Värmebölja i Kina leder till nedstängda kretsfabriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Glöm inte hela världens frisörskår. De vet verkligen hur allt hänger ihop

Läkarna menar du väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

…Eller…

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Kanske är det som pågår nu en motsats till istiden och sker helt naturligt?

Jag menar… det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Jag har hört bra argument från båda sidor av forskningen om hur det ligger till. Jag anser att båda har rätt och båda har fel. Jag har inte valt läger över huvudtaget. Jag kör bil och sopsorterar och använder allt jag kan i det längsta för jag tycker inte om slit och släng och resursslöseri - inte för att jag tror eller inte tror på global uppvärmning genom fossilanvändande…

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Tänk om batterihetsen helt enkelt bara beror på att oljan är på väg att ta slut? Att det hela bara är en stor cover-up? Jag menar - batterier är ruggigt giftiga att framställa, likaså solceller. Vad är då meningen med att använda dom om dom ger upphov till lika stor eller större miljöförstöring än fossila bränslen?

Ingen foliehatt alls. Bara tankar, funderingar och frågeställningar.

Fast forskare är väl överväldigande överens om att accelereringen av den globala uppvärmningen är ju olikt något annat i historien? Det finns ju många tecken som används för att kunna se klimatförändringar oerhört långt bak i tiden och det vi ser idag är långt värre än tidigare.

Jag vet inte riktigt hur människor inte tror på vad forskare säger idag? Själv har jag ångest för mina syskonbarns framtid och försöker leva mer spartanskt utan bil och flygresor samt konsumerar sparsamt. Så ja jag är fullt övertygad om att klimatkrisen inte är någon hoax. Jag tror även på vad min läkare säger och andra forskare.

Permalänk
Medlem

Tråkigt intel. Går inge bra nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

…Eller…

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Kanske är det som pågår nu en motsats till istiden och sker helt naturligt?

Jag menar… det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Jag har hört bra argument från båda sidor av forskningen om hur det ligger till. Jag anser att båda har rätt och båda har fel. Jag har inte valt läger över huvudtaget. Jag kör bil och sopsorterar och använder allt jag kan i det längsta för jag tycker inte om slit och släng och resursslöseri - inte för att jag tror eller inte tror på global uppvärmning genom fossilanvändande…

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Tänk om batterihetsen helt enkelt bara beror på att oljan är på väg att ta slut? Att det hela bara är en stor cover-up? Jag menar - batterier är ruggigt giftiga att framställa, likaså solceller. Vad är då meningen med att använda dom om dom ger upphov till lika stor eller större miljöförstöring än fossila bränslen?

Ingen foliehatt alls. Bara tankar, funderingar och frågeställningar.

Förstår inte att du orkar bruka så mycket tid på att skriva ett inlägg där du bara velar fram och tillbaka utan att säga något över huvud taget eller ta någon som helst ställning till något alls. Jobbar du som politiker, eller? Om det är någon slags diagnos du har så ber jag om ursäkt.

Citat:

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Sen är ju den här delen bara löjlig. "Vi vet inte det"? Vi vet exakt vad det är som pågår och det är några ytterst få människor som faktiskt tjänar i längden på att så tvivel till vetenskap bland folk, och jag ställer mig tveksam till att du är en av dem.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

…Eller…

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Kanske är det som pågår nu en motsats till istiden och sker helt naturligt?

Jag menar… det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Jag har hört bra argument från båda sidor av forskningen om hur det ligger till. Jag anser att båda har rätt och båda har fel. Jag har inte valt läger över huvudtaget. Jag kör bil och sopsorterar och använder allt jag kan i det längsta för jag tycker inte om slit och släng och resursslöseri - inte för att jag tror eller inte tror på global uppvärmning genom fossilanvändande…

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Tänk om batterihetsen helt enkelt bara beror på att oljan är på väg att ta slut? Att det hela bara är en stor cover-up? Jag menar - batterier är ruggigt giftiga att framställa, likaså solceller. Vad är då meningen med att använda dom om dom ger upphov till lika stor eller större miljöförstöring än fossila bränslen?

Ingen foliehatt alls. Bara tankar, funderingar och frågeställningar.

Inte för att göra detta till en sådan tråd MEN.. Du har alltså inte märkt att dessa tider kommit snabbare och snabbare? Tidigare har de mer eller mindre följt ett ganska strikt schema där torka följt av nedkylning skett inom samma tidsspann. Samma tidsspann som kastats ut genom fönstret de senaste 200 åren då en onaturlig värmecykel börjat identifierats med naturkatastrofer och skyhög medeltemperatur som fall? Oljan är inte oändlig det är sant men den brist som du verkar hänvisa till har inte uppvisats än.

Att växthusgaser haft den effekt som nu upplyses är något vi vetat om i över 200 år. Så man behöver inte vara direkt en forskare för att inse vad dessa har för effekt i den enorma mån vi sprutar ut dessa kombinerat med skövling av skog. Det står liksom på väggen att människans beteende och levnadssätt är giftigt för den jord vi lever på.

Skrivet av Querth:

Fast forskare är väl överväldigande överens om att accelereringen av den globala uppvärmningen är ju olikt något annat i historien? Det finns ju många tecken som används för att kunna se klimatförändringar oerhört långt bak i tiden och det vi ser idag är långt värre än tidigare.

Jag vet inte riktigt hur människor inte tror på vad forskare säger idag? Själv har jag ångest för mina syskonbarns framtid och försöker leva mer spartanskt utan bil och flygresor samt konsumerar sparsamt. Så ja jag är fullt övertygad om att klimatkrisen inte är någon hoax. Jag tror även på vad min läkare säger och andra forskare.

Korrekt. Borrkärnor från t.ex. Antarktis visar koldioxhalten i havet och luften vid den tidpunkten. Med dessa kan man beräkna temperaturen som förekom vid X tidpunkt. Och i stort sett alla belägg tyder på att människan påskyndat dessa cyklar något enormt de senaste 200-300 åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Fast forskare är väl överväldigande överens om att accelereringen av den globala uppvärmningen är ju olikt något annat i historien? Det finns ju många tecken som används för att kunna se klimatförändringar oerhört långt bak i tiden och det vi ser idag är långt värre än tidigare.

Jag vet inte riktigt hur människor inte tror på vad forskare säger idag? Själv har jag ångest för mina syskonbarns framtid och försöker leva mer spartanskt utan bil och flygresor samt konsumerar sparsamt. Så ja jag är fullt övertygad om att klimatkrisen inte är någon hoax. Jag tror även på vad min läkare säger och andra forskare.

Man får göra de ansträngningar man tror på och som ens samvete anger. (Jag hade inte klarat mig utan bil, är ofta till ställen utom praktiskt räckhåll för cykel dit inga tåg eller bussar går, hade blivit rätt trist att hålla sig närmre hemmet. SJ har jag inte hört så mycket positivt om det senaste halvåret). Men jag återvinner, är försiktig med elanvändning, har köpt en begagnad bil som jag kör snålt, äter inte kött, skaffar inga barn.

Kol ex har ett naturligt kretslopp och adderar vi sånt som tidigare inte varit aktiv del blir det obalans. Just nu extraanställer Karlshamnsverket dock som eldar flera tusen liter olja i timmen för att det är lönsamt, för att det varnas för kommande elbrist här och på kontinenten i vinter. Poängen är att problemet med att mänskan påverkar klimatet är globalt och komplicerat. (Och kretstillverkning kräver tilltagande mängder el)

Edit. Vad avser läkare så har jag rätt ofta fått olika besked av olika läkare. Så uppfattar jag dock inte klimatforskare som gemensam enhet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förstår inte att du orkar bruka så mycket tid på att skriva ett inlägg där du bara velar fram och tillbaka utan att säga något över huvud taget eller ta någon som helst ställning till något alls. Jobbar du som politiker, eller? Om det är någon slags diagnos du har så ber jag om ursäkt.

Sen är ju den här delen bara löjlig. "Vi vet inte det"? Vi vet exakt vad det är som pågår och det är några ytterst få människor som faktiskt tjänar i längden på att så tvivel till vetenskap bland folk, och jag ställer mig tveksam till att du är en av dem.

Oj vad aggressiv, spotta ut taggtråden och ta en kall öl (om du är myndig) annars funkar ju rosévin (återigen om du är myndig) eller saft också om man hellre är lagd åt det hållet.

Trevlig helg på dig också!

P.S. Bakis brustabletter hjälper inte ett skit mot baksmälla, det är ett faktum i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Fast forskare är väl överväldigande överens om att accelereringen av den globala uppvärmningen är ju olikt något annat i historien? Det finns ju många tecken som används för att kunna se klimatförändringar oerhört långt bak i tiden och det vi ser idag är långt värre än tidigare.

Jag vet inte riktigt hur människor inte tror på vad forskare säger idag? Själv har jag ångest för mina syskonbarns framtid och försöker leva mer spartanskt utan bil och flygresor samt konsumerar sparsamt. Så ja jag är fullt övertygad om att klimatkrisen inte är någon hoax. Jag tror även på vad min läkare säger och andra forskare.

Mjo men att bara tro på en enda sak blir ju en övertygelse till slut.

Läser man andra forskningsartiklar så pekar ju de på att detta är en del av jordens naturliga cykel. Att det har gått upp och ner sedan jorden föddes.

Jag har som sagt inte valt läger som jag skrev tidigare och jag tror att båda ”läger” är troliga - troliga för att jag sväljer inte allt som sägs med hull och hår. Ändå sopsorterar jag och gör som gemene man säkert gör och så vidare för man vet ju inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Oj vad aggressiv, spotta ut taggtråden och ta en kall öl (om du är myndig) annars funkar ju rosévin (återigen om du är myndig) eller saft också om man hellre är lagd åt det hållet.

Trevlig helg på dig också!

P.S. Bakis brustabletter hjälper inte ett skit mot baksmälla, det är ett faktum i alla fall.

Du fick lite kritik och istället för att kommentera innehållet så fokuserar du på den uppfattade tonen och drar till med en avledningsmanöver i stil med "CALM DOWN!" 😄 Poäng för en klassisk manöver, men kanske lite väl genomskinligt nu för tiden.

Du får nog tåla lite kritik när du kommer med en sådant inlägg som du gjorde.

Annars, god helg till dig också. På allvar

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Mjo men att bara tro på en enda sak blir ju en övertygelse till slut.

Läser man andra forskningsartiklar så pekar ju de på att detta är en del av jordens naturliga cykel. Att det har gått upp och ner sedan jorden föddes.

Jag har som sagt inte valt läger som jag skrev tidigare och jag tror att båda ”läger” är troliga - troliga för att jag sväljer inte allt som sägs med hull och hår. Ändå sopsorterar jag och gör som gemene man säkert gör och så vidare för man vet ju inte.

Det går ju inte att säga att båda har rätt. Antingen påverkar människan eller inte.
I ditt inlägg så säger du att vi inte påverkar utan hänvisar till naturen.

Det betyder att du tycker att vi inte kan göra något för att minska uppvärmingen och det är ju detta som är problemet. Inte att du tror på det utan att det finns många som du. Företagsledare, ledare över stora länder (Trump t ex) osv. Om folk inte tror på det så kommer det inte ske någon förändring.

Edit: och kanske röstar på partier som inte heller tror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det går ju inte att säga att båda har rätt. Antingen påverkar människan eller inte.
I ditt inlägg så säger du att vi inte påverkar utan hänvisar till naturen.

Det betyder att du tycker att vi inte kan göra något för att minska uppvärmingen och det är ju detta som är problemet. Inte att du tror på det utan att det finns många som du. Företagsledare, ledare över stora länder (Trump t ex) osv. Om folk inte tror på det så kommer det inte ske någon förändring.

Edit: och kanske röstar på partier som inte heller tror på det.

Då får du ta och läsa en gång till. Jag har inte valt något läger. Båda läger har bra argument.
Ändå sopsorterar jag, köper mycket ekologiskt men vad vet jag - kanske är det i onödan men jag tar ju inte risken.
Men det jag skriver om batterierna är ju sant att de är sjukt giftiga - samma med solceller.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Då får du ta och läsa en gång till. Jag har inte valt något läger. Båda läger har bra argument.
Ändå sopsorterar jag, köper mycket ekologiskt men vad vet jag - kanske är det i onödan men jag tar ju inte risken.
Men det jag skriver om batterierna är ju sant att de är sjukt giftiga - samma med solceller.

Jo för om du inte tror på att vi påverkar då är det automatiskt den andra sidan.
Nu är detta en ganska abstrakt nivå så därför är det binärt, antingen eller.

Du kan ju kolla in vad Greta har sagt och IPCC (minns inte vad de heter). IPCC har gått igenom en hemules massa rapporter och kommit fram till en sak. De har med andra ord tagit det ett steg längre än du. Gissa vad de anser. En ledtråd: de håller inte med Trump eller Åkesson.

Edit:
Ska sluta gå off-topic. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Då får du ta och läsa en gång till. Jag har inte valt något läger. Båda läger har bra argument.
Ändå sopsorterar jag, köper mycket ekologiskt men vad vet jag - kanske är det i onödan men jag tar ju inte risken.
Men det jag skriver om batterierna är ju sant att de är sjukt giftiga - samma med solceller.

Det finns i princip inte _båda_ läger. Hela den seriösa forskningsvärlden med IPCC i spetsen som består utav tusentals ledande klimatforskare är eniga att dagens situation är skapad av mänsklig aktivitet.

Sedan finns det ett antal oseriösa "forskare" som oftast på något vis tjänar på att sprida konspirationsteorier. Dessa aktörer betalas ofta av oljeindustri och annat som inte vill se begränsningar i fossil användning.

Av något skäl dyker dessa oseriösa "forskare" aldrig upp i seriösa vetenskapliga tidskrifter med peer review, utan de håller mest till på tv-kanaler och youtube. Konstigt eller?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo för om du inte tror på att vi påverkar då är det automatiskt den andra sidan.
Nu är detta en ganska abstrakt nivå så därför är det binärt, antingen eller.

Du kan ju kolla in vad Greta har sagt och IPCC (minns inte vad de heter). IPCC har gått igenom en hemules massa rapporter och kommit fram till en sak. De har med andra ord tagit det ett steg längre än du. Gissa vad de anser. En ledtråd: de håller inte med Trump eller Åkesson.

Edit:
Ska sluta gå off-topic. Trevlig helg!

Nej och jag avskyr Trump och Åkesson - att du ens blandar in det i diskussionen för man ser vad du insinuerar till.
Hemules massa i all ära och ja det är vetenskap men det finns likväl vetenskap som pekar på motsatsen.
Swansea kan vinna över Liverpool - oddsen talar emot men det kan fortfarande ske.

Jag gör allt jag kan för att leva hållbart i och med att den globala uppvärmningen pga användning av fossila bränslen skulle kunna vara orsaken till vad som sker runt om i världen men jag kan inte blunda för att svaret skulle kunna vara något annat heller.

Med det sagt tycker jag också att människor är fruktansvärt lättlurade och dåligt pålästa när det kommer till exempelvis elbilar och att allt ska elektrifieras då exempelvis solceller är extremt giftiga att framställa för att inte tala om batterierna till elbilar.

Många av mina fonder och aktier ligger i just hållbar och förnybar energi. Men om man nu är så förbannat mån om klimatet varför satsar man inte på t.ex. vätgasdrivna bilar som går på räls? (för att undvika krockar och olyckor). Eller på någon form av magnetremsa som är nedgrävd i backen? Nej istället satsar man på giftiga batterier och solcellstillverkning som är en mycket giftig process. Därför ställde jag en fråga/fundering; börjar oljan ta slut?
Grejen är att jag inte vet och ingen annan heller.
Det jag vet är att inget förutom tid är oändligt.

Jag tror att en del är sant och en del är bullshit från båda läger men samtidigt har båda läger något att profitera på.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-... 0,13% av co2utsläppen globalt står Sverige för. Betyder simma lugnt? Nej, betyder att det är kritiskt att vi slutar köra bil imorron? Nej, så länge inte en stor del av resten av världen gör samma sak.
(Som tur är finns det mellanting mellan P Bolund och J Åkesson)

Rörande gruvor för mobiltelefoner, solceller och elbilsbatterier och självförsörjning i en bedräglig värld: https://www.forskning.se/2022/05/10/gruvor-klimatet-metaller/

Rörande kretstillverknings elbehov trend:
https://technosports.co.in/2022/07/03/tsmc-power-supply/

"According to the research, TSMC used 19,192-gigawatt hours of energy in 2021, a 13.4% increase over 2020. That is less than the increase of 18.1% in 2020.

The chipmaker claimed that it discovered different chipmaking equipment accounts for 50% of its energy use and ordered six of its top power-consumption suppliers — Applied Materials, ASML, KLA, Screen, Tokyo Electron, and ASM — to create chip production equipment that is less energy-hungry. By 2030, TSMC wants to increase the energy efficiency of this equipment by 20%."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Vi vet ganska mycket om varför det blir istider, det är främst pga. förutsägbara variationer i jordens rörelser relativt solen: https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles - den uppvärmning vi ser idag avviker från det mönstret.

Kan tipsa om sajten SkepticalScience som systematiskt går igenom den här typen av funderingar, och visar att de inte räcker särskilt långt som förklaring av dagens uppvärmning.

Citat:

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Frågan är hur relevant det är vad som är naturligt? På ett sätt är det väl naturligt att en art kommer att leva upp alla sina resurser så länge det inte finns predatorer som håller dem i schack. Ser man det så så är det vi människor gör nu högst naturligt. Men till skillnad från andra arter kan vi åtminstone se i förväg när vi håller på att förstöra vår livsmiljö, och har i princip förmågan att styra vårt gemensamma öde. Om vi lyckas i praktiken är en annan sak.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-... 0,13% av co2utsläppen globalt står Sverige för. Betyder simma lugnt? Nej, betyder att det är kritiskt att vi slutar köra bil imorron? Nej, så länge inte en stor del av resten av världen gör samma sak.
(Som tur är finns det mellanting mellan P Bolund och J Åkesson)

Rörande gruvor för mobiltelefoner, solceller och elbilsbatterier och självförsörjning i en bedräglig värld: https://www.forskning.se/2022/05/10/gruvor-klimatet-metaller/

Rörande kretstillverknings elbehov trend:
https://technosports.co.in/2022/07/03/tsmc-power-supply/

"According to the research, TSMC used 19,192-gigawatt hours of energy in 2021, a 13.4% increase over 2020. That is less than the increase of 18.1% in 2020.

The chipmaker claimed that it discovered different chipmaking equipment accounts for 50% of its energy use and ordered six of its top power-consumption suppliers — Applied Materials, ASML, KLA, Screen, Tokyo Electron, and ASM — to create chip production equipment that is less energy-hungry. By 2030, TSMC wants to increase the energy efficiency of this equipment by 20%."

Alltså planeten i sig klarar sig utan problem.. naturen har genomgått flertalet massiva utrotningar genom sin tid.. att den får en till är inget märkvärdigt.. oavsett om det är ditt fel eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Med det sagt tycker jag också att människor är fruktansvärt lättlurade och dåligt pålästa när det kommer till exempelvis elbilar och att allt ska elektrifieras då exempelvis solceller är extremt giftiga att framställa för att inte tala om batterierna till elbilar.

Skönt att vi har den pålästa kocken. Här är en lättläst artikel om ICCTs rapport i ämnet, https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/...

Det finns inte ”båda läger”. Det är inte en valrörelse.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Tur att dom bygger högar med kärnkraftverk då. Synd att det ska ta sån lång tid bara.

150st om minnet inte sviker, ihop med dc överföringsinfrastruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

...Jag tror att en del är sant och en del är bullshit från båda läger men samtidigt har båda läger något att profitera på.

Klimatfrågan kan vara komplex i vilket utfallet blir, men kunskapen om orsaken är egentligen inte svår att förstå.

Skulle du vara tveksam till modeller som visade att processorns temperatur skulle stiga om vi började täcka för ventilationshålen i ett datorchassi ? (Gissar nej)

Skulle det vara kontraproduktivt att hela tiden fastna i exakt vilken temperaturökning det skulle bli för processorn och exakt hur högt man kunde pressa den utan att den la av ? (Ja för när den väl har lagt av är det för sent, fanns bara en)

Ökande co2 halt ger samma effekt, jordens förmåga att "svettas" försämras, vilket går att räkna på (utifrån fysikaliska lagar som vi VET hur de fungerar). Bara att studera vilka våglängder co2 absorberar och emitterar. Räkna sedan på vilket utflöde från jorden av energi "svettning" som olika co2 halter ger. Repetera för andra växthusgaser...

Det vi vet är att vi förändrar detta i en rasande snabb takt, så snabbt att det är svårt att spekulera utifrån historisk känd data vad som kommer att hända. Vi är hänvisade till modeller, där konsensus i princip är att det går åt helvete.

Så ... den vetenskapliga grunden är tyvärr inte bullshit. Däremot är det en hel del bullshit inblandat i debatten, hade teknik varit lösningen på allt hade vi redan haft fungerande fusion utan farligt avfall. Dessutom vi vet inte exakt utfallet i framtiden både åt de som slår mot det mindre farliga och mer farliga utfallet.

Även om man är skeptisk till klimatmodellerna, så tycker jag man borde acceptera en försiktighetsprincip att inte ändra förutsättningarna på jorden för livet mera än att vi har någorlunda koll på utfallet. Sålunda är enda rimliga slutsatsen är att vi borde bromsa hårt tills vi vet mera eftersom vi faktiskt bara har en chans.

Konstigt att tro att allt handlar om profit (mänskligt påfund) när basen är vad som faktiskt sker fysikaliskt oavsett människor.

Permalänk

Nedstängning , du menar stängning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiiren:

Ökande co2 halt ger samma effekt, jordens förmåga att "svettas" försämras, vilket går att räkna på (utifrån fysikaliska lagar som vi VET hur de fungerar). Bara att studera vilka våglängder co2 absorberar och emitterar. Räkna sedan på vilket utflöde från jorden av energi "svettning" som olika co2 halter ger. Repetera för andra växthusgaser...

Även om man är skeptisk till klimatmodellerna, så tycker jag man borde acceptera en försiktighetsprincip att inte ändra förutsättningarna på jorden för livet mera än att vi har någorlunda koll på utfallet. Sålunda är enda rimliga slutsatsen är att vi borde bromsa hårt tills vi vet mera eftersom vi faktiskt bara har en chans.

Jag håller med om en försiktighetsprincip. Vad avser co2 och andra växthusgaser så är de globala. Sverige står, som angivet ovan, för 0,13% tot av världens länders bidrag till co2 i atmosfären. Även om argumentet dras till sin spets och Sverige går ner till 0,00% av jordens totala bidrag till co2 i atmosfären genom att "släppa allt" så skulle detta inte väsentligen ändra situationen globalt.

Vad avser elbils fördelar över fossildrivna bilar så (eftersom ni länkade en artikel om elbilens fördel för klimatet över fossildrivna (förutsatt att de fossildrivna drivs av fossila bränslen)) :
1. De är uppenbarligen framtiden
2. En förutsättning är ännu att kunna ladda bilen hemma. Energimyndigheten fick i förra året i uppdrag av regeringen att se över och formulera sig kring svårigheterna för att ladda hemma för ungefär hälften av Sveriges bilföra befolkning
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2021/ny-rapport-...
En hel del lär hända båda längs det allmänna vägnätet och i hyres- och bostadsrätter
3. Det vore inte klimatsmart om alla bilägare sålde sin bil imorron och köpte en helt ny elbil

Jag tvivlar inte alls på att människan påverkar planeten negativt. I förlängningen vore ökat medvetande om miljökonsekvenser bra globalt. Det är bara det att det här forumet är rätt så likt arstechnica vad gäller elbilar. Om man ens stakar sig i sin tillbön till elbilens gunst så blir man nedåtröstad förbi Medelhavet. Där är det lite mer begripligt dock mtp var USA ligger i andel co2 globalt. På plats två, med över 14%, därtill är de ett föredöme för många, där Sverige är en palt.

(Svtplay har just nu en väldigt bra dokumentär om insektsdöden som jag är helt i fas med. Det är mäktiga ekonomiska intressen som råder där)

"påverkar planeten" snarare än bara klimatet
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Om några år så är det något annat och alla har glömt bort värmen.

Precis så, och det är inget nytt att halvledarindustrin får olika typer av leveransbekymmer heller.

Som RAM-krisen 1988 t.ex.:
https://tedium.co/2016/11/24/1988-ram-shortage-history/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

40 C hade stängt ner mig också….25 C Max sen är det för mycket!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

N i vet jag inte er ålder men tror att det kommer kretsa runt detta tills vi löst hela den "lilla grejen" med klimatet som vi lämnar efter oss till nästa generation och deras avkommor. Dom kommer få det tufft. Lite tuffare än att inte vi kan få tag i nån CPU eller två.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

N i vet jag inte er ålder men tror att det kommer kretsa runt detta tills vi löst hela den "lilla grejen" med klimatet som vi lämnar efter oss till nästa generation och deras avkommor. Dom kommer få det tufft. Lite tuffare än att inte vi kan få tag i nån CPU eller två.

Kina planerar att va co2 neutrala till 2060.
Sen varierar det ju rätt rejält oavsett.

Den globala temperaturen de senaste 420.000 åren rekonstruerad från borrkärnor tagna ur landisen på Antarktis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kina planerar att va co2 neutrala till 2060.
Sen varierar det ju rätt rejält oavsett.

<Uppladdad bildlänk>
Den globala temperaturen de senaste 420.000 åren rekonstruerad från borrkärnor tagna ur landisen på Antarktis.

Förstår inte relevansen till det jag skrev men det är ju jätteintressant att se. Men faktum kvarstår väl i det jag skrev? Dom kommer få det tufft oavsett vad som orsakar det? För 120.000 år sedan fanns det inga människor som skulle dela på resurserna. Nu är vi snart 8 miljarder. Jag tror dom flesta kan vara eniga att generationer framåt kommer få det tufft (Om inget drastiskt händer/görs). Men det var ju inte frågan TS ställde

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

150st om minnet inte sviker, ihop med dc överföringsinfrastruktur.

Kanske Kina blir den överlägset största energiexportoren i världen snart.
Då blir det inte bara Hollywood som måste vika sig CCPs krav. Längtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag håller med om en försiktighetsprincip. Vad avser co2 och andra växthusgaser så är de globala. Sverige står, som angivet ovan, för 0,13% tot av världens länders bidrag till co2 i atmosfären. Även om argumentet dras till sin spets och Sverige går ner till 0,00% av jordens totala bidrag till co2 i atmosfären genom att "släppa allt" så skulle detta inte väsentligen ändra situationen globalt.

Ska man dra det argumentet till sin spets så behöver ingen enskild människa dra ner på någonting överhuvudtaget för varje människas bidrag till CO2 i atmosfären är så litet att det inte gör någon skillnad. Och det stämmer ju. En människa gör varken från eller till. Men vi är ju ett par miljarder tillsammans och det är den sammanlagda effekten som räknas. Och där har varje människa en del i det hela.

Sverige finns inte i ett vakuum där våra utsläpp inte gör någon skillnad. Sverige är ett land i världen som släpper ut mycket mer CO2 per capita än snittet och vi behöver göra vår del för att få ner utsläppen. För om inte vi gör vår del, varför skulle någon annan göra sin del? Det är alltid mycket lättare att tro att nån annan ska ta ansvar så man slipper ta jobbiga beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

För om inte vi gör vår del, varför skulle någon annan göra sin del? Det är alltid mycket lättare att tro att nån annan ska ta ansvar så man slipper ta jobbiga beslut.

Det där har jag hört många säga men jag har aldrig förstått varför.
Varför skulle ledarna för de länder som släpper ut mest, som dessutom är några av de mest korrupta i världen, bry sig ett skvatt om vad något annat land gör? Och om det nånstans någon gång tas ett politiskt beslut som är bra för miljön så är det ALLTID de fattigaste som får stå för notan samtidigt som ledarna och miljardärerna tjänar mera pengar på det.

Allt jag ser är politiker världen över som gör det som får dem och sina att tjäna mest möjligt med pengar på fattigas bekostnad.
Skulle jag skita helt i miljön så skulle jag aldrig under hela min livstid klara av att skita ner så mycket som en politisk ledare, eller kändis/rik människa med privatjet gör på ett år..