Bilverkstaden lämnar inte tillbaka nyckel, vill ha betalt för mer än överenskommet och hade sönder bilen...

Permalänk
Avstängd

Bilverkstaden lämnar inte tillbaka nyckel, vill ha betalt för mer än överenskommet och hade sönder bilen...

Lämnade in en bil på kamremsbyte nyligen. Innan jag lämnade in den läste jag av felkoder (har en ganska avancerad felkodsläsare), allt såg bra ut där. När jag får tillbaka bilen meddelar de att de även bytt tändstift, men bjuder på det bytet (tror det kostar 1000-1500:-). Hämtar bilen 5 minuter innan stängning och kör iväg.

Inom en halvtimme börjar den gå väldigt ojämnt. Får tag på verkstadchefen på mobilen (han har gått hem) och vi kommer överens om att jag ska åka tillbaka och lämna bilen igen så ska de kolla på den dagen därpå.

Detta dra ut lite på tiden men efter några dagar ringer de och meddelar att de bytt tändspolar. Obs: detta skedde EFTER att bytet genomförts. Jag åker dit och hämtar bilen med min reservnyckel. När jag kommer hem öppnar jag huven (det gjorde jag inte efter första uthämtningen) - då har en plastkåpa som täcker delar av motorn spruckit/fått ett stort hål i sig.

Nu är situationen att verkstaden vill ha betalt för bytet av tändspolarna och förnekar att de skulle haft sönder kåpan (vad jag tror hänt är att man lagt ett verktyg på kåpan och sedan stängt motorhuven). De vägrar även lämna tillbaka nyckeln.

1. Vad gäller betalning för tändspolarna känner jag mig rätt bekväm med att neka det. De har utfört en åtgärd jag inte bett om eller givit klartecken till. Jag undrar dessutom om inte de trasiga tändspolarna kan ha något med (det obeställda) bytet av tändstift att göra. Känns som en otrolig slump att de går sönder precis samtidigt som stiften byts.

2. Kåpan är värre. Hur ser egentligen bevisbördan ut där? Det är ju (nästan) omöjligt för mig att bevisa att den var hel innan jag lämnade in bilen. Vem fotograferar varje skrymsle av en bil innan man lämnar in den på service? Och då ska man dessutom på något sätt styrka att bilderna är tagna precis innan servicen och inte för ett år sedan!?

3. Jag vill ha tillbaka min nyckel! Även om verkstaden tycker jag är skyldig dem pengar kan de väl ändå inte hålla min nyckel gisslan?

Permalänk
Medlem

1). Det lönar sig alltid att få ett skriftlig erbjudande på det som ska fixas, att telefonera fram och tillbaka om grejer eller prata om det så är det en ord-mot-ord grej, och de är inte enkla att utreda. Vi har bara ditt ord för det som är sagts, oftast är det så att man säger "jag vill bara ha bilen i ordning" snabbt och lätt, och tänker själv på det som ska fixas, medan verkstan kanske fick ett annat intryck om att det bara ska fixas, däremot har de plikt att kontakta dig om det blir avsevärd dyrare och inte minst om några åtgärder behövs som kommer att kosta dig avsevärd mera än du hade tänkt dig / fått erbjudande om.

2) Om du inte har ett nyligen tagen före/efter bild på kåpan så kan bevisbördan ligga på dig, det kan vara så att verkstan har gjord en fel här och gjord sönder kåpan - men om du inte har nåt bild på det före/efter så ligger du lite risigt till. Men verkstan här låter verkligen som ett fuskföretag, de kommer att förlora mera på dig i längden då de förlorar dig som framtida kund - och du kommer givetvis inte till att tala snällt om företaget till kompisar, vänner, familj etc.

3) Här kan jag bara hänvisa till lagen (källa: Lawline advokater) så i följe lagen har verkstan rätt till att bibehålla bilen tills du har betalat räkningen.

Att du så har fått extra service som du inte vill betala för och inte har bett om är en helt annan grej, om du inte har på pappret de ting som ni har avtalat / offert - så är det ord-mot-ord. De får dock inte ta mera pengar än avtalat. Du kan överklaga till ARN, dock betyder det inte att verkstaden behöver följa rekommendationen, men om det har hänt ett lagöverträde som kan bevisas, så kan du ta dom till rätten.

Lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

1). Det lönar sig alltid att få ett skriftlig erbjudande på det som ska fixas, att telefonera fram och tillbaka om grejer eller prata om det så är det en ord-mot-ord grej, och de är inte enkla att utreda. Vi har bara ditt ord för det som är sagts, oftast är det så att man säger "jag vill bara ha bilen i ordning" snabbt och lätt, och tänker själv på det som ska fixas, medan verkstan kanske fick ett annat intryck om att det bara ska fixas, däremot har de plikt att kontakta dig om det blir avsevärd dyrare och inte minst om några åtgärder behövs som kommer att kosta dig avsevärd mera än du hade tänkt dig / fått erbjudande om.

2) Om du inte har ett nyligen tagen före/efter bild på kåpan så kan bevisbördan ligga på dig, det kan vara så att verkstan har gjord en fel här och gjord sönder kåpan - men om du inte har nåt bild på det före/efter så ligger du lite risigt till. Men verkstan här låter verkligen som ett fuskföretag, de kommer att förlora mera på dig i längden då de förlorar dig som framtida kund - och du kommer givetvis inte till att tala snällt om företaget till kompisar, vänner, familj etc.

3) Här kan jag bara hänvisa till lagen (källa: Lawline advokater) så i följe lagen har verkstan rätt till att bibehålla bilen tills du har betalat räkningen.

Att du så har fått extra service som du inte vill betala för och inte har bett om är en helt annan grej, om du inte har på pappret de ting som ni har avtalat / offert - så är det ord-mot-ord. De får dock inte ta mera pengar än avtalat. Du kan överklaga till ARN, dock betyder det inte att verkstaden behöver följa rekommendationen, men om det har hänt ett lagöverträde som kan bevisas, så kan du ta dom till rätten.

Lycka till.

1. Jag har mina samtal med verkstaden, både telefon, och när jag stod vid disken, inspelade. Jag litar inte på folk längre. Det har visat sig vara väldigt lönsamt att spela in allt jag gör. Som sagt, det var bara kamremsbyte, inte någon allmän service som var aktuell. Kamremsbyte är ju en väldigt specifik service.

2. Det har jag förstås inte. Kommer ha det i framtiden. Jag har anlitat den här verkstaden 5-10 gånger tidigare och alltid varit nöjd så det är lite synd.

3. Jag har naturligtvis betalat för kamremsbytet, vilket är det enda vi avtalat om, så Lawline-artikeln är inte riktigt applicerbar. De behåller ju nyckeln för att få betalt för något jag inte beställt eller godkänt.

Permalänk
Medlem

Eftersom bilverkstan gör allt komplicerat genom att behålla bilnyckeln så skulle jag kontakta Hallåkonsument/ARN och fråga vad du ska göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Gör en polisanmälan, det handlar om att verkstaden gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Gör en polisanmälan, det handlar om att verkstaden gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Helt rätt. Att inte lämna tillbaka någon annans nyckel på begäran är ett brott oavsett om de tycker TS är skyldig pengar eller inte.

Skrivet av JoOngle:

2) Om du inte har ett nyligen tagen före/efter bild på kåpan så kan bevisbördan ligga på dig, det kan vara så att verkstan har gjord en fel här och gjord sönder kåpan - men om du inte har nåt bild på det före/efter så ligger du lite risigt till.

Det låter som att du killgissar. Jag vet i alla fall så pass att om jag lämnar in tex en dator på reklamation så är säljaren väldigt noga med att notera fel på produkten. De gör detta eftersom de är ansvariga för produktens skick medan de har den i sin vård. Jag vet inte varför detta inte skulle gälla för bilfirmor.

Nu drar jag mig även till minnes att det var tjafs om en liknande fråga när jag hade haft inbrott i bilen och fick sidorutan på passagerarsidan bytt. Efter bytet var det två fel på bilen som inte var där när jag lämnade in bilen, och efter lite påtryckning fixade glasfirman detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

2. Kåpan är värre. Hur ser egentligen bevisbördan ut där?

I Sverige tillämpar vi något som kalla fri bevisföring, det innebär att du kan som "bevis" lämna en muntlig redogörelse som t.ex. att kåpa varit intakt när du lämnade in bilen och att du inte utför någon service på eget bevåg som klan förklara sprickan samt att verkstaden inte påpekat skada - vilket borde vara rimligt med tank på att det inte finns något som kan förklara skadans uppkomst i motorutrymmet. Rättsinstans får sedan göra en rimlig avvägning. Jag tror du har goda chanser med tanke på liknande fall jag läst om.

Skrivet av Johanna1:

3. Jag vill ha tillbaka min nyckel! Även om verkstaden tycker jag är skyldig dem pengar kan de väl ändå inte hålla min nyckel gisslan?

Jo, det kan de dessvärre. Retentionsrätten gör att verkstad kan hålla bil som säkerhet. Fast nu har dom bara nyckeln eftersom du har kringgått detta genom att hämta din bil med reservnyckel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I Sverige tillämpar vi något som kalla fri bevisföring, det innebär att du kan som "bevis" lämna en muntlig redogörelse som t.ex. att kåpa varit intakt när du lämnade in bilen och att du inte utför någon service på eget bevåg som klan förklara sprickan samt att verkstaden inte påpekat skada - vilket borde vara rimligt med tank på att det inte finns något som kan förklara skadans uppkomst i motorutrymmet. Rättsinstans får sedan göra en rimlig avvägning. Jag tror du har goda chanser med tanke på liknande fall jag läst om.

Jo, det kan de dessvärre. Retentionsrätten gör att verkstad kan hålla bil som säkerhet. Fast nu har dom bara nyckeln eftersom du har kringgått detta genom att hämta din bil med reservnyckel.

De kan väl inte ha rätt att hålla bilen som säkerhet för betalning för ett arbete som inte är beställt? Arbetet som TS beställt är, som jag förstått det, redan betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

De kan väl inte ha rätt att hålla bilen som säkerhet för betalning för ett arbete som inte är beställt? Arbetet som TS beställt är, som jag förstått det, redan betalt.

Det är en sekundär fråga. Verkstaden anser uppenbarligen att dom har en giltig fodran och det är något som inblandade parter måste reda ut sinsemellan först. Kan dom inte det, finns det instanser som kan hjälpa till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net