LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Håller med, C1 blir nog inte billigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för er input, då blir det ett köp nu så att jag inte slutar som du snål 😊

Elgiganten, mediamarkt och netonnet har bäst pris just nu. Blir ett köp från netonnet eftersom jag haft bra erfarenheter vid garanti och reklamationer där innan.

Vill bara dubbelkolla, vissa butiker har prisuktnamnet c15 istället för c1. Men visst är det fortfarande c1panelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Tack för er input, då blir det ett köp nu så att jag inte slutar som du snål 😊

Elgiganten, mediamarkt och netonnet har bäst pris just nu. Blir ett köp från netonnet eftersom jag haft bra erfarenheter vid garanti och reklamationer där innan.

Vill bara dubbelkolla, vissa butiker har prisuktnamnet c15 istället för c1. Men visst är det fortfarande c1panelen?

Skillnaderna mellan olika C1X modeller är oftast bara kosmetiska t.ex. färg på baksida/fot. För att de ska kunna undvika prismatchingar och liknande. Undantaget är C16 som stödjer WiSA högtalare/ljudsystem tillskillnad mot övriga modeller, men det är inget som gemene man märker någon större skillnad på.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Sugen på c1 77" alt b1 som är betydligt billigare. Någon som har testa båda som kan flika in om hur skillnaden känns, mest orolig för att b1 inte ska vara ljus nog. Har en lg 55uf695v just nu så hur som blir det nog en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Sugen på c1 77" alt b1 som är betydligt billigare. Någon som har testa båda som kan flika in om hur skillnaden känns, mest orolig för att b1 inte ska vara ljus nog. Har en lg 55uf695v just nu så hur som blir det nog en stor förbättring.

Jag var lite i samma sits. Finns videos på youtube där de jämför dem och går genom lite skillnader. Jag slog till på 65" c1 idag, skiljde bara 2000 kr och då kändes c1 som ett mer eller mindre självklart val med lite fördelar mot b1:an. Men på en 77" hade jag nog ändå övervägt b1:an med tanke på att prisskillnaden är betydligt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Sugen på c1 77" alt b1 som är betydligt billigare. Någon som har testa båda som kan flika in om hur skillnaden känns, mest orolig för att b1 inte ska vara ljus nog. Har en lg 55uf695v just nu så hur som blir det nog en stor förbättring.

Kan ju inte göra jämförelsen själv men äger en B1 och den är plenty ljus kan jag säga, har tv i ett väl upplyst vardagsrum med stora fönster och har inte upplevt att den inte skulle klara av det även på dagarna

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon av er som kan tipsa om vad problemet kan vara här?
Mac Mini M1 funkar utan problem på ultrawide ips-skärm med samma hdmi kabel.
Funkar ibland i flera dagar på denna B1 men oftast blir det uppfuckat färggrus.
Har testat två olika hdmi-ingångar på B1, ingen skillnad
Även testat usbc->hdmi från Mac Mini, typ samma resultat
Hilfe, blir knäpp...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Någon av er som kan tipsa om vad problemet kan vara här?
Mac Mini M1 funkar utan problem på ultrawide ips-skärm med samma hdmi kabel.
Funkar ibland i flera dagar på denna B1 men oftast blir det uppfuckat färggrus.
Har testat två olika hdmi-ingångar på B1, ingen skillnad
Även testat usbc->hdmi från Mac Mini, typ samma resultat
Hilfe, blir knäpp...

https://www.bildtagg.se/file/oe5qw2t4f8k76jwj7rj282q.jpg

Jag bara killgissar här nu utan att veta men det där ser ut som det kunde vara något glapp i antingen port eller kabel? Men tillfälliga fel såsom dessa är luriga då de dyker upp lite ibland sådär. Sorry. Vet inte..

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag bara killgissar här nu utan att veta men det där ser ut som det kunde vara något glapp i antingen port eller kabel? Men tillfälliga fel såsom dessa är luriga då de dyker upp lite ibland sådär. Sorry. Vet inte..

Tack för input! Skall testa att blåsa rent med tryckluft i anslutningarna, men glapp i nån lödning har lägst odds just nu.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Kabeln kanske inte räcker till helt enkelt?
Har du nån annan att testa?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Problem/Fel identifierat. Det är hdmi-portarna på sidan som inte fungerar korrekt, bägge portarna visar samma fel. Hdmi-portarna direkt på baksidan fungerar utan problem, så jag använder dessa nu och allt är som det ska. For now. Nu måste jag dra ett supportärende på detta och se hur lång tid det tar att få det åtgärdat. Köpt på black friday förra året.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Problem/Fel identifierat. Det är hdmi-portarna på sidan som inte fungerar korrekt, bägge portarna visar samma fel. Hdmi-portarna direkt på baksidan fungerar utan problem, så jag använder dessa nu och allt är som det ska. For now. Nu måste jag dra ett supportärende på detta och se hur lång tid det tar att få det åtgärdat. Köpt på black friday förra året.

Tror inte det är felet!

Portarna på sidan har stöd för 4K@120Hz, detta kräver mer bandbredd. De andra portarna stödjer bara 4K@60Hz (det borde du se i signalen), då räcker nog den kabel du använder.

Jag tror det är din kabel som inte är certifierad och inte klarar bandbredden. Ultra High Speed certifierad kabel är det du vill ha

Den typ av artefakter du ser har jag ofta sett med just undermåliga kablar.

Kan du testa att köra 1080p eller annan signal som ger lägre bandbredd så är jag hyfsat säker att det fungerar fint även med portarna på sidan

Permalänk
Medlem

Jag föll för en 55" C1:a och fick hem det blinkande bilddraperiet igår, som man bör montera ihop med en kamrat. I alla fall så det överjäkliga är att jag saknar bildreferenser (tacka Radiotjänst, för denna tjänst). Allra senast, in på tidiga 2000-talet, så stod en Philips 14" CRT med en stor brytare för On/Off på typ en byrå. Med en kromad och utskjutande antenn.

Lånad bild:

Klicka för mer information
Visa mer

Lite öga har man förvärvat för bildkvalitet, fast den alltid är så subjektiv i sitt berättande. Disney+ har en serie synvillor som bjuder på naturens skönheter, kallad "Earth moods". En serie korta snipp som gav ett ganska djupt intryck att C1:an faktiskt kommer med en hel del pompa och ståt. Kikade lite senare den nya filmen Prey (2022) (efter 2st avsnitt Pistvakt) och rent subjektivt så erbjöd filmen väldigt många fantastiska scener. Detaljer som man säkerligen inte annars ser eller upplever på lika sätt, utan att åtnjuta dessa framför en OLED.

Det är fantastiskt hur relativt smidigt det är att jobba med dagens TV-apparater. Några parkopplingar och handskakningar senare, så sänder mobilen en kyss över till TV:n, att det är din tur nu att fortsätta visa Janne Seppänens à 40min YT-klipp jobba med sin skördare.

Hint: jag kan absolut ingen finska, men... I leave it at that.

Enda nackdelen jag än så länge kan känna, är att det inte är en Androidtuktad apparat. Bildmässigt har i alla fall apparaten väckt ett spännande geist. Ljudet känns rätt okej.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

+ Google nest hub med bägge köpen. Riktigt bra deals, trodde inte priserna skulle sänkas ytterligare.

Edit: Google nest även på köpet ifall man köper B1 modeller:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

+ Google nest hub med bägge köpen. Riktigt bra deals, trodde inte priserna skulle sänkas ytterligare.

Jao, det är en bra deal. Det var det innan den här rabatten på ytterligare 500kr. Elgiganten har lite knepigare leveranstider dock (typ >10 dagar i mitt fall vilket inte duger).

Lite småtuff grunka från Google annars. Hinner ju knappt köpa en skarvdosa från Classe innan den också fylld.

Permalänk
Medlem

Har upptäckt ett märkligt fel på min C1:a. När man kollar på SVT HD (kabel-TV) finns en synbar fördröjning av ljudet med de inbyggda högtalarna. En workaround jag hittat är att under "Sound Out" välja "Bluetooth Device + TV speakers". Någon mer som haft problem med lip-sync?

Update: även "Bypass" aktiverat under "Match screen and sound" tar bort fördröjningen. Detta verkar vara en bra lösning på problemet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Hur fungerar egentligen chromecast med B1? Youtube funkar men cast knappen kommer inte ens upp i t ex SVT eller Netflix appen i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Update: även "Bypass" aktiverat under "Match screen and sound" tar bort fördröjningen. Detta verkar vara en bra lösning på problemet.

Nyfiken, var ligger den inställningen?
(ska nog experimentera med samma...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken, var ligger den inställningen?
(ska nog experimentera med samma...)

Ligger under:
Sound > Advanced > Match screen and sound

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur fungerar egentligen chromecast med B1? Youtube funkar men cast knappen kommer inte ens upp i t ex SVT eller Netflix appen i telefonen.

det finns ingen inbyggd standard chromecast i lgs tv apparater. YouTube och några få andra appar är undantag och har någon LG specifik implementation för casting. vill du casta från övriga appar så får du komplettera med en separat Chromecast.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

det finns ingen inbyggd standard chromecast i lgs tv apparater. YouTube och några få andra appar är undantag och har någon LG specifik implementation för casting. vill du casta från övriga appar så får du komplettera med en separat Chromecast.

Attans vad dåligt. Trodde det var mer eller mindre standard idag.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle köpa en 77” lg oled, vilken av 21/22 års modeller har minst lika bra bildkvalité som våran panasonic hz980 som vi har nu?
Sjukt nöjd med bilden, men liiiite inne på att sälja projj (epson 9400)och panasonicen, för en större oled i höst eller vår…
Men panasonic har inga 77”… och skulle förmodligen va jäkligt dyr om det fanns

Permalänk
Medlem

Väntar på leverans av min C1 imorgon och skulle bara vilja fråga er som äger en nu ifall Cmore appen finns tillgänglig?
Har sett flera olika svar på nätet, skulle det inte finnas så löser jag det via streaming ändå, är mest nyfiken och glömde kolla när jag var i butiken och kollade menyerna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKriBen:

Väntar på leverans av min C1 imorgon och skulle bara vilja fråga er som äger en nu ifall Cmore appen finns tillgänglig?
Har sett flera olika svar på nätet, skulle det inte finnas så löser jag det via streaming ändå, är mest nyfiken och glömde kolla när jag var i butiken och kollade menyerna osv.

Apple tv är inte att tänka på? Bästa mediaspelaren jag haft, haft många 🫣. Och bättre än tvns appar
Kanske inte ytube då… men då använder jag htpc, fasen så möe smidigare där, samma med Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Apple tv är inte att tänka på? Bästa mediaspelaren jag haft, haft många 🫣. Och bättre än tvns appar
Kanske inte ytube då… men då använder jag htpc, fasen så möe smidigare där, samma med Spotify

Nej, isåfall blir det nog den nya Google Chromecast eller en MiBox med IPTV.
Ogillar Äpple produkter av princip.

Men är fortfarande intresserad ifall någon vet ifall LG har Cmore appen i utbudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKriBen:

Nej, isåfall blir det nog den nya Google Chromecast eller en MiBox med IPTV.
Ogillar Äpple produkter av princip.

Men är fortfarande intresserad ifall någon vet ifall LG har Cmore appen i utbudet

CMore appen finns, använder den själv på min C1

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKriBen:

Nej, isåfall blir det nog den nya Google Chromecast eller en MiBox med IPTV.
Ogillar Äpple produkter av princip.

Men är fortfarande intresserad ifall någon vet ifall LG har Cmore appen i utbudet

Det ska finnas, tror den kom någon gång i somras!

https://www.cmore.se/artiklar/vanliga-fragor/15832/c-more-pa-...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1658213-varfor-ingen-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKriBen:

Nej, isåfall blir det nog den nya Google Chromecast eller en MiBox med IPTV.
Ogillar Äpple produkter av princip.

Men är fortfarande intresserad ifall någon vet ifall LG har Cmore appen i utbudet

Köpte en Nvidia Shield Pro och kommer aldrig gå tillbaka igen. Oerhört bra och nöjd med prestandan i den. Värt att kolla upp? Jag gillar inte heller äppelprodukter

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har upplevt ett irriterande vanligt förekommande problem med min G1. Enda sedan jag köpte sen så väljer TV’n att bete sig märkligt när jag slår på den eller väljer ny media. När jag slår på den så får jag bild, för att gå till svart skärm i några sekunder för att sen visa innehållet igen.

Sedan i början av veckan har jag upplevt liknande när jag tittar på youtube med apple tv.
När jag hoppar mellan material så väljer TV’n att gå till svart och inte visa något i kanske 4-6 sekunder trots att videon spelar upp sig direkt, vilket leder till att varje klipp så börjar den från 00:05 och ibland senare än så.

Försöker verkligen hitta lösning på detta och svårt att få fram nåt då man inte vet vad man ska söka på.