Intel Core i9-13900K överklockas till ny världsrekordsnivå

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-13900K överklockas till ny världsrekordsnivå

Med den svenske överklockaren "elmor" bakom spakarna besegras det FX-8370-baserade klockfrekvensrekordet. Flytande kväve och Core i9-13900K är del i det lyckosamma receptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

💪💪💪💪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

sheeesh

Permalänk
Medlem

Imponerande, men jag kan inte släppa det här att Intel trodde att vi skulle nå 10GHz utan överklockning 2005.

https://www.anandtech.com/show/680/6

Permalänk

Grattis.

Men jag tror i framtiden att man kommer gå från GHz till att mäta hur många GW som man maximalt kan få en cpu att dra och starta windows. Det känns som om Intel och AMD sastsar stenhårt på att vinna denna tävling och Apple ni har inte en chans.

Permalänk
Medlem

Vill veta vad den drog då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Vill veta vad den drog då

så som man ser på bilden så verkar den inte alls dra så mycket, men känns för lågt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Keeper of the Bamse

1,35volt låter ju rent ut sagt lågt? Vad ligger en 13900K på standard? 1,25 vid allcore? Det framgår inte av recensions-artikeln märkte jag nu.

edit: pcper säger "The Core i9-13900K, on the other hand, is consistently over 1.3 V, and shows pretty large spikes (to 1.37 V) at each end of the test run."

Så... 1,35volt låter ju onekligen lågt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Vill veta vad den drog då

+1. Får en känsla av att han kan ha överskridigt TDP-värdet något.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

+1. Får en känsla av att han kan ha överskridigt TDP-värdet något.

Åh fan? 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Imponerande! Nu kommer han kunna köra MS Röj i en jävla fart.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Imponerande, men jag kan inte släppa det här att Intel trodde att vi skulle nå 10GHz utan överklockning 2005.

https://www.anandtech.com/show/680/6

Alltså på sina sätt har vi ju gjort det väldigt många gånger om, men när detta sades kunde man inte förutse att det skulle visa sig mer effektivt att sprida den totala klockfrekvensen över flera kärnor och trådar. Medan man tidigare trodde att framsteg för CPUs var i stort sett bara linjära MHz-ökningar.

Permalänk
Avstängd

Varför Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Varför Windows 7?

antar att det har o göra med att dom kan stänga av ännu mer bakgrundsaktiviteter i w7 vs w10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Alltså på sina sätt har vi ju gjort det väldigt många gånger om, men när detta sades kunde man inte förutse att det skulle visa sig mer effektivt att sprida den totala klockfrekvensen över flera kärnor och trådar. Medan man tidigare trodde att framsteg för CPUs var i stort sett bara linjära MHz-ökningar.

Njae, det håller jag inte riktigt med om det perspektivet.
Klockfrekvenser sprider man inte över flera kärnor och trådar, det är inte additivt.

Och anledningen till att vi började med flera kärnor handlade ju mest om att vi körde in i väggen när det kommer till klockfrekvenser, inte att det var en effektivare lösning. Eller, det är ju en effektivare lösning och det var ju därför vi bytte så klart.

Men det var ju när Intel körde fast med sin Netburst-arkitektur och vi lärde oss att Kisel helt enkelt inte tycker om att skruvas upp så högt som Intel hade trott.

Även hur mycket läckströmmar och kvanteffekter skulle påverka saker och ting när vi började krympa sakerna var rätt oväntat

Men jag vill å det bestämdaste hävda att anledningen till att vi gick över till flera kärnor handlade om att det blev oväntat ineffektivt och rent av omöjligt att skruva upp klockfrekvenserna som väntat så vi var tvungna att börja använda flera kärnor istället.

Linjära klockfrekvensökningar som följde med krympningar tog liksom stop och då var vi tvungna att byta strategi.

Men äh, jag kanske missförstod din poäng.

Permalänk
Medlem

Känns som framtiden - innan man spelar, tankar man datorn med flytande kväve!

Permalänk
Medlem

Så det är alltså elmor som är ansvarig för den senaste tidens elpristoppar!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Så det är alltså elmor som är ansvarig för den senaste tidens elpristoppar!?

Det framgår inte i texten, men elfar kanske också var med på ett hörn.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

antar att det har o göra med att dom kan stänga av ännu mer bakgrundsaktiviteter i w7 vs w10

Är det verkligen en stabil överklock om man måste stänga ner bakgrundsaktiviteter?
Känns mer som att de lyckas få igenom en boot med allt avstängt sen kraschar det.
Hur många minuter tar det att boota med CPU som är -195C?😂
Den lär var ”lagom” seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Imponerande, men jag kan inte släppa det här att Intel trodde att vi skulle nå 10GHz utan överklockning 2005.

Det roliga är också att det var något som Gelsinger ofta tog upp när han gjorde presentationer på den tiden. Vi får ju hoppas att han har andra visioner nu för tiden!

Permalänk
Avstängd

Kom att tänka på det nu:

Borde inte de där dunderentusiasterna som kör stenhårt med flytande kväve ta det ett steg längre och koppla en vakuumsug på kylcylindern, tillsammans med inloppsslang för att fylla på med mer kväve smidigt när det avdunstar?
Då kan man få ner tempen på flytande kväve ännu mer, eftersom kokpunkten för så gott som alla vätskor sjunker vid lägre tryck.

Beroende på vilka säkerhetsanordningar man då har skulle det gå att köra med andra kylmedier.
Orsaken till att man oftast väljer kväve för sådant här är att det är både inert och relativt billigt.
Helium är visserligen också inert, men det är mycket sällsyntare och därmed mycket dyrare. Men det skulle vara lika säkert som kväve att använda, om rummet är välventilerat då väte är lättare än luft och inte lägger sig vid golvet som kväve.

Annars skulle flytande väte i teorin kunna fungera.
Visst, det blir extremt brandfarligt om man använder det likadant som vanlig kvävekylning. Blir rätt obra att ha rymmet fyllt med avdunstad vätgas.
Men använder man ett slutet system som dessutom är vakuumsatt så kan man kontrollera precis var vätet tar vägen.
Har de en värmeanläggning skulle det gå lika bra att skicka in det där när det kylt färdigt, såvida pannan klarar temperaturen. Annars skulle en kompressor för ändamålet kunna återanvända vätet, men det blir rätt komplicerat om man ska försäkra sig om att man absolut inte återför något syre i tuben.

I vissa rymdraketer använder man vätet som kylmedium innan det åker vidare till förbränningskammaren, så det är en beprövad metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Kom att tänka på det nu:

Borde inte de där dunderentusiasterna som kör stenhårt med flytande kväve ta det ett steg längre och koppla en vakuumsug på kylcylindern, tillsammans med inloppsslang för att fylla på med mer kväve smidigt när det avdunstar?
Då kan man få ner tempen på flytande kväve ännu mer, eftersom kokpunkten för så gott som alla vätskor sjunker vid lägre tryck.

Det är inte alltid så lätt som att bara fylla på potten med kväve hela vägen upp. Det kräver i många fall ganska noggran hantering, samt att man kan behöva värma upp systemet vid omstart eftersom att man kan få problem med POST om det är för kallt.

Nästa steg är att använda flytande helium, förutsatt att processorerna skalar ner till såna temperaturer. Misstänker dock att vi kommer att se He-kylda Raptor Lake ganska snart.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PreacherMan:

Det är inte alltid så lätt som att bara fylla på potten med kväve hela vägen upp. Det kräver i många fall ganska noggran hantering, samt att man kan behöva värma upp systemet vid omstart eftersom att man kan få problem med POST om det är för kallt.

Nästa steg är att använda flytande helium, förutsatt att processorerna skalar ner till såna temperaturer. Misstänker dock att vi kommer att se He-kylda Raptor Lake ganska snart.

Precis, det är ju andra detaljer som behöver organiseras runt det hela också.

Men som sagt, slutet system och flytande väte skulle ge en extrem kylförmåga.
Jag tippar på att det i grova drag skulle gå lösa genom ett kylsystem som tål nästintill absolut vakuum (vilket inte går uppnå, men nära nog för praktiska applikationer), vakuumsätta systemet, fylla på med lite väte, sedan vakuumsätta det igen för att få bort en markant andel luft och skicka vidare den urspolade gasen till förbränning eller ut i miljön (då vätgas i så små mängder inte är farligt för miljön). Möjligen repetition någon gång av det steget för ytterligare säkerhet.
Sedan när systemet har en så obefintlig andel luft krav att det i praktiken är säkert att återanvända som "rent" väte, då fyller man på med större mängder väte så att behållaren mot processorn kyls ordentligt och erhåller en lämplig skvätt flytande väte.

Efter kylbehållaren så går det föra vidare mot en kompressor avsedd för vätgashantering.
Det blir identiskt med samma apparat du har på kylskåpet eller luftvärmepumpen, fast med väte som kylmedium.

Permalänk
Medlem

Imponerande overclock alltså... Samtidigt kan jag inte ens få upp min deliddade 8700k i 5ghz på 1.35 volt xD Dåligt lotteri!!

Permalänk

Najs, skulle inte va förvånad om nån nångång lyckas nå hela 9GHz med en golden sample, men senast när 13900KS kommer som kanske har större chans med bättre binnade processorer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Imponerande overclock alltså... Samtidigt kan jag inte ens få upp min deliddade 8700k i 5ghz på 1.35 volt xD Dåligt lotteri!!

Inte? Vad kör du för kyllösning då?
Lyckats dra upp min i7-8086k (som i allt utom namn är en i7-8700k) i 5,3GHz över samtliga kärnor, alternativt 5,4GHz över ett fåtal. Detta med en "vanliga" custom waterloop av EK-block och 360-radiator.

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Inte? Vad kör du för kyllösning då?
Lyckats dra upp min i7-8086k (som i allt utom namn är en i7-8700k) i 5,3GHz över samtliga kärnor, alternativt 5,4GHz över ett fåtal. Detta med en "vanliga" custom waterloop av EK-block och 360-radiator.

https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15
https://www.inet.se/produkt/5320050/be-quiet-silent-wings-3-1...

Dessa med HighSpeed versionen som kan gå upp i en jävla massa varvtal.

Hade ett jäävla jobb att få den stabil ens på 4.8 med all cores, fick fortf random crashes 2-3 gånger om dagen.

Är väl lättare för dig med vatten kanske, men jag tror jag dragit en rejäl nitlott på denna CPUn. Andra online jag tjötat med som har samma problem.

Fördelen med delidden var att tempen sjunk med typ 15 grader dock! Sällan sett den gå över 80c.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15
https://www.inet.se/produkt/5320050/be-quiet-silent-wings-3-1...

Dessa med HighSpeed versionen som kan gå upp i en jävla massa varvtal.

Hade ett jäävla jobb att få den stabil ens på 4.8 med all cores, fick fortf random crashes 2-3 gånger om dagen.

Är väl lättare för dig med vatten kanske, men jag tror jag dragit en rejäl nitlott på denna CPUn. Andra online jag tjötat med som har samma problem.

Fördelen med delidden var att tempen sjunk med typ 15 grader dock! Sällan sett den gå över 80c.

Jag har också dom problemen, jag har deliddat min också men kan inte få den stabil över 4,7ghz.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Jag har också dom problemen, jag har deliddat min också men kan inte få den stabil över 4,7ghz.

Ja det är väl precis som dom säger, ett stort lotteri.