Vad är era uppgraderings/bygg planer för tillfället?

Permalänk
Medlem

Vet inte, funderar på om uppgradering behövs inför Diablo4 eller om man ska nöja sig med spela på konsol. Blir nog inte bara en enkel uppgrading, blir nog helt ny burk med senaste Amd cpu och rtx 4060 eller 4080 beroende på hur prislappen ser ut.

Permalänk
Medlem

Vill så ärna uppgradera till en 5000 serie processor men så många har problem med usb dropouts och något som heter whea error med 5000 cpu. Min dator är väldigt stabil inte säker att jag vill göra något som kan mesa upp detta.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

MSI MAG274QRF-QD 27tum (4:an och 7:an skall byta plats på birkborken inlägg) är en mycket bra skärm för pengarna. Har länge letat och jämfört mellan olika modeller men det är alltid något som är bra eller dåligt med en skärm. Finns ingen skärm som har allt. Utan man får gå på mitt i mellan. Köpte min för 4,5 Tkr på mellandags rean men den har legat uppe på 5,5 Tkr länge så för strax under 4 Tkr är det bara att slå till. Tyckte dock att min var för skarp i tonen men det fixade sig efter lite inställningar.

Tänkte inte ens på att det var omkastade siffror, hehe. Men det är ju givetvis som du säger eftersom numret (27) har med skärmstorleken att göra. Jag har inga superhöga krav när det gäller skärm, men jag vill ju ha det bästa (för mig) som jag kan få för en vettig prislapp. Jag behöver verkligen inte ha nån dyr top of the line skärm. En "bra" (1440p) skärm för max 4000:- är vad jag hade tänkt mig. Och den här skärmen verkar passa in på dom kriterierna.

Permalänk
Medlem

Har en 5900X med ett 3080 från förra året och en snabb SSD så behöver inte mer prestanda. Däremot var det mitt första ITX bygge och kylningen blev sådär så planerar köpa nytt chassi och cpukylare och mer chassifläktar till BF i år. Får se om jag tar klivet till radiator eller bara går från Noctuas NH-U12A med en fläkt till den fetaste 15-varianten med dubbla fläktar när jag har ett lite rymligare chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

Vill så ärna uppgradera till en 5000 serie processor men så många har problem med usb dropouts och något som heter whea error med 5000 cpu. Min dator är väldigt stabil inte säker att jag vill göra något som kan mesa upp detta.

USB dropouts är ett minne blott skulle jag säga, det var några AGESA-versioner sen. WHEA-fel kan vara vad som helst, det finns mängder av sådana.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tänkte inte ens på att det var omkastade siffror, hehe. Men det är ju givetvis som du säger eftersom numret (27) har med skärmstorleken att göra. Jag har inga superhöga krav när det gäller skärm, men jag vill ju ha det bästa (för mig) som jag kan få för en vettig prislapp. Jag behöver verkligen inte ha nån dyr top of the line skärm. En "bra" (1440p) skärm för max 4000:- är vad jag hade tänkt mig. Och den här skärmen verkar passa in på dom kriterierna.

Jag hade satt en gräns kring 5 tkr. Nästa steg då var det många bra skärmar kring 6,5-7 tkr vilket jag tyckte blev lite mycket. Så när den trillade ner på 4,5 tkr så slog jag till direkt. Då hade den varit kring 5,7 tkr rätt länge.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

USB dropouts är ett minne blott skulle jag säga, det var några AGESA-versioner sen. WHEA-fel kan vara vad som helst, det finns mängder av sådana.

När man går in i amd reddit finns fortfarande problem händer alla MB men vad jag kan se bara med 5000 cpu så lite skraj om jag ska va ärlig har inte samma tid som förut med troubleshoota grejer.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Skärmen du köpt är faktiskt en av dom skärmar som jag har tittat på. Det står mellan den och några till just nu.

Har bara testat den någon timme men den har helt klart mer mättade färger än min gamla Eizo fs2434-bk.
Kan återkomma med min bedömning senare om du vill....fast är inte skärmkunnig så skulle hellre lyssna på vad andra säger😁

Permalänk
Skrivet av NightFred:

MSI MAG274QRF-QD 27tum (4:an och 7:an skall byta plats på birkborken inlägg) är en mycket bra skärm för pengarna. Har länge letat och jämfört mellan olika modeller men det är alltid något som är bra eller dåligt med en skärm. Finns ingen skärm som har allt. Utan man får gå på mitt i mellan. Köpte min för 4,5 Tkr på mellandags rean men den har legat uppe på 5,5 Tkr länge så för strax under 4 Tkr är det bara att slå till. Tyckte dock att min var för skarp i tonen men det fixade sig efter lite inställningar.

Såklart det ska vara så, mycket vaket av dig! Den är helt klart med mättad än min gamla. Får se om jag ställer ner den något jag också.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Tänkte inte ens på att det var omkastade siffror, hehe. Men det är ju givetvis som du säger eftersom numret (27) har med skärmstorleken att göra. Jag har inga superhöga krav när det gäller skärm, men jag vill ju ha det bästa (för mig) som jag kan få för en vettig prislapp. Jag behöver verkligen inte ha nån dyr top of the line skärm. En "bra" (1440p) skärm för max 4000:- är vad jag hade tänkt mig. Och den här skärmen verkar passa in på dom kriterierna.

Hade exakt samma tankar. Men efter så bra recensioner och från över 5000 ner till 4000 tänkte jag att jag ville lyxa till det och byta upp från min gamla skärm. Vilket jag just nu inte har något större behov av just nu, då mitt gtx970 knappast kommer leverera hisnande fps i något spel idag 😁

Permalänk
Medlem

Nytt modernt grafikkort <75W.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

När man går in i amd reddit finns fortfarande problem händer alla MB men vad jag kan se bara med 5000 cpu så lite skraj om jag ska va ärlig har inte samma tid som förut med troubleshoota grejer.

Det som påverkade många var bara på USB 2.0-portarna, och det är fixat sen länge. Vet att man ibland ser folk som inte tycker att det är fixat (mest på Asus, tror jag) men det är verkligen inget man tänker på längre. Hade inte ens sett det i en diskussion på ett bra tag innan du tog upp det här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Byte från i5 3750k till i7 12700k. Det blev rätt stor skillnad. Men grafikmarknaden är ju som den är så jag sitter fortfarande på mitt GTX 970. Men har siktet inne på RTX 4070 så att man kan använda 1440p skärmen fullt ut. Tycker inte det var är lönt att lägga 9-10 tusen på ett RTX 3070 när jag gjorde uppgraderingen utan bestämde mig för att vänta på 4000-serien istället.

Jag förstår hur du resonerar men du måste även dra en linje för annars kommer det alltid finnas något gott i horisonten.

Jag vill bara hitta den perfekta uppsättningen för att jag ska köpa en ny dator.
Själv behöver jag min dator för programmering, videoredigering och spel.

Skrivet av IceMan(FZ):

Inget med dessa bluffar priser!

Det är verkligen inte rätt tid för en ny PC men samtidigt måste man riskera för att vinna.

Skrivet av Oneone:

Ett nytt chassi har jag tittat på , ett Torrent ifrån Fractal, har ett Fractal C idag. Sen även kanske ett 4090 jag får se vart priserna landar har en 10700k idag och ett 3090... egentligen är det ju hål i huvuduet att uppgradera men ja... haha ibland är det kul.

Ja det var inte du som sa det.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen skärmen till en 4K@144hz så att 3080 skulle komma mer till sin rätt. Är egentligen sugen på ny cpu + mobo också bara för att men har bestämt mig för att hålla i hästarna och överklocka min 10700k nu till hösten istället. Den står sig fortfarande väldigt bra så en frekvensökning på den lär kännas som en uppgradering och förhoppningsvis kan det stilla begäret ett tag. Plånboken blir glad iallafall.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Redan inskaffat mig en 12900ks med hög sp. Samt 64gb DDR 5 och ett asus maximus rog hero z690 till mitt nya projekt i samarbete med AMG. Sitter även med ett nytt 6950xt i låda tänkt för projektet men får se om det inte blir något från den nya serien antingen amd eller nvidia.

Permalänk
Medlem

Tänkte hålla mig ännu längre men kunde inte till slut.. Suttit med min 3770k sedan 2012, med ett 1070. Byggde nytt förra månaden..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Redan inskaffat mig en 12900ks med hög sp. Samt 64gb DDR 5 och ett asus maximus rog hero z690 till mitt nya projekt i samarbete med AMG. Sitter även med ett nytt 6950xt i låda tänkt för projektet men får se om det inte blir något från den nya serien antingen amd eller nvidia.

Då klarar du dig ett tag

Permalänk

zen 4 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av birkborken:

Hade exakt samma tankar. Men efter så bra recensioner och från över 5000 ner till 4000 tänkte jag att jag ville lyxa till det och byta upp från min gamla skärm. Vilket jag just nu inte har något större behov av just nu, då mitt gtx970 knappast kommer leverera hisnande fps i något spel idag 😁

Nej, det märks tydligt att GTX 970 inte orkar alls längre. Har fått dra ner alla inställningar och stänga av en massa saker i Rust. Men har ändå fått ca 3 gånger fler FPS och det tack vare min i7 än vad jag hade med föra CPU i5 3750 och då spelar jag på 1440p skärmen. Har nu ca 80-90 FPS mot 30-40 tidigare. Betydligt mer spelbart men absolut inte så snyggt som på 1080p skärmen. Så ett nytt grafikkort, tack!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har en 5900X med ett 3080 från förra året och en snabb SSD så behöver inte mer prestanda. Däremot var det mitt första ITX bygge och kylningen blev sådär så planerar köpa nytt chassi och cpukylare och mer chassifläktar till BF i år. Får se om jag tar klivet till radiator eller bara går från Noctuas NH-U12A med en fläkt till den fetaste 15-varianten med dubbla fläktar när jag har ett lite rymligare chassi...

Jag har NH-D15 och även använt NH-U12A bla samt byggt en hel del SFF datorer.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag valt NH-U12A framför D15, den kyler nästintill likvärdigt, är fortfarande relativt låg i ljudnivå men framförallt kommer du åt grafikkort, minnen, samt ser mer av ditt moderkort.

NH-D15 börjar bli gammal och det syns när ex U12A och AK620 från Deepcool är lika bra fast mindre, designen är föråldrad.

Noctua kommer släppa en ny version av NH-D15 Q1 2023 om du vill vänta

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har NH-D15 och även använt NH-U12A bla samt byggt en hel del SFF datorer.

Hade jag köpt nytt idag så hade jag valt NH-U12A framför D15, den kyler nästintill likvärdigt, är fortfarande relativt låg i ljudnivå men framförallt kommer du åt grafikkort, minnen, samt ser mer av ditt moderkort.

NH-D15 börjar bli gammal och det syns när ex U12A och AK620 från Deepcool är lika bra fast mindre, designen är föråldrad.

Noctua kommer släppa en ny version av NH-D15 Q1 2023 om du vill vänta

Mvh

En ny version av D15 låter som ett utmärkt val. Tack för tipset! Hade inte koll på att en uppdatering var så nära i tiden.

Permalänk
Medlem

Har funderat på nya Ryzen, men får se hur dom står sig först. Blir dyrt nu tidigt med DDR5 osv också.

Permalänk
Medlem

Inga planer alls, sitter väldigt nöjd med det jag har. Ser inte att det blir aktuellt med något nytt förrän tidigast nästa höst.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Redan inskaffat mig en 12900ks med hög sp. Samt 64gb DDR 5 och ett asus maximus rog hero z690 till mitt nya projekt i samarbete med AMG. Sitter även med ett nytt 6950xt i låda tänkt för projektet men får se om det inte blir något från den nya serien antingen amd eller nvidia.

vad ligger din sp på cpun? 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Sitter sedan 2020 April på AMD 3900X, MSI X570-A Pro & 32GB Ram.
Dessa prylar lär stanna en hel del år till, däremot grafikkortet kanske byts om ett år eller två då det är ett 1080GTX.
Just nu behöver jag inte byta då min att spela lista dels täcker spel så som FF1&2 fram till spel som släpptes runt 2021 exempelvis Outriders. De nyare spelen i min lista är redan spelade medan de äldre är kvar. Skulle nog säga att jag har 70-80 spel kvar att spela igenom och klara av innan jag bygger på min lista med spel ytterligare.

Vad det blir för grafikkort sedan? Ja.. jag köpte mitt 1080GTX nytt för ~6000 :- SEK från inet så något som är dubbelt så bra utan att nytt kosta dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är ganska spännande med uppgraderingar är att man kanske uppgraderar för ofta? Jag uppgraderar nog ganska sällan i svenska mått mätt, men trots detta har mina uppgraderingar sett ut enligt följande

- Core2Quad Q9550 (14år gammal), Radeon 7870 (11år)
- Core i5 4770K, Radeon 7870.... Sedan GTX1070
- Ryzen 2700X, GTX1070... Sedan RX 6600XT
- Ryzen 5600 (dock samma moderkort, minne etc.), RX6600

Något som känns lite spännande så här i efterhand är att ett 11år gammalt Radeon 7870 kan idag spela alla spel jag spelar. AAA-spel ligger runt 45+fps (utom de absolut tyngsta som Cyberpunk) och att låsa dessa till 40fps och köra skärmen på 120Hz hade fortfarande erbjudit en bra upplevelse för 3:e personsspel. Mindre krävande AAA spel och e-sport titlar ligger ofta över 60fps eller till och med långt över 60fps (i 1080p). Samtidigt är det absolut inga problem att spela den uppsjö av fantastiskt okrävande indiespel som finns på marknaden. Det hade klart blivit problem att fortfarande stanna kvar vid den 16år gamla Core2-akriktekturen. Med det sagt kan man ofta uppnå en konsolupplevelse på 30fps ifall man patchar moderna spel med avsaknad instruktionsstöd. Det GÅR fortfarande. Även om det är bökigt och 30fps inte är vidare önskvärt.

Vad som egentligen har hänt över åren är att man har blivit kräsen. idag har jag en 1440p-skärm och kör ofta spel i 120fps+. Men ifall man ska vara rent krass hade jag EGENTLIGEN fortfarande kunnat haft roligt med spel på mitt 11år gamla Radeon 7870. Detta får mig att tänka att jag kanske ska dra i handbromsen framöver och faktiskt se hur länge man klarar sig på nuvarande hårdvara, och sänka kraven i takt med att spel blir mer krävande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Uppgraderade helt och hållet då jag funderat länge på uppgradera men holt mig i skinnet ifrån det men för några dagar sedan beställt ny. Från i7 8700k och 1080ti till i9 12900ks och ett evga 3080 ftw samt ddr5 , moderkort , lian li chassi samt fläktar och en lian li 360mm aio blev dyrt men fett värt får hålla ett tag framöver sedan.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

En ny version av D15 låter som ett utmärkt val. Tack för tipset! Hade inte koll på att en uppdatering var så nära i tiden.

Noctua har ständigt en aktuell roadmap på sin hemsida över framtida produkter osv

Jag väntar också på den nya NH-D15, blir köp direkt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har både en 1440p och 4K skärm nu så bli ett 4080 eller ett beg EVGA vattenkylt 3080ti. Då behöver en bättre CPU än 8700K. Kanske ett 7700X eller 7600X. Förmodligen ett beg 5800X3D och MB.. men får ser hur de går med priser och marknaden.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag har en R7 3700X, 32 gig ram men en 1060 6gb 💀.

Väntar 1-2 månader till för att se om priserna på grafikkort sjunker en signifikant mängd eller om ett nytt kort som är värd att köpa släpps. Annars letar jag efter en bra begagnad gpu. Därefter vill jag uppgradera från min 24" 1080p/60hz skärm till en 27" 1440p/144hz.

Synd att elkonsumption är en faktor när man ska köpa en gpu. Tvekar på om jag vill ha en gpu som drar lika mycket som en 3070ti/3080 (290W respektive 320W) pga värme och kostnad. Får hoppas att de nya AMD korten är billiga nog och effektiva annars blir det en 3060ti/3070 troligen.

Fråga: blir det en signifikant skillnad i rumstemperatur på sommaren om jag uppgraderar till en 3080 som tar 320W om en 1060 tar 120W?

Du kan relativt enkelt undervolta 3080. Några 120W kommer du såklart inte ner i men en bra bit under 300W kan du få ner den i iallafall utan att tappa någon prestanda alls i princip. Det kryllar av guider hur du går tillväga, finns bl a en bra här på SweC.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight