Permalänk
Skrivet av Lolpold:

Jag gillade att ha parfym på mig tills jag en dag fick en allergisk reaktion med starka eksem i armhålan efter att jag använt parfym. Deo med parfym i blir det samma reaktion med.

Någon annan som haft samma problem men hittat en parfym som funkar?

Kanske inte jättebehjälpligt men fick från ingenstans samma problem när jag var yngre, brände som fan när jag tog deo och fick eksem, körde oparfymerat ett tag tills jag prövade några år senare och jag plötsligt inte hade samma problem längre, fick aldrig reda på varför :/

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk

Har Bleu de Chanel lite som vardagsparfym. Känns fräsch och någorlunda diskret.

Lite tyngre dofter för mer speciella tillfällen:
Gillade Tom Fords Oud Wood tills brorsan sa att det luktade som plasten i en badboll. Nu kan jag inte sluta tänka på det. Har också Ombré Leather. Även den ger ifrån sig "badbollslukten" i början, men den försvinner snabbt.
YSL La Nuit de L'homme. Gillar doften, men beroende på sinnesstämning kan den kännas lite feminin.

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

De flesta parfymerna för mig luktar matt-tvättmedel av någon konstig anledning. Vet inte vad det beror på. Finns en parfym som inte luktar så och det är Fahrenheit. Har använt den sedan tidigt 90-tal.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jean Paul Gaultier - Le Male
Burberry - London
Yves Saint Laurent - L'homme

I den ordningen

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Körde mycket Jean Paul Gaultier förut, har gått över till Dior Homme Intense EdP och tycker om den väldigt mycket själv. Ganska så försiktig men "skön" doft.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Jag har två parfymer som jag tycker luktar väldigt gott. Men jag använder dom typ aldrig.
Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold EdP
Molton Brown Tobacco Absolute EdP

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Eget hemkok kallat Homme Naturel bestående av dagens svett. 100% migrän- och astmafri, och den som känner av den är för nära.

Nej, skämt åsido, hade säkert kunnat vara trevligt att kunna ha någon form av lukt mer distinkt än svagt parfymerad duschtvål, men det är otänkbart. Dock kunde man ju önska att visst folk kunde vara mer sparsamma med sina lukter när de vistas i lokaler där andra också ska vistas, men jag måste ändå säga att det är något som blivit betydligt bättre de senaste 15 åren eller så (eller så är det åldersrelaterat, det är ju fullt möjligt ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Oj vad tråden tvärdog. Kan slå ett slag för guerlain l'homme ideal extreme. Doftar väldigt gott. https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/L-Homme-Ideal-Ex...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

I princip bara kört en enda parfym de senaste åren och det är Ralph Lauren Polo Red Extreme EdP.

Permalänk
Medlem

Matiere Premiere - Encense Suave (fest, middag ute, kväll osv)
Amouage - Jubilation XXV (vardag vinter)
Nasomatto - Baraonda (jobbsammanhang eller bara när jag e sugen på en whisky)
Penhaligon - Halfeti (lite allt-i-allo, min personliga favorit)
Penhaligon - Juniper Sling (vår och sommar, eller när jag blir sugen på en GT)

Gillar överlag spritiga och orientaliska dofter

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Matiere Premiere - Encense Suave (fest, middag ute, kväll osv)
Amouage - Jubilation XXV (vardag vinter)
Nasomatto - Baraonda (jobbsammanhang eller bara när jag e sugen på en whisky)
Penhaligon - Halfeti (lite allt-i-allo, min personliga favorit)
Penhaligon - Juniper Sling (vår och sommar, eller när jag blir sugen på en GT)

Gillar överlag spritiga och orientaliska dofter

Jösses. En sann connoisseur. Det var många, intressanta dofter att prova.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jösses. En sann connoisseur. Det var många, intressanta dofter att prova.

Om du gillar whisky måste du testa Baraonda! Den där första noten är ren singel malt för mig 😀 Sen försvinner den litegrann så man slipper gå runt och lukta fyllo. Är nog den jag får flest komplimanger för.
Även Encens Suave är ganska spännande. Somalisk rökelse, vanilj och kaffe typ. Inget jag har till vardags men kvällstid är den fin.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Då det talats gott om "Haramain - Detour Noir" så vart jag intresserad när den fanns i lager på Notino, utöver den så råkade jag visst köpa en "Guerlain L'Homme Ideal" för ett tag sedan också! Tror jag ska lugna mig ett tag, såvida ingen fantasi-deal dyker upp!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Min go-to är Vanitas av Profumum Roma. Rejält hög andel parfymolja i deras produkter och otroligt goda. Det räcker alltså med ett enda tryck. Har blivit stannad så många gånger där folk undrar vad parfymen jag bär heter eller av folk som liksom måste stanna upp och lukta precis när dem passerat mig. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Då det talats gott om "Haramain - Detour Noir" så vart jag intresserad när den fanns i lager på Notino, utöver den så råkade jag visst köpa en "Guerlain L'Homme Ideal" för ett tag sedan också! Tror jag ska lugna mig ett tag, såvida ingen fantasi-deal dyker upp!

Vad tyckte du om den? Vilken version är det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Har själv nyligen börjat med dofter, och fick en fullträff på första försöket. Istället för att söka efter något populärt eller trendigt, så utgick jag från mitt historieintresse och hittade en riktigt ljuvlig doft i form av D.R. Harris & Co - Albany Cologne. Njuter verkligen av den, och slänger på lite, även när jag är själv hemma.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Aqua Di Gio är en klar favorit.
Tror jag behöver köpa på mig en faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Matiere Premiere - Encense Suave (fest, middag ute, kväll osv)
Amouage - Jubilation XXV (vardag vinter)
Nasomatto - Baraonda (jobbsammanhang eller bara när jag e sugen på en whisky)
Penhaligon - Halfeti (lite allt-i-allo, min personliga favorit)
Penhaligon - Juniper Sling (vår och sommar, eller när jag blir sugen på en GT)

Gillar överlag spritiga och orientaliska dofter

Köpte hem en liten provflaska av Matiere Premiere - Encense Suave. Jag gillar den, men jag tyckte att jag kände igen doften från något. Efter två timmar kom jag på det. Det påminner om en sådan där butik som är fylld med träslöjd.

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadistical:

Köpte hem en liten provflaska av Matiere Premiere - Encense Suave. Jag gillar den, men jag tyckte att jag kände igen doften från något. Efter två timmar kom jag på det. Det påminner om en sådan där butik som är fylld med träslöjd.

Är nog rökelsen. Den är ganska speciell, jag gillar den också som sagt och på min hud blir den bättre än om jag bara luktar på ett prov. Men jag märker också att jag ganska snabbt blir mätt på den om jag haft den flera dagar i rad. Blir ofta så för mig när en not är väldigt framträdande. Samma med vissa rena läderparfymer osv

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Är nog rökelsen. Den är ganska speciell, jag gillar den också som sagt och på min hud blir den bättre än om jag bara luktar på ett prov. Men jag märker också att jag ganska snabbt blir mätt på den om jag haft den flera dagar i rad. Blir ofta så för mig när en not är väldigt framträdande. Samma med vissa rena läderparfymer osv

Jag vet inte om det är min näsa eller min hud, men det verkar som att dofter som är lite mer specifika varar längre. Känner fortfarande doften av Encense Suave efter 8 timmar, medan dofter som Maison Margela Replica Jazz Club är borta efter tre timmar.

Har du någon läderparfym du vill tipsa om? Jag har Tom Ford's Ombré Leather, men precis som med deras Oud Wood tycker jag den har en väldigt kemisk doft. Brorsan tyckte det luktade badboll, och nu är det allt jag tänker på när jag använder den. 😜

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadistical:

Jag vet inte om det är min näsa eller min hud, men det verkar som att dofter som är lite mer specifika varar längre. Känner fortfarande doften av Encense Suave efter 8 timmar, medan dofter som Maison Margela Replica Jazz Club är borta efter tre timmar.

Har du någon läderparfym du vill tipsa om? Jag har Tom Ford's Ombré Leather, men precis som med deras Oud Wood tycker jag den har en väldigt kemisk doft. Brorsan tyckte det luktade badboll, och nu är det allt jag tänker på när jag använder den. 😜

Encense Suave sitter som berget på mig med. Trodde bara det va jag 😅

Etat Libre d'Orange - Rien är ganska kul att testa. Det va nog typ 15 år sen jag hade en flaska så minnet är väl inte perfekt men vill minnas att det va mycket läder. Men alla deras parfymer tenderar att vara vattendelare. Skulle aldrig blindköpa nåt från dem. Beställer du ett prov så ta ett från Secretions Magnifique också…världens äckligaste parfym? 😁 Kul…eller intressant att lukta på

Mer säkra kort är ju Aqua di Parma Leather och på tal om Tom Ford så Tuscan Leather om du inte testat

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Kör det mesta som går parfymfritt, eftersom både jag och frun är känsliga för dofter. Blir deo från Neutral t.ex. och jag använder samma schampo/balsam och duschtvål som 3-åringen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vad tyckte du om den? Vilken version är det?

Det var den denna jag köpte! Den var så pass billig vid det tillfället så passade på med denna, men lär nog pröva "Extreme"-versionen framöver!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Fastnade på en parfym för några år sedan, efter det blev de multipack på löpande band.
Är inte direkt ute o dejtar eller liknande för att locka till mig honor, men diggar doften.

Coach.. simpel o stabil doft
https://www.parfym.se/parfym/coach/coach-for-men-edt

Sen finns det någon 19.90kr spray i skåpet också som nödlösning, när man kommer på att man måste på Ica o shoppa mat när man nyss legat under bilen o skruvat, men inte hinner duscha o inte vill slösa ädla skvättar 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Fastnade på en parfym för några år sedan, efter det blev de multipack på löpande band.
Är inte direkt ute o dejtar eller liknande för att locka till mig honor, men diggar doften.

Coach.. simpel o stabil doft
https://www.parfym.se/parfym/coach/coach-for-men-edt

Sen finns det någon 19.90kr spray i skåpet också som nödlösning, när man kommer på att man måste på Ica o shoppa mat när man nyss legat under bilen o skruvat, men inte hinner duscha o inte vill slösa ädla skvättar 😁

Här där jag bor så är "skruvardoften" bättre än parfym för de flesta lmao

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Här där jag bor så är "skruvardoften" bättre än parfym för de flesta lmao

Det känner man till, bott på både Knaftvägen och Storgatan 40-nånting, dock längesedan 😀

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

"Mainar" Creed Aventus Cologne. Är lite utav en Xerjoff fanboy också, brukar köra Nio, Dolce Amalfi, Naxos och ibland Pikovaya Dama. Sen är även många Tom Ford bra.

Gillar att testa olika fast dessa är mina favoriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Encense Suave sitter som berget på mig med. Trodde bara det va jag 😅

Etat Libre d'Orange - Rien är ganska kul att testa. Det va nog typ 15 år sen jag hade en flaska så minnet är väl inte perfekt men vill minnas att det va mycket läder. Men alla deras parfymer tenderar att vara vattendelare. Skulle aldrig blindköpa nåt från dem. Beställer du ett prov så ta ett från Secretions Magnifique också…världens äckligaste parfym? 😁 Kul…eller intressant att lukta på

Mer säkra kort är ju Aqua di Parma Leather och på tal om Tom Ford så Tuscan Leather om du inte testat

Kommer ju aldrig kunna köpa något från Etat Libre utan att tro att man luktar secretions magnifique lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe2626:

Kommer ju aldrig kunna köpa något från Etat Libre utan att tro att man luktar secretions magnifique lol

Haha den är väldigt speciell. Överfallsvåldtäkt är nog vad jag associerar den med 😅
Den satt också kvar även efter man duschat.
Jag tycker nog mest de är ganska gimmicky överlag och inga jag använder. Har nog kvar en flaska Charogne som jag tycker luktar bubbelgum och lik. Den är också lite kul för att den är så udda.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Kul Tråd. Har just nu 46 olika som jag varvar mellan. Vissa billiga (vardags) och vissa inte. Sen ca 2012 har jag haft samma favorit, en grym sommarparfym. Just det faktum att ingen annan verkar använda den gör den till min...
https://www.bloomify.se/parfym/man/lacoste-challenge-edt-90ml...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.