Artefakter på andra skärmen (Dell Ultrasharp u2715h)

Permalänk

Artefakter på andra skärmen (Dell Ultrasharp u2715h)

Hej

Har fått ett konstigt problem som jag skulle vilja ha lite hjälp att felsöka ifall det är möjligt.
Ska försöka förklara så gott jag kan då det är ett ganska udda problem och uppstår endast när bakgrunden är helt vit (ex denna textruta man skriver i) och/eller i svart bakgrund och det är endast halva skärmen som är påverkad.

När bakgrunden är vit blir det ett rosa streck på mitten av skärmen och sen höger om strecket blir det diverse artefakter på text och efter muspekaren, eller ja det mesta som är mot en helt vitbakrund.
När bakgrunden är svart blir det gröna artefakter och dem flimrar och har sig och det är samma här att det endast är högerhalva av skärmen som är påverkad, det slutar ungefär vid mitten eller där det rosa strecket uppstår när det är en vitbakrund..

Det verkar inte vara mjukvaru relaterat då jag installerat nya drivrutiner och problemet syns inte på en skärmdump, har provat olika DP kablar och även kollat att ingen sladd har blivit klämd.
Skärmen har ju ett par år på nacken kan det vara så att skärmen helt enkelt är påväg att kasta in handduken?

Lite bilder

Dold text
Permalänk
Bildexpert 📺

En skärm har inga koncept som muspekare, text eller Windows-gränsnitt. Skärmen får en bildsignal med RGB-information som den återger pixel för pixel. Kan du koppla problem till just text och muspekare pekar allt på att datorn är problemet. Vanligtvis något med grafikkortet.

Liknande problem brukar beskrivas från grafikkort som inte mår bra av olika anledningar likt överhettning, misslyckad överklockning/undervoltning eller fallerande komponenter. Men också problem med just drivrutiner. Ominstallation av drivrutiner ska ske med att man först rensar ut med DDU. Nästa steg i felsökningen är att testa med andra källor och andra skärmar. Ifall det är fel på skärmen tenderar de felen att yttra sig med alla källor.

Skärmdumpar visar inte vad grafikkortet skickar för signal. Endast vad Windows anser vara skärminnehållet för stunden.

Permalänk
Medlem

Hej,
Det där har jag sett flera gånger, den gemensamma nämnaren har varit att grafikkortet är på väg att gå sönder. Jag har inte kunnat återskapa det felet till en bildskärm, åtminstone. Har du testat mot en annan dator?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En skärm har inga koncept som muspekare, text eller Windows-gränsnitt. Skärmen får en bildsignal med RGB-information som den återger pixel för pixel. Kan du koppla problem till just text och muspekare pekar allt på att datorn är problemet. Vanligtvis något med grafikkortet.

Liknande problem brukar beskrivas från grafikkort som inte mår bra av olika anledningar likt överhettning, misslyckad överklockning/undervoltning eller fallerande komponenter. Men också problem med just drivrutiner. Ominstallation av drivrutiner ska ske med att man först rensar ut med DDU. Nästa steg i felsökningen är att testa med andra källor och andra skärmar. Ifall det är fel på skärmen tenderar de felen att yttra sig med alla källor.

Skärmdumpar visar inte vad grafikkortet skickar för signal. Endast vad Windows anser vara skärminnehållet för stunden.

Problemt är väl inte specifikt text och muspekaren utan att man mer ser problemet vid/runt text och muspekare,
Har kört DDU när jag installerade om drivrutinerna, visserligen har jag överklockat mitt grafikkort, ska prova återställa och se ifall det blir samma, återkommer

Jag har tyvärr inte någon annan källa jag kan testa emot just nu men jag tänker rent spontant att borde inte problemet visa sig på båda skärmarna om det skulle vara grafikkortet som bråkar?

Skrivet av Dreijer:

Hej,
Det där har jag sett flera gånger, den gemensamma nämnaren har varit att grafikkortet är på väg att gå sönder. Jag har inte kunnat återskapa det felet till en bildskärm, åtminstone. Har du testat mot en annan dator?

Jag har sett ett liknande problem för länge sedan på en gammal dator när grafikkortet hade börjat gå sönder men då var det ju på båda skärmarna och hela tiden och överallt, inte på halva sidan av den ena skärmen.. har tyvärr inte möjlighet att testa mot en annan dator för tillfället men ska göra det när jag får möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Problemt är väl inte specifikt text och muspekaren utan att man mer ser problemet vid/runt text och muspekare,
Har kört DDU när jag installerade om drivrutinerna, visserligen har jag överklockat mitt grafikkort, ska prova återställa och se ifall det blir samma, återkommer

Jag har tyvärr inte någon annan källa jag kan testa emot just nu men jag tänker rent spontant att borde inte problemet visa sig på båda skärmarna om det skulle vara grafikkortet som bråkar?

Jag har sett ett liknande problem för länge sedan på en gammal dator när grafikkortet hade börjat gå sönder men då var det ju på båda skärmarna och hela tiden och överallt, inte på halva sidan av den ena skärmen.. har tyvärr inte möjlighet att testa mot en annan dator för tillfället men ska göra det när jag får möjlighet

Kan du byta port på grafikkortet och växla mellan skärmarna? Har du en CPU med integrerat grafikkort, så kan du ju se om det ter sig likadant där. Men med det sagt så tror jag mer på att GPU är defekt, än att det är skärmen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Kan du byta port på grafikkortet och växla mellan skärmarna? Har du en CPU med integrerat grafikkort, så kan du ju se om det ter sig likadant där. Men med det sagt så tror jag mer på att GPU är defekt, än att det är skärmen.

Problemet uppstår på alla portar i grafikkortet och endast på samma skärm och samma ställe, tyvärr har jag inte integrerad gpu så kan inte prova..
Har inga andra källor
Har även provat återställa min överklockning men det är samma ändå.
Har du några tips på hur man kan felsöka gpu om möjligt? har provat lite olika stresstester/spel och det fungerar utan problem med samma prestanda som vanligt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wounded Duck:

Problemt är väl inte specifikt text och muspekaren utan att man mer ser problemet vid/runt text och muspekare,

Så fort artefakter följer med gränsnittet i någon form är det datorn som är den troligaste felorsaken. Rör du på musen och artefakterna följer med muspekaren = allt tyder på datorn/grafikkort.

Orsaken till att det kanske endast syns på halva skärmen beror på att många skärmar på länknivå adresserar som två skärmar Multi-Stream Transport (MST), snarare än en enda kontinuerlig ström (SST). Särskilt skärmar med några på nacken använder MST.

Permalänk
Medlem

Den där lodräta linjen som du har på din skärm.

Jag har en liknande på min Ultrasharp 30". Den är gul till färgen och försvinner när skärmen blir varm.
Jag har bytt bort den gamla 30" skärmen mot en Ultrawide och på den skärmen finns det inga artefakter - dvs den gula linjen finns in te med. (mao är det skämen som är defekt i mitt fall.)

Du skriver att det uppstår endast på samma skärm - jag tolkar det som att det inte uppstår när du testar med en annan skärm.
Leder inte det till slutsatsen att det är just skärmen det är fel på?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Så fort artefakter följer med gränsnittet i någon form är det datorn som är den troligaste felorsaken. Rör du på musen och artefakterna följer med muspekaren = allt tyder på datorn/grafikkort.

Orsaken till att det kanske endast syns på halva skärmen beror på att många skärmar på länknivå adresserar som två skärmar Multi-Stream Transport (MST), snarare än en enda kontinuerlig ström (SST). Särskilt skärmar med några på nacken använder MST.

Problem uppstår även när jag kopplar ur Dp kablen från grafikkortet och är inne på skärmens menyer detta tyder väl på att det måste vara skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wounded Duck:

Problem uppstår även när jag kopplar ur Dp kablen från grafikkortet och är inne på skärmens menyer detta tyder väl på att det måste vara skärmen?

Åh, då är det enkelt: skärmens egna gränssnitt påverkad av felen = skärmen som är dålig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Åh, då är det enkelt: skärmens egna gränssnitt påverkad av felen = skärmen som är dålig.

Hm tråkigt, antar det inte finns något man kan göra åt det?

Tack alla för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wounded Duck:

Hm tråkigt, antar det inte finns något man kan göra åt det?

Tack alla för snabba svar!

Då så, ignorera mina gamla inlägg.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wounded Duck:

Hm tråkigt, antar det inte finns något man kan göra åt det?

Det är någon del av kretsuppsättningen i skärmen som börjar gå sönder. I teorin skulle man kunna laga dem på samma sätt som man kan laga exempelvis äldre grafik- och mobokort. Har man inte den kunskapen är det en rätt hög tröskel att lära sig hur man felsöker komponenter på den här nivån. Ofta är det inte ekonomiskt eller tidsmässigt lönsamt även då.

Skadar inte att kolla med Dells service. Inte för att laga skärmen utan för att det kan finnas kända problem som har lösningar i form av ny firmware eller liknande. Och då kan det vara ett telefon/mail/chatt som sparar pengarna mot att köpa nytt. Om inte annat brukar man kunna få besked en gång för alla om det är dags för ny skärm eller inte.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är någon del av kretsuppsättningen i skärmen som börjar gå sönder. I teorin skulle man kunna laga dem på samma sätt som man kan laga exempelvis äldre grafik- och mobokort. Har man inte den kunskapen är det en rätt hög tröskel att lära sig hur man felsöker komponenter på den här nivån. Ofta är det inte ekonomiskt eller tidsmässigt lönsamt även då.

Skadar inte att kolla med Dells service. Inte för att laga skärmen utan för att det kan finnas kända problem som har lösningar i form av ny firmware eller liknande. Och då kan det vara ett telefon/mail/chatt som sparar pengarna mot att köpa nytt. Om inte annat brukar man kunna få besked en gång för alla om det är dags för ny skärm eller inte.

Hm okey, nä det är nog att ta sig vatten över huvudet!
Ska skriva till Dell men då skärmen är ett gäng år så känner jag väl mer att jag får en ursäkt att uppgradera min huvudskärm och ta den till andra istället
Tack igen för bra svar!