Permalänk
Medlem

Aeroponisk Odling

För några månader sedan blev jag inspirerad av helautomatiserad året-runt odling inomhus. Speciellt för att försöka få smultron hela året om. Efter att ha läst på en del så verkade det som att smultron kunde vara lite svårare att odla hydroponiskt. Men jag gav det ett försök, med lyckat resultat! Jag odlar även Basilika vilket är mycket enklare och är numera helt självförsörjande på Basilika

Det jag skapat är en så kallad aeroponisk odling, som är en form av hydroponisk odling. Kortfattat så innebär det att man odlar utan jord och genom att bespruta rötterna med vatten.

Bygget består av delar från Ikea/Biltema/K-rauta samt en del kretsar från diverse ställen. Hela systemet är egenkomponerat och består av en ESP32 som jag skrivit kod för att styra med Home Assistant via ett REST API.

Delar:
- Låda kuggis med lock (26x35x15cm) för elektronik
- Låda kuggis med lock (37x54x21cm) för odlingen
- Temperatur sensorer (DS18B20) (2st)
- 2st 5V relays (styrning av fläkt/pump/kamera)
- ESP32 + en Mini ESP32-Cam för övervakning
- Ljussensor (BH1750) för att läsa av ljusstyrkan
- Temp/fuktsensor (DHT11)
- 12V adapter från en gammal bärbar dator
- 12 till 5V stepdown
- Drev (glasull) för odlingen
- 16W Led ramp från plantagen
- 12V dränkbar vattenpump från Biltema
- Slangar/muttrar/fästen från Biltema
- Basilika + Smultron(självfertila) frön
- Hydroponisk växtnäring
- PH-mätare (köpt från Amazon)
- Citronsyra (för att sänka PH värdet)

Schemat:
- Var 5:e minut, dygnet runt, besprutas rötterna under 5sec.
- Mellan klockan 07:00 till 22:00 lyser LED rampen.
- Fläkten går 10min varje halvtimme.

Fläkten används för att få starkare plantor. De växer inte lika fort på höjden och får en starkare stam. Växterna bör få c:a 16h ljus per dygn.

Källkod för systemet: https://github.com/Lallassu/hydroponic/

Priset för det första smultronet ska vi inta tala om, men resan dit var värt varenda krona!

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Så syftet med fläkten är att det ska blåsa på plantorna och de därmed ska provoceras att bli grövre, inget annat?
Jag försöker själv odla hydroponiskt, och växterna sticker ju gärna iväg i höjden, särskilt i början. Kanske något för mig att prova.

En annan sak som jag ofta får problem med är bladlöss. Jag har ingen aning om var de kommer ifrån. Odlingen är inte direkt nära några andra växter, och jag kan inte se bladlöss på några andra växter i huset. Nu har jag sanerat mitt system plus att jag låtit det stå oanvänt i några månader ifall det skulle vara att de "övervintrar" i något hörn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så syftet med fläkten är att det ska blåsa på plantorna och de därmed ska provoceras att bli grövre, inget annat?
Jag försöker själv odla hydroponiskt, och växterna sticker ju gärna iväg i höjden, särskilt i början. Kanske något för mig att prova.

En annan sak som jag ofta får problem med är bladlöss. Jag har ingen aning om var de kommer ifrån. Odlingen är inte direkt nära några andra växter, och jag kan inte se bladlöss på några andra växter i huset. Nu har jag sanerat mitt system plus att jag låtit det stå oanvänt i några månader ifall det skulle vara att de "övervintrar" i något hörn.

Ja precis, fläkten är bara till för att få starka plantor, mina basilikor har enormt kraftiga stammar numera. Det blir lite som vindpinade träd på fjället

Har inte haft några problem med bladlöss. Nu har jag sått från frö och aldrig tagit in sticklingar från andra växter i huset samt att hela systemet står långt från andra blommor/växter i huset. Använder heller inga organiska delar i odlingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt, och fantastiskt kul projekt!

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Väldigt intressant detta.

Vad som vore också intressant är elförbrukningen (kWh) för att driva allt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Bra jobbat! Väldigt intressant detta.

Vad som vore också intressant är elförbrukningen (kWh) för att driva allt detta?

LED rampen är på 16W, vilken drar mest. Eftersom pumpen körs väldigt sällan (5s var 5:e min) så drar den väldigt lite. Fläkten samt ESP32 drar inte mycket de heller. Jag skulle tippa på mellan 17-20W. Ska mäta någon gång för att se, så jag får återkomma

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

LED rampen är på 16W, vilken drar mest. Eftersom pumpen körs väldigt sällan (5s var 5:e min) så drar den väldigt lite. Fläkten samt ESP32 drar inte mycket de heller. Jag skulle tippa på mellan 17-20W. Ska mäta någon gång för att se, så jag får återkomma

Det ser vi fram emot!

Permalänk
Medlem

Har du något annat du planerat att testodla? Skulle vara intressant och veta hur det funkar med mynta, koriander eller persilja? Är ju riktigt nice att ha en egen odling hemma med färska kryddor.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Du kan testa att odla tomater och gurka också? Har hört att man inte behöver någon jord för det. De är normalt sett väldigt höga plantor men det finns mini tomat-plantor som blir typ 30-40cm höga max.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Skulle vilja ha en hydroodling i lite större skala på balkongen under sommaren så man slipper hiva och kladda med jord varje säsong.

Permalänk
Medlem

Ascoolt! Nästa steg skulle väl vara solceller och batteri så hela systemet kopplas bort från elnätet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Intressant!
Vad tycker du är fördelarna med aeroponisk odling mot hydroponisk i näringsrikt vatten?
Tydligen viktigt att inte låta ljus kanske framförallt solljus komma in i odlingslådan iaf vid hydroponisk odling så att bakterier inte växer, därav är de svartmålade på insidan.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Så syftet med fläkten är att det ska blåsa på plantorna och de därmed ska provoceras att bli grövre, inget annat?
Jag försöker själv odla hydroponiskt, och växterna sticker ju gärna iväg i höjden, särskilt i början. Kanske något för mig att prova.

En annan sak som jag ofta får problem med är bladlöss. Jag har ingen aning om var de kommer ifrån. Odlingen är inte direkt nära några andra växter, och jag kan inte se bladlöss på några andra växter i huset. Nu har jag sanerat mitt system plus att jag låtit det stå oanvänt i några månader ifall det skulle vara att de "övervintrar" i något hörn.

Bladlöss kan man få från ett öppet fönster.
Har själv haft problem med det i omgånga på min hydrophoniska odling som bara kör solljus.
Men det blir ju så varmt på sommaren i köket med fönstret stängt. I know!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
CS-mästare

Riktigt intressant! Bra jobbat!

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Redstone magic...

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk

Riktigt nice

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat! Kul med smultr0n :).
Ska lätt ta inspiration från detta om jag nån gång ger mig in i den där världen, jag kör allt manuellt just nu (pleb).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Coolt. Senast jag såg något liknande var när någon programerat en commodore 64 att agera som trädgårdsmästare och vattna plantor efter behov.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har du A/B-testat mot "vanlig" hydroponisk odling för att se skillnaden? Vi odlar en hel del örter och aldrig riktigt sett nyttan att automatisera (mer än en timer för lampan) då det växer som ogräs. Det vi gör är att tillsätta mer vatten och näring.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Intressant!
Vad tycker du är fördelarna med aeroponisk odling mot hydroponisk i näringsrikt vatten?
Tydligen viktigt att inte låta ljus kanske framförallt solljus komma in i odlingslådan iaf vid hydroponisk odling så att bakterier inte växer, därav är de svartmålade på insidan.

Jag har en Kratky odling av basilika helt utan automation. Den växer inte lika fort som min automatiserade version. Samt att stammarna blir väldigt klena och har en tendens att ramla ihop av sin egen tyngd.

Skrivet av in a bodybag:

Har du A/B-testat mot "vanlig" hydroponisk odling för att se skillnaden? Vi odlar en hel del örter och aldrig riktigt sett nyttan att automatisera (mer än en timer för lampan) då det växer som ogräs. Det vi gör är att tillsätta mer vatten och näring.

Fläkten gör stor skillnad, stammarna blir stadiga och väldigt kraftiga. De enda smultronen som överlevt är de som är i den automatiserade lådan (har 3st plantor i den). Jag vet inte om det var ren tur eller om de mådde bättre med rotbevattning. Men sedan så behöver jag aldrig byta vatten, endast fylla på c:a en gång/månad. I min "manuella" låda behöver jag byta vatten helt ibland.

Så jag skulle säga att den automatiserade versionen kräver mindre underhåll helt enkelt och växer bättre (i mitt fall). Dock har jag ingen helt rättvis jämförelse eftersom min andra låda är mindre. Sedan är ju den automatiserade versionen mycket roligare såklart

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av giplet:

Så syftet med fläkten är att det ska blåsa på plantorna och de därmed ska provoceras att bli grövre, inget annat?
Jag försöker själv odla hydroponiskt, och växterna sticker ju gärna iväg i höjden, särskilt i början. Kanske något för mig att prova.

Placera belysningen närmare topparna på plantorna. Ju högre upp den är placerad, desto mer sticker de iväg i höjd

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt vackert och inspirerande, när jag väl kommer igång med att börja odla lite så blir det lätt såhär.
Sambon tycker nog att charmen försvinner lite i att odla, men har man några lådor så är det väldigt skönt att det sköter sig själv.

Permalänk
Medlem

Spännande och väldigt inspirerande! Jag har själv gått i tankarna att få till någon hemmaodling så jag kan försörja mig själv med grönsaker året runt. Har sneglat både på akvaponisk, hydroponisk och aeroponisk odling tidigare men aldrig riktigt börjat, nu kanske jag äntligen kommer till skott.

Vad skulle du säga är det svåraste med aeroponisk och hydroponisk odling? Vad är initialkostnaden för ditt system och vad hur hög är driftskostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vad skulle du säga är det svåraste med aeroponisk och hydroponisk odling? Vad är initialkostnaden för ditt system och vad hur hög är driftskostnaden?

Jag skulle inte säga att det är svårt alls. Det tar bara lite tid att få allt att fungera som man vill i början. Nu hittade jag på mitt system själv och det behövdes tänkas igenom en del lösningar i början. Sedan handlar det mer om att se till att systemet har vatten + näring samt se till att skörda/trimma. Priset på mitt bygge är lite osäkert, men jag tror inte att jag överstigit 2000kr.

Visa signatur
Permalänk

Detta var ju riktigt häftigt!

Permalänk
Medlem

Jag satte in fuktsensorer i jorden som mäter fuktighetet och startar vatten pumpen x antal sec beroende på vilken växt det är så att jorden alltid har exakt rätt vattenmängd i jorden för alla olika växter jag har hemma, fått dra slang till varje växt också, allt är inkopplat till ett kretskort jag gjorde som går till en Raspberry pii där jag fått programmera allt. enda jag behöver göra är att fylla på en 20L hink ca 1-2gånger i månaden (beror på hur varmt det är) där vattenpumpen är som jag har i förrådet så sköts all bevattning automatisk sen 🙂👌 var lite trixande dock då alla olika växter behöver olika mkt vatten men när man hade justerat in det så var det underbart 🙂👌😃 OBS min var ej för odling utan var för alla inomhus växter året om och utomhus växter på sommarn 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Något sådant här vore riktigt skoj att sätta upp.
När jag har hus och om jag har utrymmet för det så skulle jag i sådana fall gå hela vägen efter att ha testat lite. Dvs, en eller flera hyllor.
Jag skulle dock vela mellan någon liten enkortsdator så som RaspberryPi eller någon simpel liten analog timerenheter där man kan ställa tiderna.

Med en RaspberryPi så skulle man precis som TS lätt kunna styra och övervaka allt vi ex. Home Assistant vilket vore smutt.
Men med analoga timerenheter så skulle det bara funka och man skulle kunna komma igång direkt utan att böka till det. Tror det dessutom skulle vara enklare att utöka systemet, ex. om man vill utöka med en timerenhet till varje enskillt hyllplan istället för en för hela hyllan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Jag satte in fuktsensorer i jorden som mäter fuktighetet och startar vatten pumpen x antal sec beroende på vilken växt det är så att jorden alltid har exakt rätt vattenmängd i jorden för alla olika växter jag har hemma, fått dra slang till varje växt också, allt är inkopplat till ett kretskort jag gjorde som går till en Raspberry pii där jag fått programmera allt. enda jag behöver göra är att fylla på en 20L hink ca 1-2gånger i månaden (beror på hur varmt det är) där vattenpumpen är som jag har i förrådet så sköts all bevattning automatisk sen 🙂👌 var lite trixande dock då alla olika växter behöver olika mkt vatten men när man hade justerat in det så var det underbart 🙂👌😃 OBS min var ej för odling utan var för alla inomhus växter året om och utomhus växter på sommarn 🙂

Låter lite som vad Grady från Practical Engineering gjorde. Sånt är tufft tycker jag.

https://youtu.be/O_Q1WKCtWiA

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Låter lite som vad Grady från Practical Engineering gjorde. Sånt är tufft tycker jag.

https://youtu.be/O_Q1WKCtWiA

Ja det påminner mkt om det jag gjort, själva iden iaf 🙂 har en setup för inomhus och en för utomhus 🙂 hade dock gjort något åt alla dom kablarna och slangarna 😃👍 men va riktigt kul, sambon tyckte jag var löjlig först men efter den inomhus var helt klar och optimerad så gick det inte länge innan hon var frälst och mer lr mindre tvingade mej att göra ett likadant system för alla blommor/växter på framsidan huset och trädgården som hon kunde ha på sommaren 😋 har dock en 100L tunna nedgrävd i marken för utomhus systemet precis bredvid altanen som knapp syns som man bara fyller på med trädgårds slangen som sitter på väggen bredvid 🙂👌

Visa signatur

In science we trust!