Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Riksdagsvalet är innan vintern så inte en chans att det blir några bidrag. Hela EU kommer drabbas lika hårt om skiten träffar fläkten så det är tyvärr "god" chans att vi har en rejäl lågkonjunktur samtidigt.

Generellt är det dåligt med bidrag, så bättre att de löser problemet istället för att sätta plåster på det avsågade benet. Starta upp någon av de senaste stängda reaktorerna kan t.ex. vara en vettig åtgärd, men man behöver starta det arbetet nu i så fall. Trist att inget parti verkar driva frågan om hur vi ska säkra vintern i år! En sak att snacka om långsiktiga åtgärder, men några quick-fixes behövs redan inför denna vinter.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Har Ellevio med rörligt pris, bor i SE2 och betalade tydligen 25 öre/kWh under juni. Fasta avgiften blev högre än förbrukningen. Förhoppningsvis kommer priset hålla sig hyfsat lågt även under vintern, jag antar att många elbolag idag saltar sina fasta erbjudanden ordentligt eftersom många konsumenter är oroliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har Ellevio med rörligt pris, bor i SE2 och betalade tydligen 25 öre/kWh under juni. Fasta avgiften blev högre än förbrukningen. Förhoppningsvis kommer priset hålla sig hyfsat lågt även under vintern, jag antar att många elbolag idag saltar sina fasta erbjudanden ordentligt eftersom många konsumenter är oroliga.

SE1/SE2 kommer sannolikt klara sig lindrigt undan, jag skulle inte oroa mig om jag bodde i ”rätt” zon.
Det är vi i SE3/SE4 som fick ta smällen i vintras (och nu i sommar) och den kommande vintern.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Jag skrev ju att JAG hör till gruppen som bryr mig, de som har solceller och bergvärmepump kanske inte bryr sig lika mycket.

Bergvärmepump är guld, men solcellerna kommer inte generera speciellt mycket under november-februari när det normalt är som kallast.

Däremot har de vansinniga spotpriser vi har den här sommaren gjort solceller väsentligt mer värdefulla än de varit tidigare år (om man nu har ett avtal så man får betalat för solel efter spotpriset).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bergvärmepump är guld, men solcellerna kommer inte generera speciellt mycket under november-februari när det normalt är som kallast.

Däremot har de vansinniga spotpriser vi har den här sommaren gjort solceller väsentligt mer värdefulla än de varit tidigare år (om man nu har ett avtal så man får betalat för solel efter spotpriset).

Det stämmer, jag har både solceller och bergvärme. Bergvärmen ger väldigt billig och bra uppvärmning.
Solcellerna har Jan-Juni2022 gett lika mycket avkastning som dom gjorde för hela år 2021. ROI gick ifrån 10 år till 4 med nuvarande elpriser. bor i SE4 och betalar ca 150-200 öre kWH i spotpris då såklart rörligt/timme i och med jag köper/säljer el.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på hur mycket man förbrukar om man funderar över priserna eller inte, själva låg vi på 28.000kwh förra året så tillhör gruppen som känner av priserna. Har man solceller och bergvärmepump så är det inga stora pengar det handlar om, så varför skulle man då bry sig?

Bland de jag känner är det just de som har installerat solceller som är de medvetna.
De som installerat solceller är lite som veganerna, de ska gärna prata om det även om ämnet är tennis
Så de hänger med och jag vet vilka de är, och de är de enda jag hör som har reagerat kanske inte med oro men något de håller koll på.

Folk med kass värmeinstallation som har elpatron som kickar in när de inte orkar med fortsätter glo på lets dance o skriva milsvida inlägg om hur Kardashians nya smink ser tokigt ut även fast förra vintern var tuff är de jag tänker på främst.
Lite huvudet i sanden, tills det händer.

Jag kan ju iofs ha lite skevt umgänge också

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Bland de jag känner är det just de som har installerat solceller som är de medvetna.
De som installerat solceller är lite som veganerna, de ska gärna prata om det även om ämnet är tennis
Så de hänger med och jag vet vilka de är, och de är de enda jag hör som har reagerat kanske inte med oro men något de håller koll på.

Folk med kass värmeinstallation som har elpatron som kickar in när de inte orkar med fortsätter glo på lets dance o skriva milsvida inlägg om hur Kardashians nya smink ser tokigt ut även fast förra vintern var tuff är de jag tänker på främst.
Lite huvudet i sanden, tills det händer.

Jag kan ju iofs ha lite skevt umgänge också

Känner mig träffad! Hehe.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bergvärmepump är guld, men solcellerna kommer inte generera speciellt mycket under november-februari när det normalt är som kallast.

Så är det ju, men jag har förstått att folk får negativa räkningar dessa månader och kan spara lite pengar inför vinterns räkningar. Tillskillnad från en själv som fick elräkning för juni på nästan 4.000kr (enbart el+skatter, kommer elnätsfaktura på det också). Helt sinnessjuk skillnad mot sommaren innan när räkningen räknades i hundralappar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rörligt från Telge Energi, Juni månad ligger strax under 500 spänn, hade en topp i "vintras" på strax över 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag kan ju iofs ha lite skevt umgänge också

Låter som det, jag kommer överleva vintern, men det är inga roliga räkningar som för december när min uppvärmning+varmvatten gick på 10.000kr. (familj på fyra, två hemmavarande tonåringar som älskar att duscha lääänge oberoende av vad mor och far säger och elpanna från 00-talet).

…och ja, jag vet att jag behöver byta pannan, blev en lite kraftigare lvfp nu i våras och sparar ihop till att ersätta elpannan nästa år. Blir luft/vatten eller frånluftspump. (bor i radhus, så lite tveksamt om luft/vatten funkar med ljudnivå/avstånd/grannar tyvärr och för liten tomt för bergvärme… så är det att bo i 08-land)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Så är det ju, men jag har förstått att folk får negativa räkningar dessa månader och kan spara lite pengar inför vinterns räkningar. Tillskillnad från en själv som fick elräkning för juni på nästan 4.000kr (enbart el+skatter, kommer elnätsfaktura på det också). Helt sinnessjuk skillnad mot sommaren innan när räkningen räknades i hundralappar.

Sant, haft två "negativa" räkningar 1H 2022. Skaffade solceller mest som en "kul teknikgrej" till sommarhuset, men givet vad vi sett under detta år blev i stället en av de bättre investeringar jag gjort på senare tid...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det låter som om du kanske skulle kika på en vettig UPS??

Jag kikade på en UPS till servrar och router för flera år sedan, men den erfarenhet jag haft är att det är stabilare utan UPSen emellan. Har haft både Eatons 9000-serie och FSP Champ (äkta sinuskurva). Båda har haft sina egenheter och ställt till mer trubbel än vad strömnätet själv har gjort. Det är riktigt illa för något från företagssegmentet som ska garantera sömlös drift. Dessutom har båda gått sönder strax efter att garantitiden har gått ut. Ingen har skadat datorn rent fysiskt visserligen, men förlorad data är inte heller kul.

Så vad ska jag våga satsa på? Jag tycker mig ha gått för kvalité och proffsmaskiner snarare än billiga konsumentmaskiner. Plus att jag behöver ha UPS som täcker 500W effekt i över den tid som det tar för en roterande nedsläckning att äga rum. Pratar vi en timme om dagen så är det riktigt stora och dyra saker vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Känner mig träffad! Hehe.

Hehe, menade inget illa, utan mer att det är rätt otroligt att man har någon nära som installerat solceller utan att de har berättat om det
Är själv intresserad av tekniken och i denna tråden passar de ju prima.

Nästan blivit en hobby för de jag känner som har större solcellsinstallationer, de gör dem också mer medvetna om elmarknaden när det börjar svänga som det gör nu, gentemot valfri helyllemorsa som bara slår på pannan och blir förvånad när de ska donera en mjälte när elräkningen ska betalas 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marida:

Jag kikade på en UPS till servrar och router för flera år sedan, men den erfarenhet jag haft är att det är stabilare utan UPSen emellan. Har haft både Eatons 9000-serie och FSP Champ (äkta sinuskurva). Båda har haft sina egenheter och ställt till mer trubbel än vad strömnätet själv har gjort. Det är riktigt illa för något från företagssegmentet som ska garantera sömlös drift. Dessutom har båda gått sönder strax efter att garantitiden har gått ut. Ingen har skadat datorn rent fysiskt visserligen, men förlorad data är inte heller kul.

Så vad ska jag våga satsa på? Jag tycker mig ha gått för kvalité och proffsmaskiner snarare än billiga konsumentmaskiner. Plus att jag behöver ha UPS som täcker 500W effekt i över den tid som det tar för en roterande nedsläckning att äga rum. Pratar vi en timme om dagen så är det riktigt stora och dyra saker vi pratar om.

Du behöver nog rejält med batteri i lager låter det som.
Själv på hemma-datorn så kör jag Eaton 9SX 1500i. Den får jag upp till 1.5 timme beroende på last. Dock bara själva datorn inkopplad, högtalare och skärm o-dyl. slocknar vid strömavbrott

BATTERY RATING 12 V / 9 Ah
VA RATING 1500 VA

Permalänk
Medlem

Jag tecknade ett 3-årsavtal i oktober 2021 efter att det blev en liten topp i septemer 2021. Betalar nu 62 öre + nät. Totalt ca 1,25 kr/kWh.
Det är inte bara elen som har stigt i pris. Jag eldar med pellets och på ett år har den stigit med ca 62%.
För ett år sedan betalade jag 2150 kr för en pall och nu är priset 3500kr per pall. Med en förbrukning på ca 6 pallar per år så är det en extra kostad på 8000 kr/år.
Även här hade jag lite flyt när jag bunkade upp pellets i april 2022 för 2550 kr/pall.
Men nästa år blir inte kul.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag tecknade ett 3-årsavtal i oktober 2021 efter att det blev en liten topp i septemer 2021. Betalar nu 62 öre + nät. Totalt ca 1,25 kr/kWh.
Det är inte bara elen som har stigt i pris. Jag eldar med pellets och på ett år har den stigit med ca 62%.
För ett år sedan betalade jag 2150 kr för en pall och nu är priset 3500kr per pall. Med en förbrukning på ca 6 pallar per år så är det en extra kostad på 8000 kr/år.
Även här hade jag lite flyt när jag bunkade upp pellets i april 2022 för 2550 kr/pall.
Men nästa år blir inte kul.

Investera i bergvärme, betalar av sig SNABBT! Gick ifrån pellets till bergvärme och solceller. Satan så billigt men lever i dessa dåliga tider. Och galet bra ROI just nu

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Ni som undrar vad elen kommer o kosta kolla in terminspriser:

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

Ger ett ungefärlig bild iafl. Tex Dec-2022 går för 265 eur/Mwh dvs ca 270öre kwh exkl moms osv.

Jämförelse Dec-2021 låg det rörliga priset på 180öre kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Investera i bergvärme, betalar av sig SNABBT! Gick ifrån pellets till bergvärme och solceller. Satan så billigt men lever i dessa dåliga tider. Och galet bra ROI just nu

Passar kanske inte alla.
Vi har ingen möjlighet att ha solceller då stora träd skuggar vårt tak i söderläge. Hade annars gjort den investeringen för länge sen.
Angående bergvärme så är det väl inte lika lönsamt nu när elpriserna är så höga och vi bor i ett älde hus med självdrag. Slutar vi elda måste vi även investera i ett ventilationssystem.

Fördelen med pellets är ju annars att brännaren är relativt billig (ca 20kkr för en ny brännare), mot över 100kkr för en bergvärmepump.

Gjorde även en beräkning på Thermias hemsida och då skulle vi spara ca 4000kr/år om vi skulle byta till bergrme. Men då är inte investeringkostnaden med (ca 160kkr).
Blir ganska lång ROI, som knappt kommer att gå ihop för vår del.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Tror ni man hade sparat på det i längden genom att avsluta EON el-avtal i förtid(betala straffavgift) och sen köra på Årsunda?

Hur billigt är egentligen Årsunda, ser att det tillkommer lite avgifter men det handlar visst om några hundralappar extra i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror ni man hade sparat på det i längden genom att avsluta EON el-avtal i förtid(betala straffavgift) och sen köra på Årsunda?

hur lång bindningstid återstår? Vilket pris har du bundit på? Hur stor förbrukning har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

hur lång bindningstid återstår? Vilket pris har du bundit på? Hur stor förbrukning har du?

Går ut 2023-04-23, har inte bundit utan kör rörligt i 1 år nu och förbrukar ca 8000 kWh per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror ni man hade sparat på det i längden genom att avsluta EON el-avtal i förtid(betala straffavgift) och sen köra på Årsunda?

Hur billigt är egentligen Årsunda, ser att det tillkommer lite avgifter men det handlar visst om några hundralappar extra i månaden?

Är väl bara ringa och fråga dit nuvarande bolag vad straff avgiften blir?

Några hundralappar i månaden?
Mer runt 50kr som många andra bolag har.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

SE1/SE2 kommer sannolikt klara sig lindrigt undan, jag skulle inte oroa mig om jag bodde i ”rätt” zon.
Det är vi i SE3/SE4 som fick ta smällen i vintras (och nu i sommar) och den kommande vintern.

Sant, visst är det kallare vintrar uppåt i landet. Men som det är idag att det kan skilja flera kr/kWh från zon till zon känns inte rimligt. Då är vi liksom inte längre ett och samma land. Frågan är ju hur mycket som sitter fast i infrastruktur, dvs att alla linorna norr till söder redan är maxbelastade.

Permalänk
Medlem

Jag fick straffavgift på 900kr då jag bytte till tibber. Jag hade visst bindningstid som jag ej visste om. Konstigt tibber kan ta över om jag hade bindningstid. Jag lärde byta tillbaka så slapp jag betala straff avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

SE1/SE2 kommer sannolikt klara sig lindrigt undan, jag skulle inte oroa mig om jag bodde i ”rätt” zon.
Det är vi i SE3/SE4 som fick ta smällen i vintras (och nu i sommar) och den kommande vintern.

Jag skulle inte göra det antagandet. Det kan också bli så att de höjer priset i norr för att kunna hålla nere priset i söder, som en form av utjämning, särskilt om det går upp till 10-15 kr.

Om elen verkligen skulle börja stängas av i höst och vinter samtidigt som en del av befolkningen betalar 10-15 kr och en annan 0,5-2 kr så kommer nog högafflarna fram, då vore en lösning att staten går in och reglerar priset direkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om elen verkligen skulle börja stängas av i höst och vinter samtidigt som en del av befolkningen betalar 10-15 kr och en annan 0,5-2 kr så kommer nog högafflarna fram, då vore en lösning att staten går in och reglerar priset direkt.

Mvh

Det är en fri marknad över hela EU så inte mycket ett land kan göra på egen hand.

Lobbas dock för en lösning, att vi solidariskt betalar notan för de gas-beroende länderna i vinter, men är knappast till fördel för oss svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

så kommer nog högafflarna fram, då vore en lösning att staten går in och reglerar priset direkt.

Bor vi i samma land? Högafflar? På sin höjd knyter folk näven i byxan, muttrar lite och postar nåt surt på sociala medier som får några likes.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är en fri marknad över hela EU så inte mycket ett land kan göra på egen hand.

Lobbas dock för en lösning, att vi solidariskt betalar notan för de gas-beroende länderna i vinter, men är knappast till fördel för oss svenskar.

Det förvånar mig knappast, EU är ett överstatligt organ som främst gynnar de byråkrater som arbetar inom dess organisation.

Storbritannien tog ett klokt beslut när de klev ur, förhoppningsvis följer fler länder efter. Centralisering av makt slutar sällan (historiskt) bra, utan snarare i tragedi och förfall.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Även om de skulle börja stänga av elen i vinter, låt säga 4 timmar per vecka så kommer man fortfarande få betala för det.
99% av elbolagen använder utjämning, de gånger de inte kan avläsa elen kommer du istället få betala snittpris på vad du förbrukat innan.
Jag blev varse det när jag hade elen avstängd en hel dag pga kabelbrand, när elräkningen kom hade jag ändå dragit 24kwh den dagen, och det gick inte överklaga eller bestrida, finns inskrivet i elavtalet att de får göra så.

Liknande fenomen när jag tog bort 2kw last, så tog det flera dagar innan förbrukningen sjönk på statistiken.

Får väl hoppas de inte utjämnar under denna tiden, men company greed som flödar nu så är risken överhängande att de dels sparar in 4h last i ett område och samtidigt kan fakturera för det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Får väl hoppas de inte utjämnar under denna tiden, men company greed som flödar nu så är risken överhängande att de dels sparar in 4h last i ett område och samtidigt kan fakturera för det.

Har du fått elmätaren utbytt och har han port så läses den av timvis och de går mot kvartsavläsning. Så utjämning är förhoppningsvis borta redan.

Visa signatur

Apple