TV: Ljud från högtalare & hörlurar samtidigt

Permalänk
CS-mästare

TV: Ljud från högtalare & hörlurar samtidigt

Hej

Pappa köpte en Sharp 55BL2EA sommaren 2020 och jag undrar om det går att få ljud på både TV-högtalarna och ett par BT in ear / hörlurar samtidigt?

Gubben som sålde TV'n till dem var hemma hos dem förra veckan men lyckades inte få till det utan konstaterade att det inte verkade gå innan han gick... Litar dock inte riktigt på att personen verkligen har ordentlig koll 😂

Har läst manualen men kunde inte hitta något specifikt gällande två samtidiga ljudenheter, TV'n verkar dock komma utrustad med de flesta vanliga audiouttag.

Bakgrunden är att Pappas hörsel blivit så pass dålig att han måste ha högsta volym på TV'n för att höra vilket gör att mamma knappt kan befinna sig i samma del av huset.. 😢

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan alltid lösa ljud extern i någon form, till exempel den optiska utgången på TV:n till valfria system. Ökar dock komplexiteten med fler prylar vilket brukar vara det som det faller på.

Annars vill man sällan ha dubbla ljud ut samtidigt som högtalarna pga av olika latenser, särskilt bluetooth. Det normala är antingen/eller.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Laxpudding:

Du kan alltid lösa ljud extern i någon form, till exempel den optiska utgången på TV:n till valfria system. Ökar dock komplexiteten med fler prylar vilket brukar vara det som det faller på.

Annars vill man sällan ha dubbla ljud ut samtidigt som högtalarna pga av olika latenser, särskilt bluetooth. Det normala är antingen/eller.

Tack för svar!

Ja, det får inte vara för komplext då det ska klaras av två 80-åringar..

Har du någon annan idé på hur man kan lösa problemet där två vill se och höra från samma TV men med stor skillnad i volym?

Är det kanske bättre att köpa en ny TV med denna funktion inbyggd? Var hos en kompis som har följande alternativ på sin Philips från 2021, bild

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, det är nog den säkra vägen med en Philips där. En Toshiba-TV (OEM) är ju tyvärr en produkt byggd för att kosta så lite som möjligt. Du kan behöva titta på de lite bättre Philips-modellerna likt PUS88xx och PUS85xx eller bättre för att finna detta. Enklare Philips-modeller är OEM och kan då vara lika begränsad som Toshiban.

Permalänk
Medlem

Panasonic brukar ha separat volymkontroll för TV:ns högtalare och hörlursutgången (och båda är aktiva samtidigt), även om jag inte vågar säga hur det är på de nyaste. Reglaget för hörlursutgången ligger dock i menyn i så fall om fjärren ska styra högtalarna.

En del modeller kan skicka ut ljud via BT också, men jag minns inte på rak arm om de kan göra det samtidigt som högtalarna är på.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är nog den säkra vägen med en Philips där. En Toshiba-TV (OEM) är ju tyvärr en produkt byggd för att kosta så lite som möjligt. Du kan behöva titta på de lite bättre Philips-modellerna likt PUS88xx och PUS85xx eller bättre för att finna detta. Enklare Philips-modeller är OEM och kan då vara lika begränsad som Toshiban.

Skrivet av ztenlund:

Panasonic brukar ha separat volymkontroll för TV:ns högtalare och hörlursutgången (och båda är aktiva samtidigt), även om jag inte vågar säga hur det är på de nyaste. Reglaget för hörlursutgången ligger dock i menyn i så fall om fjärren ska styra högtalarna.

En del modeller kan skicka ut ljud via BT också, men jag minns inte på rak arm om de kan göra det samtidigt som högtalarna är på.

Ville bara tacka för svaren och berätta att det blev en Samsung 65" Q60B då Elgiganten är den enda butik som ligger nära där jag själv kunde kolla i menyer på tv-apparaterna och vara 100% säker på att funktionen fanns.

Nu är det bara trådlösa BT hörlurar kvar