Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

Permalänk
Medlem

Engelska på alla enheter jag använder, barnen och frun samt gemensamma enheter har operativsystem på Svenska.

Det är absolut inga problem att "gissa" översättning till Svenska så brukar gå bra även över telefon när man guidar någon man känner med ett problem, men säkerligen underlättar det att man då och då gör något på gemensamma enheterna som är på Svenska.

Det absolut äckligaste jag vet är AmigaOS/Workbench på Svenska, det skär sig något så förskräckligt för mig av någon anledning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Känns på nåt vis lite lökigt att använda en dator på svenska.

Det där kan jag av erfarenhet från flera olika situationer säga är 100% en vanessak, det känns alltid konstigt att använda ett annat språk än man är vad vid i en given situation.

Kan tänka mig att det är en tröskel som får många att inte komma till Sweclockers, till exempel.

Permalänk
Medlem

Ja och nej men stationära är på engelska dock så är skoldatorn på Svenska fick inte välja på något annat en Svenska för någon konstig anledning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

"Svenska förstås" tänkte jag och klickade i svenska. Eller vänta. Jag tänkte tydligen inte, för jag har engelska och har haft det sedan 90-talet.

Använder dock svenska som input-språk i Office-programmen hemma, engelska och i sällsynta ögonblick tyska på jobbet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Musikälskare

Kör primärt Engelska och sekundärt Japanska

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Svenska.
Har inga problem att översätta on the fly när behovet finns.

Och på jobb hanterar jag servrar och system på både svenska och engelska ibland samtidigt och tänker inte ens på att det är olika språk.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Körde alltid Engelska förr, men nu för tiden känns det som meh. Kan lika gärna köra Svenska.
Plus det är enklare att hjälpa folk o guida dom på Svenska om jag har samma språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr har mitt jobb en policy om att allt ska vara på svenska i jobbdatorn, så där får jag stå ut med tokigheterna. Värst är Excel, där ju inte bara språket i sig, utan även alla saker i formler är på svenska, så man får ha en översättningstabell hela tiden...

Med vad i helv...? Vad är det för arbetsplats där man förväntar sig att medarbetarna inte kan engelska?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Svenska på alla enheter och program i den utsträckning som är möjlig. Brukar oftast skicka förslag på översättningar då det går. Upplever inte något problem att söka efter information om ev problem som uppstår, oavsett om det är en sökning på svenska eller en översättning till engelska.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Med vad i helv...? Vad är det för arbetsplats där man förväntar sig att medarbetarna inte kan engelska?

Vi bor i Sverige och svenska huvudspråk här i landet. Bara för att de flesta i de yngre generationerna så är det väldigt vanligt med äldre i arbetsför ålder som har knackig eller obefintlig engelska, och även invandrare som har sitt hemspråk som första språk och svenska som andra språk, och sedan inte har några fler språk.

Permalänk
Medlem

Engelska har jag alltid kört på hemmadatorn, jobbdatorn är på svenska då vi kört förhandsinstallationsimage endast för svenska och finska fast jag kan förstås ändra i efterhand om jag vill men tänker lika bra när man ska guida de flesta kunder som kör svenska windows att man har på samma språk.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Med vad i helv...? Vad är det för arbetsplats där man förväntar sig att medarbetarna inte kan engelska?

Stor statlig myndighet. Språkpolicy.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Ännu en relevant fråga är om hur många som kör liten taskbar eller stor taskbar i windows, sistnämnda är standard. Gjorde själv en frågetråd om det.

Kan för övrigt inte förstå folk som kör med stor taskbar.

Skrivet av Nivity:

Körde alltid Engelska förr, men nu för tiden känns det som meh. Kan lika gärna köra Svenska.
Plus det är enklare att hjälpa folk o guida dom på Svenska om jag har samma språk.

Guida pensionärerna?

Permalänk
Medlem

I Arch Linux så kan det vara lite knepigt att få allt på samma språk, så jag kör en förvirrad blandning där vissa saker är på svenska och andra engelska (Firefox är tydligen på engelska nu, jag kunde ha svurit på att det var på svenska tidigare...). Det enda stället där jag faktiskt bryr mig är felmeddelanden från kompilatorn, där måste det vara engelska för att jag ska förstå vad de säger.

Permalänk
Medlem

Svenska igen (tyvärr)
Hade engelska ett tag men av någon konstig anledning så bytte windows random input language till Eng.
Väldigt frustrerande att använda ett svenskt tangentbord när windows helt plötsligt fick för sig att det hade en annan key layout.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Svenska såklart, jag finner dock ibland mycket humor i hur man översatt till Svenska rakt av.
Amazons Svenska hemsida gav ju många skratt när den lanserades.
Tyvärr översätts inte saker som vore kalaskul som; Installshieldwizard = Installationssköldstrollkarl ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

För min egen del kör jag alltid engelska oavsett pryl, saker som t.ex. familjen använder brukar vara på svenska om det finns.

På jobbet är det självklart engelskt Windows i botten, vill folk ha andra visningsspråk blir det att lägga på språkpaket. Att köra OS på andra språk borde vara förbjudet, hemskt att felsöka.

Permalänk
Medlem

Kör på engelska av två anledningar. Det underlättar felsökning och den svenska översättningen suger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av THB:

Självklart Engelska.
Det gäller på allt från dauta till mobil, tv, platta osv.

Finns inget hemskare än cringe worthy översättningar.

Allting blir så ohemult ologiskt med på andra språk än Engelska.

För mig är det typ tvärtom, alltid kört svenska i OS, jag har blivit så van med det att dem få gånger jag har använt ett OS på engelska så tycker jag att det känns skumt / ologiskt

Permalänk
Medlem

Har haft operativsystemet på engelska sen jag var 12 år gammal. Bäst så för att lära sig språket Hade ett tag mobilen på franska också men det pallade jag inte så länge, de har så konstiga ord på allt.

Permalänk
Medlem

Kör allt på engelska alla enheter

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Engelska på en och svenska på den andra. utan att kolla så vet jag inte vilken som har vilket språk. win10 och win11. vms kör bara på engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Engelska såklart. Jag stör mig dock mycket på att många i norge vill använda norska. Det känns som om de i norge är mer belägna att ställa detta krav. Deras jobblaptops är ofta norska, deras office likasaå. (som suger stenhårt)

Orsaken till engelska är såklart att det är enklare, vad man än ska göra så finns beskrivning till detta på engelska.

Du stör dig på att norrmännen vill ha norska som språk, okej.

Permalänk
Medlem

Kör engelska på jobbet och svenska på gemensamma HTPC:n hemma. Ganska kul för jag kommer inte ens ihåg nu vilket språk jag kör på min egna stationära hemma trots att jag använder den i princip varje dag, men tror jag lade in svenska där :). Frun är inte någon höjdare på engelska, så brukar bli svenska på mycket (eller japanska...).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Engelska så långt det går. Arbetat i engelsk miljö i nästan 20 år. All kod borde standardiseras till engelska. Tyvärr kör man svenska på nya jobbet, vilket orsakar lite lustiga incidenter. operativsystem på andra språk är hopplöst. Jag talar skriver och läser 5 språk, varav 3 flytande, men sätt mig bakom ett OS som inte är på engelska, så får jag hjärnsläpp och kan inte jobba effektivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Engelska med svenskt tangentbord, alltid

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Engelska både hemma och på jobbet.

Allt annat är bara frustrerande. På jobbet var finska tidigare standard, men efter många och långa diskussioner med vår CTO lyckades jag övertala honom till att godkänna engelska också

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Haft engelska på alla enheter så länge jag kan komma ihåg, översättningarna är ibland så jävla dåliga på lokalt språk, cringe tror jag dagens ungdom kallar det.

Tyvärr har Sverige ( Finland har dock gjort det ett bra tag ) börjat översätta allt även om det inte passar in eller ens låter logiskt efter översättningen, vi är väl snart där Tyskland är och börjar dubba allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där kan jag av erfarenhet från flera olika situationer säga är 100% en vanessak, det känns alltid konstigt att använda ett annat språk än man är vad vid i en given situation.

Kan tänka mig att det är en tröskel som får många att inte komma till Sweclockers, till exempel.

Så är det nog. 30+ år gammal vana blir svår att bryta. Hittar nog hur bra som helst i datorer på svenska, lite värre blir det när man ska slåss med finska eller estniska som hänt ibland

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Engelska, givetvis.