win 11 totalhaveri med bsod.

Permalänk
Medlem

win 11 totalhaveri med bsod.

Helt plötsligt från ingenstans, grabbens nya dator som totalkraschar konstant.

Första felmeddelandet lyder:
Ett problem har uppstått på enheten. Den måste startas om....

efter det så dyker följande text upp: Det gick inte att reparera datorn med automatisk reparation.

inget av de avancerade alternativen funkar utan allt bara loopar om från början. Med exakt samma blåskärm/felmeddelande. Hjälp och tips önskas! mvh

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Härdsmälta i reaktorn... hur långt kommer du när du sätter på datorn ?

Snurrar alla fläktar ?
Kommer du in i BIOS ?

CPU ? Minnen ? Låter som något fel där... spontant

Permalänk
Medlem

Googla på stoppkoden annars, står visst BAD SYSTEM CONFIG INFO

Kan vara registret som ballat ur också...

Permalänk
Medlem

kan vara typ nästan allt, ram minne, cpu, bios inställningar (nån överklock eller underklock som får datorn att gå orent) nätaggregat, etc

Permalänk
Medlem

alla fläktar snurrar samt kommer in i Bios. Datorn gick fint första 2 dagarna sen började den krascha i div spel?!!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

alla fläktar snurrar samt kommer in i Bios. Datorn gick fint första 2 dagarna sen började den krascha i div spel?!!?

Låter som antingen dåligt ram eller kylaren som sitter kast..

Ram då du säger "div spel"
Med andra ord spel som använder mer ram?

Men samtidigt kan de va kylaren/kylpastan.
Då den kanske kraschar när du utsätter den för load och blir för varm...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

batteriet på moderbrädan som tappat ström?

Som sagt, kolla om du kommer in i BIOS och kan spara korrekta settings

Permalänk
Medlem

ska riva den å kolla kylare m.m Tempen säger att den ligger runt 35-45° all Defaults i Bios.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu följande. Hittade ytterligare en strömkontakt på moderkortet som jag tydligen missat?!? 8 pins plus en 4pins?!? Moderkortet är ett Asus TUF Gaming B660-Plus WIFI D4

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Upptäckte nu följande. Hittade ytterligare en strömkontakt på moderkortet som jag tydligen missat?!? 8 pins plus en 4pins?!? Moderkortet är ett Asus TUF Gaming B660-Plus WIFI D4
<Uppladdad bildlänk>

hehe hur fick du ens igång det utan? de skall kopplas in, det är väll för CPU? om den drar mycket vid tex boost så behövs dem. iaf 8 pin.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hehe hur fick du ens igång det utan? de skall kopplas in, det är väll för CPU? om den drar mycket vid tex boost så behövs dem. iaf 8 pin.

8pins kontakten är givetvis kopplad men inte 4pins som är inringad...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

8pins kontakten är givetvis kopplad men inte 4pins som är inringad...

skulle kopplat in den. bara att prova

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nepo:

ProCool är deras teknik för att minska överhettningsrisken på kontakterna, det handlar om hur de monteras vad jag kan se efter en minuts googling. Så det är ju samma vanliga anslutningar som alla har, bara att själva kontakten är "ProCool".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

skulle kopplat in den. bara att prova

det jävligaste är att jag inte har ngn mer kabel till nätagget... ett Corsair RM750 från 2019

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Fick man lära sig lite mer om syftet med dom också...
"should provide higher quality power filtering & better heat dissipation for the power connectors"

Sen om det löser OP's problem är en annan femma.

Kolla av så att alla komponenter sitter som dom ska, RAM sitter på rätt plats t.ex.
Gå in i BIOS och återställ till standard-inställningar och pröva sedan igen, annars testa göra ny installation av Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan vara disken som är kaputt. Är det en optisk disk? Windows är aggressiv när den initierar diskar så kan vara att den lägger av precis efter boot. Kan prova boota typ Ubuntu via usb-sticka och testa disken eventuellt backup av känslig data.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Jag själv drabbades av blåskärmar i helgen, massor med olika fel vid uppstarter precis efter inloggningen kom blåskärmen tillbaka.

Jag installerade om windows och körde igång windows update direkt efter installation. Datorn började då blåskärma igen. Så det kan kanske vara windows update som spökar för er också.

Jag körde en återställning och gick in och stängde av windows update i services och nu funkar min dator som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Fick bluescreen på jobbdatorn i fredags, med W11. Försökte ansluta till ett möte i Teams, snurrade i fem minuter och försökte ansluta men jag hade inga ljudenheter, ingen mikrofon och ingen kamera trots att jag hade allt det och hörde mötet. Sen BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Upptäckte nu följande. Hittade ytterligare en strömkontakt på moderkortet som jag tydligen missat?!? 8 pins plus en 4pins?!? Moderkortet är ett Asus TUF Gaming B660-Plus WIFI D4
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Ragnvlad:

det jävligaste är att jag inte har ngn mer kabel till nätagget... ett Corsair RM750 från 2019

Det borde ha följt med en extra 4x4 EPS-kabel, som går att splitta(!?) till en enkel 4:a.

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750-power-supp...

Corsair RM 750W: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Power-Suppl...
I botten på sidan så skickar Corsair med två kablar av den här sorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbs:

Jag själv drabbades av blåskärmar i helgen, massor med olika fel vid uppstarter precis efter inloggningen kom blåskärmen tillbaka.

Kan det vara denna uppdateringen som spökade för dig?
https://support.microsoft.com/en-us/topic/august-25-2022-kb50...

Normalt sett är väl just Microsofts "previews" inte så genomtestade.

Permalänk

Ingen som rekommenderat dig att starta om datorn och skita i att köra windows reparationen?

Prova boota om datorn, när prompt för att windows inte kunde startas, välj alternativ starta om / eller gå vidare eller va fan det står. Dvs kör inte någon reparation utan försök starta den normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan det vara denna uppdateringen som spökade för dig?
https://support.microsoft.com/en-us/topic/august-25-2022-kb50...

Normalt sett är väl just Microsofts "previews" inte så genomtestade.

Personligen så har MS insider Previews fungerat utmärkt på min bärbara dator, en HP som kör med Beta kanalen. Inte haft en enda bluescreen eller något och då har den inte ens en supportad CPU och är från 2013

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tror nog inte så mycket drivrutins uppdateringar kommer till den modellen då heller som ev kan orsaka BS

Skrivet av jnsson:

Personligen så har MS insider Previews fungerat utmärkt på min bärbara dator, en HP som kör med Beta kanalen. Inte haft en enda bluescreen eller något och då har den inte ens en supportad CPU och är från 2013

Permalänk
Medlem

Ett långskott kanske?! Moderkortet köptes hos Inets och var ett returkort mao rabatterat, kan det kanske vara nåt knas med kortet eller brukar de kolla grejerna noga efter att de varit ute hos kund och returnerats?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

För att klargöra... du kommer alltså inte in in windows överhuvudtaget? Kasta run massa "kan vara hårdvara x" är inte hjälpsamt enligt mig. Arbeta på problemet metodiskt.

Kommer du in i windows öht?
Kommer du in i windows i safe-mode?
Om du kommer in i windows i safe-mode kolla event logs.
Om du inte kommer in i windows ÖHT, boota up en windows installation USB och navigera in i din system-disk och öppna event loggen manuellt: https://superuser.com/questions/76340/is-it-possible-to-acces...

IMO, ta reda på vad windows flaggar för fel i första hand vid BSOD, hårdvara kollar man sist, speciellt med splitternya komponenter

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ett långskott kanske?! Moderkortet köptes hos Inets och var ett returkort mao rabatterat, kan det kanske vara nåt knas med kortet eller brukar de kolla grejerna noga efter att de varit ute hos kund och returnerats?

mycket möjligt, ta reda på vad windows flaggar för problem först. Speciellt om det funkade fint över 2 dagar är det svårt och tro att den plötsligt pajat. Speciellt med "bad_config" bsod vid boot så är min chansning på att detta är ett mjukvaru problem.

Har sonen installerat/meckat med någon mjukvara senaste dagarna?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har sonen installerat/meckat med någon mjukvara senaste dagarna?

Ska köra ett förhör!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Möjligt att jag har farit med osanning!? Grabben berättade att han köpte BF 2042 som crashade konstant, detta dagen efter att vi byggt ihop datorn. Nåt djävulskap är det... Har monterat bort CPUkylare och monterar om denna. samt flyttar minnen och testar dessa en efter en.

UPDATE----

Allt löste sig. flyttade de 2 ram-stickorna till de andra slotsen och plötsligt noll blåskärm å trassel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE