Ett välsvarvat ekosystem finpoleras med Samsungs uppdaterade Galaxy-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som jag sade tidigare i tråden, en telefon som ger dubbel skärmstorlek mot platsen den tar i fickan är ju liksom skitbra?
Antingen dubbla skärmstorleken eller halvera telefonstorleken med bibehållen skärmstorlek är ju helt enkelt toppen.

Hur ser du inte poängen med det?
Inte för att vara otrevlig men jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare haha.

En mindre telefon är praktiskt då det ger mindre krav på passande fickor eller att en har någon väska eller något med sig.

En större skärm är trevligt då det är najs att kunna kolla på videos och så när en sitter i kollektivtrafiken eller bara väntar på något eller så.

Det är också skönare att läsa texter och artiklar på en lite större skärm eller annan information där det är skönt att kunna ha en överblick som helt enkelt inte är möjligt på en för liten skärm.

Sen rent personligt tycker jag det finns något tillfredsställande i vikbara telefoner, jag gillade verkligen min gamla clamshell och känslan i att fysiskt flippa upp den för att svara istället för att bara trycka på en knapp eller så gav mig liksom någonting. En mer fysiskt taktil upplevelse ger mig liksom något, inte bara ha en liten stel och död rektangel. Det ligger något i känslan av att ha en mer fysiskt interaktiv sak. (Men det här är bara en liten bonus som jag uppskattar.)

Håller fullständigt med och dessutom är det ju så vansinnigt fult när folk går omkring med alldeles för stora telefoner i små fickor.. Drömmer mig tillbaka till 90 talet..

Permalänk

Hur kommer det sig att ingen pratar om "vecket" i skärmen som alla dessa vikbara telefoner har. Är jag den enda som skulle störa mig som en tok på det?

Permalänk
Skrivet av whisssper:

Hur kommer det sig att ingen pratar om "vecket" i skärmen som alla dessa vikbara telefoner har. Är jag den enda som skulle störa mig som en tok på det?

Hur kommer det sig att ingen pratar om batteritid på mobiltelefoner? Jo för folk gör detta hela tiden. Precis samma som vecket, där folk spekulerade om att det skulle bli mycket mindre. Så det är väldigt mycket diskussion om det, där vissa påstår att de inte tänker på det vid vanlig användning.

Jag själv stör mig på mitt extrema kamerahål jag har i min mobil till den förbannelse, jag kan inte förstå hur vissa individer kan ha så superlåga krav så de inte gör detsamma. Kameran bakom skärmen på Fold 4 syns den med. Vecket skulle jag såklart också störa mig på.

Men problemet är att om jag vill köpa en mobil, tv, laptop etc utan brister som jag stör mig på så får jag typ vänta 300år på att denna släpps. Det jag och många istället gör är att försöka vara pragmatisk.
Vecket som du pratar om stör oss, men kan vi acceptera med denna? Vad har vi för alternativ?

För min egen del kommer jag ej köpa en Galaxy Fold 4. Men om det hade varit så att kamerahålet hade varit helt dolt, vecket hade varit osynligt vid vanlig användning, så hade jag nog köpt en direkt för detta pris. Just nu så är det för mycket pengar och jag väljer då att ha med mig en surfplatta som jag redan äger istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Hur kommer det sig att ingen pratar om "vecket" i skärmen som alla dessa vikbara telefoner har. Är jag den enda som skulle störa mig som en tok på det?

Bra fråga, för egen del tycker jag att man ger upp rätt mycket med en fold. Tycker att normalmobilens monolitiska känsla med glashård skärm är mobilernas peak. Fold telefonernas skärmar måste vara lite mjuka av naturliga skäl, gillar inte det. Men förstår samtidigt de som gillar den stora skärmytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Hur kommer det sig att ingen pratar om "vecket" i skärmen som alla dessa vikbara telefoner har. Är jag den enda som skulle störa mig som en tok på det?

Du märker knappt vecket på en Fold vid normalt användande, i de flesta fall märker man det inte alls.

Om jag bara hade kunnat slita mig från iOS tillräckligt länge hade jag nog skaffat en Fold igen, slipper man ta med sig surfplatta och mobil ifall man vet att man kommer vara på platser där man t.ex. kommer vilja läsa eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är Samsungs fold z den enda vikbara telefon som finns att köpa i Sverige? Trodde Oppo och Huawei även fanns att köpa i sverige..

Permalänk
Medlem

Nä...även som technörd med generös budget så kan jag inte riktgit känna någon lockelse annat än möjligtvis för nya Galaxy Watch, men även den/dom känns lite som en gäspning. kanske om man är en riktig road warrior och av någon anledning inte vill ha med sig en riktig laptop eller surfplatta.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du märker knappt vecket på en Fold vid normalt användande, i de flesta fall märker man det inte alls.

Om jag bara hade kunnat slita mig från iOS tillräckligt länge hade jag nog skaffat en Fold igen, slipper man ta med sig surfplatta och mobil ifall man vet att man kommer vara på platser där man t.ex. kommer vilja läsa eller liknande.

Själv märker jag av det enormt mycket. Jag har inte haft en Flip eller Fold som daily driver så jag kan medge att jag inte vet om jag skulle kunna "tunea ut" vecket efter regelbunden exponering men jag har sett och pillat på både nya och ca året gamla flip och folds och tycker det är illa nog på en ny telefon och ännu värre med åldern på telefonen.

Jag anser att det skulle vara väldigt attraktivt att kunna vika ut sin telefon till att bli en surfplatta så jag är absolut inte emot konceptet. Utförandet lämnar dock mycket att önska

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Själv märker jag av det enormt mycket. Jag har inte haft en Flip eller Fold som daily driver så jag kan medge att jag inte vet om jag skulle kunna "tunea ut" vecket efter regelbunden exponering men jag har sett och pillat på både nya och ca året gamla flip och folds och tycker det är illa nog på en ny telefon och ännu värre med åldern på telefonen.

Jag anser att det skulle vara väldigt attraktivt att kunna vika ut sin telefon till att bli en surfplatta så jag är absolut inte emot konceptet. Utförandet lämnar dock mycket att önska

Jag körde en Fold 2 i 6 månader och kan inte säga att jag märkte vecket vid normalt användande då det försvann mer eller mindre helt när man tittar på den rakt på. Sedan är det som du säger en vanesak huruvida man stör sig på det även om man inte kollar rakt på.

Permalänk

Angående vecket så tror jag folk som inte stör sig på ett stort kamerahål i mobilen är nog samma personer som inte skulle störa sig på vecket. Och vice versa är det med vi som stör oss på kamerahålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men att få dubbel skärmyta jämfört med fickstorlek på telefonen har jag svårt att förstå att man inte skulle vara intresserad av!
Så om konceptet fortsätter utvecklas är jag rätt säker på att det kommer vara i princip standard förr eller senare.

Fast den är ju dubbelt så tjock i fickan också, så den tar ju ändå mer plats i fickan än en vanlig ovikbar telefon (såna dom redan är på gränsen för en vanlig ficka).

Själv skulle jag möjligtvis vara intresserad av en runt 5"-skärm som vicks ihop till ett smidigare format i fickan. Nå phablet däremot ser jag ingen poäng med, ska man sitta framför en stor skärm så har man väl en datorn, är man ute på vift så är telefonen bara ett verktyg för musik, random slösurf o nån eventuell karta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av som99:

En kort person, framförallt tjej/kvinna då kläderna har mindre fickor vinner otroligt på att kunna få ner den i fickan om dem inte vill släpa på handväska, vanliga telefoner är så pass stora idag

Nu har ju kvinnor inte bara telefonen i sin handväska utan kan även ha nycklar, solglasögon, hörlurar, smink, godis/tuggummi, handsprit, näsdukar, piller, troligen mensskydd och säkert mycket mer

Permalänk
Medlem

För mig som endast använder telefonen till att ringa, smsa, bank appen och en del annat då är en liten telefon som flip 4 helt perfekt som man dessutom kan ha i fickan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ericsson_T28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast den är ju dubbelt så tjock i fickan också, så den tar ju ändå mer plats i fickan än en vanlig ovikbar telefon (såna dom redan är på gränsen för en vanlig ficka).

I dagsläget ja, men vi pratade ju mer om själva konceptet än om dom faktiska telefonerna som finns tillgängliga idag som har en hel del brister, barnsjukdomar, orimligt dyra osv.

Skrivet av Gurrrra:

är man ute på vift så är telefonen bara ett verktyg för musik, random slösurf o nån eventuell karta.

Jag tror du ska byta ut "man" mot "jag" där.

Youtube t.ex. tycker jag trevligt att titta på när man är ute på vift.
Eller spela mobilspel kan också vara kul.
Eller läsa längre artiklar.
Och mer sällan streama serier, filmer eller andra program.
Några saker jag gör där jag hade uppskattat större skärm ute på vift ibland.

Men jag hade nog valt en mindre telefon med bibehållen skärmstorlek.

Sen ändras ju ens användning av vad som finns tillgängligt, mycket av det jag gör med min mobil idag gjorde jag inte med min mobil för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu har ju kvinnor inte bara telefonen i sin handväska utan kan även ha nycklar, solglasögon, hörlurar, smink, godis/tuggummi, handsprit, näsdukar, piller, troligen mensskydd och säkert mycket mer

Alla är olika men inte alla vill ha med allt vart dem än går, men telefonen är allt som oftast med på det mesta. Flera essentiella saker går helt plötsligt få ner i fickorna för att slippa handväskan.

Sen beror det helt på aktivitet och tid med, nu kan många ha handväskan kvar i bilen men få med sig telefonen etc.

Min fru älskar att slippa handväskan då den kan vara fruktansvärt ivägen beroende på vad man gör. Jag bidrar med mina fickor ibland fortfarande men just telefonen för att kunna knäppa ett foto på barnen eller vad som man nu gör med telefonen kan hon ofta ha nu utan att behöva att jag har den eller att hon behöver ha en handväska.

Mycket mycket smidigt med vikbar telefon helt enkelt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Synd på priset, annars hade det varit intressant...

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken så att säga. Finns för mycket de behöver fixa innan man lägger de pengarna som efterfrågas, om ens då. Till dess blir det Pixel...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC