Permalänk

Problem med mesh system, rött ljus.

Tja. Fick fiber till villan för en månad sen. Införskaffade då ett deco x60 system. Det har fungerat klockrent i över 3 veckor. Men sista dagarna har de börjat strulat. Ungefär en gång om dagen så ändrar routern från grönt ljus till rött ljus. det står att jag har full wifi signal men det händer ingenting när jag försöker använda internet. Det ända som hjälper är att starta om systemet så fungerar det i typ ett dygn igen.
Har provat kört kabel mellan dator och fiberdosa när detta händer och då fungerar det. Har testat resetat och gjort ett nytt nätverk, har ändrat dns manuellt till Google DNS. Ingenting verkar lösa problemet. Det står även att jag har en ip adress under tiden problemet varar. Var i kontakt med typ-links support och dem började surra om ev mac kloning men är keff på engelska så hänger inte med riktigt.

Någon som har någon idé vad det kan bero på eller varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Tja. Fick fiber till villan för en månad sen. Införskaffade då ett deco x60 system. Det har fungerat klockrent i över 3 veckor. Men sista dagarna har de börjat strulat. Ungefär en gång om dagen så ändrar routern från grönt ljus till rött ljus. det står att jag har full wifi signal men det händer ingenting när jag försöker använda internet. Det ända som hjälper är att starta om systemet så fungerar det i typ ett dygn igen.
Har provat kört kabel mellan dator och fiberdosa när detta händer och då fungerar det. Har testat resetat och gjort ett nytt nätverk, har ändrat dns manuellt till Google DNS. Ingenting verkar lösa problemet. Det står även att jag har en ip adress under tiden problemet varar. Var i kontakt med typ-links support och dem började surra om ev mac kloning men är keff på engelska så hänger inte med riktigt.

Någon som har någon idé vad det kan bero på eller varit med om något liknande?

Hur är ditt nätverk kopplat? Om något är kopplat direkt i fiberomvandlaren och du bara får ett IP av leverantören, så kan den enheten ta det och ditt Deco system får då ingen kontakt med internet.

Kolla alla kopplingar och du ska ha alla enheter kopplade efter routern.
Fiberomvandlare -> WAN Deco -> LAN till övriga enheter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Hur är ditt nätverk kopplat? Om något är kopplat direkt i fiberomvandlaren och du bara får ett IP av leverantören, så kan den enheten ta det och ditt Deco system får då ingen kontakt med internet.

Kolla alla kopplingar och du ska ha alla enheter kopplade efter routern.
Fiberomvandlare -> WAN Deco -> LAN till övriga enheter.

Kopplat sådär i fiberdosan, sen vidare till primära deco enheten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

<Uppladdad bildlänk>

Kopplat sådär i fiberdosan, sen vidare till primära deco enheten bara.

Logga in i Deco enheten och kolla vad du får för IP. Sen när det inte fungerar, kan du logga in igen och kolla om värdena har ändrats.
Kolla statuslampor på fiberomvandlaren? Kanske kan ge någon ledtråd om vad som hänt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Nästa gång du stöter på problemet så kan felsöka lite enligt följande för att identifiera problemet:
1 Ta din laptop, kör kommandotolken (cmd.exe) och skriv ipconfig för att se att du blir tilldelat ett IPnummer som du ska.
2 Testa att pinga din router, genom att skriva ping 192.168.X.X där X:en framgår av vad som står som default gateway när du körde ipconfig.
3 testa att pinga typ 8.8.8.8 eller 1.1.1.1.
Kan du pinga allt detta så är det antagligen ett DNS:fel.
Kan du inte pinga nått, alternativt inte får ett IP som du ska så har du fel på vägen någonstans, antagligen på ditt privata nätverk . Då testar du att koppla in datorn i ROUTERN (inte fiberomvandlaren!) med sladd och kör steg 1-3 igen. Funkar det så har du något problem med WIFI/MESH. Funkar det inte så har du problem i routern, alternativt mellan routern och internet. Antagligen inte fibern då du kunde surfa när du kopplade in dig där.

skriv när du gjort detta så är det lättare att hjälpa till, när du har identifierat problemet lite närmare.

Permalänk

Tack för svaren. Ändrade på clone mac adress och sen dess har jag inte fått problemet igen!