Permalänk
Medlem

Tips på whisky

Polaren fyller 40 och har tänkt att nu när han blivit vuxen på riktigt ska han börja uppskatta whisky. Jag tänkte därför uppmuntra till fördärvet och köpa en flaska till honom.

Han gillar Glenmorangie och Glenfiddich. Är inte så förtjust i rökig whisky.

Budget, säg 500-600Kr.

Vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Balvenie och Macallan är säkra kort, Oban och Highland Park också men de är lite rökigare.

Svenska Agitator har fått bra kritik, det kanske vore något?

https://www.whisky.nu/vi-provar-agitator/

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Mackmyra o Macallan.
Dom är väl rätt populära båda 2 oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv

Nikka from the barrel. Orimligt god för priset.

Permalänk
Medlem

En mörk rom istället? T.ex en Ron Zacapa Gran Reserva. Väldigt elegant smak. Tror han uppskattar den om han gillar de två whiskysorterna du nämnde.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mitt standard ge-bort-whisky-tips är Glenmorangie 10, den går hem hos alla och är väldigt prisvärd.
Sen blir det dyrare oftast run 8-900.
Longmorn 16 är lite svår att få tag i just nu men hade annars varit tips om du vill gå upp en prisklass.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Dalwhinnie är god och inte särskilt rökig https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/dalwhinnie-57201/

Testa annars den finfina romen Diplomatico reserva exclusiva, https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/diplomtico-35601/

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Nikka from the barrel. Orimligt god för priset.

+1 på den.
Och extra kul för att det är en blended som visar att det inte behöver vara single malt för att vara gott.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Hedersmedlem

Arran har en del whisky som ligger runt 600:- som ger ganska mycket bang for the buck. Exempelvis är deras Sherry cask mkt trevlig. Även Glenlivet Nádurra presterar bra med tanke på priset men Arran sherryn är lite snällare.

Skrivet av anon228747:

Nikka from the barrel. Orimligt god för priset.

Mja, mjo, man får ju tänka på att det endast är en 500ml flaska, dvs. man får jämföra den med whisky som ligger runt 700:-

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Nikka from the barrel. Orimligt god för priset.

+1

Jag gillar även Nikka Rare Old Super

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

När det gäller att rekommendera whisky så brukar jag peka på Glengoyne för cirka 600, alternativt Abelour A'bunadh för strax över 700. Mycket smak för pengarna, men det brukar man ju få av sherryfat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte en Agitator Single Malt till farsan och den var väldigt uppskattad. Han gillar inte heller speciellt rökiga sorter. Vi bägge gillade den och lite kul med nåt svenskt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag gillar bourbon och kan rekommendera Blanton's Gold Edition, väldigt lättdrucket och uppskattat att bjuda på

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/blantons-55701/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag röstar på en Caol Ila

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Det mesta från High coast distillery (fd Box) brukar vara gott och fint hantverk där det inte tummas på kvalitén.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Glenlivet, väldigt trevlig och balanserad single malt utan alltför mycket rökighet. Har dessutom en doft att dö för. 18-åringen för 780 kr är bäst, men 15-åringen för 650 är inte dum den heller. Yngre eller 'specialare' avråder jag från.

Vill du vara tokig är Nikka Coffee Grain en överanskande och trevlig bekantskap.

Edit: Svensk whisky är rolig att testa, men inget jag annars kan rekommendera en nybörjare. För att generalisera grovt tycker jag att den tenderar att vara för rökig utan någon vidare komplexitet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Lagavulin 16yo är en personlig favorit.

Annars som tidigare nämnts Nikka From the Barrel är fenomenal.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag ju rökig.. Där är favoriterna Laphroaig 10 årig eller Lagavulin 16. Laphroaig 10 är väl inom din prisram har jag för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

En billigare rekommendation är Tamnavulin sherry cask edition, väldigt mild, och imo väldigt trevlig för priset

Snäppet dyrare är annars highland park 12yo, inte superdyr men också prisvärd "ge bort"-whisky

Bägge två är icke rökiga, och kommer i rätt trevliga lådor(vilket imo alltid är lite roligare när de skall ges bort).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Alla som tror att de inte gillar rökiga sorter bör testa Big Peat. Apgod

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag rökig whisky, men det finns några stycken som är icke-rökiga eller med väldigt liten rökighet som jag tycker är bra. Agitator Single Malt (är lite kul för att den är Svensk och inte är Mackmyra som jag personligen inte gillar), Glenlivet Nadurra, Highland Park, Auchentoshan.

Annars är ju bourbon kanske ett alternativ för en som inte gillar rökigt, t.ex. Woodford Reserve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

+1

Jag gillar även Nikka Rare Old Super

Håller med, riktigt bra båda två om man gillar mindre rökig whisky. Nikka Coffey Grain är också riktigt bra, men den finns sällan på systemet. Jag har faktiskt på senare år gått över till att nästan bara dricka blended, och gärna från Japan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Mellan vad som fanns inne, passande smak och bra recensioner, samt fäktning med fredagsvildar, blev det en 12-årig Aberfeldy.

Av smakbeskrivningen att döma tror jag polaren kommer gilla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tack för alla tips!

Mellan vad som fanns inne, passande smak och bra recensioner, samt fäktning med fredagsvildar, blev det en 12-årig Aberfeldy.

Av smakbeskrivningen att döma tror jag polaren kommer gilla den.

Bra val!

Det är en god whisky som man inte behöver skämmas över att man ger bort!

stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Bra val!

Det är en god whisky som man inte behöver skämmas över att man ger bort!

Kul att höra!

Jag gick mycket på smakbeskrivningarna jag hittade (apelsin, honung, vanilj, karamell) och det faktum att den inte är så rökig. Om det varit smaker till en dessert vet jag att han gillar det, så jag tänker att det kan ju inte bli fel i en whisky.

Själv har jag ännu inte nördat ner mig så mycket i whyski (det står på min "att göra"-lista) men jag brukar föredra rökigare smaker. Ett par av mina favoriter är dock inte speciellt rökigar, som Mackmyra Special 07 (om jag minns namnet rätt) och någon japansk whisky jag inte minns namnet på. Velade mellan den här och Nikka from the barrel, men tänkte att Nikkan lär gå åt fort när det ska drickas whisky imorgon.

Permalänk
Medlem

Det är väl mot Irland du ska blicka om du ska undvika de rökigare sorterna. Själv dricker jag inte en droppe, men jag har bott på Irland och de irländska sorterna anses generellt vara lenare i smaken. En flaska Jameson kanske?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Han ska väl ändå få en Islay, single malt då han fyller 40!
Bunnahabhain röstar jag för.

Permalänk
Medlem

Black velvet är riktigt god och inte så rökig.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Han ska väl ändå få en Islay, single malt då han fyller 40!
Bunnahabhain röstar jag för.

Ej rökig, rekommenderar Islay..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kent:

Arran har en del whisky som ligger runt 600:- som ger ganska mycket bang for the buck. Exempelvis är deras Sherry cask mkt trevlig. Även Glenlivet Nádurra presterar bra med tanke på priset men Arran sherryn är lite snällare.

Mja, mjo, man får ju tänka på att det endast är en 500ml flaska, dvs. man får jämföra den med whisky som ligger runt 700:-

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/nikka-55102/
Knapp 500-ing

@DasIch Japan och Taiwan har fantastisk whisky, värt att kolla in.