Vilka hörlurar rekommenderar ni för bästa möjliga ljud?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej tack! Vad är skillnaden då på öppna mot stängda lurar?

Det ni lite slarvigt kallar öppna lurar är halvöppna/open back, dvs de är slutna mot örat men kammaren bakom elementet är öppen.
Exempel på "på riktigt öppna lurar" är AKG K1000 och Jecklin float, de tätar inte runt örat och har heller ingen kammare på baksidan elementet utan är dipoler.
Mina K 1000 hänger framför örat mer likt en huvudmonterad dipolhögtalare.

De isolerar inte nått ljud alls och de funkar bra att använda tillsammans med basmoduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Sennheiser 560S har jag och är väldigt nöjd men tyvärr lite över din budget. Enklare Sennheiser vet jag inte om jag hade köpt men kanske något av dera billigare headsets är ok också.

Edit. Gillar du bas på samma sätt som tonåringar så kommer inga "bra" lurar låta bra utan då ska du nog leta efter något annat. 560S är väldigt "flat" och har ingen överdriven bas (bra imo och fungerar dessutom väldigt bra till spel)

Nej gillar inte om det är för mycket bas jag är mest ute efter renaste form av ljud ljud man aldrig hört som finns där låt säga 👍👍 X2HR är väl mer av diskant ljud av renaste form av ljud och inte för mycket bas kan jag tro. Har läst att dom har väldigt bra omdömen om skönaste komfort och kan användas i timmar utan besvär. Är trött på hörlurar som ger huvudverk och trycker för mycket på öronen. Har bara haft lurar som gett besvär med huvudet hittills och då har det varit stänga lurar så borde testa öppna lurar kanske.

Sennheiser 560S är lika i ljudet med fidelio X2HR?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Och jag personligen gillar nästan ingen Sennheiser

Kör du ditt fidelio X2HR med ett bättre ljudkort än moderkortets integrerade ljudkort? Jag köpte precis Creative soundblaster AE-5 plus och är sjukt nöjd med ljudet.

Edit: vilka tror ni är bättre av dessa mot fidelio X3 /X2HR?

https://www.komplett.se/product/798758/tv-ljud-bild/horlurar/...

Samt har läst kundrecensioner om att fidelio X2HR har så mycket diskant ljud så att det kan bli väldigt skrikigt ljud även på låg ljudnivå. Du som har fidelio X2HR upplever du detta också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mio-3513:

Nej gillar inte om det är för mycket bas jag är mest ute efter renaste form av ljud ljud man aldrig hört som finns där låt säga 👍👍 X2HR är väl mer av diskant ljud av renaste form av ljud och inte för mycket bas kan jag tro. Har läst att dom har väldigt bra omdömen om skönaste komfort och kan användas i timmar utan besvär. Är trött på hörlurar som ger huvudverk och trycker för mycket på öronen. Har bara haft lurar som gett besvär med huvudet hittills och då har det varit stänga lurar så borde testa öppna lurar kanske.

Sennheiser 560S är lika i ljudet med fidelio X2HR?

Kan inte uttala mig om fidelio men 560s är jag väldigt nöjd med och kommer nog köpa ett par Sennheiser till. Nästa gång blir det dock 660S, inte för att jag tror de är bättre på något vis utan mest för att jag är knäpp. De spelar dock i en helt annan prisklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Kan inte uttala mig om fidelio men 560s är jag väldigt nöjd med och kommer nog köpa ett par Sennheiser till. Nästa gång blir det dock 660S, inte för att jag tror de är bättre på något vis utan mest för att jag är knäpp. De spelar dock i en helt annan prisklass.

Gör den det? Tycks dista snabbare i basen än 560s, och i övrigt ha lägre bas med, kan låta tunt

660s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

vs

560s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

500 över budget men värt priset om du skulle ångra dig någon gång och vill kunna kommunicera i onlinespel.
https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-gamedac?co...
https://steelseries.com/blog/high-resolution-audio-57

Jag har dem själv och är supernöjd.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Fidelio X2 är grymma så kan inte tänka mig att X2HR är dåliga, köpte ett par hifiman 400 men är bra ljud men ännu mer öppna och inte nog lika nöjd om jag ska va ärlig. (kör med oDac2)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag hade ett problem med X2HR där diskanten gav mig huvudvärk. Tror att det var diskanten, det blev liksom tröttsamt att lyssna efter ett tag. Därför sålde jag dem och körde på annat.
Därför borde du dra till en butik och testa hörlurarna innan du köper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Gör den det? Tycks dista snabbare i basen än 560s, och i övrigt ha lägre bas med, kan låta tunt

660s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

vs

560s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Japp, 560S verkar vara rätt mycket bättre än 660S konstigt nog. 660S är ca 150 % dyrare.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/sennheiser-hd...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Sennheiser 560S Låter betydligt bättre än Philips Fidelio X2HR, diskanten är väldigt vass och tröttnade i Philips lurarna och kräver EQing för att bli bra att lyssna på.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

@HaBBarN jepp, håller med. Fidelio x2 är v shaped, innebär att bas och diskant är mera framme. Jag har haft fidelio och Sennheiser 6xx. Har ej hört 560s men jag skulle alltid rekommendera Sennheiser framför Fidelio alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Kör du ditt fidelio X2HR med ett bättre ljudkort än moderkortets integrerade ljudkort? Jag köpte precis Creative soundblaster AE-5 plus och är sjukt nöjd med ljudet.

Edit: vilka tror ni är bättre av dessa mot fidelio X3 /X2HR?

https://www.komplett.se/product/798758/tv-ljud-bild/horlurar/...

Samt har läst kundrecensioner om att fidelio X2HR har så mycket diskant ljud så att det kan bli väldigt skrikigt ljud även på låg ljudnivå. Du som har fidelio X2HR upplever du detta också?

Ja jag har en dac/amp combo.
Det stämmer att X2/HR har mer diskant ljud. Som nämnt ovan har de en mer V formad ljudkurva. Jag personligen gillar det. Har inte haft något problem med diskanten. Hörlurarna ÄR bra och LÅTER bra.
Sen om de passar dig personligen kan bara du svara på 😁

Att de klämmer på öronen har inget med stänga eller öppna hörlurar att göra.
Däremot kan det ju bli mindre varmt och svettigt med öppna hörlurar. Men beror också på typ av material. X2/HR har tyg vilket känns luftigare och skönare än fejkläder som på ATH-M50

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja jag har en dac/amp combo.
Det stämmer att X2/HR har mer diskant ljud. Som nämnt ovan har de en mer V formad ljudkurva. Jag personligen gillar det. Har inte haft något problem med diskanten. Hörlurarna ÄR bra och LÅTER bra.
Sen om de passar dig personligen kan bara du svara på 😁

Att de klämmer på öronen har inget med stänga eller öppna hörlurar att göra.
Däremot kan det ju bli mindre varmt och svettigt med öppna hörlurar. Men beror också på typ av material. X2/HR har tyg vilket känns luftigare och skönare än fejkläder som på ATH-M50

Jepp. Måste också säga att mina X2HR blev mjukare i diskanten efter någon veckas inspelning. Men de läcker ljud som såll, tog med dem till kontoret när de var nya och fick många sura blickar direkt, så det blev Sonys NC-lurar (WH1000 XM3) där istället. De stoppar allt ljud in och ut, nästan så att jag är rädd för att missa ett brandlarm eller så. Men ljudet är inte i närheten av X2s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Sennheiser 560S Låter betydligt bättre än Philips Fidelio X2HR, diskanten är väldigt vass och tröttnade i Philips lurarna och kräver EQing för att bli bra att lyssna på.

Verkar inte stämma, dessa två hörlurar är otroligt jämna i diskanten.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga vilka lurar du skulle gilla mest, ljud är väldigt subjektivt.
Jag har ett par fidelio x2hr och är väldigt nöjd med dom.
Det bästa vore ju om du hade möjlighet att testa lite olika lurar för att känna vilka som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Superlux HD 681 måste vara de överlägset mest prisvärda hörlurarna, kostar bara ca 300 kr.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/superlux/hd-681

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Superlux HD 681 måste vara de överlägset mest prisvärda hörlurarna, kostar bara ca 300 kr.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/superlux/hd-681

Ja jag köpte ett par för några år sedan och de var sjukt imponerande för priset!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja jag köpte ett par för några år sedan och de var sjukt imponerande för priset!

Hm, superbilliga, ser ut att vara AKG kopior

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Superlux HD 681 måste vara de överlägset mest prisvärda hörlurarna, kostar bara ca 300 kr.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/superlux/hd-681

Skrivet av ronz:

Ja jag köpte ett par för några år sedan och de var sjukt imponerande för priset!

Skrivet av Kaleid:

Hm, superbilliga, ser ut att vara AKG kopior

Om dom är bara någorlunda bra så måste det ju vara årets kap, jag såg ett ställe som säljer dom för 174 spänn..

Edit: Årets kap kanske var att ta i lite, men kanske dagens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Gör den det? Tycks dista snabbare i basen än 560s, och i övrigt ha lägre bas med, kan låta tunt

660s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

vs

560s
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Jag köper olika hörlurar eftersom de har lite olika egenskaper och jag är väl medveten om vad skillnaderna är. DMS på YT gör väldigt bra reviews på hörlurar BTW.

Och som svar på din fråga: Ja. 1800kr vs 4300kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Verkar inte stämma, dessa två hörlurar är otroligt jämna i diskanten.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

om du läser deras verdict

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Jo, diskanten är inte perfekt men väldigt lik 560S och har också fått 8.3/10 i betyg om du kollar under "Treble Accuracy". Så känns löjligt att säga att de skiljer sig åt mycket i diskanten för det verkar inte alls stämma.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Jo jag såg det på komplett bra pris då dom ligger på över 2000kr på annan affär vad jag sett. Fast jag har beslut ångest på vilka jag ska beställa antigen X2HR eller x3. Stämmer det att det är mycket mer bas i X3an mot X2HR?
Läste detta nånstans tror jag.

Säger bara en sak. PROVA och lyssna vad du tycker om dom.
Bara för att en review säger en sak och användare ger sin subjektiva åsikt så kanske inte dina öron gillar den ena över någon annan modell.

Personligen gillar jag inte hörlurar/headset men när jag byggde min biosalong spenderade jag många timmar med att lyssna på högtalare. Mitt val föll inte på dyraste eller "finaste" märket, tvärt om tyckte jag att flera högtalare som kostade 10000 mer än dom jag valde hade sämre ljud.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Ja jag har en dac/amp combo.
Det stämmer att X2/HR har mer diskant ljud. Som nämnt ovan har de en mer V formad ljudkurva. Jag personligen gillar det. Har inte haft något problem med diskanten. Hörlurarna ÄR bra och LÅTER bra.
Sen om de passar dig personligen kan bara du svara på 😁

Att de klämmer på öronen har inget med stänga eller öppna hörlurar att göra.
Däremot kan det ju bli mindre varmt och svettigt med öppna hörlurar. Men beror också på typ av material. X2/HR har tyg vilket känns luftigare och skönare än fejkläder som på ATH-M50

Och X3an då dom har inte för mycket diskant ljud som X2HR? Blir en aning tveksam när folk som köpt dom skriver att dom har så mycket diskant ljud att det kan bli riktigt skrikigt ljudet 🤔 X3an verkar va neutrala fast inte lika mycket diskant som X2HR har.

Jag har ingen möjlighet att testa lurar då vi typ bara har Elgiganten i min ort jag bor och jag är tveksam till om dom har fidelio X3 samt X2HR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Och X3an då dom har inte för mycket diskant ljud som X2HR? Blir en aning tveksam när folk som köpt dom skriver att dom har så mycket diskant ljud att det kan bli riktigt skrikigt ljudet 🤔 X3an verkar va neutrala fast inte lika mycket diskant som X2HR har.

Jag har ingen möjlighet att testa lurar då vi typ bara har Elgiganten i min ort jag bor och jag är tveksam till om dom har fidelio X3 samt X2HR.

Vad för hörlurar har du provat förut?
Jag tror inte du kommer märka det där med diskanten.
Det blir absolut inte "riktigt skrikigt ljud". Det är BRA hörlurar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Vad för hörlurar har du provat förut?
Jag tror inte du kommer märka det där med diskanten.
Det blir absolut inte "riktigt skrikigt ljud". Det är BRA hörlurar

Har aldrig testat hörlurar innan köp utan har mest gått på omdömen betyg.

Det finns dom som har behövt trixa med EQ för att diskanten har vart såpass för mycket? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har aldrig testat hörlurar innan köp utan har mest gått på omdömen betyg.

Det finns dom som har behövt trixa med EQ för att diskanten har vart såpass för mycket? 🤔

Tror du läser på lite för mycket just nu. Det forum du läser sånt där på är riktiga audiofiler. De har provat massor av hörlurar och är kritiska till allt.
Det finns inga perfekta hörlurar. Alla kommer ha någon typ av brist. (kanske finns det perfekta om du går upp till 20-50 tusen kronor).

De hörlurar som nämnts i denna tråd är alla riktigt bra hörlurar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Tror du läser på lite för mycket just nu. Det forum du läser sånt där på är riktiga audiofiler. De har provat massor av hörlurar och är kritiska till allt.
Det finns inga perfekta hörlurar. Alla kommer ha någon typ av brist. (kanske finns det perfekta om du går upp till 20-50 tusen kronor).

De hörlurar som nämnts i denna tråd är alla riktigt bra hörlurar.

nä precis man kanske inte ska läsa till sig för mycket heller. Vad skiljde sig fidelio X2HR mot X3 då? är dom likvärdiga med varandra och vilka är nyare av dom x2hr eller X3 ?

jag tycker inte riktigt om bygeln på X2HR tycker det ser så stort ut men därimot X3 gillar jag mer då bygeln över huvudet ser inte lika biffigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

nä precis man kanske inte ska läsa till sig för mycket heller. Vad skiljde sig fidelio X2HR mot X3 då? är dom likvärdiga med varandra och vilka är nyare av dom x2hr eller X3 ?

jag tycker inte riktigt om bygeln på X2HR tycker det ser så stort ut men därimot X3 gillar jag mer.

X2HR är bättre på det mesta, åtminstone enligt RTINGS.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

X2HR är bättre på det mesta, åtminstone enligt RTINGS.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/philips-fidel...

okej men så du behöver inte sänka diskant ljudet i EQ för att det inte ska bli alldeles för mycket diskant då

RONZ ?