Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Permalänk

Rånrisk

Rån risken gick upp från 13% till 14% nu😅
Därför kör vi telefoner för 4000-6000kr ingen som vill ha
Ingen vill flasha med sådant skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

999 dollar x 10.72 (växlingskurs 9/8) X 1,25 = 13386. Avrundat upp till 13500 kr.
En tusenlapp dyrare hade varit rimligt inte mer.

Dollarn är upp 24% senaste året (antar att 13 kom ungefär samma tid förra året), så priset nu är ”samma” som under förra årets lansering. Det tillkommer säkert någon fin avgift till Copyswede och en kemikalieskatt i Sverige och säkert moms på båda de avgifterna…

Edit: 13 495 x 1,24 = 16 733 kr så det är till och med lite ”billigare”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Utan skatt , olika sales tax i olika stater / städer . Åk til en stat utan tax

Värt att tänka på är att de amerikanska modellerna har inte eSim i iPhone 14. Väldigt dåligt för oss svenskar då det inte är lika utbrett här, framförallt inte bland lågbudgetsoperatörerna. Köpte min iPhone 13 mini i höstas i NYC just för det var billigare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nära att välja Iphone istället för Samsung senast. Lightning vs USB-C var det som avgjorde då till fördel för Samsung. Att dom fortsätter med lightning?

Jag har en IPad som alltid är urladdad på grund av att jag inte hittar smidiga laddningsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Om din sambo laddar sin iPhone 13 pro FLERA GGR per dag så finns det tre alternativ.

1. Fel på batteriet.
2. Hon sitter med den konstant varje vaken timme(kanske t om någon timme eller två medans hon sover).
3. Hon tycker det är kul att ladda upp den 20% då och då.

Tycker för övrigt sådana jämförelser tillför absolut 0 utan att veta skärmtiden.

Ja, 13 Pro och 13 Pro Max har riktigt bra batteritid båda två även om Max har ännu bättre än vanliga Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag drar runt 3 dagar med min Xperia 5 III, dock utan 120Hz.
Då orkar den bara 2 dagar

Sambon laddar sin 13 Pro några gånger per dag...

Då har din sambo något väldigt fel på batteriet eller spelar tunga spel.
Jag har 50-70% kvar av batteriet på min 13 pro när jag använder den vanligt under dagen (surfar, kollar någon video, messenger)
Spelar jag tunga spel så kör dom såklart slut på batteriet på några timmar

Permalänk
Medlem

Nja, ny kamera är ju så klart en av de mer attraktiva sakerna men min 13 Pro Max byts inte ut i år. Går inte att motivera kostnaden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

den dagar grisar flyger och apple lanseras en iPhone med android och fullt stöd för deras hårdvara i det, köper jag en iphone. inte förr...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Dollarn har höjts med ca 23% jämfört med förra året=3 lax mer för pro max.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte är det mycket, alltså. Samma med nya Apple Watch SE, där bytte de systemkretsen men gjorde absolut inget annat. Det här är första gången jag bara ser klagomål om priset på Apple-grejer, de brukar åtminstone ha någon wow-funktion.

Jo men då bytte de ju ändå systemkrets på SE, vilket ju kan göra en del för prestandan.
Nu på vanliga 14 verkar de ju typ inte bytt nått alls?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Pris gnäll kan ni rikta mot era politikern , dollarkursen blir det svårt å blama Apple för.

Android tillverkarna kommer justera sina priser med, inte kommer dom ta en valutakurs hit på 22%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo men då bytte de ju ändå systemkrets på SE, vilket ju kan göra en del för prestandan.
Nu på vanliga 14 verkar de ju typ inte bytt nått alls?

Den har fått A15 chip:et från 13 Pro som har en GPU core mera samt autofokus på kameran på framsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

den dagar grisar flyger och apple lanseras en iPhone med android och fullt stöd för deras hårdvara i det, köper jag en iphone. inte förr...

Nu är ju hela poängen med iPhone just iOS och Apples SoC. Toppmodeller från Android förutom Samsung har generellt bättre hårdvara än Apple.

Ingen USB-C och fortfarande kass teleoptik är en dealbreaker för mig. Apple skjuter dock sig själva i foten när de använder megapixels i sin marknadsföring. De borde pusha för sensorstorleken, deras Photonic Engine som bearbetar bilden och ProRAW vilket är varför kameran blivit bättre. Samsungs 108mp är ett skämt i jämförelse trots deras marginellt större sensorstorlek. Apple slår alla konkurrenter i det viktigaste segmentet som är vitbalans, hudtoner och allmän kontrast.

Vad gäller teleoptiken på 77mm på 3,4 bländare så bör man få liknande kvalitet att bara croppa 48MP kameran med 1.8 bländare till samma brännvidd. De har redan lagt in 2x som alternativ. Hela teleoptikkameran är i princip för syns skull den här generationen, den tillför knappt något.

Dessvärre verkar det som att det bara är Pro Max som får periscopeteleoptik nästa gång, vanliga Pro får nöja sig med en smärre uppdatering på 3x tele med 7-element lins vs dagens 6 element. Och är anledningen till att dom skippade att uppgradera telen alls i år, för då hade nästa generation Pro 6.1 inch haft identiska kameror som dagens.

Kameran på dagens Pro lär kunna mäta sig med Sony RX100 VII som går på över 10k. Här får man dessutom en kapabel dator för alla vardagsaktiviteter.

Dollarkursen gör det hela inte roligare men det är knappast Apples fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Leichttraktor:

Rån risken gick upp från 13% till 14% nu😅
Därför kör vi telefoner för 4000-6000kr ingen som vill ha
Ingen vill flasha med sådant skit

Är väl ingen som vill ha en iphone som är låst? Finns ju inte särskilt mycket man kan göra med den, möjligen plocka isär för delar men blir väl ändå inte särskilt mycket pengar på det samt arbetsintensivt.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

10 000 kr för en mobil... känns lite sådär. Hur motiverar man det?

Tycker det är hur lätt som helst:

• En enhet som används dagligen både för att kommunicera och ta del av information.
• En kamera och videokamera med imponerande kvalitét i ett litet paket som man alltid bär med sig och som sparar minnen som är svåra att värdera i pengar.
• En portabel underhållningsmanick för spel, film och musik.
• En portabel manick för att producera musik (mjukvarusynthar), göra layout (gjorde inbjudningskort till barnkalas i Pages på telefonen), anteckna, fjärrkontroll till TV:n, m.m.
• Etc. etc.

Nu kan man argumentera att billigare enheter fixar detta också, men knappast på samma nivå gällande bild/video och spel/grafikprestanda plus förhållandevis god batteritid.

Har man dessutom telefonen i några år och sen kanske säljer den vidare blir det ingen större peng sett till vad den ger. Däremot: Månadshyra på 10 000 kr. Hur motiverar man det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

14 blir alldeles för dyr här i Sverige, speciellt när man jämför med 13 som "bara" säljs för 8500kr. Skillnaderna hade behövt vara större för att det skulle bli värt att köpa här.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-iphone-13-5g-128g...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker det är hur lätt som helst:

• En enhet som används dagligen både för att kommunicera och ta del av information.
• En kamera och videokamera med imponerande kvalitét i ett litet paket som man alltid bär med sig och som sparar minnen som är svåra att värdera i pengar.
• En portabel underhållningsmanick för spel, film och musik.
• En portabel manick för att producera musik (mjukvarusynthar), göra layout (gjorde inbjudningskort till barnkalas i Pages på telefonen), anteckna, fjärrkontroll till TV:n, m.m.
• Etc. etc.

Nu kan man argumentera att billigare enheter fixar detta också, men knappast på samma nivå gällande bild/video och spel/grafikprestanda plus förhållandevis god batteritid.

Har man dessutom telefonen i några år och sen kanske säljer den vidare blir det ingen större peng sett till vad den ger. Däremot: Månadshyra på 10 000 kr. Hur motiverar man det?

Precis håller helt med, jag använder mer min iphone än min dator nuförtiden.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Man får alltså en Fold4 för samma pris som iPhone 14 pro max? Och då känns det inte ens som att telefonerna kommer från samma decennium.

Precis så min kollega på jobbet tänkte i helgen. Han har en iPhone 14 Pro sedan tidigare och numera även en Fold 4 Nu ska han bara få ett fodral också så att han vågar ta den till jobbet!

Själv håller jag mig till Apple, men kommer inte att köpa någon iPhone i år. Blir kanske istället en iPad eller ny MacBook.

Skrivet av star-affinity:

Däremot: Månadshyra på 10 000 kr. Hur motiverar man det?

Haha! Så tänker jag också! Tänker på hur många PS5:or man kunnat köpa per år med lite lägre månadsavgift! Just telefon/dator köper jag via jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

14 blir alldeles för dyr här i Sverige, speciellt när man jämför med 13 som "bara" säljs för 8500kr. Skillnaderna hade behövt vara större för att det skulle bli värt att köpa här.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-iphone-13-5g-128g...

Inflationen och chip shortage. 16500kr för pro max modellen jämfört med 13 tusen för 13 pro max.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Inflationen och chip shortage. 16500kr för pro max modellen jämfört med 13 tusen för 13 pro max.

Jag vet, därför blir ju årets modeller rätt dålig value eftersom man kan hitta förra årets modeller för ett bättre pris jämfört med de nya.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Övergav Apple för några årsen för att jag tröttnade på priserna, tråkigt utveckling för det är inga dåliga smartphones på något sätt.
Man får väl se det lite som ett intresse också, vissa tycker väl det är kul att lägga pengar på det, som t.ex att skaffa en värsting dator.

Jag behåller min OnePlus Nord CE 5G något år till och tänker på hur mycket pengar jag "sparat" som jag kan lägga på andra saker jag tycker är viktigare (retrokonsoler )...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är väl ingen som vill ha en iphone som är låst? Finns ju inte särskilt mycket man kan göra med den, möjligen plocka isär för delar men blir väl ändå inte särskilt mycket pengar på det samt arbetsintensivt.

Jag tror du missat hur telefonrån går till numera... Tyvärr ser rånarna till att du låser upp och återställer telefonen på plats under hot, gärna i kombination med att de fotograferar ditt ID och hotar att göra något obehagligt om den "plötsligt" blir obrukbar.

Jag skulle aldrig köpa dyra telefoner till barnen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en iPhone 10, och kan allvarligt inte se en anledning till att byta. Finns absolut inget med de nya telefonerna som är nytt eller intressant. Lite snabbare CPU, lite mer pixlar på skärmen, lite mer mpx på kameran. That's it. Inga viktiga saker eg, ingen wow-faktor som med 10:an som blev av med sin skärmknapp, ny skärmtyp och större skärm som täckte hela displayen, en större skillnad från min tidigare 8 Plus. Men nu känns det som att det tvärdött på innovationerna och det är mikroskopiska uppgraderingar varje år till ett högre pris. 10:an är fortfarande snabb, funkar fortfarande med nyaste iOS.

Andra som känner likadant med de nyaste generationerna av telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Precis så min kollega på jobbet tänkte i helgen. Han har en iPhone 14 Pro sedan tidigare och numera även en Fold 4 Nu ska han bara få ett fodral också så att han vågar ta den till jobbet!

Själv håller jag mig till Apple, men kommer inte att köpa någon iPhone i år. Blir kanske istället en iPad eller ny MacBook.

Haha! Så tänker jag också! Tänker på hur många PS5:or man kunnat köpa per år med lite lägre månadsavgift! Just telefon/dator köper jag via jobbet.

Om du fungerar på att köpa MacBook så lär 14' MacBook Pro stiga i pris när nya versionen kommer i höst / vinter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

I den här prissättningen drog Sverige verkligen ett kort strå

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Glömde copyswede

Man har även kemikaliskat och miljöavgift. Kan även tänka mig att man lägger på dessa avgifter innan moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Om din sambo laddar sin iPhone 13 pro FLERA GGR per dag så finns det tre alternativ.

1. Fel på batteriet.
2. Hon sitter med den konstant varje vaken timme(kanske t om någon timme eller två medans hon sover).
3. Hon tycker det är kul att ladda upp den 20% då och då.

Tycker för övrigt sådana jämförelser tillför absolut 0 utan att veta skärmtiden.

Det var ett ogenomtänkt inlägg, fel av mig!
Det är inte 0 -> 100%, utan snarare 20 - 40% då och då för att behålla den runt 80%.
Skulle tro att skärmen sannolikt ligger rätt högt också

Skrivet av Spawnbadboy:

Då har din sambo något väldigt fel på batteriet eller spelar tunga spel.
Jag har 50-70% kvar av batteriet på min 13 pro när jag använder den vanligt under dagen (surfar, kollar någon video, messenger)
Spelar jag tunga spel så kör dom såklart slut på batteriet på några timmar

Se ovan.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag var väldigt nära att välja Iphone istället för Samsung senast. Lightning vs USB-C var det som avgjorde då till fördel för Samsung. Att dom fortsätter med lightning?

Jag har en IPad som alltid är urladdad på grund av att jag inte hittar smidiga laddningsplatser.

Med iPad kan du dock ”lösa” problemet med en ny om du väljer Air eller bättre. Snart borde väl basvarianten få nytt chassi också. Annars får du väl tejpa fast en kabel på baksidan av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

22% skillnad sen senaste September, det är mycket av problemet, sen att ändringen troligen fortsätter åt samma håll får dem att ta i lite till för att inte behöva höja priserna sen. Illa men tyvärr ser världen ut så

Kollar vi på valutan idag borde Pro kosta 16700kr jämfört med 13500*1.24kr. Det är 24% skillnad i valuta. De har "tekniskt" sätt sänkt priset.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Tycker 14 pro ser otroligt nice och har lätt låst mig till att det blir en ny iphone istället för att byta tillbaka till android. Deras lösning för hole punchen är riktigt snygg och precis den sortens design jag älskar. Ett perfekt sätt att utnyttja ett problem i designen till något positivt. Äntligen lite liv i design igen!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA