Inloggning bankid med qrkod när man har två användares bankid på mobilen?

Permalänk

Inloggning bankid med qrkod när man har två användares bankid på mobilen?

Har min o min frus mobila bankid på en enhet. När jag loggar in med qrkod förstår jag inte hur jag praktiskt gör för att välja användare. Programmet väljer alltid den persons bankid som är registrerat ”överst” i bankid appen under inställningar. Hur bankid appen att byta användare?
Stort tack på förhand om någon kan svara.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Delar ni BankID med varandra? BankID är en personlig id-handling som inte får användas av någon annan person, med eller utan framtidsfullmakt.

Lawline har en artikel (från 2018) om det

En pdf med mer info

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni ett gemensamt bank-id? Eller 2 separata som ni använder?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nä så kan man nog inte göra har jag aldrig hört talas om innan, det är separata telefoner som gäller.

Alla har väl sin egen telefon idag jag förstår inte ? delar ni email o allt annat också ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nä så kan man nog inte göra har jag aldrig hört talas om innan, det är separata telefoner som gäller.

Alla har väl sin egen telefon idag jag förstår inte ? delar ni email o allt annat också ??

Tydligen går det visst enligt en snabbg googling. Sjukt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Man kan ha flera certifikat i appen Bankid, inget konstigt med det. Men vad TS frågar är hur man ställer in så att man kan justera vilket cert man vill läsa av QR-koden med.

Permalänk
Medlem

"När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer."

Permalänk
Medlem

När du har scannat QR-koden och kommer till sidan i appen där du knappar in din kod, får du välja rätt användare i menyn högst upp där namnet står.

Permalänk
Medlem

Ja du kan självklart ha flera mobila bank id per Enhet.

Ex såhär står det på swedbank/sparbanken som jag har:
"Det går att ha upp till 8 st Mobilt BankID per enhet men bara ett Mobilt BankID per person. Exempelvis kan en hel familj ”dela” på t ex en Ipad. När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer."

Du ändrar vilket bank id i menyn i bank id appen.

Jag har personligen mitt + min mors bank id på min mobil.