GSYNC, spel hackar till så fort fpsn droppar

Permalänk
Medlem

Drog ner allt i WoW på lägsta grafiken nu och får fortfarande frametime spikes. Blir inte klok på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

CPU usage är ganska intet sägande, särskilt i ett gammalt spel som wow. Kolla istället per thread

Såg nu att flera kärnor har gått i taket på 100% flera gånger. Det som är problemet kanske? Vart börjar jag leta fel?

EDIT: Tycker inte det sammanfaller med frametime spikesen, så vetifan om det är det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Såg nu att flera kärnor har gått i taket på 100% flera gånger. Det som är problemet kanske? Vart börjar jag leta fel?

EDIT: Tycker inte det sammanfaller med frametime spikesen, så vetifan om det är det heller

https://i.imgur.com/TWTsuCB.png

Kan du plotta alla dom tillsammans med frame time i msi afterburner så ser man väldigt tydligt vad som händer.

Blev osäker om man kommer åt trådarna i just msi afterburner när jag tänker efter dock.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kan du plotta alla dom tillsammans med frame time i msi afterburner så ser man väldigt tydligt vad som händer.

Blev osäker om man kommer åt trådarna i just msi afterburner när jag tänker efter dock.

Det sammanfaller inte tyvärr. Så är inte det heller. Det har heller inget med GSYNC att göra som jag trodde först utan jag får samma frametime spikar även utan gsync. Kul att uppdatera datorn och att det blir mycket sämre efter uppgraderingen

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, kom att tänka på jag själv haft lite skumma hack också för länge sedan... men det var för att jag hade HAGS påslaget. En funktion som aldrig riktigt fungerat som den ska i min mening. Har du provat slå av det?

("Hardware-Accelerated GPU Scheduling", finns under Grafik Inställningar i Windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Skulle rekommendera att du försöker med att använda RTSS för att sätta framerate cap istället för Nvidia. Det ger iaf mig märkbart jämnare frame pacing, och generellt mindre problem. (spelar dock inte WoW, så vet inte hur det är där)

Annars så jag säga prova sätt fps:en några frames ännu lägre och se om det gör någon skillnad. Det där med att man ska sätta ett "par fps" under refresh rate varierar lite grann från system till system har jag märkt.

Och så klart, kör du Windows 11 22H2 så se till att du har KB5020044 uppdateringen installerad (den kräver att man manuellt klickar install via update i nuläget). Den ska fixa just lite såna konstiga små hack då och då i spel.

Frame pacing är väl den här frame times linjen som ska gå rakt och fint när det flyter på i RivaTurner som jag jämt har uppe om jag har förstått rätt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Windows 11? Har du uppdaterat bios på moderkortet på senare tid?
Det fanns en bugg som orsakade hack när TPM moduler skulle accessas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Windows 11? Har du uppdaterat bios på moderkortet på senare tid?
Det fanns en bugg som orsakade hack när TPM moduler skulle accessas.

Japp Windows 11 och senaste bios. Testade lite Modern Warfare II nu och där flyter det jättefint hela tiden trotts frames som går upp och ner. Så verkar främst vara WoW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Doraso:

Japp Windows 11 och senaste bios. Testade lite Modern Warfare II nu och där flyter det jättefint hela tiden trotts frames som går upp och ner. Så verkar främst vara WoW

Har du installerat prestandafixen?
https://www.sweclockers.com/nyhet/35297-uppdatering-loser-pre...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det låter ju som om det något relaterat till wow då. Går det att ändra mellan dx11 och dx12? Samma sak i båda? Annars hade jag nog börjat med att göra en fresh installation av gpu drivare.

Ändrade du upplösning när du bytte gpu? Kan du testa om det händer i någon lägre upplösning, typ 1080p istället?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det låter ju som om det något relaterat till wow då. Går det att ändra mellan dx11 och dx12? Samma sak i båda? Annars hade jag nog börjat med att göra en fresh installation av gpu drivare.

Ändrade du upplösning när du bytte gpu? Kan du testa om det händer i någon lägre upplösning, typ 1080p istället?

Hej!

Nej allt är likadant förutom grafikkort och fläktar. Samma skärm och upplösning. Det som hänt sen jag spelade WoW med gamla grafikkortet är ju att det släppts en ny expansion. Hann aldrig spela den med det gamla grafikkortet. Så kan ju vara det som spökar också, men tycker fler borde klagat då. För jag tycker det sabbar spelupplevelsen mycket! Testar just nu att återställa datorn från scratch och bara installera WoW för att kunna utesluta att någon mjukvara stör. Rgb mjukvaror tex kan ju störa ibland. Funkar inte det så måste det vara något med WoW känner jag. För Modern Warfare II flöt superfint trots att fpsn dansade ner mot 60 på vissa ställen. Inga frametime spikes whatsoever.

Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Hej!

Nej allt är likadant förutom grafikkort och fläktar. Samma skärm och upplösning. Det som hänt sen jag spelade WoW med gamla grafikkortet är ju att det släppts en ny expansion. Hann aldrig spela den med det gamla grafikkortet. Så kan ju vara det som spökar också, men tycker fler borde klagat då. För jag tycker det sabbar spelupplevelsen mycket! Testar just nu att återställa datorn från scratch och bara installera WoW för att kunna utesluta att någon mjukvara stör. Rgb mjukvaror tex kan ju störa ibland. Funkar inte det så måste det vara något med WoW känner jag. För Modern Warfare II flöt superfint trots att fpsn dansade ner mot 60 på vissa ställen. Inga frametime spikes whatsoever.

Återkommer med resultat.

Provat köra ddu och testa olika versioner av drivrutinerna? Våren 2021 så funkade varannan månads drivrutin för min del i tarkov men funkade felfritt i andra spel.

Så kan säkert vara Nvidias drivrutiner som spökar.

Kör ddu i felsöker läge, installera senaste drivrutinerna. Är det fortfarande samma fel så kör ddu igen och kör dom näst senaste, sen ta en från typ 5-7 månader sen om inte näst nyaste funkar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det låter ju som om det något relaterat till wow då. Går det att ändra mellan dx11 och dx12? Samma sak i båda? Annars hade jag nog börjat med att göra en fresh installation av gpu drivare.

Ändrade du upplösning när du bytte gpu? Kan du testa om det händer i någon lägre upplösning, typ 1080p istället?

Samma sak efter återställning av datorn. Är skönt på ett sätt för vill ju kunna styra min RGB belysning Men så surt att inte få ordning på det. Men eftersom det funkar felfritt i andra spel så känns det ju som en WoW issue.

Skrivet av norrby89:

Provat köra ddu och testa olika versioner av drivrutinerna? Våren 2021 så funkade varannan månads drivrutin för min del i tarkov men funkade felfritt i andra spel.

Så kan säkert vara Nvidias drivrutiner som spökar.

Kör ddu i felsöker läge, installera senaste drivrutinerna. Är det fortfarande samma fel så kör ddu igen och kör dom näst senaste, sen ta en från typ 5-7 månader sen om inte näst nyaste funkar.

Tack för tips, kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Samma sak efter återställning av datorn. Är skönt på ett sätt för vill ju kunna styra min RGB belysning Men så surt att inte få ordning på det. Men eftersom det funkar felfritt i andra spel så känns det ju som en WoW issue.

Tack för tips, kan vara värt att testa.

Har du testat med dx11 samt dx12 i wow?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Har du testat med dx11 samt dx12 i wow?

Ja det fixar inte heller problemet tyvärr. Har även testat att dra ner WoW på lägsta grafiken och det blir samma sak även då. Så vet inte om det är någon bugg i WoW. Att det laddar fram texturer eller liknande och att då det då blir en frametime spik. Men jag tycker som sagt att det är så tydligt att om alla hade problemet så skulle det stå överallt på nätet. Fick tips om en fix för fps drops som hände i prepatchen till Dragonflight men den hjälpte inte heller.

Är helt random också, lyckas inte hitta något samband riktigt. Kan gå 10min utan att jag märker det ibland och andra gånger kan det hända 2ggr på 1 min osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Ja det fixar inte heller problemet tyvärr. Har även testat att dra ner WoW på lägsta grafiken och det blir samma sak även då. Så vet inte om det är någon bugg i WoW. Att det laddar fram texturer eller liknande och att då det då blir en frametime spik. Men jag tycker som sagt att det är så tydligt att om alla hade problemet så skulle det stå överallt på nätet. Fick tips om en fix för fps drops som hände i prepatchen till Dragonflight men den hjälpte inte heller.

Är helt random också, lyckas inte hitta något samband riktigt. Kan gå 10min utan att jag märker det ibland och andra gånger kan det hända 2ggr på 1 min osv.

Vad händer om du testar 1080p?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Vad händer om du testar 1080p?

Ja ingen skillnad tyvärr. Jag trodde ju först att det var något med GSYNC och att det hackade till så fort jag inte hade max fps. Men det är något annat eftersom jag kan sänka grafiken och upplösningen hur mycket somhelst och det händer fortfarande. Det händer även utan GSYNC och VSYNC. När jag kollar framtimes så är det så tydligt att det är en spik på runt 100ms exakt när hacket händer. Men som sagt så är det inte inget mönster i det. Hade förstått mer om det hänt när man kommer in i en ny zon och spelet måste ladda eller liknande, men händer helt random

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Ja ingen skillnad tyvärr. Jag trodde ju först att det var något med GSYNC och att det hackade till så fort jag inte hade max fps. Men det är något annat eftersom jag kan sänka grafiken och upplösningen hur mycket somhelst och det händer fortfarande. Det händer även utan GSYNC och VSYNC. När jag kollar framtimes så är det så tydligt att det är en spik på runt 100ms exakt när hacket händer. Men som sagt så är det inte inget mönster i det. Hade förstått mer om det hänt när man kommer in i en ny zon och spelet måste ladda eller liknande, men händer helt random

Hmm, svårt att säga vad det skulle vara. Särskilt när det bara är i wow. Spiken i frame Time är ju precis det du märker. En stabil frame Time på 12ms och en spik på 100ms betyder att egentligen bara att du får en ny bildruta var 12e ms förutom just en ruta dom där du får vänta i 100ms(=0.1s) vilket blir väldigt märkbart.

Jag har tyvärr inga fler idéer, det enda skulle vara om det är ostabilt ram som möjligtvis skulle kunna göra det.

Kan vara värt att kolla att du inte kommer nära din max gräns i ram och också testa att köra ramet utan xmp.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hmm, svårt att säga vad det skulle vara. Särskilt när det bara är i wow. Spiken i frame Time är ju precis det du märker. En stabil frame Time på 12ms och en spik på 100ms betyder att egentligen bara att du får en ny bildruta var 12e ms förutom just en ruta dom där du får vänta i 100ms(=0.1s) vilket blir väldigt märkbart.

Jag har tyvärr inga fler idéer, det enda skulle vara om det är ostabilt ram som möjligtvis skulle kunna göra det.

Kan vara värt att kolla att du inte kommer nära din max gräns i ram och också testa att köra ramet utan xmp.

Är tacksam för alla tips du gett! Supersnällt att du tagit dig tid. RAM har jag också testat både med och utan överklockning. Får avvakta nästa patch eller Nvidia drivrutin eller något. Verkar vara många som har problem med frametimes i spel men nästan alla jag läst om om har det då i alla spel. Men både Doom Eternal och CoD Modern Warfare II flyter perfekt på samma dator.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om LatencyMon, kör programmet under tiden och kolla om någon specifik drivrutin och/eller program "laggar" då du får dropsen. Hade själv problem ett tag med stutters i vissa spel, främst online och det visade sig vara drivrutiner till en SSD samt för WiFi-kortet (kan inte köra trådat där jag bor) som behövde uppdateras/installeras om.
Har även på senare tid haft en omgång problem med krascher och stutters i vissa spel som visade sig bero på en Xbox Series X kontroll, efter en uppdatering av firmware så försvann problemen. Just detta fall hittades inte med hjälp av LatencyMon, men tog med det som ett exempel på saker man tror inte borde orsaka krascher och stutters men som visade sig göra det.
Inga garantier på att LatencyMon kan ge svar i just ditt fall, men det har hjälpt mig att hitta och lösa problem ett antal gånger under de senaste åren och kan vara värt ett försök.

Permalänk
Hedersmedlem

@Doraso Hade du lagt in prestandafixen till Windows 11 i veckan? Fick inget svar förut.
https://www.sweclockers.com/nyhet/35297-uppdatering-loser-pre...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har du testat uppdatera till senaste chipset drivers?

https://www.amd.com/en/support

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Doraso Hade du lagt in prestandafixen till Windows 11 i veckan? Fick inget svar förut.
https://www.sweclockers.com/nyhet/35297-uppdatering-loser-pre...

Ja sorry, glömde svara på det. Yes har installerat prestanda fixen och ingen skillnad. Men hade Windows 10 när jag startade tråden. Uppdaterade till Windows 11 för att testa om det skulle göra någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kan tipsa om LatencyMon, kör programmet under tiden och kolla om någon specifik drivrutin och/eller program "laggar" då du får dropsen. Hade själv problem ett tag med stutters i vissa spel, främst online och det visade sig vara drivrutiner till en SSD samt för WiFi-kortet (kan inte köra trådat där jag bor) som behövde uppdateras/installeras om.
Har även på senare tid haft en omgång problem med krascher och stutters i vissa spel som visade sig bero på en Xbox Series X kontroll, efter en uppdatering av firmware så försvann problemen. Just detta fall hittades inte med hjälp av LatencyMon, men tog med det som ett exempel på saker man tror inte borde orsaka krascher och stutters men som visade sig göra det.
Inga garantier på att LatencyMon kan ge svar i just ditt fall, men det har hjälpt mig att hitta och lösa problem ett antal gånger under de senaste åren och kan vara värt ett försök.

Fint, ska testa det. Men har inte mycket hopp då jag testat med total återställning och testat WoW och typ inget annat installerat.

Skrivet av Quenya:

Har du testat uppdatera till senaste chipset drivers?

https://www.amd.com/en/support

Yes, har senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Är tacksam för alla tips du gett! Supersnällt att du tagit dig tid. RAM har jag också testat både med och utan överklockning. Får avvakta nästa patch eller Nvidia drivrutin eller något. Verkar vara många som har problem med frametimes i spel men nästan alla jag läst om om har det då i alla spel. Men både Doom Eternal och CoD Modern Warfare II flyter perfekt på samma dator.

Ingen fara, jag hade som sagt liknande problem i pubg men inget annat spel, blev ny cpu för min del.

Vad har du för moderkort? Har du resizable bar/Sam igång?

När du kollade cpu/gpu usage, hade du fps cap på? Kan vara värt att testa utan.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Ingen fara, jag hade som sagt liknande problem i pubg men inget annat spel, blev ny cpu för min del.

Vad har du för moderkort? Har du resizable bar/Sam igång?

När du kollade cpu/gpu usage, hade du fps cap på? Kan vara värt att testa utan.

Moderkortet är ett Asus X570 Prime Pro

Om inte Resizable bar är på per default så har jag inte det på.

CPU usage har blivit mycket bättre sen jag uppdaterade till Windows 11. Blir inga 100% toppar längre men trots det har jag frametime spikesen.

Permalänk
Medlem

Blir det samma sak om du kopplar bort allt som körs via USB? (Både interna och externa USB)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra, tack!! Hade ingen aning om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Moderkortet är ett Asus X570 Prime Pro

Om inte Resizable bar är på per default så har jag inte det på.

CPU usage har blivit mycket bättre sen jag uppdaterade till Windows 11. Blir inga 100% toppar längre men trots det har jag frametime spikesen.

Hur många frames är det du tappar? Jag kom på att man kanske kan lösa det med att köra med fler pretendered frames. Du får liiite mer input lag jämfört med att köra utan men brukar inte vara problem

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Hur många frames är det du tappar? Jag kom på att man kanske kan lösa det med att köra med fler pretendered frames. Du får liiite mer input lag jämfört med att köra utan men brukar inte vara problem

Det är olika men efter att ha kollat på olika WoW forum så verkar det vara WoW som är problemet. När spelet laddar in andra spelare så kommer dom här frametimespikarna. Testade att röra mig runt lite på ett ställe där det är mycket spelare och där hoppade det upp och ner hela tiden i frametimesen. Så där blev det helt ospelbart. Verkar dock inte vara alla som drabbas, men väldigt många. Så får avvakta en patch av Blizzard om felet ligger hos dom eller nya drivrutiner från Nvidia om felet ligger där.

Men kanske kan hjälpa lite under med fler prerendered frames. Kan vara värt att testa iaf. Tack!