Permalänk
Medlem

Taklampa lyser inte

Hej

Jag har lite problem med en taklampa jag nyligen köpt. Trodde först jag hade kopplat kablarna fel men testar jag i sovrummet lyser den utan problem men inte i köket eller vardagsrummet.

Jag har inte haft en taklampa ikopplat innan så jag vet inte om det fungerat förut. Testade slå av och på alla brytare men det löste ingenting.

Köpt på ikea:

Kolla in den här HEMMA från IKEA.
Här är lite mer information:
https://ingka.page.link/z4XW2KYKmapEvEiT6

Kolla in den här KOPPLA från IKEA.
Här är lite mer information:
https://ingka.page.link/G1PKTdNNcjQsWgrw7

HJÄLP SNÄLLA 😫

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Är det rätt kontakt i uttaget i taket eller går det att vrida på den kan du ordna en bild på uttaget ?
Du vet att skyddsjorden är gröngul ?
Har du nått att spänningsmäta mäta med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du känner någon som har en multimeter kan det vara enklast att mäta om du får spänning fram i trådarna.

Du ger väldigt lite/ingen relevant information för att kunna hälpa dig. Har du svårt att förklarar är bilder alltid bra.
Visa strömbrytaren du tror du ska använda, visa kontaken i taket, visa.lmapa du försöler koppla in, osv

Det är inte ovanligt i gamla byggnader att man har två knappar på väggen som går till samma uttag i taket. Då gäller det att kopplar in sig på de två rätta kablarna för att lampa ska lysa. Dessa uttag är runda och har sedan tre hål in i sig.
Samma kontakt hade i modern utförande varit runt fas med en platt sida och haft 2 hål och en pinne.

Gamla uttag hade ingen jord, så det som då går fram i kotakten är 2 så kallade tändtrådar samt en nolla.
I den moderna kontakten har man en tändkabel, en nolla samt en jord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låter helt klart som att du har satt i kontakten fel i taket. Testa vrid den 90 grader, slå av/på lampknappen. Om det inte fungerar vrid 90 grader igen och gör samm sak. Då kommer det nog garanterat lysa.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt har du en taklampa som funkar i ett rum, men inte något annat. Jag förutsätter att sladden passar utan problem i alla rum du testat. I så fall har du uppenbarligen inte kopplat fel i själva lampan. Jorden är gulgrön, men även helt irrelevant för att få lampan att lysa (de allra flesta lamparmaturer är inte jordade oavsett så den är rätt meningslös oavsett om du har jordade uttag eller inte).

Det enda som du ska felsöka i det läget är varför du inte får ström i de rum där den inte lyser. Kolla med en multimeter eller strömtestare om det går ström i uttagen. Rimligtvis borde strömbrytaren för uttaget vara i samma rum som uttaget är i så det borde inte vara så många ställen du kan testa att slå av eller på och se om något händer. Om uttaget är helt dött oavsett vad du gör, kolla i elcentralen och se att alla brytare är ställda i PÅ-läget. Om du har en äldre elcentral med proppar man skruvar i så får du försöka kolla vilka proppar som borde vara relevanta och byta ut dem om det är så att någon är kass (men då borde rimligtvis ingenting annat i det rummet fungera heller, eller åtminstone så borde mycket vara dött).

Men som sagt, om du kan ta lampan in i ett annat rum och få den att lysa så är det inte fel på lampan i sig. Du får helt enkelt inte ström från uttagen där den inte fungerar. Ring en elektriker i värsta fall så kommer det nog bli uppenbart vad det är som är fel.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat och försöker hjälpa mig, det uppskattas väldigt mycket. Här kommer lite bilder på hur det är kopplat.

Ena strömbrytaren bryter spottarna och den andra (förmodar jag) taklampan.

Förstod nästan att en multimeter hade varit till hjälp, tyvärr har jag ingen liggandes hemma.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Om det är rätt gjort så går det en orange sladd från brytaren upp till ditt uttag i taket.

Edit: Du ska använda den blåa och den bruna sladden från kontakten att ansluta till lampan med.

I installationsmanualen för lampan så ser det ut som att den inte har anslutning för jord i sockeln.

Se, t.ex. steg två eller steg sju:

https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/hemma-upphae...

Eftersom lampan är av sen sådan modell hade denna passat bättre:

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojord...

Permalänk
Medlem

testat en lampa som funkar i annat rum i denna kontakt?

Foto på hur du kopplat in sladdarna i kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kontakten är felkopplad det ska vara så här:
L = Orange
N = Blå
P = gul/grön

Nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kontakten är felkopplad det ska vara så här:
L = Orange
N = Blå
P = gul/grön

Ser rättkopplat ut

⏚ = gul/grön
N = blå
P = orange

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om det är rätt gjort så går det en orange sladd från brytaren upp till ditt uttag i taket.

Edit: Du ska använda den blåa och den bruna sladden från kontakten att ansluta till lampan med.

I installationsmanualen för lampan så ser det ut som att den inte har anslutning för jord i sockeln.

Se, t.ex. steg två eller steg sju:

https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/hemma-upphae...

Eftersom lampan är av sen sådan modell hade denna passat bättre:

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojord...

Men det kan väl inte vara den extra jordade kontakten som gör att det inte fungerar. Jag menar, det fungerar i sovrummet, där är det lika kopplat.

Kontakten kopplad är enligt bild i manualen. Likadana färger mot varandra.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

testat en lampa som funkar i annat rum i denna kontakt?

Foto på hur du kopplat in sladdarna i kontakten?

Fungerar i sovrummet så lampan är rättkopplad.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Du kan ju kika in bakom strömbrytaren och se om den oranga kabeln från uttaget i taket är ansluten till strömbrytaren.

Om du har flera knappar i rummet så kan det ju vara så att något kopplat åt helsike så att man måste ha båda brytarna i rätt läge för att lampan ska lysa. Dvs icke korrekt trappkoppling.

Permalänk
Medlem

Ring elektriker, du får inte koppla om något själv om det behöver göras om i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du kan ju kika in bakom strömbrytaren och se om den oranga kabeln från uttaget i taket är ansluten till strömbrytaren.

Om du har flera knappar i rummet så kan det ju vara så att något kopplat åt helsike så att man måste ha båda brytarna i rätt läge för att lampan ska lysa. Dvs icke korrekt trappkoppling.

Såhär ser det ut bakom strömbrytare:

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ring elektriker, du får inte koppla om något själv om det behöver göras om i.a.f.

Jo men det vet jag, skulle inte våga fippla med elen ändå. Undrar bara om det finns ett uppenbart fel eller om jag kan göra något själv.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Billigast lösning är att köp och undersök med multimeter.
Något som inte nämnts är att lampan kan agera som diod, alltså i sovrummet där den fungerade är tändtråd och neutral vänd men korrekt kopplat i kök och vardagsrum.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GraffeT:

Tack till alla som svarat och försöker hjälpa mig, det uppskattas väldigt mycket. Här kommer lite bilder på hur det är kopplat.

Ena strömbrytaren bryter spottarna och den andra (förmodar jag) taklampan.

Förstod nästan att en multimeter hade varit till hjälp, tyvärr har jag ingen liggandes hemma.

https://i.imgur.com/nmkmBU3_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium.jpg

https://i.imgur.com/QBF0oSa_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium.jpg

https://i.imgur.com/SGxpMOc_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium.jpg

Det ser inte ut som om det är installerat i samband med att huset byggdes pga spottar i taket tillsammans med den kontakten och strömbrytaren som ser bytt ut så det kanske är nån hempulare som kopplat.
Har du nått annat lamputtag tex vid nått fönster som kontakten skulle kunna gå till ? Det kan ju vara så att takuttaget är "bytt" mot spottar och den andra kontakten går till fönstret eller så kanske det var en kronkoppling från början, hur som helst måste det mätas upp så ta hjälp av en elektriker.

Skrivet av LPG:

Billigast lösning är att köp och undersök med multimeter.
Något som inte nämnts är att lampan kan agera som diod, alltså i sovrummet där den fungerade är tändtråd och neutral vänd men korrekt kopplat i kök och vardagsrum.

Nej det spelar ingen roll om det inte är nån mycket speciell lampa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Jo men det vet jag, skulle inte våga fippla med elen ändå. Undrar bara om det finns ett uppenbart fel eller om jag kan göra något själv.

Det enda du kan göra är att mäta att det finns el, kommer neutral och fas fram spelar det nog ingen roll hur du vänder din lampkontakt. Som andra noterat har ju någon gjort om med spottar och ska du reda ut ett problem behöver du elektriker.

Permalänk
Medlem

Brytaren är felkopplad, det ser ut att vara en dubbeltrapp men den som kopplat den verkar ha trott att det varit en kronbrytare.

I detta fall med dubbeltrapp så är båda brytarna individuella så för att det ska fungera så måste man få fram fas till båda ingångarna. Enklast hade varit att bara dra en kort sladd mellan ingången för 1 och 2. Du bör också dubbelkolla så den orangea ledaren vid brytaren och uttaget är samma, borde räcka att dra lite lätt i sladden och se att den rör sig i andra ändan,

Ska väl även lägga till en kommentar om att jag är lite osäker på om man får göra det själv, byta ut brytare är inte behörighetskrävande så hade du petat dit en kronbrytare istället hade det varit ok som jag tolkar det. I detta fall tycker jag att det borde vara lugnt att köppla ihop dessa ingångar också, givet att du har hyffsad koll och verifierar att den orangea sladden verkligen går till lamkontakten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vid en snabb titt att det ser ut som att du helt enkelt inte har fas in till den ena brytaren, men det här är som sagt egentligen ett elektrikerjobb om än troligen högst rudimentärt (om det inte dyker upp fler fel…).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det behövs en bygling i strömbrytaren eller byte till rätt typ för att det ska bli en fungerande koppling, just nu är det en "felaktig trappkoppling"
Kontakta en elektriker för det är troligen nån hemmabyggare som varit i farten och installerat spottar, det kan vara värt att få det uppmätt och kollat så det inte är nått annat fel.
Det skulle nog ha varit kopplat likt detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i rummet som också har spottar tillsammans med samma takdosa och brytare. Lite annorlunda kopplat. Här inne fungerar lampan att koppla i taket.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Nu såg jag kopplingsschemat på strömbrytarens baksida. Strömbrytaren är tydligen dubbeltrapp tror jag det kallas och inte kron. Som på sista bild här så är fasen byglad till andra delen.
Det behövs en likadan bygling för att du ska få ström till orange tändtråd. Som på bilden mrqaffe visar ovan.
Det är lätt gjort men ska det göras by the book så ska det nog vara en elektriker som kopplar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nu såg jag kopplingsschemat på strömbrytarens baksida. Strömbrytaren är tydligen dubbeltrapp tror jag det kallas och inte kron. Som på sista bild här så är fasen byglad till andra delen.
Det behövs en likadan bygling för att du ska få ström till orange tändtråd. Som på bilden mrqaffe visar ovan.
Det är lätt gjort men ska det göras by the book så ska det nog vara en elektriker som kopplar.

Är det den svarta kabeln?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:
Skrivet av BengaBang:

Ser rättkopplat ut

⏚ = gul/grön
N = blå
P = orange

Såg fel på mobilen och var trött i huvudet, tack för rättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Såhär ser det ut i rummet som också har spottar tillsammans med samma takdosa och brytare. Lite annorlunda kopplat. Här inne fungerar lampan att koppla i taket. https://i.imgur.com/zRPAUA1_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium.jpg

Skrivet av GraffeT:

Är det den svarta kabeln?

Svart kabel på denna bild är bygeln jag syftar på ja.

Angående vad jag skrev ovan så behöver du inte ringa elektriker för om du har nödvändig kunskap får du tex byta strömbrytare, vägguttag själv om du är bekväm med det.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-...

edit: noterade nu din plats vet inte hur det är då

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

Varför sitta och gissa, skaffa en multimeter och mät dig fram el ring en elektriker, man kan aldrig lita på färgerna, jag råkade själv ut för det i vårat kök nu under renoveringen i våran bostad från slutet av 60 talet, färgerna stämde i det ena uttaget i taket men i det andra hade man kastat om färgerna , så det är bara att mäta sig fram som gäller.

Permalänk
Medlem

Eftersom där kan vara flera orsaker till vad felet är och hur felkopplat det kan vara, så rekommenderar jag att du ringer en elektriker och ber dom komma och kolla. Där kan vara kopplingsdosor och dyligt imellan och även kan vara gömda dosor bakom tapet så är det svårt/omöjligt att säga vad du ska göra för att rätta till det.

#Elektriker

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Varför sitta och gissa, skaffa en multimeter och mät dig fram el ring en elektriker, man kan aldrig lita på färgerna, jag råkade själv ut för det i vårat kök nu under renoveringen i våran bostad från slutet av 60 talet, färgerna stämde i det ena uttaget i taket men i det andra hade man kastat om färgerna , så det är bara att mäta sig fram som gäller.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Eftersom där kan vara flera orsaker till vad felet är och hur felkopplat det kan vara, så rekommenderar jag att du ringer en elektriker och ber dom komma och kolla. Där kan vara kopplingsdosor och dyligt imellan och även kan vara gömda dosor bakom tapet så är det svårt/omöjligt att säga vad du ska göra för att rätta till det.

#Elektriker

Jag anser felet vara rätt tydligt efter sett bilder på baksida av strömbrytarna och att elektriker i detta fall inte är nödvändigt.
Men jag vill råda TS att införskaffa en multimeter först och kontrollera med summer att orange kabel i strömbrytaren är just den som dyker upp i uttaget. Om det är något knas då och ingen sluten krets, ring elektriker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT