Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uppenbarligen tillräckligt för att se när systemets svagheter uppenbarar sig.

Jag tvivlar starkt på det när du skriver det här...

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi exporterar dagligen mer än vad vi förbrukar i elprisområde 4. Du kan hålla koll dag för dag på kontrollrummet. En del kalla dagar kanske vi importerar en del, men det förklarar inte varför vi ska behöva betala 10 gånger mer för elen här samtidigt som vi exporterar bort ett stort överflöd.

Håller fast vid att det är systemet det är fel på. Ska vi använda din logik så blir man inte direkt jättemycket mer klok på det eftersom vi exporterar lika mkt här i elprisområde 4 än vad man gör i norr. Elprisområde 1 och 3 exporterar ca 2564MWh just nu medan det från elprisområde 4 exporteras 2485MWh. Systemfel.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att när det överförs nästan 4000MWh från område 3 till 4 kontinuerligt och ca 2200 av dem skickas vidare till allehanda länder så har vi problem med att överföra el till område 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tvivlar starkt på det när du skriver det här...

Det du har citerat är det som sker dagligen. Du kan själv ha koll i realtid om du vill via sidan jag har hänvisat till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

https://www.dn.se/sverige/oljeverk-i-karlshamn-igang-branner-...

http://www.energikris.nu/siffror.htm

Så, 70000 liter i timmen i Karlshamn. 613 miljoner liter per år (i den takten).

Sveriges transportsektor förbrukar 60 miljoner fat olja per år, eller ca 100 miljoner liter.

Skönt att MP fått R1 och R2 att stänga.

Nu går ju verket sällan på full effekt och det körs inte året om. Kanske några veckor per år

Permalänk
Medlem

Har ni sett Hollands elpris imorgon? De har ju i huvudsak vind och sol. Imorgon är deras elpris - 40 öre! Alltså får du betalt 40 öre per kWh för att konsumera el. Det låter i sanning som en frisk marknad.

Detta slår ju rätt hårt mot de som agerar baskraft i landet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har ni sett Hollands elpris imorgon? De har ju i huvudsak vind och sol. Imorgon är deras elpris - 40 öre! Alltså får du betalt 40 öre per kWh för att konsumera el. Det låter i sanning som en frisk marknad. <Uppladdad bildlänk>
Detta slår ju rätt hårt mot de som agerar baskraft i landet.

De har framförallt gas och inte vind och sol

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har framförallt gas och inte vind och sol

Fast du valde att inte se förstå problematiken med negativa elpriser. Det är ju karaktäristiken av intermittent kraftproduktion som leder till negativa priser då el produceras när naturen vill och inte när vi behöver energin. Ska man ha sol och vind så måste den andelen inte vara för stor för du behöver fortfarande reglerkraften för att nätet inte ska kollapsa om en storförbrukare drar igång. Olja/kol/gas kan inte stängas av utan måste köras även om man inte behöver energin. Kärnkraften används inte som reglerkraft, utan man kör den som baskraft så klart som tusan att den går minus när sol och vind trycker ut energin i nätet när ingen behöver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De har framförallt gas och inte vind och sol

Här ser du installerad effekt vind sol och gas. De har ju totalt mer installerad effekt vind+sol än gas. Dvs mer intermittent än baskraft.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Vi band elpriset för någon månad sedan. Betalar nu ca 61 öre/kWh.
Kollar man t ex Elskling kostar det nu 68,53 öre/kWh om man väljer Vattenfall bundet i 3 år.
Detta gäller område 3.

Jag tänker att om man har låg förbrukning skulle jag välja rörligt, men om man har en förbrukning på ca 3300 kWh/månad som vi har känns det rätt skönt att ha bundet.

Inte en chans att ni band för 61 öre / kWh. Ingen var så billig ens en månad sedan.

Sluta fara med osanningar!

Permalänk
Medlem

Lokala elproducenter kan sälja sin el för 1000% mer än några år sedan. Men kostnaden att producera är oförändrad om du driver vindkraft. De måste ju göra ofantlig vinst just nu, eller vart tar pengarna vägen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lokala elproducenter kan sälja sin el för 1000% mer än några år sedan. Men kostnaden att producera är oförändrad om du driver vindkraft. De måste ju göra ofantlig vinst just nu, eller vart tar pengarna vägen?

Dom tar dom priserna för dom kan, inte för dom behöver.
Efterfrågan är hög och tillgången är låg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Dom tar dom priserna för dom kan, inte för dom behöver.
Efterfrågan är hög och tillgången är låg.

Egentligen handlar det ju inte om att de tar priserna, utan det är priserna de får då prissättningen är reglerad. Sen är förstås den skillnaden nog mest teoretisk, företagen hade nog tagit så höga priser marknaden kan mäkta med om de hade haft valet, men nu har de inte valet utan de får vad de får.

Så här ser det ju ut (förenklat, med två bolag som har varsitt energislag och så):
- SVK eller elbolagen säger hur mycket el de behöver imorgon, säg att de behöver "100 enheter el".
- Elproducenterna budar på att tillhandahålla detta, och de som kan göra det billigast tas först.
- "Vindkraftsbolaget" säger ungefär "Vi kan förse marknaden med 95 enheter el för fem öre styck"
- "Kolkraftsbolaget" säger då typ "Vi kan tillhandahålla 20 enheter för 150 öre styck"
- Resultatet blir 95 enheter vindkraft och fem enheter kolkraft, men båda (alla) får kolkraftspriset för det är högst.
- "Vindkraftsbolaget" får alltså då 29 gånger mer betalt än vad de la som bud

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att ni band för 61 öre / kWh. Ingen var så billig ens en månad sedan.

Sluta fara med osanningar!

Snubben du citerar skrev detta 2021-11-29.. Så du får nog omvärdera ditt uttalande lite

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Fast du valde att inte se förstå problematiken med negativa elpriser. Det är ju karaktäristiken av intermittent kraftproduktion som leder till negativa priser då el produceras när naturen vill och inte när vi behöver energin. Ska man ha sol och vind så måste den andelen inte vara för stor för du behöver fortfarande reglerkraften för att nätet inte ska kollapsa om en storförbrukare drar igång. Olja/kol/gas kan inte stängas av utan måste köras även om man inte behöver energin. Kärnkraften används inte som reglerkraft, utan man kör den som baskraft så klart som tusan att den går minus när sol och vind trycker ut energin i nätet när ingen behöver den.

Det står inte så mycket där så hur du kan misstolka så pass mycket är svårt för mig att förstå?

Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Här ser du installerad effekt vind sol och gas. De har ju totalt mer installerad effekt vind+sol än gas. Dvs mer intermittent än baskraft.

Faktisk energiproduktion är framförallt (~60%) gas, vilket var det jag menade men jag får väl vara tydligare
Edit:
Räknat över ett år förstås

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Snubben du citerar skrev detta 2021-11-29.. Så du får nog omvärdera ditt uttalande lite

Okej okej mitt misstag.

Är det bara jag som är trött på alla som skryter om att de bundit sig förra året och inte säger att de behöver oroa sig för de betalar 50öre/kwh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej okej mitt misstag.

Är det bara jag som är trött på alla som skryter om att de bundit sig förra året och inte säger att de behöver oroa sig för de betalar 50öre/kwh?

50 öre vore nice. Jag band mig förra året för 59,90

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har ni sett Hollands elpris imorgon? De har ju i huvudsak vind och sol. Imorgon är deras elpris - 40 öre! Alltså får du betalt 40 öre per kWh för att konsumera el. Det låter i sanning som en frisk marknad. <Uppladdad bildlänk>
Detta slår ju rätt hårt mot de som agerar baskraft i landet.

I morgon snittar NL 630 euro per MWh så det var ju inte tokbilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej okej mitt misstag.

Är det bara jag som är trött på alla som skryter om att de bundit sig förra året och inte säger att de behöver oroa sig för de betalar 50öre/kwh?

Då tänker man ju bara på sig själv.. Problematiken är ju att man alltid har en kompis, vän, familjemedlem som inte bundit. 70% av användarna i SE3 och SE4 kör ju rörligt. Går det åt helvete för de, så spelar ingen roll att man har bundet elpris. Makro kommer drabba dig med, arbetslöshet och sen har man inflationen. Elräkningen kommer säkert vara låg, men hur roligt blir det när man får sparken från Dressmann eller nån annan butik för att folk måste fokusera på inköp av mat och bränsle och el. =/

Permalänk
Skrivet av Lavin32:

Då tänker man ju bara på sig själv.. Problematiken är ju att man alltid har en kompis, vän, familjemedlem som inte bundit. 70% av användarna i SE3 och SE4 kör ju rörligt. Går det åt helvete för de, så spelar ingen roll att man har bundet elpris. Makro kommer drabba dig med, arbetslöshet och sen har man inflationen. Elräkningen kommer säkert vara låg, men hur roligt blir det när man får sparken från Dressmann eller nån annan butik för att folk måste fokusera på inköp av mat och bränsle och el. =/

Lägg dessutom till att elbolagen kan bryta även de som har fastbundna abonnemang. Det eller att de går under. Jag kan garantera att det kommer hända i höst och vinter. Vilket som kommer vi hamna i en värre kris än vi gjorde under 90-talet. Det kommer slå hårt!

Jag tycker inte man ska gå runt och tro att sitt 30 öre bundna elpris kommer gälla över vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lägg dessutom till att elbolagen kan bryta även de som har fastbundna abonnemang. Det eller att de går under. Jag kan garantera att det kommer hända i höst och vinter. Vilket som kommer vi hamna i en värre kris än vi gjorde under 90-talet. Det kommer slå hårt!

Jag tycker inte man ska gå runt och tro att sitt 30 öre bundna elpris kommer gälla över vintern.

Har man bundit sitt elpris hos en aktör med egen produktion så är det chill tror jag. Har du Vattenfall eller Eon så har du inget att oroa dig. ^^;

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

I morgon snittar NL 630 euro per MWh så det var ju inte tokbilligt.

Gissar att det inte blåser så mycket och att industrierna tuffar igång igen imorgon.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavin32:

Har man bundit sitt elpris hos en aktör med egen produktion så är det chill tror jag. Har du Vattenfall eller Eon så har du inget att oroa dig. ^^;

Nej, så funkar det inte. De man som privatperson tecknar avtal med är dotterbolag till de stora elproducenterna.

De har sektionerat upp så att riskerna med att sälja bundna avtal inte ska kunna försätta hela koncernen i konkurs om priserna skenar.

Så det som händer om priserna stiger alltför mycket är att dessa dotterbolag går i konkurs och du som kund blir av med ditt fasta pris, och får teckna ett nytt avtal med något annat bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, så funkar det inte. De man som privatperson tecknar avtal med är dotterbolag till de stora elproducenterna.

De har sektionerat upp så att riskerna med att sälja bundna avtal inte ska kunna försätta hela koncernen i konkurs om priserna skenar.

Så det som händer om priserna stiger alltför mycket är att dessa dotterbolag går i konkurs och du som kund blir av med ditt fasta pris, och får teckna ett nytt avtal med något annat bolag.

men tror du det finns en reell risk att Vattenfalls dotterbolag kommer att gå i konkurs när moderbolaget tjänar deg på elen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavin32:

men tror du det finns en reell risk att Vattenfalls dotterbolag kommer att gå i konkurs när moderbolaget tjänar deg på elen?

Jag har svårt att tro att staten låter vattenfalls försäljningsbolag gå i konkurs.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Okej okej mitt misstag.

Är det bara jag som är trött på alla som skryter om att de bundit sig förra året och inte säger att de behöver oroa sig för de betalar 50öre/kwh?

Det är iofs OT till tråden. Men du ska ha en extra stor tumme upp för att du backar och erkänner missen! Alla gör misstag, men få personer online kan erkänna det och "backa ner". Om fler gjorde det så hade vi haft ett mycket trevligare samtalsklimat. 🙂

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Inget nytt om hur stor eventuellt tak på elpriset det skulle bli i vinter och om det klubbas före eller efter valet?

Kryptovalutan ökar ju så sakteliga smygande i bakgrunden med små hack nedåt och större hack uppåt och det räknar nog politikernas rådgivare med i sina kalkyler för politiker är inte lika dumma som folk tror. De tar råd av expertisen. Så tror inte taket blir så lågt att utvinning av kryptovaluta ska bli lönsam.

I Höst kommer också nya effektivare grafikkort och är rädd att vi får samma cirkus som förra gången minus skalpers (folk har inte de pengarna i dag, om nu inte många av Europas länder subventionerar och gör grafikkortsköp lönsamt ). Tänker även på industrin, finns det många krypto-farmar i Sverige?

PS - Jag är inte ute efter nytt, är nöjd med det jag har, så känner mig opartisk i den frågan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Egentligen handlar det ju inte om att de tar priserna, utan det är priserna de får då prissättningen är reglerad. Sen är förstås den skillnaden nog mest teoretisk, företagen hade nog tagit så höga priser marknaden kan mäkta med om de hade haft valet, men nu har de inte valet utan de får vad de får.

Så här ser det ju ut (förenklat, med två bolag som har varsitt energislag och så):
- SVK eller elbolagen säger hur mycket el de behöver imorgon, säg att de behöver "100 enheter el".
- Elproducenterna budar på att tillhandahålla detta, och de som kan göra det billigast tas först.
- "Vindkraftsbolaget" säger ungefär "Vi kan förse marknaden med 95 enheter el för fem öre styck"
- "Kolkraftsbolaget" säger då typ "Vi kan tillhandahålla 20 enheter för 150 öre styck"
- Resultatet blir 95 enheter vindkraft och fem enheter kolkraft, men båda (alla) får kolkraftspriset för det är högst.
- "Vindkraftsbolaget" får alltså då 29 gånger mer betalt än vad de la som bud

Kan någon som kan förklara varför det här systemet infördes från början? Det känns spontant ologiskt att köra omvänd marknadsekonomi.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Kan någon som kan förklara varför det här systemet infördes från början? Det känns spontant ologiskt att köra omvänd marknadsekonomi.

/hulle.

Jo dumt är ju bara förnamnet. Tanken borde väl varit något med incitament att bygga mer billig produktion, men det ger ju incitament att bygga billig produktion som nästan räcker men inte riktigt. Så att det behövs dyra tillskott som höjer priset och vinsten för den billiga produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo dumt är ju bara förnamnet. Tanken borde väl varit något med incitament att bygga mer billig produktion, men det ger ju incitament att bygga billig produktion som nästan räcker men inte riktigt. Så att det behövs dyra tillskott som höjer priset och vinsten för den billiga produktionen.

Det du kallar tillskott behöver nödvändigtvis inte vara dyrt om dom får leverera hela tiden i.s.f. att agera backup , backup är dyrt så den "billiga" vind/solkraften blir inte så billig i slutändan för kunderna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Det du kallar tillskott behöver nödvändigtvis inte vara dyrt om dom får leverera hela tiden i.s.f. att agera backup , backup är dyrt så den "billiga" vind/solkraften blir inte så billig i slutändan för kunderna.

Fast hade vi behövt köra exempelvis gas hela tiden så hade priserna alltid varit höga istället för som nu, bara när de behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast hade vi behövt köra exempelvis gas hela tiden så hade priserna alltid varit höga istället för som nu, bara när de behövs.

Tänk om vi hade kunnat köra kärnkraft hela tiden istället för att avveckla.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C