AMD uppges försena lanseringen av Ryzen 7000

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges försena lanseringen av Ryzen 7000

Mitten av september blir slutet av september när det röda laget påstås vilja krascha Intels avtäckande av Core 13000-seriens processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite ful spel gillas

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Sänk priset på 5800x3d för oss andra under tiden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra med självförtroende

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Förmodligen för att folk inte ska vilja vänta på vad Intel har att visa först.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

De vill tortera recensenterna med samtidiga släpp så att de får dubbelt upp i testlabbet.

Permalänk

Om 2st företag skulle lansera en ny bilmodel, så kan jag förstå poängen med att lansera dem samma dag. Då den lilla företaget med deras standardbil kanske kommer i skymundan.

Men bland 2st likvärdiga processorer förstår jag inte ens tanken. Dessa 2st processor kommer ju skrivas om i alla artiklar om dem.

Min bild jag har fått är att processorerna kommer bli jämbördiga, detta till den grad att för den stora skaran så är den processorn bäst där tillverkaren har sagt lägst pris för den typ av processor som de vill ha. Alltså har man en budget på säg 3500kr, så kvittar det att de dyraste processorerna som kanske kostar 10 000kr mer är bättre från en viss tillverkare.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som man tar fokus från konkurrentens lansering så kommer konkurrentens lansering ta fokus från den egna lanseringen. Tänker att det även drabbar AMD om båda lanseringarna sker samtidigt.

Permalänk
Medlem

Kan det inte även bli att de stjäl fokus från sin egen lansering.
Eller snarare, låter Intels lansering stjäla fokus från deras egen lansering, om båda sker samma dag?

Säg om AMD istället har dagen före Intel och det kommer massa recensioner och grejer.
För de som läser det, om de följt AMDs lansering, då är det väl mer sannolikt att man kanske inte orkar följa Intel också redan dagen efter.

Men om båda släpper samtidigt står intressenter som en åsna mellan två höbalar och får välja åt vilket håll det går.

Eller tänker jag helt knasigt?

EDIT:
Ser att ronnylov var inne på något liknande i inlägget ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Är man säker på att ens CPU skall smiska motståndarens så väljer man samma datum och får head to head tester och där ens egen står som vinnare och där fokuset då hamnar helt på ens egen produkt.

Sen får man ytterligare 2 veckor att bygga upp lager på sin nya produkt som alla kommer vilja ha för tillgänglighet är trevligt när efterfrågan är hög och man vill ta marknadsandelar.

Well played AMD helt enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta blir att skjuta sig i foten. Jag är ju dock inte proffs på marknadsanalys så jag har såklart fel.

Min tanke är att Intels nya kommer prestera som 12th-gen +5-15% under normala förhållanden och vad Benchmarks säger var inte så noga.

Släpper då AMD sina före så borde man kunna vara trygg i sin investering. Nu får man istället en måttstock direkt vid släpp där man i slutändan landar i totalkostnaden för uppgraderingen - Och då blir svindyra DDR5-minnen det som drar ned dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men bland 2st likvärdiga processorer förstår jag inte ens tanken. Dessa 2st processor kommer ju skrivas om i alla artiklar om dem.

Min bild jag har fått är att processorerna kommer bli jämbördiga, detta till den grad att för den stora skaran så är den processorn bäst där tillverkaren har sagt lägst pris för den typ av processor som de vill ha. Alltså har man en budget på säg 3500kr, så kvittar det att de dyraste processorerna som kanske kostar 10 000kr mer är bättre från en viss tillverkare.

Jag tänker att det kan vara så att om de ger 2 veckor till Intel att avtäcka sina processorer så hinner Intel cherry-picka benchmarks och anpassa markandsföringsmaterial efter hur AMDs presentation är. så att det "slår hål" på det som AMD lyfter fram, och då kanske en del som väntar på båda releaserna går efter det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Jag tror att detta blir att skjuta sig i foten. Jag är ju dock inte proffs på marknadsanalys så jag har såklart fel.

Min tanke är att Intels nya kommer prestera som 12th-gen +5-15% under normala förhållanden och vad Benchmarks säger var inte så noga.

Släpper då AMD sina före så borde man kunna vara trygg i sin investering. Nu får man istället en måttstock direkt vid släpp där man i slutändan landar i totalkostnaden för uppgraderingen - Och då blir svindyra DDR5-minnen det som drar ned dom.

Mjo, fler borde hinna köpa AMDs variant innan de ens hör lite mer djupgående om Intels.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Med första Ryzen färskt i minne, även om det var ett tag sedan, så hände det samma. Den största grunden var att få board partners mer tid att justera bios och att hinna få ut lager i sälgkanaler. Med facit i hand från den första, så borde partners haft långt mer tid på sig då det var en närmast hopplös plattform i starten. Vi som kan fixa och dona fann ut av workarounds och inställningar på mnneproblem som gjorde det levligt, men det var värre för 95% av försäljningen, OEM.

Jag tror knappast dom har lust att uppleva detta igen. Dessutom, har dom tro på sin produkt så spelar det egentligen ingen roll annat än på väldigt kort sikt. Dessutom kan det ju slå bägge vägar. Tänk om de kommer ut med en "gamerprodukt" som är sämre än nuvarande 5800X3D?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Vi pratar typ två veckor. Inte så mycket tid om ens fokus är att föröska sälja av äldre modeller och tror nog många hade väntat in Intel ändå för att jämföra.

Istället kommer vi nog se äldre modeller existera vid sidan om som billigare alternativ och möjliga uppgraderingsalternativ till de som är på AM4 plattformen. För någon att gå från en 1000 eller 2000 till en 5000 för en rimlig peng är nog lockande för många som kanske inte har råd att byta moderkort, minnen osv också.

Om dessa uppgifter ens stämmer så ger de också möjligheten för AMD att bestämma pris utifrån Intels prissättning och prestanda istället för att säga ett pris två veckor innan Intel och sedan hamna i en sitts där man kanske framstår som för dyr eller tokbillig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om de är säkra på att deras nya processorer är bättre så är det smart. Om inte så drar de ju bara ner byxorna på sig själva. Blir spännande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Sänk priset på 5800x3d för oss andra under tiden

3000SEK för den pjäsen, ja tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Istället kommer vi nog se äldre modeller existera vid sidan om som billigare alternativ och möjliga uppgraderingsalternativ till de som är på AM4 plattformen. För någon att gå från en 1000 eller 2000 till en 5000 för en rimlig peng är nog lockande för många som kanske inte har råd att byta moderkort, minnen osv också.

Om dessa uppgifter ens stämmer så ger de också möjligheten för AMD att bestämma pris utifrån Intels prissättning och prestanda istället för att säga ett pris två veckor innan Intel och sedan hamna i en sitts där man kanske framstår som för dyr eller tokbillig.

Just att den gamla serien kommer leva kvar bör betyda att alla nya modeller för en "ny prisnivå". Frågan är hur brutalt dyr den blir, och sedan DDR5 minne på det... Just detta tror jag är Intels möjliga trumfkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Du hinner knappast plocka marknadsandelar på 2 veckor. Det är ju inte precis en hemlighet att Intel också skall släppa.

Så AMD tänker sig att de inte vill "drunkna" i

  1. Spekulationer om Intels lansering när det är nära

  2. Prat om Intel när deras lansering är det nya "heta"

Sen rätt eller fel. Who knows? PR är inte precis en vetenskap. Det roliga skulle ju vara om Intel flyttar en vecka.... Omvänt chicken race

Permalänk

AMD har någonting hemligt bakom sleven. Det är nog förklaringen. De har varit otroligt duktiga på att hålla igen läckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår dock inte riktigt poängen med detta: Varför inte försöka ta marknadsandelar och få mycket PR innan blåa laget är med i matchen? Låter mer troligt att AMD vill göra sig av med så mycket gammal stock som möjligt.

Tror det hade mer blivit att "Nä köp inget nu utan vänta på att se vad Intel kommer visa upp också" än något annat.

Baserar mitt antagande på att det är extremt vanligt att folk säger så i köprekommendationstrådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är man säker på att ens CPU skall smiska motståndarens så väljer man samma datum och får head to head tester och där ens egen står som vinnare och där fokuset då hamnar helt på ens egen produkt.

Sen får man ytterligare 2 veckor att bygga upp lager på sin nya produkt som alla kommer vilja ha för tillgänglighet är trevligt när efterfrågan är hög och man vill ta marknadsandelar.

Well played AMD helt enkelt.

Men head 2 head tester får man väl endå om man släpper före?

Är man så självsäker så förstår jag inte poängen, enda ja kan se som fördel är att Intel inte kan trimma ner sina priser från start. Känns mer som att man vill hålla priset uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

De vill tortera recensenterna med samtidiga släpp så att de får dubbelt upp i testlabbet.

Haha ja du ska se att Nvidia får för sig att släppa nått grafikkort också bara för att blanda sig in i leken.
Testlabbet kommer gå på knäna.

Permalänk
Medlem

Vi får se om AMD har lyckats gömma undan någon extra feature som tillverkarna nu får ett par veckor extra på sig att justera för, AMD är kända för att vara hyfsat hemlighetsfulla före en launch

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men head 2 head tester får man väl endå om man släpper före?

Är man så självsäker så förstår jag inte poängen, enda ja kan se som fördel är att Intel inte kan trimma ner sina priser från start. Känns mer som att man vill hålla priset uppe.

Släpps det samtidigt: "AMD vs Intel" AMD står först förstås och resultatet bekräftar det (ren spekulation från min sida men AMD känns väldigt självsäkra just nu).

En släpps senare, "Intels nya CPUer" blir rubriken och även om man har med head to head så kommer ändå fokus sättas redan i rubriken och läser man den tidigare recensionen på AMDs "vi får vänta 2v tills vi vet hur bra den står sig mot Intels kommande cpuer" där man tappar fokus för att man vill vänta in Intels släpp, det är ju bara om man har en produkt som inte är lika bra som man vill vara först på marknaden.

Givetvis kommer de som vinner prestandatronen ha ett prispremium, så fungerar ju marknaden och har gjort sen länge jag kan minnas när det gäller datorer, Amiga var dyrare än Atari ST, när man klev över till PC så tog Intel ut rejält med premium, det var ju därför C300A blev en så ikonisk cpu för alla oss som kunde flytta några jumprar på moderkortet.

Att Intel skulle sätta att väldigt lågt pris när de precis gjort sitt första förlustkvartal sen vi just använde jumprar på moderkorten lär dock vara att hoppas på för mycket.

Med rejäl inflation och en krona som inte mår så bra så lär vi öht inte se trevliga priser alls på saker som importeras... oavsett vad det står för tillverkare på kartongen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

3000SEK för den pjäsen, ja tack!

Skulle säga att det lät optimistiskt men 5800x är faktiskt nere i 3300 nu så om den dippar till 2999 så kanske 3d kan smita in på 3300-3400 om man ber mycket nog till processor gudarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Jag tänker att det kan vara så att om de ger 2 veckor till Intel att avtäcka sina processorer så hinner Intel cherry-picka benchmarks och anpassa markandsföringsmaterial efter hur AMDs presentation är. så att det "slår hål" på det som AMD lyfter fram, och då kanske en del som väntar på båda releaserna går efter det?

Precis detta! De vill undvika jämförelser, prisjusteringar och fördelar från konkurrensen.

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1976:

Precis detta! De vill undvika jämförelser, prisjusteringar och fördelar från konkurrensen.

Intel lär väll betala reviewers att inte inkludera 7000-serie benchmarks i graferna ändå, tänker jag mig. Hoppas det finns ett par vettiga kvar som gör rättvisa jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Intel lär väll betala reviewers att inte inkludera 7000-serie benchmarks i graferna ändå, tänker jag mig. Hoppas det finns ett par vettiga kvar som gör rättvisa jämförelser.

Varför "lär" intel göra det? Hör med sweclockers om det är något som intel brukar göra.