Undervolta 13600K & B660-F är det Actual VRM Core Voltage som bör ändras?

Permalänk
Avstängd

Undervolta 13600K & B660-F är det Actual VRM Core Voltage som bör ändras?

Har 3 inställningar vars namn är:
Actual VRM Core Voltage
Global Core SVID Voltage
Cache SVID Voltage

Är det bara VRM som ska ändras? Tex en offset på -100mv då det bara är den som har det valet, de andra två är begränsade till Manual.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma, har du också ASUS kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BimBam:

Jag undrar samma, har du också ASUS kort?

Ja, Asus B660-F.

Hittar ingen direkt information via google. Då detta endast ändrats via bios update och många uppdaterar såklart inte om de inte behöver. Och har man Raptor så kan man inte byta till en äldre version

Permalänk
Avstängd

Verkar stendött på internet gällande dessa 3. Såg att någon nämnt att man inte bör pilla på Actual VRM utan istället göra på SVID men, det är ju bara heltal man kan skriva in och inte mv.

Permalänk
Medlem

Länkarna nedan kanske kan ge lite mer hints.

Snapshot från Asus Bios där Core Voltage överensstämmer med Actual VRM Core Voltage:
https://aphnetworks.com/review/asus-proart-z690-creator-wifi/...

Förklaring om de tre olika parametrarna:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/typcy6/comment...

M.a.o testa med olika (-)offset i "Actual VRM Core Voltage" och se om resultatet för Vcore blir det förväntade i t.ex HWInfo64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Länkarna nedan kanske kan ge lite mer hints.

Snapshot från Asus Bios där Core Voltage överensstämmer med Actual VRM Core Voltage:
https://aphnetworks.com/review/asus-proart-z690-creator-wifi/...

Förklaring om de tre olika parametrarna:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/typcy6/comment...

M.a.o testa med olika (-)offset i "Actual VRM Core Voltage" och se om resultatet för Vcore blir det förväntade i t.ex HWInfo64.

jag gjorde precis dethär, och upplevde lite lägre temps, men i HWMonitor så visade den ändå 1.3-1.37V på samtliga kärnor (samma siffror som tidigare)

Vet således inte om det bara är readingen i HWMonitor som är fel, eller om det fakiskt inte gjorde någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BimBam:

jag gjorde precis dethär, och upplevde lite lägre temps, men i HWMonitor så visade den ändå 1.3-1.37V på samtliga kärnor (samma siffror som tidigare)

Vet således inte om det bara är readingen i HWMonitor som är fel, eller om det fakiskt inte gjorde någon skillnad

Menar du Core VID? Om jag inte minns fel är VID efterfrågad volt och VCore levererad volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Menar du Core VID? Om jag inte minns fel är VID efterfrågad volt och VCore levererad volt.

Du kanske har rätt, jag har dålig koll.

Oavsett kommer jag beställa ett Z690 kort istället och byta ut lite komponenter, känns inte helt 100 med B660 varianten.

Tackar ödmjukast för visat engagemang & hjälp dock, det uppskattas!

Permalänk

Det jag gjorde var att ändra
Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.07.
Vilket sänkte load vcore med 0.07v.
Men i låg load så som program och lättare spel verkar det som vcore är samma som stock.
Tex spel kan gå upp till 1.35v vilket jag tyckte känndes onödigt högt.
Så jag testade att leka med SVID behavior.
"typical senario" visade sig sänka vcore med 0.03v.
Sedan kör jag nu Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.04 (istället för 0.07).
Vilket ger samma load som Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.07.
Men nu får jag lite bättre spel vcore som nu ligger på max 1.31 istället för 1.35v.

Ett annat tips som jag inte testat skulle vara att köra
SVID behavior "best case" (vilket som mig är på tok för låg vcore).
Men sedan köra Global Core SVID Voltage till adaptive till plus istället för minus och sedan jobba sig upp till en stabil vcore.
Börja med plus 0.01v och upp.

Edit: frågan ang "Actual VRM Core Voltage" så behöver man inte ändra den, den ändras automatisk i samband med att Global Core SVID Voltage ändras.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men min processor går i 5.187Ghz (jag har inte ändrat något annat än Lite Load?) nu när jag uppgraderat till MSI Mag Tomahawk Z690, när jag använder "Lite Load Mode 2" (näst lägsta) ligger jag på ca 1.22-1.27v , ca 65c peak vid spelande, 73c peak vid stresstester (prime & Cinebench)
Stor skillnad - ca 95C cinebench förut med B660.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moyozuz539:

Det jag gjorde var att ändra
Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.07.
Vilket sänkte load vcore med 0.07v.
Men i låg load så som program och lättare spel verkar det som vcore är samma som stock.
Tex spel kan gå upp till 1.35v vilket jag tyckte känndes onödigt högt.
Så jag testade att leka med SVID behavior.
"typical senario" visade sig sänka vcore med 0.03v.
Sedan kör jag nu Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.04 (istället för 0.07).
Vilket ger samma load som Global Core SVID Voltage till adaptive och minus 0.07.
Men nu får jag lite bättre spel vcore som nu ligger på max 1.31 istället för 1.35v.

Ett annat tips som jag inte testat skulle vara att köra
SVID behavior "best case" (vilket som mig är på tok för låg vcore).
Men sedan köra Global Core SVID Voltage till adaptive till plus istället för minus och sedan jobba sig upp till en stabil vcore.
Börja med plus 0.01v och upp.

Edit: frågan ang "Actual VRM Core Voltage" så behöver man inte ändra den, den ändras automatisk i samband med att Global Core SVID Voltage ändras.

På b660 kan man dock inte ändra svid till annat än manual. Med min och max värde på 0.6 och 1.7v
Så det verkar faktiskt som att MSI är de enda brädorna som kan undervolta, dock genom deras Load Lite eller vad den nu heter igen.

Jag har pillat lite på Core volten och med negativ offset så påverkas endast idle, i load så går den upp som vanligt till 1.3-1.4v (cinebench -> spel) detta med negativ offset på -0.100. Går jag lägre så vill inte ekärnorna gå över 2ghz längre, dock körs pcores i 5.1 som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Om det är någon här som har ett B660 med en 13600K eller 13700K så får ni gärna starta HWInfo om ni har det och Cyberpunk eller Warzone 2 och berätta vad er current, avg och max Vcore är när ni spelar. Men även Cinebench R23 i Single och Multicore innan throttle, PL1. Skadar inte om ni kan ta en skärmdump som även inkluderar VID.