Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Anledningen till detta är ju att ni INTE producerar el i norr.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elpriset-i-norr-rusar-mot-...

Detta är skillnaden mellan väder och klimat eller vad man ska säga… generellt producerar Norrland stabil el året runt och hjälper till att stabilisera alla runt sig (Norge och Finland, men såklart även södra Sverige). Södra sverige producerar också el men ibland nästan inget och ibland alldeles för mycket (när kostnaden blir negativ). Sett till rena terawatt-timmar så producerar säkert södra sverige tillräckligt med el ganska ofta, problemet är när vädret inte tillåter det (ingen vind)

Att hitta ett litet tillfälle när norrland inte är helt självförsörjande på el och peka ut det är totalt irrelevant för diskussionen, norrland producerar ett så enormt överskott och stabilitet i genomsnitt så att resten av sverige hade sett ut som ett u-land utan dem, med bara el vissa timmar.

Nu höjer vi nivån på diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att hitta ett litet tillfälle när norrland inte är helt självförsörjande på el och peka ut det är totalt irrelevant för diskussionen, norrland producerar ett så enormt överskott och stabilitet i genomsnitt så att resten av sverige hade sett ut som ett u-land utan dem, med bara el vissa timmar.

Nu höjer vi nivån på diskussionen

Du tror inte resten av sverige hade hittat något alternativ om vi inte haft tillgång till vattenkraft norrifrån? Samtidigt hade det för den delen ju inte riktigt funnits något incitament att bygga ut kraftproduktionen norröver så pass mycket som det gjorts om det inte varit för att täcka hela landets elförsörjning heller.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Fick hjälp av en händig typ att borra hål för lampor i taken där jag nu bor, köpt allt som behövs för att allt ska gå perfekt och smärtfritt, laddat batterierna till de nya maskinerna osv... Börjar borra första hålet och maskinen bara dör efter ett par sekunder. Tjorvar och har oss, petar och kollar (och svär en del) Bara ett halvt hål borrat och tiden går, han kan bara stanna i en timme och jag har flera rum att klara av!

Så det visade sig att batteriet i borrhammaren var inte laddat (tryckte på knappen på batteriet; bara en grön lampa tändes), trots att jag hade laddat det enligt anvisningar. Bytte ut det batteriet mot det nya som jag bytte ut för att det fick laddaren att blinka rött (batteriknappen tände tre gröna lampor, så bra styrka), och allt funkade som det skulle. Puh.

Laddade om det tjorvande batteriet och det verkar vara okej nu; 3 lampor här också. Vettifan vad som hände. Fick inte borrat allt jag tänkt, men det kommer väl med tiden. Sitter iallafall krokar i taket i de viktigaste hålen nu...

Permalänk
Inaktiv

Fan, Postnord alltså... Porslin jag beställt kvaddat, paketet såg helt lumpet ut när det anlände och jag hörde hur det rasslade därinne när jag manövrerade det.

Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar att beställa jox över nätet, först väntan på att grejerna ska masa sig hem, och sedan fraktskador ovanpå det. Är så tråkigt när man beställt fint Danskt porslin i skandinavisk ren formgivning (AIDA Raw, om någon är intresserad), och sedan är grejer sönder innan man ens hunnit börja använda dem. Massor av tillverknings- och fraktresurser helt bortslösade. Pengar också, för alla fraktskador plussas ju på någonstans i konsumentledet även om jag får nya grejer.

Det som dog var: 3st tallrikar (rejäla flisor slagna ur kanterna), 1 assiett (samma) och 1 stort runt serveringsfat krossat i tusen bitar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fan, Postnord alltså... Porslin jag beställt kvaddat, paketet såg helt lumpet ut när det anlände och jag hörde hur det rasslade därinne när jag manövrerade det.

Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar att beställa jox över nätet, först väntan på att grejerna ska masa sig hem, och sedan fraktskador ovanpå det. Är så tråkigt när man beställt fint Danskt porslin i skandinavisk ren formgivning (AIDA Raw, om någon är intresserad), och sedan är grejer sönder innan man ens hunnit börja använda dem. Massor av tillverknings- och fraktresurser helt bortslösade. Pengar också, för alla fraktskador plussas ju på någonstans i konsumentledet även om jag får nya grejer.

Det som dog var: 3st tallrikar (rejäla flisor slagna ur kanterna), 1 assiett (samma) och 1 stort runt serveringsfat krossat i tusen bitar...

Jobbade på lager väldigt tidigt i mitt liv och det tullades på hur leveranser behandlades beroende på om man var underbemannad eller inte, allt med arbetsledarnas goda minne. Bara tryck ut skiten, några returer räknar man med. Först när och om reklamationsärendena steg snabbt, så justerade man också hanteringen och blev påmind vid skiftbörjan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att hitta ett litet tillfälle när norrland inte är helt självförsörjande på el och peka ut det är totalt irrelevant för diskussionen, norrland producerar ett så enormt överskott och stabilitet i genomsnitt så att resten av sverige hade sett ut som ett u-land utan dem, med bara el vissa timmar.

Nu höjer vi nivån på diskussionen

Nu föranleddes ju denna "runda" av diskussionen av detta inlägg:

Skrivet av littlemac:

Nu har hela Sverige helt plötsligt samma elpris... Vi som producerar i norr ska fan ha det billigare. Jävla sörlänningar som ser till att sko sig på andra.

När jag yrvaket läste inlägget ovan härom morgonen så undrade jag först om det var någon ny politisk förändring på gång, och gick direkt till rikstidningarnas förstasidor för att kolla vad det kan ha handlat om. Där kom jag snart fram till samma sak som @MaxieTheHatter skrev, så i sammanhanget tycker jag det är väldigt relevant!

(Det bidrog också att kontextualisera @littlemac s inlägg som förstklassigt gubbgnäll, snarare än vanligt uttjatat gnäll )

Skrivet av Leyer:

Norrlänningar som gnäller på åtgärder för lägre elpriser i söder. Ska mat vara billigare i söder och dyrare i norr på grund av mat-zoner?

Så är det visst redan: https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2016/10/20/maten-ar-... (åtminstone var det så 2016, jag har svårt att tro att det ändrats mkt sen dess).

Hade laxen fått vara kvar i Luleälven hade vi kunnat äta den, alla i landet hade haft lika dyr och smutsig el och vi hade sluppit båda diskussionerna = 2 saker färre att gnälla om

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Nu föranleddes ju denna "runda" av diskussionen av detta inlägg:

När jag yrvaket läste inlägget ovan härom morgonen så undrade jag först om det var någon ny politisk förändring på gång, och gick direkt till rikstidningarnas förstasidor för att kolla vad det kan ha handlat om. Där kom jag snart fram till samma sak som @MaxieTheHatter skrev, så i sammanhanget tycker jag det är väldigt relevant!

(Det bidrog också att kontextualisera @littlemac s inlägg som förstklassigt gubbgnäll, snarare än vanligt uttjatat gnäll )

Så är det visst redan: https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2016/10/20/maten-ar-... (åtminstone var det så 2016, jag har svårt att tro att det ändrats mkt sen dess).

Hade laxen fått vara kvar i Luleälven hade vi kunnat äta den, alla i landet hade haft lika dyr och smutsig el och vi hade sluppit båda diskussionerna = 2 saker färre att gnälla om

Fair enough, jag drog nog lite förhastade slutsatser utan att läsa alla delar i kedjan

Permalänk
Medlem

Helvete vilken skönare och roligare plats SweC hade varit utan dessa ständiga cirkeldiskussioner och rättshaverister kring exakt varenda prisfel som uppstår med jämna mellanrum. ALLT ska stötas och blötas i flera dagar i sträck, ARN hit och dit med kontentan att det aldrig blir något vettigt sagt eller gjort. Nu senast för ett sketet bilspel....😴

Som tur är finns det en dedikerad tråd för det nu men verkar inte helt hjälpa. Snart dags att skapa en egen site så man slipper läsa detta tugg.

http://www.prisfelclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Helvete vilken skönare och roligare plats SweC hade varit utan dessa ständiga cirkeldiskussioner och rättshaverister kring exakt varenda prisfel som uppstår med jämna mellanrum. ALLT ska stötas och blötas i flera dagar i sträck, ARN hit och dit med kontentan att det aldrig blir något vettigt sagt eller gjort. Nu senast för ett sketet bilspel....😴

Som tur är finns det en dedikerad tråd för det nu men verkar inte helt hjälpa. Snart dags att skapa en egen site så man slipper läsa detta tugg.

http://www.prisfelclockers.com

Jag skapade tråden med förhoppningen att folk skulle inse hur dumt det är, och att tråden skulle förbli tom… så blev det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Nu föranleddes ju denna "runda" av diskussionen av detta inlägg:

När jag yrvaket läste inlägget ovan härom morgonen så undrade jag först om det var någon ny politisk förändring på gång, och gick direkt till rikstidningarnas förstasidor för att kolla vad det kan ha handlat om. Där kom jag snart fram till samma sak som @MaxieTheHatter skrev, så i sammanhanget tycker jag det är väldigt relevant!

(Det bidrog också att kontextualisera @littlemac s inlägg som förstklassigt gubbgnäll, snarare än vanligt uttjatat gnäll )

Så är det visst redan: https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2016/10/20/maten-ar-... (åtminstone var det så 2016, jag har svårt att tro att det ändrats mkt sen dess).

Hade laxen fått vara kvar i Luleälven hade vi kunnat äta den, alla i landet hade haft lika dyr och smutsig el och vi hade sluppit båda diskussionerna = 2 saker färre att gnälla om

haha, en får tacka

Permalänk
Medlem

Snälla BezosBazaar, hur skulle det vara annars? Flera svarta fredagar på en fredag? Jag orkar inte mer nu…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Snälla BezosBazaar, hur skulle det vara annars? Flera svarta fredagar på en fredag? Jag orkar inte mer nu…

Tror jag fått minst 100 mail angående diverse black <välj tidsperiod> senaste 2 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Snälla BezosBazaar, hur skulle det vara annars? Flera svarta fredagar på en fredag? Jag orkar inte mer nu…

Verkligen foma meddelande så det skriker om det

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Snälla BezosBazaar, hur skulle det vara annars? Flera svarta fredagar på en fredag? Jag orkar inte mer nu…

Fredag hela veckan?

Permalänk
Medlem

Alltså angående black friday/black week, jag har blivit bombarderad av SMS från elgiganten och diverse andra. Brukar ALDRIG få dessa SMS-utsckick, men nu har de hittat nån lista där jag är med verkar det som.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Sitter på SJ-tåget på vägen hem och kollar på the expanse och vrider jag huvudet så flyttar sig ljudet till den sidan telefonen är på, blir paranoid att jag spelar upp avsnittet för alla i vagnen, tycker ur ena hörluren och det är knäpptyst, tittar en stund till och då kommer tanken iaf ”men tänk om det spelas upp nu…”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sitter på SJ-tåget på vägen hem och kollar på the expanse och vrider jag huvudet så flyttar sig ljudet till den sidan telefonen är på, blir paranoid att jag spelar upp avsnittet för alla i vagnen, tycker ur ena hörluren och det är knäpptyst, tittar en stund till och då kommer tanken iaf ”men tänk om det spelas upp nu…”.

Jag tror att vi kan fastställa att det helt säkert inte är vare sig SJ:s eller Trafikverkets fel den här gången.

På temat gubbgnäll så brände jag mig på armen när jag försökte få det förbålda bakplåtspapperet, som alltså kommer ihoprullat, att ligga plant. Ha det i från början kanske något säger? Går inte när man kör snabbläget för att värma upp ugnen, för det tål inte den värmen som blir. En viss arom av bränt papper sprider sig då…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså angående black friday/black week, jag har blivit bombarderad av SMS från elgiganten och diverse andra. Brukar ALDRIG få dessa SMS-utsckick, men nu har de hittat nån lista där jag är med verkar det som.

Ja, det är helt hopplöst hur bombarderad man blivit. Har väl fått lika mycket reklam via SMS bara idag som man fått sammanlagt under hela året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att vi kan fastställa att det helt säkert inte är vare sig SJ:s eller Trafikverkets fel den här gången.

På temat gubbgnäll så brände jag mig på armen när jag försökte få det förbålda bakplåtspapperet, som alltså kommer ihoprullat, att ligga plant. Ha det i från början kanske något säger? Går inte när man kör snabbläget för att värma upp ugnen, för det tål inte den värmen som blir. En viss arom av bränt papper sprider sig då…

Dessa rullar inte ihop sig och kan användas om och om igen och t.o.m diskas. Aldrig mer bakplåtspapper

https://www.cervera.se/produkt/grimstorp-bakduk-40x30-cm
eller
https://www.kitchentime.se/p/bakmatta-professionell-i-glasfib...
eller
https://www.kitchentime.se/p/bakmatta-professionell-i-glasfib...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså angående black friday/black week, jag har blivit bombarderad av SMS från elgiganten och diverse andra. Brukar ALDRIG få dessa SMS-utsckick, men nu har de hittat nån lista där jag är med verkar det som.

Skrivet av Mieriola:

Ja, det är helt hopplöst hur bombarderad man blivit. Har väl fått lika mycket reklam via SMS bara idag som man fått sammanlagt under hela året...

Har inte fått en enda, ni har någonstans signat upp för detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har inte fått en enda, ni har någonstans signat upp för detta.

Absolut inte. Jag har nixat mig överallt och inte handlat på dessa ställen på många år. Har inte fått sådana sms innan i år.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Absolut inte. Jag har nixat mig överallt och inte handlat på dessa ställen på många år. Har inte fått sådana sms innan i år.

Nix har ju inget med att göra vad du köper och klickar i för villkoren.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nix har ju inget med att göra vad du köper och klickar i för villkoren.

Oavsett så är det ett nytt fenomen. Och det är inget jag signat upp mig på frivillgt eller med mening.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Farligt. Kom inte för nära komponenterna. Det kan byggas upp extrema statiska laddningar på plastmunnstycket.

Dammet vi har på jobbet ger rejält med statiska urladdningar - centimeterlånga blå gnistor som kan ge riktig chockverkan.

Man slipper det om man håller i metallröret, men gör man inte det och sedan greppar röret hoppar man.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett tunnelbanegnäll från en sne stockholmsgubbe, men applicerar möjligen lika bra på valfritt tåg eller annat publikt färdmedel.

I alla fall

Undertecknad gubbe står framför dörr, redo att kliva av nästa gång tåget stannar. Bredvid står Klappträ, som rimligen kan antas ha motsvarande målsättning. Tåg stannar, dörr öppnas, vi tar båda varsitt steg ut på perrongens fasta mark.

Då Händer Det Obegripliga

Klappträ svänger 90 grader och går rakt in i mig!
Som om vi inte stått bredvid varandra i flera minuter, som om K helt saknat periferiseende eller inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att någon som stått framför en tågdörr, eventuellt kan tänkas vilja passera denna när tillfälle ges.

Jag upplever att det här inträffar ungefär var till varannan vecka och som ni hör orsakar det mig en olägenhet och misstro mot mina medtrafikanter som ej kan betraktas som ringa.

Har ni liknande erfarenheter?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har ni liknande erfarenheter?

Ja, blir ofta utsatt för samma och folk går in i mig på gatan när jag går rakt fram på en trottoar. Funderar ibland på om jag är osynlig, kanske du också är det?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Temat Apples värdelösa autokorrigering:

Jag sitter och knackar på ett inlägg och trycker lite fel. Nu står det ”ski” och jag vill skriva ”skickas”. Ok, ställer markören intill ”ski” och börjar skriva. Vad blir resultatet när jag trycker mellanslag? Det står nu ”skickas” på skärmen, men Äpplet väljer att ”korrigera” detta till ”skiClas”. Alltså, W T F ? !

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du får titta på vilken matta du köper. Vissa silikonmattor är bara speccade för 230 grader. När du bakar händer det ofta att du behöver en högre temperatur än så. Det är ännu värre med bakplåtspapper dock, det tål bara 220 grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att vi kan fastställa att det helt säkert inte är vare sig SJ:s eller Trafikverkets fel den här gången.

På temat gubbgnäll så brände jag mig på armen när jag försökte få det förbålda bakplåtspapperet, som alltså kommer ihoprullat, att ligga plant. Ha det i från början kanske något säger? Går inte när man kör snabbläget för att värma upp ugnen, för det tål inte den värmen som blir. En viss arom av bränt papper sprider sig då…

Fast detta var ju indirekt SJ:s fel i måndags, 3.5 timme sen till första station, så jag var inte framme på jobbet föräns vid lunch, fick jobba övertid de restrerande dagarna för att få tillbaka de 4 timmar jobb jag missade på måndagen.

Skrivet av stgr:

Tydligen är det fortfarande en nyhet för SJ att det kom lite snö för 2 dygn sedan.
Mitt tåg minst 2 timmar försenad på första jävla station den ska åka från.
Hur jävla svårt ska det vara att plock bort lite snö framför garaget och köra fram tågfan.

Permalänk
Medlem

Varför är dagens musik så J**** dålig? Jag förstår verkligen inte, antingen så gör dom remixer på gamla låtar eller så ska musiken vara allmänt kass.

Har musiken nått vägs ände?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel