"Gaming" dator till systerson 8k MAX

Permalänk
Medlem

"Gaming" dator till systerson 8k MAX

Fick frågan om tips på bra "gamingdator" av syrran till hennes 8-9 åriga grabb.

Om jag får bestämma så ska det vara en väldigt tam 1080p kapabel rigg, hur billigt kan man komma undan? Att snickra ihop datorn är inget problem, men kostar det några hundralappar extra för en färdig dator så gör det inget.

Jag har ingen aning vad det är pojken planerar på att spela, jag gissar dock att priset på en 1080p kapabel maskin mest faller på grafikkortet.

Alla förslag välkomnas, gärna under 8k prislappen om möjligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

8k strikt blir tajt, kompromisser överallt, men det går ändå att få in ett riktigt grafikkort:

Annars går det att få betydligt mer för 10K:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Är du medlem på Elgiganten kan du köpa denna för 7990 tidigast på torsdag kväll: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...
1660 Super är väl inte så super men annars helt ok.

Eller samma dator fast med Intel och 16 GB RAM istället för mindre pengar:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-victus-15l-tg02-0052...

För en femhundring till kan du få bättre grafikkort, dock bara 8GB igen:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

Men jag tror det bästa är att vänta på BF och se vad Komplett, Inet, Webhallen och de har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Fick frågan om tips på bra "gamingdator" av syrran till hennes 8-9 åriga grabb.

Om jag får bestämma så ska det vara en väldigt tam 1080p kapabel rigg, hur billigt kan man komma undan? Att snickra ihop datorn är inget problem, men kostar det några hundralappar extra för en färdig dator så gör det inget.

Jag har ingen aning vad det är pojken planerar på att spela, jag gissar dock att priset på en 1080p kapabel maskin mest faller på grafikkortet.

Alla förslag välkomnas, gärna under 8k prislappen om möjligt.

Denna tråd ska jag följa, för jag söker samma sak. Då slipper jag skapa en egen tråd.

Hur håller vi koll på bäst erbjudande under blackweek/black friday?

Såklart vill man ha en så bra som möjligt, att bygga ihop själv är roligt men inget krav.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Hur blir denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

ASUS Prime B660-Plus D4 är bara något dyrare men har tre M.2-platser och fyra RAM-platser så kanske kan vara värt för att lättare kunna uppgradera i framtiden.

https://www.inet.se/produkt/1903711/asus-prime-b660-plus-d4

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag söker dator för i stort sett samma budget. Dock kan jag tänka mig att behålla mitt grafikkort ett tag till underförutsättning att det inte "flaskar" för mig. Detta för att komma ned i pris så mycket som möjligt då det finns andra hål att stoppa pengar i än i nya datorkomponenter.

Någon som har någon uppfattning om jag kan använda ett GTX 1060 6gb med exempelvis AMDs Ryzen 5 5600k? Eller blir det för "stor skillnad" mellan CPU och GPU så att jag inte får ut det jag vill iallafall?

Värt att nämna är att jag i stor utsträckning i princip bara spelar CS:GO när jag väl hittar tid för att spela. Ibland äldre spel men mycket sällan några nyare, mer krävande spel.

Hoppas TS är okej med att jag lånar tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Hej!

Jag söker dator för i stort sett samma budget. Dock kan jag tänka mig att behålla mitt grafikkort ett tag till underförutsättning att det inte "flaskar" för mig. Detta för att komma ned i pris så mycket som möjligt då det finns andra hål att stoppa pengar i än i nya datorkomponenter.

Någon som har någon uppfattning om jag kan använda ett GTX 1060 6gb med exempelvis AMDs Ryzen 5 5600k? Eller blir det för "stor skillnad" mellan CPU och GPU så att jag inte får ut det jag vill iallafall?

Värt att nämna är att jag i stor utsträckning i princip bara spelar CS:GO när jag väl hittar tid för att spela. Ibland äldre spel men mycket sällan några nyare, mer krävande spel.

Hoppas TS är okej med att jag lånar tråden!

1060 6GB flaskar nog i de flesta spel förrutom CS:GO, troligen inte lika illa som mitt GTX780 gör med min 5600. Jag har dock inte hittat något spel som inte vill starta med mitt 780 än, Control ger mig bara 40-45 FPS och Forza Horizon 5, 58FPS. Cykelpump 77 har jag inte provat, men det ska iaf starta. 1060 6GB bör klara minst 60FPS i 1080p i allt utom möjligen Cykelpump77 (det nya crysis).
CS:GO är ett väldigt processortungt spel, men fler än 6 kärnor hjälper inte, utan du behöver starka kärnor, så 5600X varianten kan faktiskt vara värt det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Fick frågan om tips på bra "gamingdator" av syrran till hennes 8-9 åriga grabb.

Om jag får bestämma så ska det vara en väldigt tam 1080p kapabel rigg, hur billigt kan man komma undan? Att snickra ihop datorn är inget problem, men kostar det några hundralappar extra för en färdig dator så gör det inget.

Jag har ingen aning vad det är pojken planerar på att spela, jag gissar dock att priset på en 1080p kapabel maskin mest faller på grafikkortet.

Alla förslag välkomnas, gärna under 8k prislappen om möjligt.

Finns det några nya tips gällande en dator med denna budget under black week?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med 8GB RAM nu för tiden?
Bara när frugan spelar Among Us och har Discord öppet + någon tab i Google Chrome så används 7,5GB.
Vad händer om man startar något mer riktigt spel?

Min dator använde cirka 11GB med Call of Duty + Discord

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Hur funkar det med 8GB RAM nu för tiden?
Bara när frugan spelar Among Us och har Discord öppet + någon tab i Google Chrome så används 7,5GB.
Vad händer om man startar något mer riktigt spel?

Min dator använde cirka 11GB med Call of Duty + Discord

Det är svårt att räkna på det sättet, att datorn använder X procent i idle eller vid låg belastning, för Windows använder ju outnyttjat minne om det finns till diverse bakgrundssaker som släpps ifall man gör något mer krävande. Men absolut känns 8 GB rätt snålt.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden.

Är detta ett vettigt köp under black friday om man inte vill plocka ihop en dator själv?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

Tänker mig att komplettera med mer ram-minne senare vilket jag tror att man kan?

Permalänk
Skrivet av _gabbEE:

Återupplivar tråden.

Är detta ett vettigt köp under black friday om man inte vill plocka ihop en dator själv?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-gamin...

Tänker mig att komplettera med mer ram-minne senare vilket jag tror att man kan?

Samma här, fast sneglar på denna som har ett 3060ti istället - vilket är ett bra lyft. Jag vill börja leka med VR lite och fyndade en Quest 2 på inet för 3990:- också;
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-victus-15l-gaming-de...

Sen har jag hittat denna genom jobbet - som med rabatter hamnar på 12239:-, som även har ett 3070 8Gb (Lenovo Legion Tower 5)

AMD Ryzen™ 7 5800-processor (3,40 GHz upp till 4,60 GHz)
Windows 11 Home 64
16 GB DDR4-3200MHz (UDIMM)
512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC
650W
NVIDIA® GeForce® RTX™ 3070 LHR 8 GB GDDR6
Wi-Fi 6 2 × 2 AX + Bluetooth® 5.1 eller senare

Är inte mycket för att mecka själv längre - men skjuter man sig själv i foten om man köper sådana här fabrik-maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chribbitsch:

Samma här, fast sneglar på denna som har ett 3060ti istället - vilket är ett bra lyft. Jag vill börja leka med VR lite och fyndade en Quest 2 på inet för 3990:- också;
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-victus-15l-gaming-de...

Sen har jag hittat denna genom jobbet - som med rabatter hamnar på 12239:-, som även har ett 3070 8Gb (Lenovo Legion Tower 5)

AMD Ryzen™ 7 5800-processor (3,40 GHz upp till 4,60 GHz)
Windows 11 Home 64
16 GB DDR4-3200MHz (UDIMM)
512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC
650W
NVIDIA® GeForce® RTX™ 3070 LHR 8 GB GDDR6
Wi-Fi 6 2 × 2 AX + Bluetooth® 5.1 eller senare

Är inte mycket för att mecka själv längre - men skjuter man sig själv i foten om man köper sådana här fabrik-maskiner?

Låter som att vi sitter i samma båt. Kan tänka mig att skruva om jag kommer undan betydligt billigare, men går det få något färdigt till ungefär samma pris föredrar jag nog det faktiskt.
Apråpå, HP-datorn som du länkade känns det som mycket för pengarna. Dock ställer jag mig frågan till just HP som märke. Förr var HP inte det bästa man kunde köpa. Men hur det egentligen är, finns det andra som är bättre lämpade att svara på!

Permalänk
Medlem

För övrigt lite "besviken" över att det kommit så få deals i den prisklassen som "vi" letar efter här. Går man upp 3000-4000kr hittas betydligt mer, lite synd men det är ju vad det är. Kanske kommer det ut något mer under dagen/helgen?

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011282034/mag-codex-5?tab=...

Denna kan kanske vara någonting för den som har kosing nog att stretcha lite på budgeten. Förstår dock inte riktigt hur många hårddiskplatser som finns, jag redigerar och lagrar en del bilder på min befintliga dator, vilket gör att jag har större behov än dom 512gb som är orginalet.

Permalänk
Skrivet av _gabbEE:

Låter som att vi sitter i samma båt. Kan tänka mig att skruva om jag kommer undan betydligt billigare, men går det få något färdigt till ungefär samma pris föredrar jag nog det faktiskt.
Apråpå, HP-datorn som du länkade känns det som mycket för pengarna. Dock ställer jag mig frågan till just HP som märke. Förr var HP inte det bästa man kunde köpa. Men hur det egentligen är, finns det andra som är bättre lämpade att svara på!

Ja, tänkte samma. Vet att man oftast framtidssäkrar bättre om man bygger själv, vilket jag till slut gjorde på Inet.
Går något sönder eller man behöver uppgradera är det bara att trycka i. Känns inte lika lätt på HP/Lenovos osv. Är väl ofta någon egen bios eller skit som ställer till det - plus deras egna mjukvaror som äter upp processor och minne.

Nedan hamnade på 13.665:- inkl windows-licens och byggande av Inet.

ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB DUAL OC V2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
MSI Pro B660M-G D4
Seasonic Connect 750W
Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass Svart/Vit
Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 250GB