Nätverksswitch/splitter

Permalänk
Medlem

Nätverksswitch/splitter

Tjena, vi har precis fått in fiber till kåken och jag har nu dragit en lång nätverkskabel från nedervåningen upp till kontoret där jag jobbar. Här uppe skulle jag dock vilja ha två datorer inkopplade, och helst då utan att tappa speed. Vad är smidigast att använda då, en splitter eller en switch?

Jag behöver alltså inte fler uttag än två, så det ska vara en simpel lösning.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag tänker/tror att du har en router på nedervåningen där fibern kommer in och att du i så fall köper en switch som du sätter på övervåningen. I switchen stoppar in din redan dragna nätverkskabel. Därefter drar du från switchen två sladdar, en till varje dator.

Jag har i annan tråd fått lära mig att det idag fortfarande säljs 100 mb switchar (trodde faktiskt inte det var möjligt), så se till att köpa en som stödjer gigabit hastighet.

till exempel: https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Tjena, vi har precis fått in fiber till kåken och jag har nu dragit en lång nätverkskabel från nedervåningen upp till kontoret där jag jobbar. Här uppe skulle jag dock vilja ha två datorer inkopplade, och helst då utan att tappa speed. Vad är smidigast att använda då, en splitter eller en switch?

Jag behöver alltså inte fler uttag än två, så det ska vara en simpel lösning.

Tack!

Har du en router så har nästan alla sådana MINST 4 uttag. Använd då ett uttag för varje dator i routern.

Har du inte en router bör du omedelbart skaffa en sådan och köra enligt ovan.

Switch bör du inte behöva om du bara ska koppla in 2 enheter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Givet att du har en router närmast inkommande anslutning så är det en switch du ska använda i kontoret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har du en router så har nästan alla sådana MINST 4 uttag. Använd då ett uttag för varje dator i routern.

Har du inte en router bör du omedelbart skaffa en sådan och köra enligt ovan.

Switch bör du inte behöva om du bara ska koppla in 2 enheter.

Jo, jag har en router med flera uttag i vardagsrummet där nere där fibern kommer in, men jag vill slippa dra flera kablar till övervåningen, så jag hade hoppats på att det skulle räcka med en och sen "dela upp den" på övervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Här uppe skulle jag dock vilja ha två datorer inkopplade, och helst då utan att tappa speed. Vad är smidigast att använda då, en splitter eller en switch?

Jag behöver alltså inte fler uttag än två, så det ska vara en simpel lösning.

Tack!

Räcker utmärkt med en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tänker/tror att du har en router på nedervåningen där fibern kommer in och att du i så fall köper en switch som du sätter på övervåningen. I switchen stoppar in din redan dragna nätverkskabel. Därefter drar du från switchen två sladdar, en till varje dator.

Jag har i annan tråd fått lära mig att det idag fortfarande säljs 100 mb switchar (trodde faktiskt inte det var möjligt), så se till att köpa en som stödjer gigabit hastighet.

till exempel: https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Exakt på det viset är det. Tack för tydlig och bra hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Aha, tack för tipset.
Så det är i stort sett samma som denna som jag också blev tipsad om?
https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Aha, tack för tipset.
Så det är i stort sett samma som denna som jag också blev tipsad om?
https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Jepp, den funkar säkert lika bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Jo, jag har en router med flera uttag i vardagsrummet där nere där fibern kommer in, men jag vill slippa dra flera kablar till övervåningen, så jag hade hoppats på att det skulle räcka med en och sen "dela upp den" på övervåningen.

Utmärkt, förstår att du inte vill dra mer än 1 kabel upp

Då är det som andra redan svarat en helt vanlig switch som duger

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Själv har jag bäst erfarenheter med https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105 om det ska vara en liten switch som bara funkar.
Visst den är kanske inte lika billig som D-linken men jag hade själv valt denna framför andra billigare alternativ (av anledning du får vad du betalar för, det har funkat för mig tidigare, metall håller bättre än plast, metall (av)leder värme bättre än plast osv)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Eller den här https://www.inet.se/produkt/5402177/tp-link-tl-sg105 som påminner väldigt om tidigare nämnda Netgear, och heter sg105 istället för gs105, hmm.

Funkar bra iallafall

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabb hjälp!

Mycket glad att jag hittade detta forum nu när jag upptäckte att MacWorlds forum stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Själv har jag bäst erfarenheter med https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105 om det ska vara en liten switch som bara funkar.
Visst den är kanske inte lika billig som D-linken men jag hade själv valt denna framför andra billigare alternativ (av anledning du får vad du betalar för, det har funkat för mig tidigare, metall håller bättre än plast, metall (av)leder värme bättre än plast osv)

Här är jag faktiskt av annan åsikt. Gigabit switchar är en väldigt mogen produkt där även de billigaste kan hålla mer än tillräcklig kvalitet

Har både en gs105 samt nån billigare 8 portars plast-sak som rullat många år båda 2

Men absolut, 105an känns helt klart som mer kvalitet när jag håller den i handen, inge snack om saken

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Om vi förutsätter att din router sitter precis bredvid din fiberconverter (på nedervåningen) och du inte måste ha den där (av andra anledningar) så kan du:
Använda din redan dragna kabel till kontoret mellan fiberconvertern och routern och flytta upp routern istället. Då slipper du köpa en switch och kan istället använda 2 LAN portar i din router (till varje dator) istället 😀

Bara en tanke...

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av backlulund:

Eller den här https://www.inet.se/produkt/5402177/tp-link-tl-sg105 som påminner väldigt om tidigare nämnda Netgear, och heter sg105 istället för gs105, hmm.

Funkar bra iallafall

Ah dessa brukar vi köra på jobbet om kunden har för lite patch uttag på kontoret.
Brukar funka smidigt, går de sönder är de ju bara att byta. Kostar ju inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna och fick precis hem den:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Men någonstans här måste jag ha uttryckt mig slarvigt eller bara varit lätt dum.

Min tanke var alltså att dra en nätverkskabel direkt från fiberuttaget på nedervåningen upp till kontoret. Sen koppla in switchen jag köpt, och via den dra två kortare nätverkssladdar till två olika datorer. Inget annat på vägen.

Så nu när jag kopplade in den märkte jag att ingenting hände, och när jag kollar i instruktionerna (se bild nedan) står det att man måste ha en router där på vägen. Vi har en router som jag använt nu, men eftersom vi enbart vill köra med sladdar och inget wifi, så vill jag inte använda den längre.

Finns det någon annan lösning?

Permalänk
Medlem

Du använder precis samma lösning, men konfigurerar din router att inte använda wifi, stänger av den funktionen alltså.

Fiberuttag => Router på nedervåningen (med wifi avstängt) => Lång kabel => Switch => Kort kabel till dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Du använder precis samma lösning, men konfigurerar din router att inte använda wifi, stänger av den funktionen alltså.

Fiberuttag => Router på nedervåningen (med wifi avstängt) => Lång kabel => Switch => Kort kabel till dator

Briljant!

Permalänk
Medlem

Du gör dig själv en otjänst genom att inte använda din router.

1. Det är mycket osäkrare - dina enheter ligger ut mot internt utan skydd.
2. Det är inte ens säkert att du kan använda mer än 1 enhet ut mot internet då du kanske inte får mer än 1 IP adress.

Stäng av wifi på routern om du vill, men fortsätt använda routern

Så gör rätt:
fiberdosa->lång sladd->router-> switch (och anslut alla enheter till switchen)
fiberdosa->lång sladd->router-> och anslut alla enheter till routern

eller möjligtvis
fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du gör dig själv en otjänst genom att inte använda din router.

1. Det är mycket osäkrare - dina enheter ligger ut mot internt utan skydd.
2. Det är inte ens säkert att du kan använda mer än 1 enhet ut mot internet då du kanske inte får mer än 1 IP adress.

Stäng av wifi på routern om du vill, men fortsätt använda routern

Så gör rätt:
fiberdosa->lång sladd->router-> switch (och anslut alla enheter till switchen)
fiberdosa->lång sladd->router-> och anslut alla enheter till routern

eller möjligtvis
fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen)

Jepp, det är planen, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Jag köpte denna och fick precis hem den:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Men någonstans här måste jag ha uttryckt mig slarvigt eller bara varit lätt dum.

Min tanke var alltså att dra en nätverkskabel direkt från fiberuttaget på nedervåningen upp till kontoret. Sen koppla in switchen jag köpt, och via den dra två kortare nätverkssladdar till två olika datorer. Inget annat på vägen.

Så nu när jag kopplade in den märkte jag att ingenting hände, och när jag kollar i instruktionerna (se bild nedan) står det att man måste ha en router där på vägen. Vi har en router som jag använt nu, men eftersom vi enbart vill köra med sladdar och inget wifi, så vill jag inte använda den längre.

Finns det någon annan lösning?

<Uppladdad bildlänk>

Det kanske är jag som är snurrig, men jag tänkte att det är lika bra att klargöra lite.

1. Du ska inte dra kabel från tjänstefördelaren till övervåningen.
2. Routern ska vara inkopplad till tjänstefördelaren - inget annat (om du inte har IPTV).
3. Från routern kan du dra nätverkskabel till övervåningen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Jag köpte denna och fick precis hem den:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...
<Uppladdad bildlänk>

Kör en sån i ena sovrummet sedan nåt år tillbaka, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ:

Min tanke var alltså att dra en nätverkskabel direkt från fiberuttaget på nedervåningen upp till kontoret. Sen koppla in switchen jag köpt, och via den dra två kortare nätverkssladdar till två olika datorer. Inget annat på vägen.

Så kopplar man normalt sett inte för då har du ingen router i lanet, routerns wanport ska kopplas till fiberuttaget och sedan ska ALLA klienter kopplas in på dess lansida, routern ska alltså sitta mellan switchen och fiberuttaget om du inte ska riskera adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kopplar man normalt sett inte för då har du ingen router i lanet, routerns wanport ska kopplas till fiberuttaget och sedan ska ALLA klienter kopplas in på dess lansida, routern ska alltså sitta mellan switchen och fiberuttaget om du inte ska riskera adressproblem.

Jodå, han har ändrat sig rörande den punkten och kommer köra router

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jepp, allt sitter precis som nedan och funkar perfekt:
Fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen).

En sista (?) fråga dock. Jag har nätverkskablar med 6 cat överallt, men ska i dag bara köpare en kortare (just nu har jag en tillfällig på 20 meter där) för att dra mellan fiberdosan och routern. Jag ringde min lokala butik och de har endast 5E cat om man vill ha enmeterssladdar. Man säger ju att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, gäller det även här? Kommer jag förlora kräm på att ha en 5E istället för 6 där eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Jepp, allt sitter precis som nedan och funkar perfekt:
Fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen).

En sista (?) fråga dock. Jag har nätverkskablar med 6 cat överallt, men ska i dag bara köpare en kortare (just nu har jag en tillfällig på 20 meter där) för att dra mellan fiberdosan och routern. Jag ringde min lokala butik och de har endast 5E cat om man vill ha enmeterssladdar. Man säger ju att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, gäller det även här? Kommer jag förlora kräm på att ha en 5E istället för 6 där eller spelar det ingen roll?

Skillnaden är 1Gbit mot 10Gbit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JLJ:

Jepp, allt sitter precis som nedan och funkar perfekt:
Fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen).

En sista (?) fråga dock. Jag har nätverkskablar med 6 cat överallt, men ska i dag bara köpare en kortare (just nu har jag en tillfällig på 20 meter där) för att dra mellan fiberdosan och routern. Jag ringde min lokala butik och de har endast 5E cat om man vill ha enmeterssladdar. Man säger ju att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, gäller det även här? Kommer jag förlora kräm på att ha en 5E istället för 6 där eller spelar det ingen roll?

5e är bättre i de allra flesta fall när det gäller patchkabel för de blir mjukare och kablarna är så korta att det inte ens teoretiskt bör påverka hastigheten om du så skulle köra ett 10 GBit lan hemma för även 5e klarar 10 Gbit på de längder det brukar handla om i ett hem.
Och man drar ju inga jättelånga patchkablar utan man gör fast installation om det är frågan om längre sträckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLJ:

Jepp, allt sitter precis som nedan och funkar perfekt:
Fiberdosa->router -> lång sladd-> switch (och anslut alla enheter till switchen).

En sista (?) fråga dock. Jag har nätverkskablar med 6 cat överallt, men ska i dag bara köpare en kortare (just nu har jag en tillfällig på 20 meter där) för att dra mellan fiberdosan och routern. Jag ringde min lokala butik och de har endast 5E cat om man vill ha enmeterssladdar. Man säger ju att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, gäller det även här? Kommer jag förlora kräm på att ha en 5E istället för 6 där eller spelar det ingen roll?

Skrivet av MatteN:

Skillnaden är 1Gbit mot 10Gbit.

Som sagt, spelar ingen roll. Det är om du ska köra 10 Gbit som det kan vara relevant.

Cat 5e klarar 10 Gbit men över kortare avstånd medans cat 6 ska klara det över 100 meter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Som sagt, spelar ingen roll. Det är om du ska köra 10 Gbit som det kan vara relevant.

Cat 5e klarar 10 Gbit men över kortare avstånd medans cat 6 ska klara det över 100 meter.

Detta är felaktigt.

Cat 6A är det som krävs för att nå upp till 100 meter med 10GBASE-T.
Cat 6 kan fungera upp till 55 meter, beroende på hur det är installerat.
Cat 5E fungerar officiellt sett inte för 10GBASE-T, men det kan funka ändå om du har bra kablar, korta avstånd och lite tur.