
Medlem

Helt givet ska du köra 1440p och minst 27" om du har ett RTX 3080! Ett 3080 gör inte bort sig i 4K heller.

Liknande tråd från idag och jag ger samma rekommendation, dvs LG GP850. Den klarar av upp till 180Hz!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1668046-rtx-3080-lg-ul...

Permalänk

Trots jag aldrig haft bra erfarenhet med LG så verkar många gilla just den skärmen!

Jag har en fråga bara, jag brukar spela CS GO och tycker om spelet i 24 tum med en upplösning kring 1200 ingame
Är det möjligt att i nvidia eller skärminställningar att skala av skärmen till 24 tum och köra CS GO i cirka 1200 upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mymrbling:

Trots jag aldrig haft bra erfarenhet med LG så verkar många gilla just den skärmen!

Jag har en fråga bara, jag brukar spela CS GO och tycker om spelet i 24 tum med en upplösning kring 1200 ingame
Är det möjligt att i nvidia eller skärminställningar att skala av skärmen till 24 tum och köra CS GO i cirka 1200 upplösning?

Just 24" är svårt att säga om det går att få. Men vissa skärmar har stöd för att visa icke breda upplösningar med korrekt aspect ratio. Dvs, det blir svarta kanter på sidorna.
Detta går att göra med AMD's mjukvara, så förmodar att även Nvidia har stöd för det. Det kan heta något med scaling.

För övrigt. Jag tror du vänjer dig vid 27" om du bara ger det en chans. Dessutom så är det väl bättre att köra i skärmens native upplösning och ställa mussensen efter det? För annars blir det väl fel senseratio eller vad man ska kalla det?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mymrbling:

Personligen skulle jag välja LG:n alla dagar i veckan:

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-tuf-vg27aq-...

Permalänk
Skrivet av edson:

Personligen skulle jag välja LG:n alla dagar i veckan:

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-tuf-vg27aq-...

Nu tror jag det är rätt jämförelse=

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-tuf-gaming-...

Tror du fortfarande LG är bättre valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mymrbling:

Nu tror jag det är rätt jämförelse=

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-tuf-gaming-...

Tror du fortfarande LG är bättre valet?

Kort svar men: Ja.

Permalänk
Inaktiv

Jag delar din oro. Söker själv en 1440p 240hz 24" eftersom jag tycker 27" är för stor för tävlingsinriktade spel (Egentligen tycker jag min 27" på jobbet är en storlek för stor också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag delar din oro. Söker själv en 1440p 240hz 24" eftersom jag tycker 27" är för stor för tävlingsinriktade spel (Egentligen tycker jag min 27" på jobbet är en storlek för stor också)

Kan du inte sitta längre från skärmen? Då blir det lika stort.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

Kan du inte sitta längre från skärmen? Då blir det lika stort.

27" är för stort för ett 60cm djupt skrivbord oavsett var du försöker placera den imo. Ser du hur proffsen spelar så sitter de ju nästan med näsan i skärmen, det är knappast bara en slump.

Edit: Dessutom så blir ju naturligtvis 1440p på en 24" skarpare än på en 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

27" är för stort för ett 60cm djupt skrivbord oavsett var du försöker placera den imo. Ser du hur proffsen spelar så sitter de ju nästan med näsan i skärmen, det är knappast bara en slump.

Edit: Dessutom så blir ju naturligtvis 1440p på en 24" skarpare än på en 27"

Det kanske blir skarpare men skulle inte rekommendera 1440p i 24", texten blir alldeles för liten. Jag har ett 60 cm djupt skrivbord med 27" och tycker det är lagomt avstånd? Spelar dock inte tävlingsinriktade spel särskilt ofta.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

Det kanske blir skarpare men skulle inte rekommendera 1440p i 24", texten blir alldeles för liten. Jag har ett 60 cm djupt skrivbord med 27" och tycker det är lagomt avstånd? Spelar dock inte tävlingsinriktade spel särskilt ofta.

Samtidigt vill många ha 4k på typ 14" laptops

Jag säger inte att det ena är rätt eller fel men folk har olika preferenser