TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Tack för ett snabbt svar. Sitter på en 8 år gammal TV som då kostade 2500kr, så allt kommer båda kommer vara som dag och natt - Gissningsvis. Jag vill inte ha större än 55", så det är mest om det är värt att gå upp 2000kr. Såg även att Elgiganten har Samsung 55" QN700B för 12.990kr, hur står den sig mot OLED? Har sett lite videor om den, men om CS(OLED) alltid kommer vara snäppet bättre för film/serier och något eventuellt spel, så känns det inte som att det är värt att gå upp ytterligare 2000kr.

Köp en LG OLED 55B2 istället för 9990:-. Bra pris och ytterst marginella skillnader mot en C1/CS-modell.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp en LG OLED 55B2 istället för 9990:-. Bra pris och ytterst marginella skillnader mot en C1/CS-modell.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003

Jo, svårt att motivera 6 000 kr extra för C2.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-lg-b2-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Håller med köp en B 2 55" haft min nu se. I tisdags och fungerar helt klockrent.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av edson:

Köp en LG OLED 55B2 istället för 9990:-. Bra pris och ytterst marginella skillnader mot en C1/CS-modell.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003

Skrivet av Scarabeo:
Skrivet av Dax:

Håller med köp en B 2 55" haft min nu se. I tisdags och fungerar helt klockrent.

Blir nog en sån då. Liten fråga bara. Jag kommer använda tvn som datorskärm ibland och vill inte riskera burnins om jag råkar glömma den igång. Enligt tex. LTT så ska risken för sånt nästan vara som borta, men hur ligger det faktiskt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Blir nog en sån då. Liten fråga bara. Jag kommer använda tvn som datorskärm ibland och vill inte riskera burnins om jag råkar glömma den igång. Enligt tex. LTT så ska risken för sånt nästan vara som borta, men hur ligger det faktiskt till?

Grundlig genomgång här:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Blir nog en sån då. Liten fråga bara. Jag kommer använda tvn som datorskärm ibland och vill inte riskera burnins om jag råkar glömma den igång. Enligt tex. LTT så ska risken för sånt nästan vara som borta, men hur ligger det faktiskt till?

Permeanenta skador verkar ta år att skapa vid statisk bild på maximal ljusstyrka. Och det är på flera år gamla modeller. Inte något som bör påverka vid normal användning. Finns inbyggda funktioner som skyddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Blir nog en sån då. Liten fråga bara. Jag kommer använda tvn som datorskärm ibland och vill inte riskera burnins om jag råkar glömma den igång. Enligt tex. LTT så ska risken för sånt nästan vara som borta, men hur ligger det faktiskt till?

Jag har haft min TV i 20 månader och använt den ca 15 timmar per dag som datorskärm och jag ser ingen antydan till inbränningar på min panel över huvud taget.

Däremot kör jag med OLED Light på 0 då jag tycker den är tillräckligt ljusstark på det och givetvis är alla funktioner som minskar risken för inbränningar aktiverade.

För säkerhets skull kör jag även alltid webbläsaren i fullskärmsläge och gömmer aktivitetsfältet automatiskt. Ovant i början men otroligt skönt med extra yta nu när man surfar.

Jag använder även en helsvart skrivbordsbild.

Jag överdriver säkert men med tanke på att jag använder den så otroligt mycket varje dag och dessutom som datorskärm så har jag tagit dessa försiktighetsåtgärder.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Sjusovarn

Tack för svaren, ni är fantastiska. Får bli en sån då 👍

Permalänk

På jakt efter en ny TV, 55-65" och upp till 10 tkr, men gärna billigare.
F.n. har jag en 8 år gammal 42" Panasonic LED som på den tiden kostade 2500 kr, så jag utgår ifrån att i princip allt kommer vara bättre. Kikar mest på netflix/discovery+/youtube via hdmi från dator, men det får gärna vara Android/google TV istället. Kort och gott är jag ute efter en större tv med smidigare funktioner än nuvarande.

Har kikat på lite olika modeller efter guiden som skulle kunna vara bra:
LG OLED 55B2: 55",ca 10tkr
LG 65Nano91: 65",ca 10tkr
Sony XR-55X90J: 55",ca 8 tkr
Sony KD-65X85J: 65",ca 8,5 tkr

Spontant känns det som att någon av 65" är mest prisvärd, men har svårt att egentligen se några större skillnader annat än att b2 är OLED? Finns ju väldigt många andra modeller också, så tar gärna emot tips på mer budgetvänliga alternativ (alternativt modeller att hålla utkik för nu till black friday).
Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av päpparkaka:

På jakt efter en ny TV, 55-65" och upp till 10 tkr, men gärna billigare.
F.n. har jag en 8 år gammal 42" Panasonic LED som på den tiden kostade 2500 kr, så jag utgår ifrån att i princip allt kommer vara bättre. Kikar mest på netflix/discovery+/youtube via hdmi från dator, men det får gärna vara Android/google TV istället. Kort och gott är jag ute efter en större tv med smidigare funktioner än nuvarande.

Har kikat på lite olika modeller efter guiden som skulle kunna vara bra:
LG OLED 55B2: 55",ca 10tkr
LG 65Nano91: 65",ca 10tkr
Sony XR-55X90J: 55",ca 8 tkr
Sony KD-65X85J: 65",ca 8,5 tkr

Spontant känns det som att någon av 65" är mest prisvärd, men har svårt att egentligen se några större skillnader annat än att b2 är OLED? Finns ju väldigt många andra modeller också, så tar gärna emot tips på mer budgetvänliga alternativ (alternativt modeller att hålla utkik för nu till black friday).
Tack på förhand!

Guiderna är till för att svara på justa sådant här. En av dem du listar är betydligt bättre (OLED B2) än resten och en av dem är lite sämre än de övriga (X85J)

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpparkaka:

På jakt efter en ny TV, 55-65" och upp till 10 tkr, men gärna billigare.
F.n. har jag en 8 år gammal 42" Panasonic LED som på den tiden kostade 2500 kr, så jag utgår ifrån att i princip allt kommer vara bättre. Kikar mest på netflix/discovery+/youtube via hdmi från dator, men det får gärna vara Android/google TV istället. Kort och gott är jag ute efter en större tv med smidigare funktioner än nuvarande.

Har kikat på lite olika modeller efter guiden som skulle kunna vara bra:
LG OLED 55B2: 55",ca 10tkr
LG 65Nano91: 65",ca 10tkr
Sony XR-55X90J: 55",ca 8 tkr
Sony KD-65X85J: 65",ca 8,5 tkr

Spontant känns det som att någon av 65" är mest prisvärd, men har svårt att egentligen se några större skillnader annat än att b2 är OLED? Finns ju väldigt många andra modeller också, så tar gärna emot tips på mer budgetvänliga alternativ (alternativt modeller att hålla utkik för nu till black friday).
Tack på förhand!

Om du verkligen vill ha 65” är nog B1 mest värd att gå på, tyvärr 12k just nu

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av päpparkaka:

På jakt efter en ny TV, 55-65" och upp till 10 tkr, men gärna billigare.
F.n. har jag en 8 år gammal 42" Panasonic LED som på den tiden kostade 2500 kr, så jag utgår ifrån att i princip allt kommer vara bättre. Kikar mest på netflix/discovery+/youtube via hdmi från dator, men det får gärna vara Android/google TV istället. Kort och gott är jag ute efter en större tv med smidigare funktioner än nuvarande.

Har kikat på lite olika modeller efter guiden som skulle kunna vara bra:
LG OLED 55B2: 55",ca 10tkr
LG 65Nano91: 65",ca 10tkr
Sony XR-55X90J: 55",ca 8 tkr
Sony KD-65X85J: 65",ca 8,5 tkr

Spontant känns det som att någon av 65" är mest prisvärd, men har svårt att egentligen se några större skillnader annat än att b2 är OLED? Finns ju väldigt många andra modeller också, så tar gärna emot tips på mer budgetvänliga alternativ (alternativt modeller att hålla utkik för nu till black friday).
Tack på förhand!

Låter som du gör exakt samma resa som mig med exakt samma förutsättningar Panasonic på 8 år som kostade 2500kr på typ Netonnet. Jag valde 55B2.

Permalänk
Medlem

Söker desperat efter er eviga visdom, blir bara mer fundersam ju mer jag tittar. Är smått ängslig då det handlar om så mycket pengar och jag är rädd för att köpa fel.

Jag har ett xbox series x och vill ha en tv som klarar av alla dess finesser. Min nuvarande tv är 55", en 15 år gammal Sony bravia.

Först bestämde jag mig för LG C1, men den verkar vara på väg bort. Nu har jag bestämt mig (?) för en LG CS på elgiganten (65") för 16.000 (nedsatt från 29.000, tecken till oro?) men så läser jag om LG B2....

Alltså. Har xbox series x. Vill ha 4K, VRR, 120 Hz, HDR osv - dvs en tv som drar nytta av alla funktioner som erbjuds.

Vill inte köpa en TV som redan är "gammal" men behöver inte heller ha det senaste, bara för att.
EDIT: C2 känns som att det faller just under detta, om CS är en C1 utan EVO(?) så duger det lika bra.

Ursäktar om det blev lite snurrigt, har en fruktansvärd huvudvärk och försöker fatta mig kort och koncist. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Såg nyss att jag har ganska fina studenterbjudanden på nya Samsung Tv-apparater, och har länge velat skaffa en större Tv som datorskärm. Så min största fråga är väl mestadels var går gränsen mellan "Har alla bra spelfunktioner" och "Inte orimligt dyr"?

55" Q70B - 7500kr (100Hz/4K120Hz?, båda står i spec....) Hur är bildkvalitén?/ Spelläget?
55" QN700B - 12 500kr (50Hz?/4K120Hz?, båda står i spec....) Går skärmen ens att köra i 120Hz? eller är det bara HDMI-portens maxbandbredd? Innebär 8k att den knappt har något backlightbleed?
55" QN95B - 14 500kr (100Hz?/4k144Hz?, båda står i spec....) Dyrare än vad det smakar?
55" QN85B - 11 500kr (100Hz?/4k120Hz?, båda står i spec....) Är den verkligen värd 4k mer än Q70B? Eller vill man lägga den sista tusenlappen och ta en 8k-tv?

Eller ska man skippa alla dessa Samsung modeller och bara ta det billigaste som finns på Prisjakt från typ TCL?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Militias:

Såg nyss att jag har ganska fina studenterbjudanden på nya Samsung Tv-apparater, och har länge velat skaffa en större Tv som datorskärm. Så min största fråga är väl mestadels var går gränsen mellan "Har alla bra spelfunktioner" och "Inte orimligt dyr"?

55" Q70B - 7500kr (100Hz/4K120Hz?, båda står i spec....) Hur är bildkvalitén?/ Spelläget?
55" QN700B - 12 500kr (50Hz?/4K120Hz?, båda står i spec....) Går skärmen ens att köra i 120Hz? eller är det bara HDMI-portens maxbandbredd? Innebär 8k att den knappt har något backlightbleed?
55" QN95B - 14 500kr (100Hz?/4k144Hz?, båda står i spec....) Dyrare än vad det smakar?
55" QN85B - 11 500kr (100Hz?/4k120Hz?, båda står i spec....) Är den verkligen värd 4k mer än Q70B? Eller vill man lägga den sista tusenlappen och ta en 8k-tv?

Eller ska man skippa alla dessa Samsung modeller och bara ta det billigaste som finns på Prisjakt från typ TCL?

Nu är Samsung 2022 ganska enkelt, ersätt B med A så kan du jämföra med 2021-guiden om vilken som ger mest. Annars är ju slutsatsen enkel var du har kvalitetsnivån i fråga om modellbeteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nxau:

Söker desperat efter er eviga visdom, blir bara mer fundersam ju mer jag tittar. Är smått ängslig då det handlar om så mycket pengar och jag är rädd för att köpa fel.

Jag har ett xbox series x och vill ha en tv som klarar av alla dess finesser. Min nuvarande tv är 55", en 15 år gammal Sony bravia.

Först bestämde jag mig för LG C1, men den verkar vara på väg bort. Nu har jag bestämt mig (?) för en LG CS på elgiganten (65") för 16.000 (nedsatt från 29.000, tecken till oro?) men så läser jag om LG B2....

Alltså. Har xbox series x. Vill ha 4K, VRR, 120 Hz, HDR osv - dvs en tv som drar nytta av alla funktioner som erbjuds.

Vill inte köpa en TV som redan är "gammal" men behöver inte heller ha det senaste, bara för att.
EDIT: C2 känns som att det faller just under detta, om CS är en C1 utan EVO(?) så duger det lika bra.

Ursäktar om det blev lite snurrigt, har en fruktansvärd huvudvärk och försöker fatta mig kort och koncist. Tack på förhand!

65B1 för 12 lax eller 65B2 för 15 lax känns klart mest prisvärda just nu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nxau:

Söker desperat efter er eviga visdom, blir bara mer fundersam ju mer jag tittar. Är smått ängslig då det handlar om så mycket pengar och jag är rädd för att köpa fel.

Jag har ett xbox series x och vill ha en tv som klarar av alla dess finesser. Min nuvarande tv är 55", en 15 år gammal Sony bravia.

Först bestämde jag mig för LG C1, men den verkar vara på väg bort. Nu har jag bestämt mig (?) för en LG CS på elgiganten (65") för 16.000 (nedsatt från 29.000, tecken till oro?) men så läser jag om LG B2....

Alltså. Har xbox series x. Vill ha 4K, VRR, 120 Hz, HDR osv - dvs en tv som drar nytta av alla funktioner som erbjuds.

Vill inte köpa en TV som redan är "gammal" men behöver inte heller ha det senaste, bara för att.
EDIT: C2 känns som att det faller just under detta, om CS är en C1 utan EVO(?) så duger det lika bra.

Ursäktar om det blev lite snurrigt, har en fruktansvärd huvudvärk och försöker fatta mig kort och koncist. Tack på förhand!

CS är lite konstig hybrid, det verkar vara en C1 men kretsen från C2. Alltså ’gamla’ panelen och chassit, men en generation nyare systemkrets

Jag skulle nog räkna den som ganska jämn med B2 i helheten

Att den är så ’nedsatt’ som den verkar är mest en lögn, den har nog aldrig riktigt tänkt att säljas så dyrt eftersom det är i princip en årsgammal modell med nytt modellår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

65B1 för 12 lax eller 65B2 för 15 lax känns klart mest prisvärda just nu.

Och den stora frågan är om prisskillnaden på 3k är värt det eller ej. Kanske är ren fåfänga att ha årets modell.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Och den stora frågan är om prisskillnaden på 3k är värt det eller ej. Kanske är ren fåfänga att ha årets modell.

Den största skillnaden verkar vara ljusstyrkan och att B1 bara hanterar VRR ner till 40 Hz medan B2 hanterar VRR ända ner till 20 Hz och under. Värt 3 000? Inte i mitt tycke men det måste man avgöra själv.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-b2-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺

Att priserna skiljer sig tusenlappar mellan B1 och B2 har nog väldigt lite med kvaliteten på produkterna att göra. Det är snarare timingen där B1:or verkligen handlar om att tömma alla lager ASAP och B2 ännu inte nått sitt lägsta pris.

Jag skulle väl lite på Swec-vis säga att om man behöver köra ned till 20 FPS så är det nog inte TV:n som är problemet. Är en väldigt marginell situation där. Kanske är aktuellt vid någon specifik tungkörd titel på konsol? Kör man PC och får 20–40 FPS är det dags att bekanta sig med spelens grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

CS är lite konstig hybrid, det verkar vara en C1 men kretsen från C2. Alltså ’gamla’ panelen och chassit, men en generation nyare systemkrets

Jag skulle nog räkna den som ganska jämn med B2 i helheten

Att den är så ’nedsatt’ som den verkar är mest en lögn, den har nog aldrig riktigt tänkt att säljas så dyrt eftersom det är i princip en årsgammal modell med nytt modellår

Jag slog till på en CS i Fredags

Det är en hybrid med C1 panel men allt annat under huven är nytt.

Skillnaden mellan CS och B2 är högtalarna och processorn. Panelen är lite ljusare vad jag förstått, men inte "fullt blås Evo panel"-panel.

CS = 40 Watt
B2 = 20 Watt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

CS är lite konstig hybrid, det verkar vara en C1 men kretsen från C2. Alltså ’gamla’ panelen och chassit, men en generation nyare systemkrets

Jag skulle nog räkna den som ganska jämn med B2 i helheten

Att den är så ’nedsatt’ som den verkar är mest en lögn, den har nog aldrig riktigt tänkt att säljas så dyrt eftersom det är i princip en årsgammal modell med nytt modellår

Tack för svar!

Angående jämförelsen CS och B2, CS har A9-processorn mot B2 som har A7, är den skillnaden värd en tusenlapp tro?

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan fortsätta flika in att den där skillnaden i ljusstyrka C2-paneler och C1-paneler är lite för liten för att betyda något i praktiken. Där det kan märkas är i mer extrema mätningar, likt väldigt små ytor vit eller hela bilden vit. I praktiken är det man tittar på någonstans däremellan.

Permalänk
Medlem

Samsung QN90B 85" för 35k eller Sony X95K 85" för 57k som båda nu ligger på kampanj?
Är Sonys stöd för Dolby Vision samt skillnad i bildprocessor och algoritm för bakgrundsbelysningen värkligen värt 22k extra för en TV med "samma" panel?

Vet att Sony har naturligare och mer korrekta färger från fabrik, men har svårt att de en så stor prispremium för detta.

Har @Laxpudding en uppfattning över hur utbrett problemet med Samsungs bugg på bakgrundsbelysningen är?

Eventuellt kan jag gå ner mot Sony X95K 75" för 40k.

Tror du priserna på Sony X95K kommer bli lägre än HiFi klubbens kampanj på Sony framåt BF?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Bildexpert 📺

Vilka pengar som är värt vad kan jag inte berätta för någon annan. Vad något kanske kan kosta imorgon vet jag inte heller.

Vad jag vet är att Samsung har sämre hantering av HDR då de är mycket mer godtyckliga med tonkurvan baserat på bildens innehåll. Ibland är bilden rätt, men alldeles för ofta är HDR för ljust. FALD:en är mer aggressiv och kan dämpa för mycket, typiskt att de raderar ut stjärnor från en stjärnhimmel.

Där är Sony X95K bättre och konsekvent. Men du måste inte nödvändigtvis ha just X95K. X95J är i praktiken nästan lika bra sånär som mini-LED:n på X95K. Och att Samsung säger nej till Dolby Vision är fortfarande att säga nej till bästa möjliga bildkvaliteten där den finns.

Sedan har Samsung andra förtjänster förstås, likt bättre spelfunktioner än Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilka pengar som är värt vad kan jag inte berätta för någon annan. Vad något kanske kan kosta imorgon vet jag inte heller.

Vad jag vet är att Samsung har sämre hantering av HDR då de är mycket mer godtyckliga med tonkurvan baserat på bildens innehåll. Ibland är bilden rätt, men alldeles för ofta är HDR för ljust. FALD:en är mer aggressiv och kan dämpa för mycket, typiskt att de raderar ut stjärnor från en stjärnhimmel.

Där är Sony X95K bättre och konsekvent. Men du måste inte nödvändigtvis ha just X95K. X95J är i praktiken nästan lika bra sånär som mini-LED:n på X95K. Och att Samsung säger nej till Dolby Vision är fortfarande att säga nej till bästa möjliga bildkvaliteten där den finns.

Sedan har Samsung andra förtjänster förstås, likt bättre spelfunktioner än Sony.

Såg att MediaMarkt reade ut 75" X95J för 19k så fick bli denna istället som en större sidogradering från min 65" Sony XG95. Då kommer jag även få ut 4k 120Hz från mitt PS5

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Gjort klart tv jakten nu. Vill bara tacka laxpudding för dunderhjälpen, och även alla andra som flikade in ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Gjort klart tv jakten nu. Vill bara tacka laxpudding för dunderhjälpen, och även alla andra som flikade in ^^

Vad blev det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad blev det då?

Fick tag på en C1 för 11k till slut. Om jag inte hade fått tag på en hade det nog blivit A2 elr B2 istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på anting Philips 55OLED707 eller LG OLED55B2.
Det som lockar med Philipsen är ambilight samt inbyggda Android TV, motiverar det den aktuella prisskillnaden på 2k?
Är dessa två i övrigt likvärda när det kommer till bildkvalitet?

Tacksam om någon här på forumet kan hjälpa till med råd.