Kommer high-end speldatorer endast vara för överklassen?

Permalänk
Medlem

Kommer high-end speldatorer endast vara för överklassen?

Förvisso att kronan är skit, men tycker ändå att vi börjar komma till en tydlig brytpunkt då heigh-end speldatorer är något bara överklassen kommer ha råd med.

Exklusiva produkter har stora vinstmarginaler i utbyte mot mindre försäljning... Vilket inte skadar tillverkare inom datorkomponenter då det vet att massan kommer köpa deras sämre produkter istället.
Att samhällsklyftan ökar är väl känt och att även skaran i överklassen har ökat gynnar exklusiva produkter riktigt ordentligt.

Vad som kan motverka denna trend är en kraftig konkurrens där företagen prispressar varandra, men historiskt sett så är det ju inte ovanligt med kartellbildning där företag kommer överens med varandra att hålla ett vist pris för att båda ska få ut så mycket vinst som möjligt.

Man kan gnälla över priserna hur mycket man vill, men det är nog bara att acceptera att gemene man inte längre kommer ha råd med det bästa inom spelvärlden längre.

Är jag helt ute och cyklar?
Finns säkerligen mer kunskap, åsikter och sätt att se på det.

typo
Permalänk
Medlem

Har high end någonsin varit för gemene man?
Är inte nästan allt som gäller high end för ”överklassen”?
High end har alltid varit dyrt. Oftast orimligt dyrt.
Inte bara inom datorhårdvara.
Som nämnts förut i några trådar;
High end blir dyrare. Men man for fortfarande en väldigt bra dator för 15k som klarar av 1440p galant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

High end blir dyrare. Men man for fortfarande en väldigt bra dator för 15k som klarar av 1440p galant.

Men det ger ju så liten e-peen, man måste nästan ha det värsta bara för det.

Permalänk
Medlem

Jag tror man absolut inte behöver har det värsta som finns för att ha roligt i spel.

Har haft roligt med datorer sedan Atari 800XL ===> nutid.
Spel blir väl inte bättre av massor av ögongodis och massor av FPS.

Själv har jag gjort ett dyrt undantag RX 6900 för drygt 11k.
Jag rättfärdigar priset efter som jag använder dator väldigt mycket (pensionär med dator & spel intresse).
Men betala 30k för ett grafikkort är inget jag kommer göra och inte behöver.
Hela min dator kostade 25k.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Rekordmedlem

Det är de redan (eller kanske inte bara överklass utan det räcker att man är rik för även rikt patrask har råd att köpa dem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, det begränsas ju i praktiken genom att speltillverkare inte kommer inrikta sig mot datorer som endast en promille av kunderna har tillgång till. Spelen siktar på Series X och motsvarande, samt ibland lite högre PC-prestanda, inte mer.

Visst kan du hitta på användningsområden som trippla 4K-skärmar osv... bara för att, men i praktiken är det ju bara edge cases.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Har high end någonsin varit för gemene man?
Är inte nästan allt som gäller high end för ”överklassen”?
High end har alltid varit dyrt. Oftast orimligt dyrt.
Inte bara inom datorhårdvara.
Som nämnts förut i några trådar;
High end blir dyrare. Men man for fortfarande en väldigt bra dator för 15k som klarar av 1440p galant.

Hur har highend alltid varit dyrt? Runt 3k för ett "highend" kort förr. Idag 12-20.

Eller 30+ för en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur har highend alltid varit dyrt? Runt 3k för ett "highend" kort förr. Idag 12-20.

Eller 30+ för en dator.

High end förut var 2-4st top-kort i SLI/Crossfire.
Exempel: https://www.sweclockers.com/galleri/9410-gtx-690-quad-sli (MSRP 2x $999)

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Nej, man behöver inte heller vara rik. Är alla med en bil över 50k överklass?

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Samtidigt så är prestandan man får när man köper begagnat bättre än någonsin men då gäller det att man har lite koll så klart.

Att köpa nytt och det snabbaste är dyrt, ja.

Permalänk
Medlem

Överklassen spelar inte dator, de spelar på sin höjd golf eller möjligtvis hästpolo.

Personligen tycker jag nog att "high end" är annorlunda idag än för 10 år sedan. Man behöver inte längre en GPU i toppklassen för att kunna spela alla spel med högsta inställningar etc.
Tekniken utvecklas och blir bara snabbare och snabbare, men spelens prestandakrav går inte lika snabbt uppåt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har high end någonsin varit för gemene man?
Är inte nästan allt som gäller high end för ”överklassen”?
High end har alltid varit dyrt. Oftast orimligt dyrt.
Inte bara inom datorhårdvara.
Som nämnts förut i några trådar;
High end blir dyrare. Men man for fortfarande en väldigt bra dator för 15k som klarar av 1440p galant.

"Har high end någonsin varit för gemene man" -->

GTX580 MSRP: 499 USD
1080 MSRP: 599 USD
3080 MSRP: 799 USD
4080 MSRP: 1199 USD

Skulle svara att ja; high-end grafikkort har definitivt varit för gemene man, om man har haft det intresset.

499-599 USD är inom räckhåll för gemene man, 1199 USD är inte det.

Edit: Lägg till sedan kostnaderna för moderkort, RAM och allt annat runt omkring.

Byggde en jävligt high-end PC år 2012 för ca 12 000 SEK, med ROG Maximus som bas. Var i princip det flashigaste man kunde bygga innan det var dags för SLI. Motsvarar idag ca 14 500 SEK med inflation.

Samma principiella setup idag skulle dock gå på ca 30 000 SEK.

Skillnaden mellan 15 000 SEK och 30 000 SEK på en PC är nog så pass grov att jag skulle argumentera för att 15 000 SEK är inom ramen för "gemene man" som har det intresset, medan 30k inte är det.

Och då har vi idag grafikkort som ensamt kostar 30 000 SEK. Löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hittills tycker jag inte det har hänt så mycket sedan jag byggde min nuvarande dator 2014 sett till totalpriset. Inflationsjusterat på 8 år har det i princip stått still för en dator idag med motsvarande specifikation.

Ja grafikkorten har blivit väldigt dyra... Men jag vill minnas att både SSD & minnen var snordyrt 2014. Dom kostnaderna är småpotatis sett till hela bygget idag.

Sen missade jag säkert några fina år mellan 2014 - 2018 då det var bra pris på både grafikkort och minnen.

Vi får väl se hur det utspelar sig i framtiden... Trenden med grafikkorten pekar ju rakt uppåt iallafall. Men att endast överklassen skulle ha råd med high-end datorer, där är vi inte än tycker jag.

(Sen kanske 'Överklassen' är ett lite oproportioneligt begrepp men jag förstår vad du menar)

Permalänk
Medlem

Jag tror också att våra förväntningar ökar. Vad vi upplever som hyfsat insteg idag, var inte det för fem år sen. Jag kör bara instegs-midrangeburkar, men jag skulle aldrig få för mig att köra en burk som inte har en viss typ av standard på t.ex. nätagg, chassi och kylning, för att ge några exempel. För 5-7-10 år sedan fattade jag inget av det.

Minns när jag skulle köpa ram för tjugo år sedan -> "här är en grön sticka med 128Mb" eller nåt. Nuförtiden -> "aha, så det är rätt minnesmängd, men MHz då, vilken färg är det, hur ser RGB ut och funkar den med mitt RGB-ekosystem, vilka timings, etc". Testa köra samma snack om nätagg. Det är inte en kotte som tar ett random nätagg i näven så länge det har rätt antal watt. Och sådär fortsätter det, tror inte det bara är jag. När du har en liknande attityd till alla komponenter du väljer förändras din förståelse av vad som är low-mid end. Du kanske väljer billigast tänkbara, men det är idag för entusiaster en bra, bra bit bort från billigast möjliga. Jag tänker fortfarande att jag kör insteg-mellanklass, men jag väljer aldrig det som är billigast. Till slut behöver sånt här hinna ikapp en.

Alla har såna hoistade förväntningar att det är få som genuint kör insteg eller kanske ens mellanklass i sina komponentval. Men jo, ja, grafikkort har eskalerat, och fortsätter det så här även mobo+cpu. Chassin har ballat ur likaså. För bara några år sedan tyckte jag att senaste Define-renditionen från Fractal var hutlöst prissatt om den snuddade 1400kr eller så. Nuförtiden får du ju knappt ens deras ITX-chassin för det. Skulle gärna ha ett FD torrent (ej compact), men ett som inte är skitfult färgsatt närmar sig nu 3k. Det är faktiskt helt sjukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roughack:

High end förut var 2-4st top-kort i SLI/Crossfire.
Exempel: https://www.sweclockers.com/galleri/9410-gtx-690-quad-sli (MSRP 2x $999)

Det var entusiast.

Permalänk
Medlem

Måste man ha det absolut värsta så har det alltid kostat. Känner snarare att grafikkort och processorer för företag gjort inträde i konsumentmarknaden vilket lyfter priset för toppmodellerna.

Samtidigt så räcker prestandan otroligt mycket längre idag än förr. Minns runt år 2000 när en dator blev totaltskräp efter bara ett par år och man var tvungen att byta ut för att kunna spela senaste spelen.

Sitter själv kvar på 10 år gammal i2500k, troligtvis världens mest prisvärda processor, och den klarar fortfarande det mesta. Körde ett 7950 i ca 5 år och nu sitter det en 1060. Kostat mig runt 16000 kr, men för att förenkla det så säg 18000 = 150 kr per månad.

Skulle jag köpa nytt idag, det kliar i uppgraderingstarmen, så får jag en 8C16T CPU, 32GB RAM och 6700 XT vilket lär hålla mer än 5 år för 15000 kr.

Är detta lyx? Är det en mänsklig rättighet att kunna köra allt i 4k 144 Hz?

Permalänk
Medlem

Gaming blir bara mer och mer populärt. Ganska naturligt att det finns en kundgrupp som efterfrågar mer highend oavsett pris som också ökar.

Sen kan man ju filosofiskt fråga sig om det är highend om alla har det? Då är det väll mainstream?

Får alla råd med porsche imorgon kommer överklassen endast köra bugatti.. ganska naturligt.

Sen är ju inte 20tkr wpeciellt mycket om man är entusiast. Kör själv mtb och du får typ ingen heldämpad cykel under 30tkr som då är instegscyklar, om man ska jämföra intressen

Så nej gaming kommer inte bara vara för överklassen.. 🙄

Permalänk
Medlem

Nä det är inte bara för "överklassen"
Punkt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindespang:

Hittills tycker jag inte det har hänt så mycket sedan jag byggde min nuvarande dator 2014 sett till totalpriset. Inflationsjusterat på 8 år har det i princip stått still för en dator idag med motsvarande specifikation.

Ja grafikkorten har blivit väldigt dyra... Men jag vill minnas att både SSD & minnen var snordyrt 2014. Dom kostnaderna är småpotatis sett till hela bygget idag.

Sen missade jag säkert några fina år mellan 2014 - 2018 då det var bra pris på både grafikkort och minnen.

Vi får väl se hur det utspelar sig i framtiden... Trenden med grafikkorten pekar ju rakt uppåt iallafall. Men att endast överklassen skulle ha råd med high-end datorer, där är vi inte än tycker jag.

(Sen kanske 'Överklassen' är ett lite oproportioneligt begrepp men jag förstår vad du menar)

Detta är precis så jag tycker också. Jag byggde high-end förr också men med dagens priser känns det verkligen långt bort.
Att en dator för spel kan anses som en lyx är en grej visst, men att företegena ska kapitulera på sina konsumenter på detta vis och bara rikta sig mot en grupp av människor känns dock riktigt konstigt när marknaden är större än bara denna grupp av människor. Dra tillbaka priserna till den punkten att det är rätt med inflationen så känns det mer normalt.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Om man vänder på det så är de billigare datorerna idag väldigt billiga med tanke på vad man får för prestanda för pengarna för folk som inte ska göra annat än surfa och Office-suiten. Men ja, gaming på PC har blivit alldeles för dyrt för att rättfärdiga det just nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nej troligen inte, men visst har det blivit dyrare inköpspriser. Man behöver dock inte uppgradera lika ofta vilket är bra. Fördelen förr i tiden var att man kunde dra ner upplösningen och det gav en försämring som följde antalet pixlar på skärmen. Numera blir klivet från native resolution på skärmen till en lägre rejält märkbar men samtidigt finns uppskalningsteknik...

Någonstans tror jag ändå att 80- och 90talisterna som gått från studiebidrag till heltidslön och fortsatt spela har lett oss hit. Vi pratar om en helt annat *möjlig* budget för en speldator.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det var entusiast.

Samma nivå som ett 4090 idag.

Absolut häftigaste 2012 var dubbla 690 i SLI, idag är det ett 4090.
Ganska exakt samma pris i GPU om man justerar för inflation.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Detta är precis så jag tycker också. Jag byggde high-end förr också men med dagens priser känns det verkligen långt bort.
Att en dator för spel kan anses som en lyx är en grej visst, men att företegena ska kapitulera på sina konsumenter på detta vis och bara rikta sig mot en grupp av människor känns dock riktigt konstigt när marknaden är större än bara denna grupp av människor. Dra tillbaka priserna till den punkten att det är rätt med inflationen så känns det mer normalt.

// Marcus

Jag tror priserna är ganska rättvisa, Moores lag är inte vad den var förut. Bara en maskin från ASML för senaste litografin går på 160m usd. Även om du hade pengarna så ställ dig i kön.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag tycker datorer och deras kringutrustning är en relativt billig hobby

Jag har en god vän som nyligen köpte en särskild motor till sin Dodge challenger, kostade runt 300 000 kr allt som allt och kom i delar, det är en ren hobby för honom.

Båtar, vattenskotrar, grillar, det finns vansinnigt mycket som kostar betydligt mer än en dator. Dessutom är det främst GPU som kostar, övrigt är ganska OK och det finns stora möjligheter att köpa något som passar, ex 5600X eller 5950X.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det folk måste förstå är att det är mycket mer pengar i cirkulation nu. Problemet är att folk som förlitar sig på fast inkomst, dvs löner, pension, social bidrag inte har fått sin inkomst justerad för att matcha detta. Vi som har investerat i bostadsmarknaden, aktier, kryptovalutor eller har egna bolag tjänar hur mycket som helst.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roughack:

Samma nivå som ett 4090 idag.

Absolut häftigaste 2012 var dubbla 690 i SLI, idag är det ett 4090.
Ganska exakt samma pris i GPU om man justerar för inflation.

??

Du anser alltså highend vara entusiast? De är två skilda världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tycker datorer och deras kringutrustning är en relativt billig hobby

Jag har en god vän som nyligen köpte en särskild motor till sin Dodge challenger, kostade runt 300 000 kr allt som allt och kom i delar, det är en ren hobby för honom.

Båtar, vattenskotrar, grillar, det finns vansinnigt mycket som kostar betydligt mer än en dator. Dessutom är det främst GPU som kostar, övrigt är ganska OK och det finns stora möjligheter att köpa något som passar, ex 5600X eller 5950X.

Mvh

Antar att din kompis som köpte en motor för 300k är en lågavlönad person? Inte alls så att kompisen har en bra ekonomi, lite bättre än de flesta?
Handlar inte bara om prioriteringar utan det måste finnas förutsättningar för att ens kunna köpa det. Sen tror jag också att din kompis kan sälja bilen för en bra bit över 300k vilket gör att i slutändan så är det en billig hobby.
En dator för 100k är inte värd så mycket om fem år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

??

Du anser alltså highend vara entusiast? De är två skilda världar.

Du menade så, det håller jag med om, 4090 är entusiast idag precis som 2x690 var för 10 år sen.
Skulle påstå att till och med ett 4080 kommer smyga runt i det segmentet.
Tyvärr har förlusten av SLI förskjutit hela segmentstegen så highend börjar redan på xx50/xx60-korten.
Då det inte riktigt finns något under dom korten så blir insteg/mellanklass förpassade till föregående generation.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Datorer och spelande är ju relativt billiga hobbys, att lägga ~30k vartannat år på sin hobby är faktiskt inte så mycket om du jämför med andra hobbys, speciellt sådana hobbys som man associerar med överklassen (typ skytte/jakt, hästhållning, sportbilar etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Datorer och spelande är ju relativt billiga hobbys, att lägga ~30k vartannat år på sin hobby är faktiskt inte så mycket om du jämför med andra hobbys, speciellt sådana hobbys som man associerar med överklassen (typ skytte/jakt, hästhållning, sportbilar etc.).

Precis, sverige dräller av båtar, skotrar motorcyklar och andra rena nöjesfordon för 100k+ i inköp och dyra driftskostnader, med ett fast jobb kan vem som helst finansiera en hobby i den prisklassen på något sätt.
Jakt är inte överklass, mer ett folknöje med tanke på att det finns typ 300 000 jägare, men överklassen brukar gilla att jaga.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift